Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisen synnyttämä Jumala on nyt noin 2600 vuotta vanha.

Vierailija
05.04.2025 |

Ihminen synnytti Jumalan noin 587 ennen ajanlaskun alkua. Jumala olisi siis nyt 2612 vuotta vanha.

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa Ylen uutisessa oli joitain hämmentäviä puolia. Esimerkiksi Jeesusta väitettiin keksityksi, vaikka Raamatun ulkopuolellakin on mainintoja hänestä. Jeesus siis vähintään perustuisi todelliseen henkilöön.

Veikkaan että kyseessä ovat taas jotkut uskonsa menettäneet teologit, eivät oikeat historijoitsijat. 

Mitä luulet, miksi ovat menettäneet uskonsa tutkiessaan asioita tarkemmin kuin sinä?

Vierailija
42/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Sentinelin saarella asuvien Jumala on vähintään 60000 vuotta vanha.

Heille ei ole vielä kukaan kertonut jeesuksesta. Ei tule maailmanloppua ennen kuin joku hihhuli käy heille kertomassa. Edellinen tapettiin rannalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkoon. Sekin on totta. Mutta herra itse kehitteli ihmisen (evoluution), se menee niin päin ja se on totuus.

Totuus ei muutu. Jumala on ykkönen, aina ennen ihmistä ja ihmisen yläpuolella.

Tiede sanoo, että ihminen oli olemassa paljon ennen Jumalaa.

Vierailija
44/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on naisen pää, miehen pää on Jeesus ja Jeesuksen pää on Jumala. 

Vierailija
45/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkoon. Sekin on totta. Mutta herra itse kehitteli ihmisen (evoluution), se menee niin päin ja se on totuus.

Kuulostaa siltä, että tämä "Tiede" on jumalasi?

Vierailija
46/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei luonut ihmistä, ihminen loi jumalan/t

Vierailija
47/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun ja kristinuskon Jumala Jahve mainitaan jo ihan ei-raamatullisissa egyptiläisissä teksteissä jo 1400-luvulla eKr. Vertailun vuoksi, Raamatun kronologian mukaan eksodus tapahtui 1447 eKr., ja Jahven nimi paljastettiin israelilaisille vain vähän ennen tätä. Minulla ei ole aavistustakaan mistä ap puhuu vuosiluvulla 587 eKr. Tuolloin Jerusalem valloitettiin. Mennyt vissiin kaverilla asiat sekaisin? 

Tottakai sinä tiedät totuuden ei suinkaan historoitsijat jotka tutkivat työkseen näitä vanhoja juttuja kirjoituksia myöten 

Vierailija
48/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et - eikä kukaan muukaan ihminen - tiedä mikä on totuus.

Vierailija
49/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinunkin on korkea aika luopua taikauskosta. 

Vierailija
50/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kuule yritä vetää alas tasollesi. Teillä kouluttamattomilla luulevaisilla on tuo tapana. Sinä et tiedä tieteestä mitään. En usko, että kapasiteettisisi riitttä ymmärtämään sitä lain.

Vierailija
51/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina työkkäriin, Kelaan ja sosiaalitoimistoon. Laitat elämän kuntoon, eiks jeh? Hyvä. Tsemppiä!

Vierailija
52/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa Ylen uutisessa oli joitain hämmentäviä puolia. Esimerkiksi Jeesusta väitettiin keksityksi, vaikka Raamatun ulkopuolellakin on mainintoja hänestä. Jeesus siis vähintään perustuisi todelliseen henkilöön.

Kukaan vakavasti otettava historiantutkija ei väitä Jeesusta kuvitelluksi hahmoksi. Eri asia toki pitääkö häntä Jumalan ruumillistumana vai ei, mutta historiallisen henkilön olemassaolosta ei ole epäselvyyttä. Väittikö YLE todella näin? :D

Siellä luki jotain sellaista että Jeesus olisi KEKSITTY täyttämään tarvetta ihmisen kaltaiselle jumalhahmolle

Keksitty tai ei, Jeesus on koettu puoleensa vetävänä hahmona, siis ajatuksiltaan. Onkin aika kaunista, että hänen kaltais

Keksitty, tuohon ns Jeesuksen aikaan tarinoiden kertojat oli suosittuja, ja ihmiset paljon yksinkertaisempia jotka uskoivat helposti mitä vaan. Onhan tämmöisiä ihmisiä tänä päivänäkin.

Vierailija
53/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevaisia harmittaa tämä tieto.

Vierailija
54/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kuule yritä vetää alas tasollesi. Teillä kouluttamattomilla luulevaisilla on tuo tapana. Sinä et tiedä tieteestä mitään. En usko, että kapasiteettisisi riitttä ymmärtämään sitä lain.

Mikä on koulutustasosi? Itse olen tohtori ja työskentelen tutkijana Helsingin yliopistossa.

Jokainen ihminen on "samalla tasolla" jo järjestään, sillä jokainen ihminen on uskovainen. Usko tarkoittaa uskoa johonkin, mitä et pysty omin silmin todistamaan. Minä "uskon", että sinä uskot hyvin moneen asiaan, mitä et ole omin aistein todistanut. 

Minä juuri arvostan todellista tieteellistä metodia, eli kykyä toistaa jotain kontrolloidussa ympäristössä. Sinä taas et arvosta tiedettä, kun yrität naamioida uskomuksiasi tieteeksi. 

"Uskon" ettei kapasiteettisi riitä ymmärtämään, mitä juuri yllä kirjoitin, mutta toivossa on hyvä elää.

Vierailija
55/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä olet saanut päähäsi että Jumala olisi syntynyt juuri silloin? Kyllä jumalia tunnettiin jo kauan ennen, luultavasti koko ihmiskunnan historian ajan. Tai ainakin jotain henkiolentoja. Ja jos puhut juutalais-kristillisestä Jumalasta, niin kyllä hänetkin tunnettiin jo viimeistään 1000 eaa. Abrahamin kerrotaan kyllä eläneen noin 2000 eaa, ja hänhän oli kertoman mukaan se, joka alkoi ensimmäisenä palvomaan kyseistä Jumalaa (jos nyt ei oteta lukuun Aatamia ja Eevaa jälkeläisineen, jotka sitten unohtivat luojansa).

Ylen sivulla on juttu, historioitsijat ovat tutkineet. Ja kyllä aiemmin oli myös jumalia ja niitä muitakin on edelleen. Vain 33% maailman väestöstä on ns kristittyjä tänä päivänä 

Muut uskonnot jää moninaisen tutkimuksen varaan mutta islam on ainoa jonka synty tiedetään. Se on tosiaan melko äskettäin ihmisen tekemä ja hyvin käytännöllinen sotapäällikölle. Näin se on levinnyt, olisko enemmän kuin muita?  Muiden uskontojen valuvika oli se,  että ne oli pitkälti vapaaehtoisia, islam jyrää kunnolla. 

Vierailija
56/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mitä vasemmistosontaa.

Vierailija
57/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun ja kristinuskon Jumala Jahve mainitaan jo ihan ei-raamatullisissa egyptiläisissä teksteissä jo 1400-luvulla eKr. Vertailun vuoksi, Raamatun kronologian mukaan eksodus tapahtui 1447 eKr., ja Jahven nimi paljastettiin israelilaisille vain vähän ennen tätä. Minulla ei ole aavistustakaan mistä ap puhuu vuosiluvulla 587 eKr. Tuolloin Jerusalem valloitettiin. Mennyt vissiin kaverilla asiat sekaisin? 

Tottakai sinä tiedät totuuden ei suinkaan historoitsijat jotka tutkivat työkseen näitä vanhoja juttuja kirjoituksia myöten 

Minä olenkin tutkimuksia julkaissut historioitsija, joka erikoistuu muinaisen Lähi-idän historiaan. :) Jos olisit edes viitsinyt vilkaista juttua, olisit havainnut, etteivät kyseiset tutkijat edes ole historiantutkijoita vaan teologeja. Tunnen heistä pari henkilökohtaisesti yliopistolta. 

Vierailija
58/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyihminen kehittyi noin 300 tuhatta vuotta sitten, neanterdalin ihminen kehittyi noin 500 tuhatta vuotta sitten.

Vierailija
59/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalharha estää ihmiskuntaa siirtymästä todenmukaisempaan käsitykseen maailmasta. Ajanhaaskausta hirttäytyä tuhansia vuosia vanhoihin taikauskoisiin tarinoihin. 

Vierailija
60/140 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaukseen meni tämä kirja 😄 muita? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi