Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50-vuotiaana mammografiaseulonnat, menetkö?

Vierailija
06.04.2025 |

Vähän jännittää, ensimmäinen mammografiakutsu tuli. Papaseulonta oli jo. 

Käytkö sä noissa seulonnoissa, kun kutsu tulee?

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä.

Vierailija
22/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan vie sukuelimiäni lääkärien pahoinpideltäväksi. 

Ei siellä lääkäri ole edes paikalla seulonnassa, eikä tissit ole sukuelimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina. Rinnat jouduttu tutkimaan jo nelikymppisenä ultralla ja mammografialla. Lisäksi äidin puolella suvussa rintasyöpää.

Vierailija
24/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo sen ikäinen, ettei seulonnat koske minua enää. Ostaisin mielelläni sopuhinnalla mammografiatutkimuksen, mutta se ei ole mahdollista. Ensin pitää mennä gynekologilla ja pyytää lähete, sitten tehdään molemmat mammografia ja uä. Tuohon lystiin uppoa yli 500 euroa. Ei ole varaa moiseen. Laboratorio-  ja magneettitutkimuksia saa ostaa ilman lähetettä, mutta ei mammografia. Pari sataa olisin valmis maksamaan.

Vierailija
25/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytyäni sain tuloksen jo seuraavana päivänä. Vähän jännitti, kun hoitaja ensin sanoi siellä, että viikon kuluessa js seuraava tutkimus kahden vuoden kuluttua. Seuraavana päivänä kuitenkin jo kilahti tekstiviesti, jossa kerrottiin, että tulos on tullut ja sen voi käydä lukemassa sieltä ja sieltä. Tulos oli normaali, ei mitään pahanlaatuisuuteen viittaavaa.

Näin jälkikäteen oli tosi kiva, että noin nopeasti tuli tulos: ei tarvinnut jännittä sitten koko viikkoa.

Vierailija
26/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kysymys oli osoitettu näidille, otan kantaa. Vaimoni jätti menemättä ensimmäiseen seulontaan. Toisessa löytyi jo  iso muutos. Se leikattiinsäästävästi ja säde- ja lääkehoidettin. Parin vuoden päästä jouduttiin poistamaan koko rinta. Parin vuoden päästä toinen rinta. Taas parin vuoden päästä todettiin, että syöpä on levinnyt niin laajalle, ettei mitään voida. Hän menehtyi 59-vuotiaana.

Rakkaat naiset menkää mammografiaan heti kun kutsu tulee. Myös seulontaikää nuoremmilla naisilla on rintasyöpä yleistynyt. Opetelkaa tutkimaan rintanne kerran kuussa. Netistä löytyy hyviä ohjeita. Pienenä lisävinkkinä: opettakaa miehenne/poikaystävänne tekemään tämä tutkimus ohjeenne mukaan. Hyöty on molemminpuolinen.

Leeli mies 69v

Vierailija
27/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo sen ikäinen, ettei seulonnat koske minua enää. Ostaisin mielelläni sopuhinnalla mammografiatutkimuksen, mutta se ei ole mahdollista. Ensin pitää mennä gynekologilla ja pyytää lähete, sitten tehdään molemmat mammografia ja uä. Tuohon lystiin uppoa yli 500 euroa. Ei ole varaa moiseen. Laboratorio-  ja magneettitutkimuksia saa ostaa ilman lähetettä, mutta ei mammografia. Pari sataa olisin valmis maksamaan.

Johtuu siitä, että mammografia on säteilytutkimus. 

Vierailija
28/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ja menen jatkossakin. Arvostan, että näitä järjestetään. Nopea tutkimus eikä sattunut, jos sitä mietit. 

Vierailija
29/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purun autocorrect

naisille pro näidille

leskimies pro leeli mies

Vierailija
30/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen joka kerta, kun kerran ilmaiseksi pääsee. Mammografia on nopea ja helppo tutkimus eikä sitä kannata pelätä. Jos niin huono tuuri kävisi, että sairastuisin rintasyöpään, sen varhainen löytyminen edesauttaa parantumista valtavasti.

Vierailija
31/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 66-vuotias kasvisyöjä ja käynyt noin joka toisen kutsun mammografiassa. En tupakoi ja terveelliset elintavat joten siksi en käy joka kerta. 

Vierailija
32/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummografia :D

Älä viitsi. Sinun äitisikin käy. Miehille ei ole eturauhassyöpäseulontoja, ja siksi sinun isäsikin sairastuu. Ja sinä sairastut. Niin että turpa kiinni siellä.

Vierailija
33/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn. Viimeksi löytyi imusolmukesyöpä.

Vierailija
34/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina käynyt kun kutsu tullut. Äidilläni  todettiin rintasyöpä 63v mammografiassa, leikattiin heti, on nyt 9Ov..

Vierailija
35/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla todettiin 1. mammografiaseulantsvuotenaan heti laajalle levinnyt aggressiivinen rintasyöpä. Selviämisennusteet eivät olleet kovin lohdullisia, mutta rinnan poisto ja rankat muut hoidot auttoivat ja hän siitä parani sitten. Uskoisin, että kaikille naisille tekee hyvää, jos kaveripiirissä on joku rinta- tai kohdunkaulansyöpään sairastunut. Tulee tietoiseksi ihan toisella lailla asiasta ja tajuaa, että ämä syövät eivät välttämättä tosiaan lähetä mitään ennakko-oireita.

Vierailija
36/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta näillä anonyymipalstoilla on nämä värikynää ja pelkoa lietsovat satutädit. Pitkälle levinnyt, aggressiivinen rintasyöpä, ei mitenkään ilmoitellut. En mä nyt niin pulliossa kasvanut ole, että kaiken uskoisin.

Menen seulontoihin, kun kutsu tulee.

Vierailija
37/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt aina, kun kutsu on tullut. 60-vuotiaana löytyi rintasyöpä, ja nyt tänä vuonna loppuu kontrollit ja lääkitys.

Vierailija
38/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta näillä anonyymipalstoilla on nämä värikynää ja pelkoa lietsovat satutädit. Pitkälle levinnyt, aggressiivinen rintasyöpä, ei mitenkään ilmoitellut. En mä nyt niin pulliossa kasvanut ole, että kaiken uskoisin.

Menen seulontoihin, kun kutsu tulee.

hauskinta on kaltaisesi sivistymättömät ihmiset, jotka eivät osaa epäillä omien mutuilujensa saattavan olla väärin. Mutta minkäs teet, jos koulut on jääneet kesken.

Vierailija
39/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 1. seulonta on tärkeä käydä, etenkin jos siihen mennessä ei ole mammografiassa joutunut käymään.  

Vierailija
40/134 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa käydä. Mammografia ei sattunut lainkaan. Kävin jo noin 35v, kun tutkivat rintakipua. Miespuoleinen, kiva ja asiallinen oli röntgä.

Se olisi ahdistavinta jos hoitsu on mies ja joku joutuu ylipainoa esittelemään jollekin ukolle, ihoa ja rintojaan. Mistä tietää onko pervoja alalla. Lisäksi rinnat kuulemma liiskataan lopullisesti ja menee rikki, sitten tulee osalle taudit. Ultaan.