Onko kova rasva oikeasti pahasta? Äidinmaidon energia tulee juuri kovasta rasvasta. Jos vauvaa ei rintaruokita, vauvan ÄO laskee selvästi.
Kommentit (176)
Ihminen on sekasyöjä, ei karnivori. Muuten olis apllakin torahampaat. Jos metsästät ruokasi käyttäen pelkkiä kynsiä ja hampaita, saat mun puolesta hyvällä omallatunnolla olla karnivori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvoilla ei tosiaan tyypillisesti verisuonet kalkkeudu kauheasti. Saattaa tuo henkilön ikä hieman vaikuttaa asiaan.
Eikö tää vauvan ravinnon luontainen rasvapitoisuus kerro sulle mitään siitä, mikä vois sopia ihmisravinnoksi?
Kyllä mä luotan enemmän laajoihin tutkimuksiin, joita on vuosikymmenten aikana tehty sekä vaikuttaviin mekanisemihin, jotka osataan selittää, kuten vaikkapa tyydyttyneiden rasvojen korkean saannin vaikutus LDL-kolesteroliin. On minusta vähän tolkullisempi tapa suhtautua aiheeseen kuin "kAto MiTä vauVaT sYö".
Oletkohan tutustunut yhteenkään noista "tutkimuksista"? Tajuatko kolesterolista muuta kuin, että LDL on "paha" kolesteroli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään todisteita eläinrasvan tai punaisen lihan haitallisuudesta. Eikä voi ollakaan sillä ne ovat ihmisen luontaista ravintoa.
No asia on todistettu jo vuosikymmenien ajan sadoissa tutkimuksissa mutta mitäs niistä, sanoo vaan ettei usko niihin ja väittää päinvastaista niin kyl se siitä.
Liha ei allergisoi kuten kasvikset. Se osoittaa että liha on terveellistä ja hyvää ravintoa ihmisille.
En ole allerginen millekään. Kaikki mitä syön on minulle terveellistä.
Jos haluat tuplata painosi vuodessa ( kuten vauva tekee) niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään todisteita eläinrasvan tai punaisen lihan haitallisuudesta. Eikä voi ollakaan sillä ne ovat ihmisen luontaista ravintoa.
Toisaalta on valtavasti näyttöä kasvisten hyödyistä ihmiselle, ja silti jotkut kannattavat carnivorea, jossa syödään kasviksia 0 grammaa.
Ei kasvisten hyödyt häviää mihinkään, kun syö myös eläinperäistä ruokaa.
Kukaan ei ole noin väittänytkään. Mutta carnivoret syövät kasviksia 0 grammaa, koska he pitävät niitä ihmiselle myrkyllisinä.
Ei nyt ihan noin kärjistetysti, mutta onko ne nykykasvikset niin hyvää ravintoa kuin annetaan ymmärtää.
Samalla tavalla kuin nykyliha, täynnä antibiootteja ja kaiken maailman moskaa. Kaloissa myrkkyjä, joita ihminen on tunkenut vesistöihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse todiste tästä äo:n laskemisesta?
En tiedä älykkyysosamäärääni, mutta luulisin sen olevan kohtuullisen korkea. Ainakin ymmärtämään sen, että jos kova rasva on pahasta, niin tällöin vauvaa ei pitäisi imettää, koska äidin maidon energia tulee juuri kovasta rasvasta. Mutta tässä on looginen ristiriita, sillä jos näin tehdään, lapsen abstrakti looginen päättelykyky alenee tilastollisesti merkitsevällä tavalla.
Mutta eihän se vauva juo sitä rintamaitoa kovin kauaa,se ei kerkeä kertyä verisuoniin. Usein vasta keski-iässä alkaa tulla ongelmia jos on ikänsä vetänyt kovia rasvoja.
Eikä edes tarvitse vetää kovia rasvoja. Itsellä sukurasitteena kohonneet ko
Sanoinko, etten ole syönyt kovia rasvoja? Näetkö harhoja?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat tuplata painosi vuodessa ( kuten vauva tekee) niin siitä vaan.
Itse asiassa tyydyttymätön kasvirasva menee helpommin läskiksi ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa pro imetys-tutkimuksissa verrataan aina sitä, että
-äiti imettää ja vauva saa läheisyyttä sylissä monta tuntia per påivä
Tai
-äiti ei imetä ja vauva ei saa olla äidin sylissä, vaan makaa yksinään sängyssä ja juo siellä yksinään tuttipullosta.
Koska läheisyys ja huolenpito ja syli on tärkeää vauvan kehitykselle, niin siksi noiden vaihtoehtojen välillä imetys todetaan aina vauvalle paremmaksi. Koskaan jostain syystä ei ole tutkimuksessa imetykselle sellaista vaihtoehtoa, että vauva on sylissä ja äiti syöttää tuttipullosta ja katsellaan siinä läheisesti toisiaan silmiin.
Näinkö tosiaan on? En oo noita tutkimuksia lueskellut. Miten vauva pystyy yksinään juomaan tuttipulloa, miten tuota olis voitu tutkia tuolleen edes?
Nähtävästi yleistäkin, että vauva laitetaan yksinään vaunuun tai sänkyyn juomaan tuttipullosta. Olen itsekin nähnyt sellaista tehtävän. Eli nämä tutkimukset on tehty vähän asenteella "välittävä, huolehtiva imettävä äiti" vs. "Välinpitämätön, vauvan heitteille jättävä pulloruokkija äiti". Ei ole vaikea arvata, kumman lapsi kehittyy paremmin. Ääriesimerkkejähän ovat joissain köyhissä maissa lapset, jotka ovat kasvaneet karuissa oloissa lastenkodeissa ja jääneet pysyvästi kehityksessä vajaaksi sen takia ja joita on adoptoitu ulkomaille sieltä. Sitä vuorovaikutuksen ja huolenpidon puutetta ja vaikutusta aivoihin ei vaan mikään voi korjata jälkikäteen. Niinpä on vedetty yksinkertaistava yhteys imettävä äiti = läheisyyttä ja vuorovaikutusta saava vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvoilla ei tosiaan tyypillisesti verisuonet kalkkeudu kauheasti. Saattaa tuo henkilön ikä hieman vaikuttaa asiaan.
Eikö tää vauvan ravinnon luontainen rasvapitoisuus kerro sulle mitään siitä, mikä vois sopia ihmisravinnoksi?
Jos elät pelkällä maidolla, kyllä, punainen maito on sulle silloin parempi vaihtoehto kuin rasvaton.
Maito on täysin luonnotonta ravintoa aikuiselle. Vieraan lajin maito... Mukana tulee hormoneja. Ei ihmisen pidä työntää ylimääräisiä hormoneja kehoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luontainen ravinto pitää kypsentää ennen syömistä?
Outo kysymys.
Mikä mahtaa olla sun käsitys luontaisesta ravinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elät pelkällä maidolla, kyllä, punainen maito on sulle silloin parempi vaihtoehto kuin rasvaton.
Maito on täysin luonnotonta ravintoa aikuiselle. Vieraan lajin maito... Mukana tulee hormoneja. Ei ihmisen pidä työntää ylimääräisiä hormoneja kehoonsa.
Kyllä viili, kerma, voi yms on pitkään ollut suomalaisillekin ravintona
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu että tuoreet veriarvoni ovat erinomaisen hyvät vaikka syön 10% kreikkalaista maustamatonta jugurttia, voita, täysmaitoa, rasvaisia juustoja joka päivä. Myös lihaa ja kalaa sekä mereneläviä kaikenlaisia. Jotain light-tuotteita ja kevytmaitoja ja rasvattomia jugurtteja olen tietty kokeillut mutta nehän eivät maistu millekään. Mitään lääkkeitä en ole koskaan ottanut tai joutunut ottamaan. Eineksiä ym. valmisruokiakaan en ole koskaan syönyt, teen itse ruokaa. Käytän paljon oliiviöljyä ja valkosipulia päivittäiseen ruoanlaittoon. En viitsinyt käydä 15 vuoteen verikokeissa mutta nyt vanhuuden kynnyksellä ajattelin, että katotaanpa kuinka on. Kardiologillakin kävin ja käski mennä kotiin ja elää niinku ennenkin kun ei mitään häiriötä löytynyt. En ole kovinkaan innokas kävelijä, enkä ole lihava vaan normaalipainoinen.
Sun onni on nuo merenelävät, niissä on jodia ja erittäin hyvää rasvaa ym Ennen sanottiin aina, meressä on elämä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu että tuoreet veriarvoni ovat erinomaisen hyvät vaikka syön 10% kreikkalaista maustamatonta jugurttia, voita, täysmaitoa, rasvaisia juustoja joka päivä. Myös lihaa ja kalaa sekä mereneläviä kaikenlaisia. Jotain light-tuotteita ja kevytmaitoja ja rasvattomia jugurtteja olen tietty kokeillut mutta nehän eivät maistu millekään. Mitään lääkkeitä en ole koskaan ottanut tai joutunut ottamaan. Eineksiä ym. valmisruokiakaan en ole koskaan syönyt, teen itse ruokaa. Käytän paljon oliiviöljyä ja valkosipulia päivittäiseen ruoanlaittoon. En viitsinyt käydä 15 vuoteen verikokeissa mutta nyt vanhuuden kynnyksellä ajattelin, että katotaanpa kuinka on. Kardiologillakin kävin ja käski mennä kotiin ja elää niinku ennenkin kun ei mitään häiriötä löytynyt. En ole kovinkaan innokas kävelijä, enkä ole lihava vaan normaalipainoinen.
Sun o
Nuo merenelävät myös muun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri on se, mikä aiheuttaa tulehdustiloja ja kalkkeumia. Syöpäsolut esimerkiksi tarvitsevat sokereita elääkseen jne. Kannattaa ottaa selvää, mitä haittaa on, että verensokeri on jatkuvasti koholla. Meidän esi-isät (ei siitä kauaa ole) eivät todellakaan saaneet ravintoa kahden tunnin välein.
Olet oikeassa, etenkin valkoinen sokeri ja valkoinen puhdistettu jauho ovat myrkkyä elimistölle! Kun nämä jättää täysin pois ruokavaliosta, alkaa laihtuminen ja hyvinvointi aivoille ym.myös jatkuva näläntunne häviää!
Mun ÄO on 142 ja olen saanut äidinmaitoa vain pari viikkoa. Lehmänmaito parantaa siis älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkääpä visiitti navettaan niin näette mitä ne elukat syö!
Vierailija kirjoitti:
Mun ÄO on 142 ja olen saanut äidinmaitoa vain pari viikkoa. Lehmänmaito parantaa siis älykkyyttä.
Vain, jos se on oikeaa rasvaista maitoa.
Juttu on se rasva, sillähän aivot elää.
Se rasva pitää olla eläinperäistä, kasvisrasvalla aivot surkastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se lapsi koko ikäänsä sitä rintamaitoa juo. Monet vain alle vuoden!
Sehän on häviävän pieni osuus koko elämästä
Haloo. Ihmisen ensimmäinen ravinto sisältää kovaa rasvaa, mutta sitten myöhemmin se olis ihmiselle pahasta?
Ihmisen ensimmäinen ravinto sisältää myös hormooneja ja monia muita aineita, joita vauva tarvitsee kehittyäkseen!
Suomalaiset ovat sitten kumma kansa. kovia rasvoja on syöty kautta aikojen ja joskus silloin muinoin kun tuli se becel mainos..mitä syötiin ennen beceliä? hyvin propaganda toimii. ja ihmiset tyhmistyvät. Mikromuovia aivoista jne. Ei vaan enää jaksa ihmisiä.
Kyllä mä luotan enemmän laajoihin tutkimuksiin, joita on vuosikymmenten aikana tehty sekä vaikuttaviin mekanisemihin, jotka osataan selittää, kuten vaikkapa tyydyttyneiden rasvojen korkean saannin vaikutus LDL-kolesteroliin. On minusta vähän tolkullisempi tapa suhtautua aiheeseen kuin "kAto MiTä vauVaT sYö".