Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakkaan kassit pengottiin Prismassa, onko oikein tehty?

Vierailija
04.04.2025 |

Asiakas osti Prisman pikakassalla 10 sentillä pian myyjä penkoi kassia https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011140064.html

Kommentit (211)

Vierailija
181/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Myyjä tuli paikalle penkomaan ostoksiani. Kun kysyin, että miksi kone vaati myyjää, hän sanoi, että koska ostokseni oli niin halpa. Hän jatkoi vielä, että koska ostin niin vähän inkivääriä, se aiheutti varasepäilyn. En ollut siis tehnyt mitään väärää, mutta varkaaksi haukkui sekä kone että myyjä, sillä perusteella, että en ostanut enempää!-

Kauppa toimi väärin.

Kumpi käytti sanaa varasepäily? Jos kassa, niin huonosti meni. Jos asiakas tulkitsi omiaan, niin voisi katsoa peiliin.

Vierailija
182/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Prismojen touhu on aivan älytöntä. Mun ongelma on ollut toisin päin. Ilmeisesti epäilyttävää on myös ostaa paljon kerralla. Kun ne tuli ne skannerit käyttöön, jouduin alussa aina tarkastukseen. Jossain vaiheessa paloi käämi, otin yhteyttä asiakaspalveluun, selitin asuvani maalla, ostavani paljon kerralla, käyväni harvoin, ja pyysin, että muuttavat sitä algoritmiaan siihen suuntaan, että se ymmärtää suurten kertaostojen olevan aivan normaali asia. Se tyyppi siellä toisessa päässä yritti kieltää koko asian, että ei heidän algoritminsä niin toimi, ja harvoinhan näitä on sinulle sattunut (käyn Prismassa ehkä kerran kuussa tai kahdessa), mutta kappas kappas loppui siihen ne pysäyttelyt. Kunnes sitten huomasin, että jos ostan kaksi kärryllistä, niin kuin joskus ostan, jos ostan samalla ison pakkauksen vessapaperia, talouspaperia yms... Taas yhteys asiakaspalveluun. Taas kielsivät. Sanoin siirtyväni ostoksineni Citymarkettiin, koska tunnistan kyllä kun mulle valehdellaan. Ja kappas kappas pysäyttely loppui kuin taikaiskusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppojen itsepunnitusvaaoilla voi oikeasti tapahtua tahattomia virheitä. Eihän siinä tarvitse kuin hedelmän tai vihanneksen kohdalla painaa väärää nappia, jos on esimerkiksi katsonut numeron väärin. Lisäksi paistopisteiden vaa'at ovat joskus vaikeita. Eri kaupoissa on erilaisia käytäntöjäkin. Ei asiakkaiden tarvitse onnistua joka kerta sataprosenttisesti ilmaisessa itsepalvelussa. Kaupat saavat syyttää tappioista itseään, kun koko ajan lisäävät itsepalvelun määrää ja vähentävät palkkatyöntekijöitä.

Kyllä saa aika tumpelo olla, jos kaupan vaa'at on liian vaikeita. Niitä on kahdenlaisia, perinteiset missä painat yhtä numeroa ja nyt nämä paistopistevaa'at missä ensin painetaan tuotteen määrä ja sitten se numero. Virheitä voi sattua, mutta kun niitä sattuu on se aina niin että on painettu yksi tuote, vaikka niitä onkin 4 tai punnittu joku kalliimpi hedelmä perunan

Asiakkaalla on oikeus olla tumpelo. Ei hän saa palkkaa siitä, että punnitsee ostoksiaan kaupassa. Kauppias ottaa tietoisen riskin, kun vähentää työvoimaa.

Vierailija
184/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kaunis ja sorja naisetsivä tai kauppias niin saa tutkia mun kassit vaikka joka päivä, muuten se on nou nou.

M

Vierailija
185/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos myyjå haluaa penkoa kassia niin kannattaa kieltää ja pyytää poliisi paikalle.

No miksi ihmeessä? Venaillessa poliisia voi mennä vaikka miten kauan. Ja poliiseilla on tärkeämpääkin tekemistä. Mikä ongelma siinä on että myyjä tsekkaa ostokset?

Miten puolustaisit itseäsi sellaisessa tilanteessa, jossa myyjä sujauttaa laukkuusi jotain, jota et ole ostanut? Kuulostaa varmaankin vainoharhaiselta, mutta yhtä vainoharhaista on olettaa, että kassan kautta kulkenut ja ostoksensa maksanut asiakas on varas.

Jos viittaat aloitukseen asiakas ei ole kulkenut kassan kautta sillä satunnaistarkastus tehdään kassan tuntumassa ENNEN maksamista.Satunnaistarkastuksessa tarkistetaan se kauppakaassi minne usein asiakas on ladonnut skannatut tuotteet. Maksutapahtumaa ei ole vielä tässä vaiheessa tehty.

Moni tuntuu sekoittavan tämän tavallisella kassalla maksun yhteydessä tapahtuvaan varashälytykseen. 

Vierailija
186/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun otatte paistopisteeltä jotain viineriä muistakaa laittaa niiden lukumäärä vaaalla. Kertomerkki eli X. Se voi paniikissa äkkiä unohtua, jos ajattelee jotain ihan muuta.

Vierailija
187/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Halpa-Hallissa alkuvuodesta ja varashälytin piippasi. Ihmettelin sitten sitä. Kassat sanoivat että oletko ostanut vaatteita ja jäänyt varashälytin niihin. Sanoin että nämä lämpöhousut Tokmannilta. Oli sillä selvä.

Kotona tarkistin housut ja oli se varashälytin, jonka leikkasin pois.

Kiitos Halpa-halli.

Vierailija
188/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on, että tehdään pistokokeita. Pakkohan se on, kun jotkut varastaa.

No tuolla tavallako varastaminen estetään? Onko koskaan saatu pistokokeissa kiinni varkaita, onko kauppojen hävikki vähentynyt? 

Se hillitsee halua varastaa kun tietää, että siitä voi jäädä kiinni.

Vierailija
189/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun otatte paistopisteeltä jotain viineriä muistakaa laittaa niiden lukumäärä vaaalla. Kertomerkki eli X. Se voi paniikissa äkkiä unohtua, jos ajattelee jotain ihan muuta.

Paniikissa? Miksi jollain on paistopisteellä paniikki päällä?

Vierailija
190/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prismassa tulee AINA hälytys, kun ostaa liian halvan punnitustuotteen. Esim. yksi chili, pieni inkiväärin pala ja yksi valkosipuli aiheuttaa aina hälytyksen. Mulla se on aina kuitattu ilman tarkistamista, mutta menen silti nykyään aina tavalliselle kassalle, jos ostoksissa on jotain pientä. 

Automaattikassan ohjelma lähtee ilmeisesti siitä, että mahdollinen näpistelijä ostaa jotain pientä päästäkseen kassan ohi .

Itse olen IT-alalla ja itsekin kiinnostuin heidän hälyrajastaan kun tuli satunnaistarkistus kun ostin  merkittivästi pienemmällä summalla kuin normaalisti. Onko se ohjelmoitu asiakaskohtaisesti vai yleisellä tasolla pohdin. Yl. Prismaan menee se 120€ ja tällä kertaa meni 40€. Vertaisiko ohjelma asiakkaan tyypilliseen ostoprofiilin kutakin ostotapahtumaa? Onko se laillista? 

Jos sulla on bonuskortti, niin olet antanut ostodatasi kauppaketjun käyttöön.

Vierailija
191/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaupasta saa 10 sentillä? Joltakin rosvouskeikalta tai sen aikeelta/valmistelultahan tuo kovasti kuulosti. Itsekin olin kerran Prismassa talvella haahuilemassa, kun piti tappaa aikaa. Ostin sitten jäätelön siellä tunnin pyörittyäni. Ulos mennessä tuli vartija ja tietenkin annoin tämän tsekata kassini. Vain rikollisella tai vainoharhaisella haisulilla on jotakin peiteltävää.

Typerys.

Tukihan suusi, nisti-kelarotta.

Vierailija
192/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppojen itsepunnitusvaaoilla voi oikeasti tapahtua tahattomia virheitä. Eihän siinä tarvitse kuin hedelmän tai vihanneksen kohdalla painaa väärää nappia, jos on esimerkiksi katsonut numeron väärin. Lisäksi paistopisteiden vaa'at ovat joskus vaikeita. Eri kaupoissa on erilaisia käytäntöjäkin. Ei asiakkaiden tarvitse onnistua joka kerta sataprosenttisesti ilmaisessa itsepalvelussa. Kaupat saavat syyttää tappioista itseään, kun koko ajan lisäävät itsepalvelun määrää ja vähentävät palkkatyöntekijöitä.

Kyllä saa aika tumpelo olla, jos kaupan vaa'at on liian vaikeita. Niitä on kahdenlaisia, perinteiset missä painat yhtä numeroa ja nyt nämä paistopistevaa'at missä ensin painetaan tuotteen määrä ja sitten se numero. Virheitä voi sattua, mutta kun niitä sattuu on se aina niin että on painettu yksi tuote, vaikka niitä

Asiakkaalla on oikeus olla tumpelo. Ei hän saa palkkaa siitä, että punnitsee ostoksiaan kaupassa. Kauppias ottaa tietoisen riskin, kun vähentää työvoimaa.

Ethän sinä siitäkään saa palkkaa, kun ajat kauppaan ja työnnät kärryjä käytävillä. Kauppa ei maksa sinulle mistään palkkaa - ei edes painavien ostosten kantamisesta, vaan ne pitää ihan itse kantaa. Kuinka vıtun harhaista porukkaa täällä on? Kauppa ei maksa sinulle palkkaa. Voi Jeesus sentään jo.

Vierailija
193/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on kamerat ja vartijat. Kassejaan ei tarvitse näyttää myyjälle.

Kassit eivät näy vaatteiden läpi.

Vierailija
194/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prismassa tulee AINA hälytys, kun ostaa liian halvan punnitustuotteen. Esim. yksi chili, pieni inkiväärin pala ja yksi valkosipuli aiheuttaa aina hälytyksen. Mulla se on aina kuitattu ilman tarkistamista, mutta menen silti nykyään aina tavalliselle kassalle, jos ostoksissa on jotain pientä. 

Automaattikassan ohjelma lähtee ilmeisesti siitä, että mahdollinen näpistelijä ostaa jotain pientä päästäkseen kassan ohi .

Itse olen IT-alalla ja itsekin kiinnostuin heidän hälyrajastaan kun tuli satunnaistarkistus kun ostin  merkittivästi pienemmällä summalla kuin normaalisti. Onko se ohjelmoitu asiakaskohtaisesti vai yleisellä tasolla pohdin. Yl. Prismaan menee se 120€ ja tällä kertaa meni 40€. Vertaisiko ohjelma asiakkaan tyypilliseen ostoprofiilin kutakin ostotapahtumaa? Onko se laillista? 

Kaikki, mitä laissa ei ole erikseen kielletty, on laillista.

Vierailija
195/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi Prismojen touhu on aivan älytöntä. Mun ongelma on ollut toisin päin. Ilmeisesti epäilyttävää on myös ostaa paljon kerralla. Kun ne tuli ne skannerit käyttöön, jouduin alussa aina tarkastukseen. Jossain vaiheessa paloi käämi, otin yhteyttä asiakaspalveluun, selitin asuvani maalla, ostavani paljon kerralla, käyväni harvoin, ja pyysin, että muuttavat sitä algoritmiaan siihen suuntaan, että se ymmärtää suurten kertaostojen olevan aivan normaali asia. Se tyyppi siellä toisessa päässä yritti kieltää koko asian, että ei heidän algoritminsä niin toimi, ja harvoinhan näitä on sinulle sattunut (käyn Prismassa ehkä kerran kuussa tai kahdessa), mutta kappas kappas loppui siihen ne pysäyttelyt. Kunnes sitten huomasin, että jos ostan kaksi kärryllistä, niin kuin joskus ostan, jos ostan samalla ison pakkauksen vessapaperia, talouspaperia yms... Taas yhteys asiakaspalveluun. Taas kielsivät. Sanoin siirtyväni ostoksineni Citymarkettiin, koska tunnistan k

Mielisairas vessapaperihamstraajahan se siellä. Mitä te teette sillä WC-paperilla - syötte sitä? En ole ikinä ostanut WC-paperia.

Vierailija
196/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui vuosia sitten. Kävin ostamassa kosmetiikkatuotteen eräästä kaupasta. Sen jälkeen menin Sokokselle. Sisään mennessä alkoi portti hälyttää. Samaan aikaa oli menossa toinenkin asiakas. Molemmat tod näk luulivat, että tuolla toisella hälytti. Kävelin laukkuosastolle ja sain kimppuuni vartijan, joka ilmoitti, että pitää lähteä tarkistettavaksi. Minut ohjattiin kellaritiloihin ja kroppani koplattiin hälyttimellä läpi. Esim talvisaappaiden varret tarkistettiin. Ei löytynyt mitään. Käsilaukussani oli ostamani ja maksamani toisen kaupan tuote. Se sitten hälytti. Luojan kiitos kassakuitti oli teipillä kiinni pakkauksessa, josta kävi selville, että olin maksanut tuotteen. Ihmettelin kovasti, että enhän minä edes teoriassa ole voinut teiltä mitään varastaa, kun portti hälytti, kun olin vasta astumassa Sokokselle. Heille kuulemma kuuluu sekin, jos olisin jostain muualta varastanut, mitä en siis ollut tehnyt. Olin niin järkyttynyt, että tärisin ja poistuin itkien Sokokselta. Ei kuulunut ilmoitusta, että äskeinen hälytys oli aiheeton eikä kukaan pyytänyt anteeksi. Ainoa lohtu oli, että yli-innostunut vartija teki tyhjää työtä.

Vierailija
197/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä tässä jutussa hämmästyttää on tuo asiakas joka vetää herneen nenäänsä pientäkin pienemmästä asiasta ja tekee siitä lehtijutun. Voi hyvää päivää.

No vtuttaahan se tuollainen kyylääminen ja varkaaksi epäily.

Vierailija
198/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kasseja ollut pengottu.

Vierailija
199/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Halpa-Hallissa alkuvuodesta ja varashälytin piippasi. Ihmettelin sitten sitä. Kassat sanoivat että oletko ostanut vaatteita ja jäänyt varashälytin niihin. Sanoin että nämä lämpöhousut Tokmannilta. Oli sillä selvä.

Kotona tarkistin housut ja oli se varashälytin, jonka leikkasin pois.

Kiitos Halpa-halli.

Joskus oli teekkareiden jäynäkisoissa liimattu ostoskorit ja -kärrit täyteen hälytintarroja. Lisäksi lattialle liimapuoli ylöspäin. Hyvä jäynä.

Vierailija
200/211 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapahtui vuosia sitten. Kävin ostamassa kosmetiikkatuotteen eräästä kaupasta. Sen jälkeen menin Sokokselle. Sisään mennessä alkoi portti hälyttää. Samaan aikaa oli menossa toinenkin asiakas. Molemmat tod näk luulivat, että tuolla toisella hälytti. Kävelin laukkuosastolle ja sain kimppuuni vartijan, joka ilmoitti, että pitää lähteä tarkistettavaksi. Minut ohjattiin kellaritiloihin ja kroppani koplattiin hälyttimellä läpi. Esim talvisaappaiden varret tarkistettiin. Ei löytynyt mitään. Käsilaukussani oli ostamani ja maksamani toisen kaupan tuote. Se sitten hälytti. Luojan kiitos kassakuitti oli teipillä kiinni pakkauksessa, josta kävi selville, että olin maksanut tuotteen. Ihmettelin kovasti, että enhän minä edes teoriassa ole voinut teiltä mitään varastaa, kun portti hälytti, kun olin vasta astumassa Sokokselle. Heille kuulemma kuuluu sekin, jos olisin jostain muualta varastanut, mitä en siis ollut tehnyt. Olin niin järkyttynyt, että tärisin j

Kuulostaa siltä että halusivat vain päästä kopeloimaan sua.