Ikääntyneet vanhemmat eivät tajua jakaa omaisuuttaan lapailleen jo eläessään
Mikä siinä on, että ei anneta vaikka on paljon? Apu olisi tarpeen nyt. Ikääntyneen omat menot ovat pienet. Meillä on velkaa asunnosta, mökeistä ja autoista. Tarvitsemme rahaa! Että ottaa niin päähän tämä. Hyvä ettei suoni katkea otsassa.
Kommentit (94)
Eli elätte yli varojenne, liian kallis auto, asunto ja mökki. Ja vingut sitten täällä kun ette osaa suhteuttaa menojanne tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli suvussa vastaava tapaus. Rahaa kyttäävä perillinen jäi nuolemaan näppejään, kun lääkäri-isä testamenttasi kaiken lapsenlapsilleen, 8 osaan meni. Eipä iljennyt tämä kyttääjä vaatimaan lakiosaansa, kun omatkin lapset saivat perintöä.
Minä ilkeäisin. Minulta jäisi silloin enemmän lapselle perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kuvitelmaa ihmisillä että pitäisi jättää jotain tai antaa perintöä lapsille. Vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta jättää penniäkään, toivottavasti vanhempasi muuttaa las vegasiin ja antaa palaa...
Kunpa vanhemman omatkin vanhemmat olisivat ajatelleet näin..
Vierailija kirjoitti:
Onneksi et ole minun lapseni.
Minä kyllä olen antanut lapsilleni , viime vuonna molemmille 5 tonnia.
Ja ei, ei maksettu lahjaveroa.
Laskuja voi aina maksaa, ne ei ole lahjoja.
Eiköhän ihmisen varat ole hänen omansa eläessään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se järjetöntä, että ei pureta omaisuutta vaikka sen 4999€ kerrallaan hyvissä ajoin, jos osakkeita on vaikka useamman sadan tuhannen euron edestä ilman selvää käyttökohdetta. Niistä sitten ensiksi 30% pääomaveroa veks minkä jälkeen perintöverona seuraava mokoma. Pahimmassa tapauksessa omaisuus sulaa parissa vuodessa 5K kuukaudessa maksavaan laitospaikkaan. Se tekee 60 000€ vuodessa ja 120 000€ kahdessa vuodessa. Siis per henkilö. Ilmaiseksihan senkin paikan saisi, jos rahat olisi ehditty jakaa perillisille sitä ennen.
Vain yksityiset palveluntarjoajat veloittavat noita 5-7000 eur/kk hintoja. Normi sote-hoivakodista saatu paikka jättää eläkkeestä lakisääteisen osan hoivattavalle itselleen, eikä vanhaa asuntoa tarvitse myydä ja muuta omaisuutta panna lihoiksi. Tiedän tämän varmasti, äitini on tuollaisessa 24/7 hoivakodissa.
Yksi on, että ne pelkää, että "tuhlaatte" kaiken. Äitini pari vuotta sitten selitti, että kun he nyt antavat merkittävän ennakkoperinnön, niin "ei sitten ole tarkoitettu heti tuhlattavaksi". Haloo. Ihan kuin minä lähes 50-vuotiaana en hallitsisi talouttani. Olen asuntovelkani maksanut, olen saanut vähän säästöönkin. Laskut on ajan tasalla ja käyn töissä. Vastasin suoraan, että "mitäs luulet? Että laitan elämän ranttaliksi ja rehellisesti sanottuna, jos tässä iässä tuhlaa turhuuksiin ison kasan rahaa, niin sama se on edessä sitten, kun kuolette. Että jos en 49-vuotiaana ole oppinut käyttämään rahaa, niin sitten peli on menetetty". Äiti meni hiljaiseksi ja totesi, että "niin, on se totta. Että jos nyt tuhlaa, olis tuhlannut meidän kuoleman jälkeenkin.."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän turhan kärjistettyä keskustelua, mutta jos perintöä aikoo joka tapauksessa jälkipolvelle jättää, niin voisihan sitä jättää siinä vaiheessa kun jälkipolven lapset ovat pieniä ja rahalle on eniten käyttöä. Nykyään ihmiset taitavat elää noin 80-vuotiaiksi, ja siinä vaiheessa perivä sukupolvi on jo 50-vuotiaita, joilla lapset lentämässä pois pesästä ja suuremman asunnon sijaan aletaan katsella pienempää.
Ei ihmisen tarve rahalle ole mikään vakio elämän varrella, vaan esimerkiksi 30-40-vuotiaalla ovat ajankohtaisia kaikki elämän suuret hankinnat.
No mutta sittenhän tämä 50v ihmiset voi lahjoittaa suoraan sen perintönsä omille lapsilleen, jotka on sillä hetkelläniitä nuoria ja tarvitsevat sitä rahaa. Ovatko he sitten vielä yhtä innoikkaita luopumaan siitä perimästään omaisuudesta? Nytkin ap sanoo, että hänen vanhempansa
Se on vähän eri asia olla 50v. tai 80v. 80-vuotiaana todellakin näen, että ylimääräiset kannattaa alkaa antamaan jo pois. Mutta 50-vuotiaana on pakko vielä varautua tuleviin vuosiin, eläkkeeseen jne. Ja kun ihminen rapistuu ja vanhenee. Ei työkykykään ole välttämättä enää ihan priima siellä 60, joten rahalle voi olla tarvetta. Sitä paitsi meillä ainakin perintö menisi tällä hetkellä parikymppisten taskuun, eikä se ole ihan turvallista. Liikaa rahaa kerralla tuon ikäiselle. Ei välttämättä ole viisautta vielä ymmärtää, kuinka iso juttu se on, jos saa sivusta ison summan rahaa ja jos sen heti laittaa menemään, niin myöhemmin kyllä katuu. Ei siinä, ettei lapseni olisi fiksuja. Nuorilla vaan harkintakyky on heikompi ja saattaa tulla joku hurmaava poika- tai tyttökaveri, joka saa villiintymään. Sitä paitsi on hyvä itse rakentaa ensin elämänsä alulle niin, että pärjää palkallaan. Se parantaa itsetuntoa, kun tietää selviävänsä ilman lahjoituksia.
Jos olisin 65v., eläkeasiat kunnossa ja säästöt tilillä, niin voisin hyvin ohjata perintöni 30-35 -vuotiaille lapsilleni.
Vanhempien rahat on vanhempien rahoja, mitään ei ole pakko jättää vaan kaiken voi lahjoittaa eläessään pois, lapsille ei ole pakko antaa yhtään mitään. Varsinkaan noin ahneille kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen ja ollaan kauhuissaan kun perintöä tulee paljon, siis antajat huolissaan. Miksei voi jo jakaa pikkuhiljaa?
No meillä omaisuus on kiinni 2 talon seinissä, n600ke
Jos myisimme talomme Suomessa ja antaisimme rahat pois joutuisimme vuokralle mikä ei kiinnosta pätkääkään! Samaa asumismukavuutta ei vuokralla saa.
Jos myisimme lomakodin pois ei meillä - eikä heillä - olisi paikkaa missä nauttia lomista (tai kuten itse 1/2 vuodesta).
Jokainen joutuisi maksamaan 15000e ennekkoperintöveroa.
Jos taas antaisimme verotta jokaiselle sen 4999e 3 vuoden välein se hupenisi arjen laskuihin eikä hyödyttäisi oikeasti esim asuntolainan maksussa.
Molemmissa tapauksissa me menettäisimme kaiken sen minkä eteen on yli 40v raadettu.
Onneksi lapsemme eivät ole noin ahne
Suurin kusetus omalla kohdalla oli eläkesäästötili. Ehkä ne nyt ovat muuttuneet mutta en saanut edes omiani pois tuotosta puhumattakaan. 30v maksoin
Vanhemmillasi ei ole velvollisuutta antaa rahojaan sinulle ja perheellesi. Heidän omaisuuttaanhan ne ovat. Perinnönkin he saavat jakaa lakiosaa lukuunottamatta haluamallaan tavalla.
Rahan antaminen lapsille tai sukulaiselle on ankarasti kielletty, se on rajoitettu summa, jonka saat antaa vuodessa, tai verottaja iskee ankarasti.
Jollekin puhelinhuijarille kyllä voi antaa vaikka miljoonan.
Ehkä se laki on tarkoittu vanusten rahojen turvaamiseksi, ettei sukulaiet nylje kaikkia eläkeläisen rahoja.
Monet vanhukset ovat jo suht höperöitä. Eivät peittele negatiivisiä tuntemuksiaan ollenkaan suhteessa läheisiinsä. Olin kerran kahvilla kaverin kanssa hänen vanhan äitinsä luona. Äitinsä siinä jutusteli, miten olisi pitänyt aikoinaan abortti, kun sai tietää aikoinaan olevansa raskaana. Kyllä kävi minulla kaveriani sääliksi.
Itse sain ennakkoperintöä ison summan nuorena aikuisena. Sain ostettua asunnon ja elelin pienillä kuluilla. Asunnon arvo nousi. Verrattuna saman tulotason tuttaviin voin sanoa, että elämäni on ollut taloudellisesti huomattavasti helpompaa. Olen tosi kiitollinen vanhemmilleni, että auttoivat heti alkuun, koska varallisuuden kumuloituva vaikutus on myös iso. Toivoisin voivani tarjota saman omalle lapselleni tulevaisuudessa. Olen alkanut säästämään lapselle heti vauvaiästä alkaen.
Mene laiskuri töihin ja tienaa omat rahasi! Sääli ettei Suomessa voi jättää lastaan perinnöttömäksi.
Kannattaa vanhempien tuhlata eläkepäivillä rahat itseensä ja viimeisistä vuosista nauttimiseen. Ovat sen ansainneet
"Se on vähän eri asia olla 50v. tai 80v. 80-vuotiaana todellakin näen, että ylimääräiset kannattaa alkaa antamaan jo pois. "
Nykyään yhä useammat elävät 95 tai 100-vuotiaiksi. Ei todellakaan vielä 80-vuotiaana kannata alkaa antamaan pois.
Jos olet niin tyhmä että ostat kaiken velaksi, et ansaitse ennakkoperintöä. Myy mökkisi ja maksa velat pois. Kyllä olet tyhmä ja ahne, etkä osaa hoitaa raha-asioitakaan. Ymmärrän vanhempiasi hyvin. Toivottavasti saat pelkän lakiosan.
Jos ja kun annan ennakkoperintöä, lapsilleni perustetaan eläkesäästötilit. Rahat siis sijoitetaan. Loma-asunto on onneksi perikunnan paikka. Myyn oman osuuteni ja sijoitan rahat lapsille.