50-vuotiaana mammografiaseulonnat, menetkö?
Vähän jännittää, ensimmäinen mammografiakutsu tuli. Papaseulonta oli jo.
Käytkö sä noissa seulonnoissa, kun kutsu tulee?
Kommentit (134)
Käyn. On parempi löytää mahdollinen syöpä alkuvaiheessa kuin sitten, kun se on ehtinyt levitä.
Asun ulkomailla ja täällä sanotaan että jo nelikymppisen pitää käydä joka vuosi. 50-vuotiaana aloittaminen kuulostaa aika isolta riskiltä omaan korvaan.
Papat on otettu kutsuttaessa ja menen kyllä mammoon kun kutsu tulee. Ensivuonna.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis 50-v eka ja sitten 5 v välein? Papat 40v ja 5v välein?
Ainakin täällä Helsingissä mammografian joukkoseulonnat aloitetaan 50-vuotiailla ja kutsu tulee 2 vuoden välein 70 ikävuoteen saakka. Papakokeet aloitetaan 30-vuotiailla (joissakin kunnissa jo 25-vuotialla) ja kutsutaan 5 vuoden välein, viimeisen kerran 65-vuotiaat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt nelikymppisestä asti, rtg-hoitaja kun olen.
Ihan sama mikä se ammatti on mutta seulonnat alkavat 50-vuotiaana.
Joo. Olen tietysti käynyt työpaikallani.
Et ole, koska se olisi laitonta ilman lääkärin määräystä. Tietäisit tämän jos tuo olisi oikeasti ammattisi.
Ja kuinkahan vaikea luulet olevan saada lähete työpaikalta :D? Yksityinen lääkäriklinikka. Todellakin me rtg-hoitajat teimme mammografiat toisillemme ja rtg-lääkäri lausui.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja täällä sanotaan että jo nelikymppisen pitää käydä joka vuosi. 50-vuotiaana aloittaminen kuulostaa aika isolta riskiltä omaan korvaan.
Joka vuosi käymällä saa liikaa säteilyä. Täällä ei edes yksityiseltä saa mammografialähetettä kerran vuodessa tehtävään mammografiaan - ellei sitten ole jotain painavaa syytä siihen.
Joka toinen vuosi on todettu hyväksi seulontaväliksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt nelikymppisestä asti, rtg-hoitaja kun olen.
Ihan sama mikä se ammatti on mutta seulonnat alkavat 50-vuotiaana.
Joo. Olen tietysti käynyt työpaikallani.
Et ole, koska se olisi laitonta ilman lääkärin määräystä. Tietäisit tämän jos tuo olisi oikeasti ammattisi.
Ja kuinkahan vaikea luulet olevan saada lähete työpaikalta :D? Yksityinen lääkäriklinikka. Todellakin me rtg-hoitajat teimme mammografiat toisillemme ja rtg-lääkäri lausui.
Useimat tuntemani ammattilaiset odottaa hekin ihan kiltisti seulontakutsua
Ultrakin on hyvä jos sen haluaa maksaa säännöllisesti. Vain mammografian saa maksutta.
Minulla oli ainakin oli todella hienotunteinen ja kuunteleva hoitaja mammografiassa. Ei jäänyt pelkotiloja. Pieni puristus kuuluu asiaan. Mutta se on pienempi paha kuin että sen takia jättää tutkimatta ja syöpä olisi leviämässä omien tutkimuspelkojen takia.
Kun suljet oven lähtiessäsi selonnasta, voi se ikävä tauti alkaa samalla sekunnilla.
Sattui niin hirveästi, etten enää mene. Hyvin oon voinut.
Kävin hiljattain ja siellä huudeltiin paljon nimiä, jotka eivät olleet tulleet paikalle. Varmaan yli puolet ei mennyt heille ennakkoon varatulle ajalle, eikä ollut perunut eikä muuttanut ajanvarausaikaa.
Vierailija kirjoitti:
En tod. Se aiheuttaa sitä, mitä sen on tarkoitus "seuloa". Niin kuin kaikki seulonnat ja "ennaltaehkäisevät" piikit
Sinulta oivallinen henkilökohtainen ratkaisu. Muille suostittelen kyllä seulontoja ja rokotuksiakin
Olen käynyt aina kun kutsu tullut! Nyt kutsua ei ole enää aikoihin tullut ,ikä 74v.Kävisin mieleeäni vieläkin,mutta vähävaraisena eläkeläisenä(eläke 1200€/kk) ei ole varaa...
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä uskalla! T: Markku 52v.
Sepä oliskin kun ilmatteeksi munat kasseineen litistettäs runnomalla levyjen väliin 10 sekuntia kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin hiljattain ja siellä huudeltiin paljon nimiä, jotka eivät olleet tulleet paikalle. Varmaan yli puolet ei mennyt heille ennakkoon varatulle ajalle, eikä ollut perunut eikä muuttanut ajanvarausaikaa.
Eikö siellä ollut ilmoittautumista? Itse juuri kävin pari viikkoa sitten, ja kaikkien piti täyttää kutsun mukana tullut kysely ja ilmoittautua tiskille sen kanssa. Oli aika ruuhkaista, siellä oli kai vain kaksi laitetta ja toinen rikki, mutta mitään ohareita tehneitä ei ääneen huudeltu odotusaikana.
Ekalla kerralla jouduin lisätarkastuksiin ja se lääkäri mainitsi, minkä verran kutsutuista ei tule tai peruu, olisko ollut joka viides tms.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt aina kun kutsu tullut! Nyt kutsua ei ole enää aikoihin tullut ,ikä 74v.Kävisin mieleeäni vieläkin,mutta vähävaraisena eläkeläisenä(eläke 1200€/kk) ei ole varaa...
menet terveyskeskukseen ja kerrot lääkärille pelostasi ja pyydät sitä mammografiaa. Jos suvussasi on ollut rintasyöpää, niin auttaa, jos kerrot siitä.
koe, joka aiheuttaa kohdunkaulansyöpää?