Paljonko omakotitalon rakentaminen maksaa?
Mietin kannattaako ylipäätään tehdä laskelmia. Tontti olisi ilmainen, lähisuvussa on kaivinkone kuskeineen, taitava kirvesmies sekä putkimies. Varsin sopuhintaan tekisivät kun on tässä autettu puolin ja toisin. Omalla perheellä kiinnostusta olla raksalla. Mitä esim 120 tai 140 neliön talo tulisi maksamaan?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää varata lisäksi 100 - 200 tonnia siihen jos/kun rakennusfirman joutuu haastamaan oikeuteen surkeasta työn laadusta, ja hävityn jutun jälkeen maksamaan asianajokulut ja korjaukset omalla rahalla.
Niin jos on mitä haastaa, se kun voi olla jo konkassa siinä kohtaa, kun olet talopaketista ison osan maksanut, mutta tontille on tullut vasta kasa lautoja, jos sitäkään, eikä pystytyksestä tietoakaan.
3000-4000 Euroa neliö ja siitä voi päästä alle, jos ja kun on ammattilaisia suvussa tekemään ilmaiseksi ja tekee peruskamaa.
Sanoisin, että alle 300 tonnia et 120m2 rakenna, vaikka kuinka olisi timpuria ja urakoitsijaa suvussa. Jos olet tavallinen rakentaja eli vain aputöihin kykenevä, niin silloin vähintään 360-400 tonnia. Tämän työvoiman vaikutusta loppuhintaan ei kannata yliarvoida. Esimerkiksi tämmöinen tee-se-itse-mies, joka puuhastelee raksallaan, voi säästää maksimissaan 20 000 Euroa. Ja jos on ammattitaitoa, voi säästö olla tosiaan selvästi isompi, mutta kyllä sille silti hintaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
3000-4000 Euroa neliö ja siitä voi päästä alle, jos ja kun on ammattilaisia suvussa tekemään ilmaiseksi ja tekee peruskamaa.
Sanoisin, että alle 300 tonnia et 120m2 rakenna, vaikka kuinka olisi timpuria ja urakoitsijaa suvussa. Jos olet tavallinen rakentaja eli vain aputöihin kykenevä, niin silloin vähintään 360-400 tonnia. Tämän työvoiman vaikutusta loppuhintaan ei kannata yliarvoida. Esimerkiksi tämmöinen tee-se-itse-mies, joka puuhastelee raksallaan, voi säästää maksimissaan 20 000 Euroa. Ja jos on ammattitaitoa, voi säästö olla tosiaan selvästi isompi, mutta kyllä sille silti hintaa tulee.
Eri puolilla Suomea tuntuu olevan isoja eroja hinnoissa. Just tutut rakensi 130 M2 talon joka maksoi 300 000. Itse tekivät pinnat eli toimitus oli sisustusvalmis. E-Suomi mutta ei pk-seutu ja viime vuonna valmistui.
Viisi vuotta sitten rakennettiin isolla oman työn määrällä pitkästä tavarasta 110 neliöinen talo. Kokonaiskustannus ilman tonttia 140000e. Hinnassa on kaikki maatöistä pariin uuteen huonekaluun saakka. Joka ikinen naulakin on dokumentoitu kustannuksiin. Talon materiaalien ja tekniikan laadussa ei ole pihistelty, mutta ostettu osa jo ennakoiden, kun on ollut tarjouksia. Rakentamiseen meni alle vuosi, avioliitto voi hyvin silloin ja nyt ja kaikki on taatusti oman mielen mukaista.
Jos pystyy rakentamaan itse oikeasti paljon, hintaa saa kyllä alas. Raksan siivous ja oleminen paikalla ei kustannuksia tiputa, vaan pitää osata omatoimisesti tehdä oikeita asioita oikeaan aikaan. Ja vielä hyvin, ettei kenenkään tarvitse korjata perästä. Materiaalien hinnat ovat nousseet reilusti viidessä vuodessa, joten enää ei näin halvalla itsekään päästäisi.
Ihan riippuu talon koosta ja millainen tontti. Joutuuko tonttia raivaamaan ja millainen pohja ja onko vaikka kalliota Talopaketteja saa 250000 eurolla avaimet käteen talo. Me maksettiin talopaketista 210000 euroa koskaa tehtiin paljon itse. Olen kirvesmies ja vaimoni osaa kans tehdä kaikkea ja enoni auttoi myös paljon. Se oli 8 vuotta sitten , en tiedä nykyhintoja.