Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin Kuukausiliitteessä juttu "3.-4. polven karjalaisista". Mitä ajattelet?

Vierailija
05.04.2025 |

Onko tämä taas yksi juttu jolla nuoret haluaa erottua ja olla osa jotain "sorrettua vähemmistöä"? Vai ihan vaan omien juurien tutkiskelua ja kunnioittamista? 

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000011077503.html

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Valokuvaaja Outi Neuvonen kuvasi nuoria karjalaisia, jotka haluavat karjalaisuuden mukaan omaan elämäänsä. "

Mitä outoa tuossa on? He haluavat säilyttää juurensa.

Tirsk!!!

Vierailija
22/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurevaa ja alkuvoimaista. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Valokuvaaja Outi Neuvonen kuvasi nuoria karjalaisia, jotka haluavat karjalaisuuden mukaan omaan elämäänsä. "

Mitä outoa tuossa on? He haluavat säilyttää juurensa.

Näillä ei ole mitään karjalaisia juuria. Menee samaan sarjaan jenkkien "intiaaniprinsessa" larppaamisen kanssa. Nämä tollot myöskin levittävät usein antisuomi-propagandaa. 

Missä noin sanotaan?

Ei missään. Kommentin kertoi joku persu, jolla on vainoharhoja, kuten niillä kaikilla.

Vierailija
24/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskia neitsyt, valkia neitsyt, molemmat käy.

Vierailija
25/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko oli Karjalasta, evakkona tänne lapsena tuli, hänen lapset ovat pohjois-pohjanmaalaisia kun ovat täällä syntyneet, hänen sisarusten lapsista osa taas on pirkanmaalaisia. Olet sitä missä olet syntynyt et sitä missä vanhempasi tai isovanhemmat on syntyneet 

Vierailija
26/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon jutun perusteella minä evakon lapsenlapsena olen kolmannen polven karjalainen. Kyllä, siinä ei puhuttu r*ssistä, vaan r*yssien uhreista. Ja totttahan se on. Samaan aikaan samoilla perusteilla olen kyllä myös myös kolmannen polven turkulainen ja ännännen polven hämäläinen. No, jokuhan siinä toki totesikin, että ei ole mitenkään ristiriitaista olla samaan aikaan suomalainen ja karjalainen. Sille evakkomummolleni tämä oli ainakin aivan selvä asia. Hän oli karjalainen ja suomalainen (siitä huolimatta, että hänen äitinsä oli joutunut luopumaan ammatistaan kun Suomessa ei saanut toimia opettajana, jos oli uskonnoltaan muuta kuin luterilainen). Hänen kieltään ei pakkosuomalaistettu, mutta ei hän myöskään mitään tveriä puhunut, vaan suomen kielen laatokanrantaista murretta. Pakkolähtö kodista ja kotiseudulta ja oman omaisuuden menetys oli iso trauma, mutta kieli ja kuottuuri eivät olleet ongelmia eivätkä sorron tai syrjimisen kohteita. Hän ei aj

Huoh, kun te vanhemmat tajuaisitte ettei näissä tarkoiteta niitä sodan aikaisia suomen karjalaisia. Nämä ovat venäjän karjalaisia jotka vihaavat suomalaisia. Ne evakkokarjalaiset ovat aikaa sitten kuolleet ja kuopattu. Nämä ovat etnisesti joko venäläisiä tai jotain ihme georgia/lähi-itä sekoituksia mitkä nykyään möyhkäävät ja leikkivät "aktivistia" Niillä ei ole mitään tekemistä evakkojen kanssa. Kaikki tämä pohjaa venäjän äärettömään suomi-vihaan jota siinä maassa kaikille vähemmistöetnisyyksillekkin jauhetaan. Nämä ovat vain venäjän pikkusotureita. Suomalaiset ovat tunnettu etninen ugri-ryhmä muiden ugrien joukossa mutta SILTI muut ugri-ryhmät ovat jatkuvasti somessa pilkkaamassa ja syyllistämässä suomalaisia asioista mitä me emme ole koskaan edes tehneet. Olemme muutaman miljoonan asukkaan kansa ffs. Viime vuosina on syydetty tuota "kolonisoija" sanaa kantissuomalaisten niskaan joka täysin absurdia kun tietää oman historiammekin. Tämän täytyy loppua. 

Vierailija
27/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiseen ryhmään hakeutuu jotkut jotka haluaa tehdä epäsopua. Nyt se on uhriutuminen  jolla sitä saa.

Vierailija
28/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh kummallisesti kaikki "karjalaisia" ylistävät viestit on multiyläpeukutettu, myös nuo hoono soomi sepostukset. Niinpä niin, ryccän trolleja on joka paikassa. 

Vierailija
29/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa on suomalaissukuisia ihmisiä, ovat 3. 4. ja ties kuinka monnen polven suomalaisia omasta mielestään. Mutta osa ei osaa edes omaa nimeään sanoa suomalaisittain ja heidän käsitys suomalaisuudesta on mitä se oli silloin heidän isovanhempien aikaan. Kiva, että ovat ylpeitä juuristaan, mutta en minä niitä suomalaisena pidä. Kun en pääse juttua lukemaan niin en tiedä onko tässä kyse vähän samasta, nämä nuoret ihmiset elävät kuin isovanhempansa. Jos Karjala olisi jäänyt osaksi Suomea niin eiköhän sielläkin oltaisi nykyaikaistuttu, ei siellä ihmiset leivinuunissa paistaisi piirakoita ja hirsimökkejä rakentaisi niinkuin vanhoina hyvinä aikoina.

Isoisä oli Karjalasta, mutta en minä itseäni karjalaisena pidä, minulla ei ole mitään siteitä sinne, enkä ole ikinä kokenut mitään kaipuuta käydä edes katsomassa millaista siellä on. Ihan yhtä vieras paikka se on kuin Häme tai Varsinais-Suomi mistä muut isovanhemmat on peräisin. Minä olen uusimaalainen ja tämä on minun kotiseutu, ei Karjala.

Vierailija
30/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään seutukunnan karjalaiset kyllä olleet hiukan vaikeita luonteeltaan ja aina piti olla hiukan varautunut ja kovia lainaamaan mitä kerrottiin?

Vierailija
31/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh kummallisesti kaikki "karjalaisia" ylistävät viestit on multiyläpeukutettu, myös nuo hoono soomi sepostukset. Niinpä niin, ryccän trolleja on joka paikassa. 

Mutta silti vähemmän kuin persutrolleja.

Vierailija
32/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evakkotarinat toisaalta tuntuu nykyajassa vähän ylidramaattisilta. Ihmisten pitää jatkuvasti muuttaa työn takia, ja hallituskin häätää köyhät kodeistaan. Tapahtuu monille joka päivä, ei se nyt niin ihmeellistä ole.

Vierailija
33/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten törmännyt muuallakkin näihin rytsäläisiin "vähemmistökansalaisiin" jotka nillittävät jostain syystä suomalaisille mutta eivät venäläisille jotka ovat se oikea alistaja lol. Meillä ei ole mitään tekemistä noiden kanssa edes historiallisesti ja venäjä tunkee niitä meidän riesaksemme, tämä on sitä "vaikuttamista" 

Jännä miten rytsän karjalaiset eivät koskaan hyväksy pohjois-karjalaisia vaikka ovat oikeasti samaa perhettä jaetuilla perinteillä, ainostaan kieli on eri. Muutenkin etnisten suomalaisten jättäminen ulkopuolelle ugri-perheistä ja tapahtumista on erittäin rassistista ja syrjivää, olemmehan euroopan vanhimpia alkuperäisväestöjä omalla perimä-ryhmällä toisin kuin nämä larppaavat ei-ugrit. 

Tässä esimerkki taas siitä, miten huonosti suomalaiset tuntevat Suomen ja lähialueen etnistä historiaa.

Pohjois-Karjalaiset eivät ole karjalaisia. Alueelle vaan annettiin myöhemmin nimi "Karjala". Todellisuudessa pohjoiskarjalaiset ovat kulttuurisesti itäsavolaisia ja pohjoiskarjalan murre on itäsavolainen murre. (Ovat toki siellä hyvinkin brändänneet itsensä "karjalaisiksi" ja hyödyntäneet sitä kulttuuria matkailutulojen saamiseksi.)

Rajan tultua Suomen ja Venäjän välille toki jäi rajan Suomen puolelle muutama karjalaiskylä, nyt en muista enää nimiä, olisko sellaisia kuin Kuivajärven ja Rimmin kylät, yms.

Oikeat karjalaiset ovat siis oma kansansa, jotka puhuvat omaa karjalan kieltään ja ovat ortodokseja, pohjoisessa olleet yleensä vieläpä starovertsejä eli vanhauskoisia (ja siinä eronneet esim. 1800-luvulla venäläisistä). Tätä suomalaiset nuoremmat sukupolvet eivät vaan ymmärrä.

Me ymmärrämme, joiden suku on karjalaista alkujaan. Meillä on paljon suvun historiaa ja esineistöä hallussa. Usealla suvulla on tehty sukututkimuksetkin satojen vuosien taakse. Monet suvut pitävät isoja sukukokouksia. On myös yhdistyksiä, jotka ovat olleet mukana elvyttämässä Neuvostoliiton sortamia sukukyliä ja niiden kulttuuria. Monet ovat säilyttäneet ortodoksisen uskon ja joitakin kulttuurisia tapoja, osa on Suomessa kääntyneet luterilaisiksi (osittain syrjinnän takia), mutta osa nuoremmista suvun jäsenistä on sitten palautunut ortodokseiksi myöhemmin.

Omalla suvullani on myös ollut läheiset kontaktit rajan toiselle puolen - toki kylmän sodan aikana ne katkesivat, mutta elpyivät sitten perestroikan myötä. Pienestä asti meistä moni on saannut kuulla suvun asioista, suvun vanhimmat ovat kertoneet. Itse olen käynyt isoisäni sukukylässä kolme eri kertaa, ja vieraillut myös rajantakaisissa muissa kylissä ja tuntenut rajantakaisia sukulaisia. Suomen puolelle tulleet karjalaiset ovat myös vaikuttaneet alueisiin, jonne Suomessa muuttivat. Oma sukuni on vaikuttanut nimenomaan Itä-Suomessa useilla paikkakunnilla, on perustettu kauppaliikkeitä ja ortodoksisia rukoushuoneita sekä hautuumaita. Nimittäin samalle seudulle yleensä keskittyi saman suvun jäseniä ja muitakin karjalaisia, joten sinne syntyi luterilaisten suomalaisten keskelle ortodoksisia karjalaisia yhteisöjä. Tämä kaikki tieto on siirretty aina seuraaville sukupolville ja tästä on kirjoitettu kirjojakin.

Suomessa on myös on tehty tutkimusta karjalaisesta kulttuurista sekä kirjoitettu kirjoja aiheesta. Kansallismuseon kokoelmissa on meidänkin sukukylästä tuotuja esineitä. On valokuvia jotka suomalaiset kansatieteilijät ovat ottaneet kylistä ja tietysti Kalevalan runoista useiden alkuperä on Karjalan runokylissä, myös oman sukuni kylässä.

Olen koko elämäni elänyt tämän perinteen ja identiteetin kanssa -- ja nyt eläkeiässä joku tollo tulee kertomaan minulle, etten saisi asiasta mainita mitään.

Vierailija
34/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo karjalaisuushösdötys on Venäjän agendaa 

Vierailija
35/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on Suomen hajottamisesta ja Venäjän vallan lisäämisestä 

tietty sitte noista tulee venäläisiä 

Vierailija
36/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok me olllaan sitten savolaisia ja saamelaisia kun sukujuuret on sieltä 

Vierailija
37/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lönnrotin patsaaseen töherrettiin teksti

KOLONIALISTI! Joku karjala-aktivistien ryhmä oli tekijöinä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010627060.html

Itse kyllä 2. polven siirtokarjalaisena vastustan kovasti tällaista puuhastelua. Myös toi Kalevala kulttuurisena omimisena on mielestäni hölynpölyä. 

Vierailija
38/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa.

Eli nyt venäläisten trollien tehtävä on esittää, että pohjois-karjalaiset eivät ole oikeasti suomalaisia, vaan venäläisiä? Ja persut lähtee tähän mukaan?

Voi juutas mitä ääliöitä.

Vierailija
39/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni nyt jotenkin ohi... siis nämä eivät ole evakkojen jälkeläisiä, vaan mitä? Olen itse kahden evakon jälkeläinen ja pidän kyllä juuriani karjalaisia.

Vierailija
40/84 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten törmännyt muuallakkin näihin rytsäläisiin "vähemmistökansalaisiin" jotka nillittävät jostain syystä 

Pohjois-Karjalaiset eivät ole karjalaisia. Alueelle vaan annettiin myöhemmin nimi "Karjala". Todellisuudessa pohjoiskarjalaiset ovat kulttuurisesti itäsavolaisia ja pohjoiskarjalan murre on itäsavolainen murre. (Ovat toki siellä hyvinkin brändänneet itsensä "karjalaisiksi" ja hyödyntäneet sitä kulttuuria matkailutulojen saamiseksi.)

Rajan tultua Suomen ja Venäjän välille toki jäi rajan Suomen puolelle muutama karjalaiskylä, nyt en muista enää nimiä, olisko sellaisia kuin Kuivajärven ja Rimmin kylät, yms.

Oikeat karjalaiset ovat siis oma kansansa, jotka puhuvat omaa karjalan kieltään ja ovat ortodokseja, pohjoisessa olleet yleensä vieläpä starovertsejä eli vanhauskoisia (ja siinä eronneet esim. 1800-luvulla venäläisistä). Tätä suomalaiset nuoremmat sukupolvet eivät vaan ymmärrä.

Me ymmärrämme, joiden suku on karjalaista alkujaan. Meillä on paljon suvun historiaa ja esineistöä hallussa. Usealla suvulla on tehty sukututkimuksetkin satojen vuosien taakse. Monet suvut pitävät isoja sukukokouksia. On myös yhdistyksiä, jotka ovat olleet mukana elvyttämässä Neuvostoliiton sortamia sukukyliä ja niiden kulttuuria. Monet ovat säilyttäneet ortodoksisen uskon ja joitakin kulttuurisia tapoja, osa on Suomessa kääntyneet luterilaisiksi (osittain syrjinnän takia), mutta osa nuoremmista suvun jäsenistä on sitten palautunut ortodokseiksi myöhemmin.

Omalla suvullani on myös ollut läheiset kontaktit rajan toiselle puolen - toki kylmän sodan aikana ne katkesivat, mutta elpyivät sitten perestroikan myötä. Pienestä asti meistä moni on saannut kuulla suvun asioista, suvun vanhimmat ovat kertoneet. Itse olen käynyt isoisäni sukukylässä kolme eri kertaa, ja vieraillut myös rajantakaisissa muissa kylissä ja tuntenut rajantakaisia sukulaisia. Suomen puolelle tulleet karjalaiset ovat myös vaikuttaneet alueisiin, jonne Suomessa muuttivat. Oma sukuni on vaikuttanut nimenomaan Itä-Suomessa useilla paikkakunnilla, on perustettu kauppaliikkeitä ja ortodoksisia rukoushuoneita sekä hautuumaita. Nimittäin samalle seudulle yleensä keskittyi saman suvun jäseniä ja muitakin karjalaisia, joten sinne syntyi luterilaisten suomalaisten keskelle ortodoksisia karjalaisia yhteisöjä. Tämä kaikki tieto on siirretty aina seuraaville sukupolville ja tästä on kirjoitettu kirjojakin.

Suomessa on myös on tehty tutkimusta karjalaisesta kulttuurista sekä kirjoitettu kirjoja aiheesta. Kansallismuseon kokoelmissa on meidänkin sukukylästä tuotuja esineitä. On valokuvia jotka suomalaiset kansatieteilijät ovat ottaneet kylistä ja tietysti Kalevalan runoista useiden alkuperä on Karjalan runokylissä, myös oman sukuni kylässä.

Olen koko elämäni elänyt tämän perinteen ja identiteetin kanssa -- ja nyt eläkeiässä joku tollo tulee kertomaan minulle, etten saisi asiasta mainita mitään.

Jätät tässä nyt kokonaan käsittelemättä luovutetun Karjslan eli Karjalan kannaksen puolella asuneet ihmiset, jotka olivat luterilaisia ja puhuivat Karjalan murretta. Eivätkö he mielestäni olleet karjalaisia? Itse kyllä sellaisina itseään pitivät. Miksi heillä ei ole oikeutta kulttuuriseen identtiteettiinsä mielestäsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme