Ikääntyneet vanhemmat eivät tajua jakaa omaisuuttaan lapailleen jo eläessään
Mikä siinä on, että ei anneta vaikka on paljon? Apu olisi tarpeen nyt. Ikääntyneen omat menot ovat pienet. Meillä on velkaa asunnosta, mökeistä ja autoista. Tarvitsemme rahaa! Että ottaa niin päähän tämä. Hyvä ettei suoni katkea otsassa.
Kommentit (94)
3v välein voi verottomasti antaa 4999€ lahjana. Kannattaa käyttää jos on annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hanki vaan ite rahas. Niin on vanhempasikin tehneet.
Perimällä.
Juuri näin! Kun 60 v tulee täyteen, omaisuutta kannattaa alkaa jakaa lapsille, koska jos joutuu hoivakotiin, kuten useimmat joutuu, kv hoivapörssiyhtiöt pitää huolen että omaisuudesta ja varallisuudesta ei jää senttiäkään vainajan lapsille jaettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tiedät, miten paljon niillä vanhemmilla on jaettavaa?
Jos omaisuus on vaikkapa asunnossa, pitäisikö se asunto myydä ja heidän muuttaa vuokralle?
On rahaa tileillä ja kiinteän omaisuuden muodossa.
AP
Haet vanhukset holhoukseesi niin sillähän tuo ratkeaa.
On näitä mietitty. Pitää lakimies varmaan palkita. Meillähän rahat kuitenkin päätyvät!
AP
Mun sisko on lakimies ja asiasta puhuttiin mun sairauden tiimoilla. Älä luule että edunvalvontaa käynnistetään ilman todella painavaa syytä saati että sellainen voisi tehdä rahoilla ja omaisuudella mitä haluaa.
Ei taida olla tosissaan tehty aloitus. Jos on, niin häpeän aloittajan puolesta.
Itse ainakin autan lastani rahallisesti, kun hän rakentaa omaa elämäänsä. Se kuuluu vanhemman tehtävään. Pitkän opiskeluajan eläneenä ja kokeneena tiedän sen kitumisen vähällä rahalla. Se on yhtä helvettiä. Pitää olla inhimilliset olosuhteet asua ja elää.
Auta ihmistä sillon kun hän apua tarvitsee. Amen.
Vähän turhan kärjistettyä keskustelua, mutta jos perintöä aikoo joka tapauksessa jälkipolvelle jättää, niin voisihan sitä jättää siinä vaiheessa kun jälkipolven lapset ovat pieniä ja rahalle on eniten käyttöä. Nykyään ihmiset taitavat elää noin 80-vuotiaiksi, ja siinä vaiheessa perivä sukupolvi on jo 50-vuotiaita, joilla lapset lentämässä pois pesästä ja suuremman asunnon sijaan aletaan katsella pienempää.
Ei ihmisen tarve rahalle ole mikään vakio elämän varrella, vaan esimerkiksi 30-40-vuotiaalla ovat ajankohtaisia kaikki elämän suuret hankinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen perusteella testamenttaisin säätiölle enkä teille. Ahneet pas...set.
Rintaperillisille tulee aina lakiosuus joten eipä testamentti estäisi aloittajaa saamasta osuuttaan.
Minä olen tuo 1/4 laskiaispullasta - kirjoittaja. Laissa sanotaan myös, että jos perillinen on loukannut syvästi perittävää tai jotain tämän rintaperillistä, voidaan jättää kokonaan perinnöttä. Olen varma, että isäni pelaa tuon kortin.
Onpa ikävää, että he luulevat rahojen kuuluvan heille eikä sinulle. :(
Appivanhemmat ovat tehneet tätä jo kauan. Ovat siis antaneet lapsen lapsille verottoman summan jo monta kertaa. He ajattelevat mukavasti jälkipolvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen perusteella testamenttaisin säätiölle enkä teille. Ahneet pas...set.
Rintaperillisille tulee aina lakiosuus joten eipä testamentti estäisi aloittajaa saamasta osuuttaan.
Minä olen tuo 1/4 laskiaispullasta - kirjoittaja. Laissa sanotaan myös, että jos perillinen on loukannut syvästi perittävää tai jotain tämän rintaperillistä, voidaan jättää kokonaan perinnöttä. Olen varma, että isäni pelaa tuon kortin.
Varmaan joku vaikea ja katkera änkyrä käyttää syvästi loukattu- korttia kun kaikki ei ole sujunut oman mielen mukaan :)
Sivusta.
Kylläpä on ahne perillinen. Vahtii hengen lähtöä saadakseen rahat vanhoilta. Puistattaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Kun 60 v tulee täyteen, omaisuutta kannattaa alkaa jakaa lapsille, koska jos joutuu hoivakotiin, kuten useimmat joutuu, kv hoivapörssiyhtiöt pitää huolen että omaisuudesta ja varallisuudesta ei jää senttiäkään vainajan lapsille jaettavaksi.
Jaa, ei mun vanhempani rahoja ole ottaneet senttiäkään. Toki lähes koko eläke menee, muttei säästöt. Et taida tietää tästä prosessista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omaisuus on vaikkapa asunnossa, pitäisikö se asunto myydä ja heidän muuttaa vuokralle?
AP
Minun isäni on monimiljonääri. Viimeksi kun tapasin häntä, hän sai taas karmivan raivokohtauksen siitä hyvästä, että otin hänen kahvipöydässään ylimääräisen yhden neljäsosan laskiaispullasta. Olen varma että en tule näkemään euroakaan siitä perinnöstä.
Lakiosuus on takuuvarmasti sinun ja monimiljonäärin kuolinpesässä se on varmaan oikein mukava osuus.
Onhan se järjetöntä, että ei pureta omaisuutta vaikka sen 4999€ kerrallaan hyvissä ajoin, jos osakkeita on vaikka useamman sadan tuhannen euron edestä ilman selvää käyttökohdetta. Niistä sitten ensiksi 30% pääomaveroa veks minkä jälkeen perintöverona seuraava mokoma. Pahimmassa tapauksessa omaisuus sulaa parissa vuodessa 5K kuukaudessa maksavaan laitospaikkaan. Se tekee 60 000€ vuodessa ja 120 000€ kahdessa vuodessa. Siis per henkilö. Ilmaiseksihan senkin paikan saisi, jos rahat olisi ehditty jakaa perillisille sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Haet vanhukset holhoukseesi niin sillähän tuo ratkeaa.
Vanhaakaa ihmistä ei saa holhouksen alle, jos siihen ei ole mitään syytä.
Olisko tässä tapauksessa paerempi laittaa ap holhouksen alle. Hänellä ei taida olla kykyä hoitaa raha-asioitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Minun isäni on monimiljonääri. Viimeksi kun tapasin häntä, hän sai taas karmivan raivokohtauksen siitä hyvästä, että otin hänen kahvipöydässään ylimääräisen yhden neljäsosan laskiaispullasta. Olen varma että en tule näkemään euroakaan siitä perinnöstä.
Lakiosuus on takuuvarmasti sinun ja monimiljonäärin kuolinpesässä se on varmaan oikein mukava osuus.
Ei ole. Selitin juuri, että laissa on tämä "loukannut syvästi" -kohta ja lisäksi perillisen kunniatonta elämäntapaa koskeva kohta. Tuohon jälkimmäiseen isäni tuskin voi vedota. Mutta hän on äärimmäisen patologinen narsisti. Hän tekee ihan mitä vain hankaloittaakseen elämääni. En siis luota ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Niihin maksuihin vaikuttaa vain tulot, ei omaisuus.
No, jos niille lapsille voi sen euroa vaille 5 tonnia lahjoittaa 3 vuoden välein, niin ei sillä paljoa mökkejä ja autoja maksella. Meillä on kyllä lapsille tuo vajaa 5 tonnia annettu aina, kun kolme vuota on tullut täyteen, mutta verottaja on tarkkana, ettei isommat summat vaihda omistajaa, ilman, että siitä pitää maksaa ennakkoperintövero.
Tilaat vaan ammattilaisen nopeuttamaan tiannetta.