17-vuotias on Liian nuori rattiin.
Valtavasti yliedustettuna kuolonkolareissa.
Älä luota siihen että fiksusti käyttäytyväkään nuori olisi taitava ratissa.
Kommentit (97)
20 v kaikkiin ajoneuvoihin (mopoista alkaen) alaikärajaksi niin kuolemat vähenevät 80%
Vierailija kirjoitti:
20 v kaikkiin ajoneuvoihin (mopoista alkaen) alaikärajaksi niin kuolemat vähenevät 80%
Aivot kehittyvät 27-vuotiaaksi, joten se olisi parempi raja.
Jep, oma lapsi aloitti juuri autokoulun, täyttää 17 ihan kohta.
Hirvittää, ja olen lukenut hänelle kaikki uutiset nuorten onnettomuuksista ja muistutellut ylinopeuden haitallisuudesta ja siitä, että kavereille "näyttäminen" kaahaamisella on sitten tosi huono idea.
Toivottavasti jotain puheistani jää mieleen.
Lapsi on kyllä onneks ajanut liikenteessä jo mopolla ja kevarilla, ilman haavereita, joten toivottavasti ajokokemus niistä on avuksi ja turvaksi.
Siinä voi kehityksessä olla todella iso ero onko ihminen 17v vai 18v. Sitten kun nykyautot niin tehokkaita ja isin tesla kiihtyy 0-100km/h 4sekunttiin ja takaveto. Pitäisi edes olla rajoitettu kuinka tehokasta autoa teini saa ajaa. 1.2l/100hp maksimi vois olla hyvä ja porukoiden autoa saa ajaa jos vanhempi mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä sitten rappeutuminen alkaakin kolmekymppisenä ja voikin luovuttaa korttinsa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ja 70-vuotias liian vanha.
70-vuotias ajaa hiljaa ja varovasti, teini-ikäisistä.ei voi sanoa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittää, ja olen lukenut hänelle kaikki uutiset nuorten onnettomuuksista ja muistutellut ylinopeuden haitallisuudesta ja siitä, että kavereille "näyttäminen" kaahaamisella on sitten tosi huono idea.
Lapsi on kyllä onneks ajanut liikenteessä jo mopolla ja kevarilla, ilman haavereita, joten toivottavasti ajokokemus niistä on avuksi ja turvaksi.
Olet kyllä tyhmä jos annat luvan ajokortille
Turvallisuus pitäisi ottaa paremmin huomioon ja olla numero 1 liikenteessä. Liikennenopeudet voi olla turvallisia esim 60-80 kmh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut sen kannalla, mutta kun sekä lapsi että isänsä kortin kannalla oli, niin jäin vähemmistöön mielipiteeni kanssa.
Ja toisaalta, olin jo huolissani kevarilla ajosta, sillä päästellään myös 80 km/h eikä ympärillä ole edes auton tuomaa "suojakehikkoa". Autosta vähän enemmän sentäs fyysistä suojakuorta ympärilleen...
Mun 17v. sai juuri kortin. Ajaa tasan rajoitusten mukaan niin kaikki ohittaa tai roikkuu puskurissa.
Peiliin katsomisen paikka suurella osalla aikuisia. Liikennekäyttäytyminen tulee kotoa.
Minulla on lähipiirissäni muutamia nuoria, jotka saaneet ajokortin 17-vuotiaana. Kenelläkään ei ole ollut ongelmia mutta he ainakin sanovat noudattavansa nopeusrajoituksia ja muutenkin ajavansa sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sika moni rappeuttaa itse jo ennen 27v päivää.
80-lätkä takaisin. Jos jää kiinni ylinopeudesta niin poikkeuslupa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut sen kannalla, mutta kun sekä lapsi että isänsä kortin kannalla oli, niin jäin vähemmistöön mielipiteeni kanssa.
Ja toisaalta, olin jo huolissani kevarilla ajosta, sillä päästellään myös 80 km/h eikä ympärillä ole edes auton tuomaa "suojakehi
Perhe ei ole demokratia, eikä lapsilla ole äänioikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä olivatkaan syyt, että lätkästä aiemmin luovuttiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä olivatkaan syyt, että lätkästä aiemmin luovuttiin?
80-kympin lätkän käyttäjät saivat häirintää muiden autoilijoiden taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-vuotias ajaa hiljaa ja varovasti, teini-ikäisistä.ei voi sanoa samaa.
Useamman noin 70-vuotiaan ajoa tullut nähtyä ja siellä ajetaan ihan miten sattuu joko selvää alinopeutta tai ajetaan vakkari päällä 90km/h oli sitten 100 alue tai 60 alue.