Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

17-vuotias on Liian nuori rattiin.

Vierailija
06.04.2025 |

Valtavasti yliedustettuna kuolonkolareissa.

Älä luota siihen että fiksusti käyttäytyväkään nuori olisi taitava ratissa. 

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, oma lapsi aloitti juuri autokoulun, täyttää 17 ihan kohta. 

Hirvittää, ja olen lukenut hänelle kaikki uutiset nuorten onnettomuuksista ja muistutellut ylinopeuden haitallisuudesta ja siitä, että kavereille "näyttäminen" kaahaamisella on sitten tosi huono idea.

Toivottavasti jotain puheistani jää mieleen.

Lapsi on kyllä onneks ajanut liikenteessä jo mopolla ja kevarilla, ilman haavereita, joten toivottavasti ajokokemus niistä on avuksi ja turvaksi. 

Olet kyllä tyhmä jos annat luvan ajokortille

En ollut sen kannalla, mutta kun sekä lapsi että isänsä kortin kannalla oli, niin jäin vähemmistöön mielipiteeni kanssa. 

Ja toisaalta, olin jo huolissani kevarilla ajosta, sillä päästellään myös 80 km/

No, jos vanhemmat ovat eri mieltä, kumman sana painaa? Ja tosiaan, kuten sanoin, auto lienee kuitenkin turvallisempi lapselleni kun on se auto ympärillä suojaamassa, vs. kevari.

Ihmetyttää kyllä, miksi ei kevareita olla kieltämässä 16-vuotialta? Niillä saa ajaa jopa moottoritiellä. 16-vuotias siis. Suojana pelkkä kypärä...

Vierailija
22/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla  on  lähipiirissäni  muutamia  nuoria,  jotka saaneet  ajokortin   17-vuotiaana. Kenelläkään ei  ole ollut  ongelmia mutta  he ainakin sanovat  noudattavansa  nopeusrajoituksia   ja  muutenkin  ajavansa sääntöjen  mukaan.

Ooks vähän hyväuskoinen. Ei sillä Klaukkalan tytölläkään varmasti ollut ongelmia, muutenhan olisi auton ajo estetty. 

Meinaatko että nuoriso raportoisi kaikki ylinopeudet ja läheltä piti tilanteet aikuisille? Suurin osahan tilanteista on sellaisia, että auto vähän tuntui lähtevän lapasesta kun ajoi vähän liian lujaa tai melkein osui johonkin kun liittyi tielle. Mutta tuurilla onneksi mitään ei käynyt. Ei noista puhuta kun kerran selvittiin naarmuitta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän tuo alaikäisajokorttivuotensa kulki futistreeneihin. Vapautti kummasti meidän kuskausta ja samalla parin muunkin huushollin vanhemmat saivat vapautuksen kyytivelvollisuuksista kun junnu kävi hakemassa sällit kyytiinsä.

Nyt jo siis 18v, mutta tänäänkin aamulla klo 10:00 treeneihin, minä käänsin kylkeä hänen lähteissä reissuun.

Vierailija
24/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja 70-vuotias liian vanha. 

Ei todellakaan ole liian vanha.

Vierailija
25/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvittää, ja olen lukenut hänelle kaikki uutiset nuorten onnettomuuksista ja muistutellut ylinopeuden haitallisuudesta ja siitä, että kavereille "näyttäminen" kaahaamisella on sitten tosi huono idea.

Lapsi on kyllä onneks ajanut liikenteessä jo mopolla ja kevarilla, ilman haavereita, joten toivottavasti ajokokemus niistä on avuksi ja turvaksi. 

Olet kyllä tyhmä jos annat luvan ajokortille

En ollut sen kannalla, mutta kun sekä lapsi että isänsä kortin kannalla oli, niin jäin vähemmistöön mielipiteeni kanssa. 

Ja toisaalta, olin jo huolissani kevarilla ajosta, sillä päästellään myös 80 km/h eikä ympärillä ole edes auton tuomaa "suojakehi

Autolla tappaa sitten itsensä lisäksi kaverinsa, tai muita ulkopuolisia

Vierailija
26/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä yleistää. Ja vastuuntuntoon sekä riskien hallintaan PITÄÄ kasvattaa jo pienestä pitäen. Virheitä sattuu aina, vaikka hankkisit kortin 27-vuotiaana. Myös oma esimerkki auttaa, yleinen liikennekasvatus, kuinka kuljet jalankulkijana, pyörällä, mopolla/mopoautolla. Liikennekasvatus alkaa jo silloin kun lapsi lähtee kävelemään, että pihasta ei juosta tielle, ja ehkä sitten kun olet itse joskus ratissa, niin muistat että jonkun toisen vaahtosammutin voikin juosta. Eli miten lapsi oppii jos ei häntä opeteta? Liukkaus, jarrutusmatkat, ohitusriskit, ENNAKOINTI. Ne pitää opettaa jo silloin kun lapsi istuu vasta auton kyytiläisenä. Ja pitää myös arvioida lapsensa kykyjä realistisesti, joku on holtiton koko ikänsä ja toinen vastuullinen lapsesta asti. Luonne- ja kasvatusasioita, ei ikä ole se syy, 17-vuotias voi olla vastuullisempi kuin moni 27-vuotias. KASVATUS ja vastuu lapsesta alkaa jo syntymästä. 

Vierailija
27/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 17v. sai juuri kortin. Ajaa tasan rajoitusten mukaan niin kaikki ohittaa tai roikkuu puskurissa.

Peiliin katsomisen paikka suurella osalla aikuisia. Liikennekäyttäytyminen tulee kotoa.

Ajaa tasan rajoituksen mukaan vain kun sinä ole kyydissä.

Älä ole tyhmä.....

Vierailija
28/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla  on  lähipiirissäni  muutamia  nuoria,  jotka saaneet  ajokortin   17-vuotiaana. Kenelläkään ei  ole ollut  ongelmia mutta  he ainakin sanovat  noudattavansa  nopeusrajoituksia   ja  muutenkin  ajavansa sääntöjen  mukaan.

Niinhän ne sulle sanovat, kaikkea ei kannata uskoa

Vierailija
29/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näe, ei kuule, reaktionopeus alentunut, eivät tunne nykyisiä liikennemerkkejä ja ajavat sillä periaatteella, että kun ei ennenkään ole käynyt mitään, ei käy nytkään. 

Vierailija
30/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan teini, kun noin luulet  🤣

Vierailija
31/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vanhempi on vastuuntunnoton joka antaa lapsensa hommata kortin 17 vuotiaana.

Vierailija
32/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 17v. sai juuri kortin. Ajaa tasan rajoitusten mukaan niin kaikki ohittaa tai roikkuu puskurissa.

Peiliin katsomisen paikka suurella osalla aikuisia. Liikennekäyttäytyminen tulee kotoa.

TÄMÄ JUURI: Liikennekäyttäytyminen tulee kotoa!

Vierailija
33/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole tyhmä.....

Älä yleistä....

Vierailija
34/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen vanhempi on vastuuntunnoton joka antaa lapsensa hommata kortin 17 vuotiaana.

No juu, tässä taas joku syyttelemässä ilman mitään perusteita. Tuolla ajelee pilvin pimein 15-16 vuotiaita mopoilla, traktoreilla ja mönkijöillä. Osalle vaan sattuu, mutta suurimalle osalle ei kuitenkaan. Ja voi se 27-vuotias 'lapsikin' kaahailla kun vihdoin kortin saa ja auton.

Vierailija
35/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole tyhmä.....

Juuri näin hyvä kasvattaja olet. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia kun et osaa käytöstapoja itse. Kuinka silloin voit näyttää esimerkkiä lapsillesi.

Vierailija
36/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näe, ei kuule, reaktionopeus alentunut, eivät tunne nykyisiä liikennemerkkejä ja ajavat sillä periaatteella, että kun ei ennenkään ole käynyt mitään, ei käy nytkään. 

Elähän hupsi, yli 90-vuotiaillakin on kortteja. Se ikä on vain numero, kokonaisuus, kunto, luonne, älykkyys ja kasvatus vaikuttaa, olet sitten 1-110v. iältäsi. 

Vierailija
37/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elähän hupsi, yli 90-vuotiaillakin on kortteja. Se ikä on vain numero, kokonaisuus, kunto, luonne, älykkyys ja kasvatus vaikuttaa, olet sitten 1-110v. iältäsi. 

Eipä sitten ajokortilla mitään ikärajaa tarvitse ollakaan, ikä kun on vaan numero. 

Vierailija
38/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja wanhusnaisten mielestä liian nuori tarttumaan tattiin.

Vierailija
39/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostuit maksamaan ajokoulun?

Vierailija
40/97 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ajolupaa missään nimessä alaikäiselle.  Parempi olisi jos ikäraja nostettaisiin edes 21 ikävuoteen.  

Kuudenkymmenen ikävuoden jälkeen voisi olla muutaman vuoden välein pakollinen reaktionopeustesti.