50-vuotiaana mammografiaseulonnat, menetkö?
Vähän jännittää, ensimmäinen mammografiakutsu tuli. Papaseulonta oli jo.
Käytkö sä noissa seulonnoissa, kun kutsu tulee?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Olen 66-vuotias kasvisyöjä ja käynyt noin joka toisen kutsun mammografiassa. En tupakoi ja terveelliset elintavat joten siksi en käy joka kerta.
Noin se eli tuttukin ja alle 40v löytyi.syöpä. kannattaa käydä jokakerta eikä tuudittautua siihen että kun minä näin niin ei tuu.
Kävin ja kannattaa mennä, just kuulin mammografiassa löydetystä syövästä tutulla.
Mä olen käynyt ensimmäisessä mammogtafiassa 30-vuotiaana ja parin vuoden välein ollut mammografiat. Nyt vuosi sitten muuttui niin, että kerran vuodessa mammografia ja rintojen magneettikuvaus. Tämä suunnitelma aika pitkään ja sitten jää toinen pois, harvennetaan jne. Taisi olla 80v ikään asti suunnitelma seurannan osalta ja olen nyt 45v. Mulla on suurentunut rintasyöpäriski sädehoitojen vuoksi.
En tiedä sitten tuleeko mulle automaattisesti myös seulontakutsut vaikka olen jo seurannassa.
Kävin. Ei löytynyt rintasyöpää.
Vierailija kirjoitti:
Voisin mennä.
M55
Rintasyöpää löytyy myös miehiltä vaikka se on harvinaista. Sinun iässäsi kannattaa tutkia PSA-arvo.
Ja palauttaa kakkatikku, jos sen saat.
Suomessa sairastuu joka kolmas syöpään, nakki voi napsahtaa sinullekin.
Kävin mammografiassa, kun täytin 50 v. Toisesta rinnasta löytyi syöpä, toisesta alkava syöpä, esiaste. Kummastakin rinnasta poistettiin kasvain ja sen ympäriltä soluja. Myös kainalosta otettin imusomukkeita tutkittavaksi leikkauksen yhteydessä, ne olivat puhtaat. Rintojani ei siis poistettu kokonaan. Sain sädehoitoa siihen rintaan, jossa syöpä oli ollut. Myös tamoksifen-lääkityksen 5 v. estämään syövän uusiutumista.
Syöpä ei ole uusiutunut. Pienet, ohuet, lähes näkymättömät arvet muistona. Rintojen muoto ei muuttunut leikkauksessa.
Niin, en muista mitään oireita olleen ennen syövän toteamista.
Suosittelen mammografiaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi papakäyntiä ei muuten näy omakannassa? Olen 42v ja olisin tarkastanut.illoin kävin viimeksi seulonnassa mutta en löytänyt. Ja aina olen kuitenkin kutsun tultua käynyt. Mammografiassa olen joutunut jo muutamia kertoja käymään ja harmittaa että seulontaikään on vielä aikaa.
En tiedä miten teidän hyvinvointialueella asiat hoidetaan mutta itselle tulokset tuli postissa kirjeenä (päivätty). Se on sitten eri juttu säilyttääkö ihmiset terveystietojaan. Ei se yksi kansio paljon tilaa vie.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa käydä. Mammografia ei sattunut lainkaan. Kävin jo noin 35v, kun tutkivat rintakipua. Miespuoleinen, kiva ja asiallinen oli röntgä.
Ahaa, kivaa että nainen vähättelee toisten naisten kokemuksia. Tuttuani oli sattunut niin paljon, että hänen piti ottaa sairaslomaa töistä tuon jälkeen.
Mun suvussa on syöpää että kyllä menen vaikka jännittää. Mutta syöpä on ollut muuta kuin rintasyöpä.
En käy missään seulonnoissa. Ei pelota tutkimukset eikä syöpä, joskushan sitä kuitenkin kuolee.
En. Koska laitteen turvallisuus on kyseenalainen. En tiedä mitä kaikkea laitteessa käyminen aiheuttaa ts.aiheuttaako laite syöpää tms. Muutoinkaan en mene lääkäriin, jos ei ole henki kyseessä.
Kyllä. Siskoni kuoli joulukuussa aggressiiviseen rintasyöpään.
Olen käynyt pari kertaa. Luulen et jos on pieni rintavarustus niin sattua enemmän. Kuten mulla.
Vierailija kirjoitti:
En. Koska laitteen turvallisuus on kyseenalainen. En tiedä mitä kaikkea laitteessa käyminen aiheuttaa ts.aiheuttaako laite syöpää tms. Muutoinkaan en mene lääkäriin, jos ei ole henki kyseessä.
Säteilyannos on pientä siihen nähden mille altistuu kun syöpää hoidetaan. Outo ajattelutapa sinulla.
Miten moni käy joka toinen vuosi mammografiaseulonnoissa 50 jälkeen?
Ultraan menen minäkin. Kidutus- mammo saa jäädä väliin.
Tuskin menen pilkattavaksi, kun on niin pienet rinnat. Olisi todella noloa, kun hoitaja toteaisi, ettei kuvausta saa tehtyä.
Tietenkin menen! Hienoa kun tämän saa ilmaiseksi.
Ilman muuta kannattaa mennä. Mieheni sisarella todettiin rintasyöpä mammografian perusteella, Se hoidettiin ja hän parani.
Kannattaa käydä seulonnoissa. Oli uutisointia mädäntyneestä hoitamatta jääneestä rinnasta, josta kuhisi matoja. Nainen ei halunnut hoidattaa rintasyöpäänsä. Mutta oli lopulta kuitenkin mennyt päivystykseen kun omahoito ei tepsinyt. Oli laittanut kaikenlaisia rättejä rintansa päälle.