Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50-vuotiaana mammografiaseulonnat, menetkö?

Vierailija
06.04.2025 |

Vähän jännittää, ensimmäinen mammografiakutsu tuli. Papaseulonta oli jo. 

Käytkö sä noissa seulonnoissa, kun kutsu tulee?

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt ja menen jatkossakin. Omalta äidiltä löydettiin näissä alkuvaiheen syöpä, saatiin nopeasti leikattua ja nyt terveen paperit.

Vierailija
42/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri pari viikkoa sitten kävin ja tuloskin tuli noin viikossa. Suvussa ollut useampi rintasyöpä niin todellakin aion käydä. Joka toinen vuosi taitaa olla seulonnat. 

Miten on noin usein. Mikä järki siinä on. Ellei ole pelokas että haluaa usein. Eikö ultra riitä joskus. Samoin juokset sitten papakokeessa joka hetki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn. Viimeksi löytyi imusolmukesyöpä.

Ei ole normaalia että ihmisillä on näin paljon syöpää ja pelkoja koko ajan. Ei ole. Hormonit, perimä, alkoholi, mikä? 

Vierailija
44/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asiakas ei saa valita aikaa. Kuntako sanelee mihin kauas menet ja koska. Osa pelkää. Miksi keskustassa ei ole yksityisellä. Pelkäävä ei sinne mene usein. Pikkukaupungeissa ei taida edes olla ja osa ei kauas voi matkustella.

Vierailija
45/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri pari viikkoa sitten kävin ja tuloskin tuli noin viikossa. Suvussa ollut useampi rintasyöpä niin todellakin aion käydä. Joka toinen vuosi taitaa olla seulonnat. 

Miten on noin usein. Mikä järki siinä on. Ellei ole pelokas että haluaa usein. Eikö ultra riitä joskus. Samoin juokset sitten papakokeessa joka hetki?

Ei näitä tutkimuksia itse määrätä. Siitä ei ole kyse. 

Vierailija
46/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta tarjoaa ilmaiset tutkimukset, vain hölmö jättää menemättä

En voi käydä hyvin tiiviin rintakudoksen takia. Rintani ovat teini-iästä lähtien olleet kovat. Vaikea varmaan sellaisen kuvitella, jolla on pehmeät rinnat. 

Vierailija
47/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näitä tutkimuksia itse määrätä. Siitä ei ole kyse. 

Mitä horiset. Joillekin tulee kutsu kotiin. Hammaslääkärille ja lääkärille saa myös itse varata ajan yksityisellä, eli valita aamu, päivä vai ilta. Kukaan ei voi ihmisiä ahdistella ja määrätä.

Vierailija
48/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt nelikymppisestä asti, rtg-hoitaja kun olen.

Vierailija
49/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi käydä hyvin tiiviin rintakudoksen takia. Rintani ovat teini-iästä lähtien olleet kovat. Vaikea varmaan sellaisen kuvitella, jolla on pehmeät rinnat. 

Niinpä. Joillakin myös hormonien vuoksi kipeät tietyssä vaiheessa kuusta tai muu syy.

Vierailija
50/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit käydä.

Vierailija
51/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografiassa kävin. Puhtaat paperit. 

Vierailija
52/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

68 v täytettyäsi yhteiskunta ei enää kustanna, olen pettynyt, toivotaanko heidän jo kuolevan ?

Vierailija
53/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mikä se ammatti on mutta seulonnat alkavat 50-vuotiaana.

Vierailija
54/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit käydä.

Voin tietysti, mutta se olisi hyvin tuskallista. Tämä on tieto, ei luulo. Kuten sanoin, pehmeärintaiset eivät tätä ehkä ymmärrä. 

Vierailija
55/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Joillakin myös hormonien vuoksi kipeät tietyssä vaiheessa kuusta tai muu syy.

Jos jokin ohimenevä syy olla käymättä, aikaa voi siirtää. 

Vierailija
56/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit käydä.

Voin tietysti, mutta se olisi hyvin tuskallista. Tämä on tieto, ei luulo. Kuten sanoin, pehmeärintaiset eivät tätä ehkä ymmärrä. 

No se sattuu 10 sekuntia per kuva. Syöpä sattuu hieman enemmän.

Vierailija
57/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy, sillä minulla on erittäin herkät ja myös pienet rinnat. Näitä joutuisi todennäköisesti puristamaan normaalia pidempään, jotta saadaan riittävän litistysaste, ja minä taas menen paniikkiin tuollaisessa tilanteessa ja siinähän kävisi rinnoille aika huonosti, kun alkaisin paniikissa riuhtoa itseäni vapaaksi.

Ratkaisuni on siksi ultraäänitutkimus. Kudostyyppini on parin aiemman (muunlaisen) ultran perusteella sellainen, että näkyvyys on hyvä, joten uä-tutkimus todennäköisesti toimii ihan hyvin, vaikka onkin erilainen kuin mammografia.

Vierailija
58/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Olen tietysti käynyt työpaikallani.

Vierailija
59/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy, sillä minulla on erittäin herkät ja myös pienet rinnat. Näitä joutuisi todennäköisesti puristamaan normaalia pidempään, jotta saadaan riittävän litistysaste, ja minä taas menen paniikkiin tuollaisessa tilanteessa ja siinähän kävisi rinnoille aika huonosti, kun alkaisin paniikissa riuhtoa itseäni vapaaksi.

Ratkaisuni on siksi ultraäänitutkimus. Kudostyyppini on parin aiemman (muunlaisen) ultran perusteella sellainen, että näkyvyys on hyvä, joten uä-tutkimus todennäköisesti toimii ihan hyvin, vaikka onkin erilainen kuin mammografia.

Puristusaika ei lility rinnan kokoon mitenkään. Jos ultraääni näyttäisi saman kuin mammografia niin sitten kenellekään ei tehtäisi mammografiaa eli niillä näkyy eri asioita.

Vierailija
60/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Olen tietysti käynyt työpaikallani.

Et ole, koska se olisi laitonta ilman lääkärin määräystä. Tietäisit tämän jos tuo olisi oikeasti ammattisi.