Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko omakotitalon rakentaminen maksaa?

Vierailija
06.04.2025 |

Mietin kannattaako ylipäätään tehdä laskelmia. Tontti olisi ilmainen, lähisuvussa on kaivinkone kuskeineen, taitava kirvesmies sekä putkimies. Varsin sopuhintaan tekisivät kun on tässä autettu puolin ja toisin. Omalla perheellä kiinnostusta olla raksalla. Mitä esim 120 tai 140 neliön talo tulisi maksamaan? 

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perusosaaminen ja kokemus on se, että pitää täältä kysyä mitä maksaa, niin älä ryhdy itse tekemään. 

Ykkösvaihtoehto on tilata muuttovalmis, kakkosvaihtoehto pyytää avaimet käteen urakkatarjous. 

Jos käyt itse päivätyössä muualla, niin älä kuvittele ehtiväsi tekemään mitään järkevää itse. Siis sitä rakennustyötä.

Käytä aikasi hankintojen kilpailuttamiseen ja jos muuta ehtii, niin voit itse huolehtia työmaan siivouksen ja jätteen kierrätyksen.

Vierailija
22/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki antaa vastauksen. Lainaa saa haja-asutusalueelle vain vähän. Pankeille lainan antaminen riippuu sijainnista. Täytyy olla varmuus, että pankki saa omansa pois, jos asunto myydään.

Ei pankkia kiinnosta kuin oma napa. Niille on ihan tuon taivaallisen merkityksetöntä jonkun ihmisen taloprojekti. Kunhan itse tienaavat sillä. Kyllä ne lainaa myöntää kunhan maksukyky ja vakuudet on kunnossa. Lainanottaja siinä kusessa on jos homma menee kiville. Pankki kyllä ottaa aina omansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo huvittaa, et nojaudutaan tuttavaan joka tekis sen alusta loppuun. Toki kun oikeasti hinnasta sovitaan. Oletettiin et puolisoni myös kävisi tekemässä pitkät päivät oman työn ohessa ihan vain hyvän mielen takia,mut väärin luuli.

Vierailija
24/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri rakentaa taloa, sen kustnnutkset eivät ole vielä selvillä, kun on vähän kesken, mutta naapureilla on valmista ja hinnat yksikerroksisille taloille näyttävät liikkuvan 420000 ja 500000 euron välillä. Kaksikerroksiset ovat kalliimpia. Näissä ei tietty ole tehty itse kuin vähän pihoja ja pintoja ja jotain terassilaudoituksia.

Mutta vaikka sukulaisissasi on ammattirakentajia, sun täytyy silti maksaa heille ihan todellinen palkka, jos oletat, että he käyttävät työmaallasi ihan todellista aikaa. Omakotitalon rakentamiseen menee aikaa ja se vaatii ammattitaitoa ja usein myös välineitä.  Vai teetkö itse paljonkin työtä tutuille ja tutuntutuille ilmaiseksi?

Vierailija
25/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta "on auteltu puolin ja toisin" kannattaa sitten miettiä, että onko tosiaan se kerran muutossa auttaminen ja ikeareissu pakettiautolla sen verran arvokasta, että esim. sähkäri tekisi monta päivää jopa viikkoja palkkatyötään ilmaiseksi.

Vierailija
26/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekemällä ja talkootyöllä ei todellisuudessa pysty säästämään niin paljoa mitä ihmiset kuvittelee. Tästä on olemassa ihan tutkimustietoa jos jaksaa etsiä.

Ihmiset ehkä kuvittelee sitten liikaa, mutta jos pystyy itse tekemään käytännössä ihan kaiken paitsi luvanvaraiset työt, niin kyllähän sillä rahaa säästää.

Se tosiaan tarkoittaa että palkattua kirvesmiestä ei tontilla käväisekään vaan oikeasti tekee itse. Omakotitalon työmäärä vaihtelee rakennustavasta riippuen, mutta karkea optimistinen arvio ammattilaisen työteholla on luokkaa puoli vuotta kokoaikatyönä eli jotain 1000 tuntia, eikä se välttämättä vielä ole kuin muuttovalmis vaihe, pihat ja kilkkeet puuttuu. Amatöörimpi saa varata kalenterista yhden vuoden rakenteluun ja sitä talkooapuakin tarvii. Tuosta äkkiä päättelee, että 30-40 tuhatta saa säästettyä rahassa.

Näppärämpi tekee LVIS-töistäkin paljon apuhommia kun sopii tuntiliksalla joustavan urakan ammattilaisen kanssa niin että tämä lähinnä ohjeistaa, valvoo, kytkee ja tarkistaa eikä tee sitä aikaa vievää läpivientien porailua yms. Näistä urakoista säästöä helposti kymppitonnin omalla työllä.

Hyvä rakennuspaikka on edullinen perustaa ja tehdä maatyöt, mutta jos kaivamista on paljon, kantsii harkita oman kaivinkoneen ostoa ja säästämistä. Siitäkin saattaa tulla jopa kymppitonnin säästö semminkin kun koneen saa myytyä liki samaan hintaan edelleen.

Joten kyllä itse tehden voi jopa 50-60 tuhatta säästöä. Osata pitää paljon ja olla elämäntilanne kestävä.

Vierailija
27/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo huvittaa, et nojaudutaan tuttavaan joka tekis sen alusta loppuun. Toki kun oikeasti hinnasta sovitaan. Oletettiin et puolisoni myös kävisi tekemässä pitkät päivät oman työn ohessa ihan vain hyvän mielen takia,mut väärin luuli.

En minä ainakaan kehtaisi tuttavilta kymmenien tuhansien eurojen arvoista ilmaista työpanosta olla kinuamassa.

Vierailija
28/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 mh talosta jos puhutaan niin Riippuu talosta jos ihan karvaalakki malli  yks kerroksinen neliskanttinen ilman autotallia ja savupiippua vähillä kalusteilla ja perus materiaaleilla ja jos talkoo väkeäkin saa siihen niin 180.000,-

Jos kaksi kerroksinen lämpimällä talllilla ja takka leivin uunilla ja hyvillä materiaaleilla kunnon kalusteilla jne.. niin 360.000,- menee vaikka asunneliöt olisi noin samat.

Kannattaa lämmin autotalli tehdä koska sähköautoilla ei talvella tee muuten mitään jos sitä ei ole ja kannattaa jokunlainen takkakin laittaa kun sähkökatkot yleistyy tulevaisuudessa sähköautojen takia koska pää verkot ei kestä niiden kuormitusta  joten kyllä siihen 250.000,- helposti menee jos ei ihan halvinta karvalakki mallia tee,eikä silläkään rahalla kovin vielä pröystäillä

Vierailija
29/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tee. Uskokaa itsenne takia. Ei tee. Enää ei ole 70-luku. Homma toimii niin, että kunkin työsuorituksen tulee tekemään pakettiautofirma ja yksi tai kaksi miestä. Ei, ne ei tarvitse mitään pystymetsän kaveria hanslankariksi.

Niillä on siellä pakussa ihan viimeisen päälle sirkkelit, impulssi- ja viimeistelynaulaimet, jne. Samoin talotekniikka. Putkihommat tehdään järjettömän hintaisilla puristusliitostekniikalla, ja tulee hieno ja tulee äkkiä.

Teillä ei ole itsellä sellaisia työvälineitä, eikä niitä ole järkeä hankkia ja opetella käyttämään yhden talon tekemiseksi. 

Saatte vielä sydärin, jos oikein huonosti käy.

Vierailija
30/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2021 rakennettiin juuri ennen hintojen nousua tasan 100 neliöä ja avaimet käteen nii kaikki kulut yhteensä 198 000€. Pelkkä talo siis liittymineen, autotalli ja muut tottakai päälle ja tontti. Hintaa tuli, mutta en kyllä pienten lasten isänä alkaisi tuhlaamaan aikaani raksalla oleiluun, on silläkin hintansa ja jää sitä hommaa silti. Autotallin rakentaminen, pihatyöt, piharakennuksia. Monta kesää kului vielä. 

Vierailija
31/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika normaali hinta nykyään on 3000e/m2. Menee yli jos teettää kaiken ulkopuolisilla ja käyttää parempia materiaaleja, alle voi päästä jos tekee paljon itse ja katsoo tarkasti mitä ostaa.

3000e/m2 oli jo ennen koronaa hinta. Sen jälkeen kaikkien rakennusaineiden hinnat pompsahti. Sanoisin 3500e/m2 vähintään.

Ennen koronaa talopakettifirmat ainakin meille väitti että 2000 €/m2 saa pk-seudun ulkopuolella. Nyt toki hieman kalliimpaa mutta alle kolmen tonnin pääsee kyllä.

Vierailija
32/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niillä on siellä pakussa ihan viimeisen päälle sirkkelit, impulssi- ja viimeistelynaulaimet, jne. "

No itse ostin omaan rakennusprojektiin hyvän harrastajalaadun työkalut naulaimineen ja sirkkeleineen. Meni ehkä kolmisen tonnia niihin mutta niillä tekee itsekin nopeasti ja laadukkaasti kun on vähänkin kokemusta. Tuon summan säästää kun jää edes viikon parin miehen palkkakulut maksamatta. Ja samalla on suunnilleen loppuelämäksi hyvät vehkeet pienempiinkin projekteihin.

Eivät ne ammattilaisen työkalut niin paljon parempia ole että niiden takia kannattaisi antaa työt heille jos itsellä on osaamista ja jaksamista tehdä. Poislukien tietenkin putki- ja sähkötyöt jotka kannattaa jättää ammattilaisille.

Vierailija
33/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaa lämmin autotalli tehdä koska sähköautoilla ei talvella tee muuten mitään jos sitä ei ole"

Höpsistä. Pakkanen rajoittaa lähinnä pikalatauksen nopeuksia, ei kotilatauksen joka ei ole kovin tehokasta koskaan.

Joten tallilla ei ole sinällään mitään väliä.

Vierailija
34/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ennen koronaa meidän 170m2 talon rakentaminen maksoi n. 200 000e. Oli sukulaisia auttamassa (mm kirvesmies) ja itse tehtiin maatyöt ja suurin osa LVI-putkituksista, ja tuttujen kautta suunnitelmat halvalla. Talon malli yksinkertainen, ei valtavia (kalliita) ikkunoita tai ylimääräisiä kulmia, 2 kerrosta. Maalämpö.

Lämmitetty autotalli+katos 70m2 maksoi koronan jälkeen n. 55 000e.

Ei ne talon neliöt vaikuta niin paljon hintaan, mitä kaikki erikoisratkaisut jne. Joka taloon tulee kuitenkin yksi keittiö, kylppäri, sauna, khh ja ne on niitä kalleimpia juttuja.

Siinä vaiheessa kun alettiin taloon tekemään pintoja (oli siis kipsilevyt seinässä), oli rakennuslainaa vielä 80t jäljellä, eli noin 800-900e/m2 oli ilman pintoja ja kalusteita hinta meillä.

Vierailija
35/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika normaali hinta nykyään on 3000e/m2. Menee yli jos teettää kaiken ulkopuolisilla ja käyttää parempia materiaaleja, alle voi päästä jos tekee paljon itse ja katsoo tarkasti mitä ostaa.

3000e/m2 oli jo ennen koronaa hinta. Sen jälkeen kaikkien rakennusaineiden hinnat pompsahti. Sanoisin 3500e/m2 vähintään.

Ennen koronaa talopakettifirmat ainakin meille väitti että 2000 €/m2 saa pk-seudun ulkopuolella. Nyt toki hieman kalliimpaa mutta alle kolmen tonnin pääsee kyllä.

Tuo on se hinta millä projektin asiakkaalle myyvät mutta kun lopuksi ynnäät ihan kaikki kulut yhteen niin että talo on valmis pihoineen niin aika paljon tulee vielä kaikkea kulua lisää. 

Vierailija
36/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta "on auteltu puolin ja toisin" kannattaa sitten miettiä, että onko tosiaan se kerran muutossa auttaminen ja ikeareissu pakettiautolla sen verran arvokasta, että esim. sähkäri tekisi monta päivää jopa viikkoja palkkatyötään ilmaiseksi.

Miksi aina pitää lytätä ihmisiä joilla on apua lähipiirissä? Suomalainen mieli, yksin pitää pärjätä aina. Meillä oma isäni teki suuren työn talomme rakennuksessa, ihan puhtaasti omasta halustaan, mitään ei vaadittu. 

Vierailija
37/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekemällä ja talkootyöllä ei todellisuudessa pysty säästämään niin paljoa mitä ihmiset kuvittelee. Tästä on olemassa ihan tutkimustietoa jos jaksaa etsiä.

Höpö höpö.  Säästää siinä kaikki palkkakustannukset jos oikeasti itsellä on aikaa, taitoa ja pätevyys.  Jo pelkästään sähkömiehen hiki maksaa työmaalle toimitettuna tonnin tippa.

Vierailija
38/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tönön koosta.

Jos vaikka tuon ap:n kysymän 120- tai 140-neliön mukaan.

Vierailija
39/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kannattaa lämmin autotalli tehdä koska sähköautoilla ei talvella tee muuten mitään jos sitä ei ole"

Höpsistä. Pakkanen rajoittaa lähinnä pikalatauksen nopeuksia, ei kotilatauksen joka ei ole kovin tehokasta koskaan.

Joten tallilla ei ole sinällään mitään väliä.

Olkoon talossa vaikka vaan Kiinan skootteri tai Jopo ajopelinä niin kyllä lämmitettävä talli on lähes välttämättömyys talossa.  Kyllä sille varmasti käyttöä löytyy jos itse viitsii muuta tehdä kun löhötä sohvalla.

Vierailija
40/66 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on se hinta millä projektin asiakkaalle myyvät mutta kun lopuksi ynnäät ihan kaikki kulut yhteen niin että talo on valmis pihoineen niin aika paljon tulee vielä kaikkea kulua lisää. 

Ei... Vaan valmis hinta oli 2000€ neliö syksyllä 2020 kun tilattiin. Talo paketti (tehtaan paketti)avaimet käteen olis ollut jotain 180 000€/ 100 neliöä, mutta sehän on esim ihan perus keittiöllä ja muilla materiaaleilla. Ja 200 000€/ 100 neliöä saatiin esim oikeanlainen keittiö oisko ollut lisähintaa tehtaan pakettiin 4000€ sähköt siinä oli yks pistorasia per huone ja kun niitä otettiin lisää, lisähintaa tuli 7000€  kunnon maalit, tapetit, lattiat jne. Niistä muutama tonni lisää. Kun oli meille mieluinen ja rakennutettiin avaimet käteen nii 198 000€ oli kulunut. Lainaa oli otettu 210 000€