Asiakkaan kassit pengottiin Prismassa, onko oikein tehty?
Asiakas osti Prisman pikakassalla 10 sentillä pian myyjä penkoi kassia https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011140064.html
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käydään vaan ihmiskassalla niin kukaan ei epäile varkaaksi. Yleensä ei käydä ollenkaan kun kotiin tilataan ruokaa. Kyllästynyt näihin varasjuttuihin ja päätettiin että hylätään itsepalvelukassat.
Eihän tässä kukaan epäillyt ketään varkaaksi, opetelkaa lukemaan ensin koko juttu ja sitten ymmärtämään mitä luitte.
Itsepalvelukassa hälyyttää ihan randomina silloin tällöin ja miten se on ohjelmoitu. Myyjän tehtävä on tällöin mennä paikalle ja selvittää asia, hän ei epäile ketään. Hänelle maksetaan siitä, se on hänen työ.
En ole ikinä varastanut kaupasta, mullekin on kerran hälyyttänyt, myyjä tuli katsomaan mun ostoskassin, siihen meni vajaa minuutti enkä kokenut sitä mitenkään ikävänä. Mutta näitä mielensäpahoittajia riittää, jotka ahdistuu milloin mistäkin ja tarvii terapiaa.
Minulla on kerran kone kutsunut myyjän. Siihen ei montaa sekuntia mennyt, kun hän vetäisi korttinsa läpi koneesta. Itselläni oli yksi ainoa ostos, joka oli siinä tasolla näkyvissä, eikä minulla ollut edes mitään kasseja mukana. Puoliso oli jossain tavallisella kassalla normaalien ostosten kanssa, minä kävin yhden unohtuneen jutun ja tulin itsepalvelukassan kautta, kun hän oli todennäköisesti jo maksellut ne muut ostokset siinä ajassa toistakymmentä kassaa kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin että tunnen Veijo Prisman ja te saatte potkut.
Oon oikeesti sukua yhdelle S-ryhmän isokenkäisistä mutta en usko hyötyväni siitä mitenkään. Viimeksi nähty sukulaisen hautajaisissa monta vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta kannata hermostua voidaan ne kassit tutkia tullissakin.
Tulli saa tutkia, kassatyttö ei. Siinä ero.
Ei ne kassatytöt halua kenenkään kasseille mennä, mutta työnantaja on velvoittanut näin tekemään.
Prismassa tulee AINA hälytys, kun ostaa liian halvan punnitustuotteen. Esim. yksi chili, pieni inkiväärin pala ja yksi valkosipuli aiheuttaa aina hälytyksen. Mulla se on aina kuitattu ilman tarkistamista, mutta menen silti nykyään aina tavalliselle kassalle, jos ostoksissa on jotain pientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuhan kaupan perussääntöihin että jos sinulla on kassalle tullessa esim ostoksia muualta tai laukku niin joko itse osoitat ettei ole mitään salattavaa tai pyydettäessä näytät. Ainahan näin on ollut.
En avaa enkä näytä sellaisissa liikkeissä, jotka eivät tarjoa asiakkaille mahdollisuutta laukun säilytykseen.
Minä avaan. Mitä salattavaa sulla siellä kassissa on 😅
Tulen kotiisi penkomaan lipastoja. Avaat oven minulle ja päästät lipastoillesi, koska eihän sinulla ole mitään salattavaa siellä. Oletko niin typerä ettet tajua edes sitä että oikeuksia on puolustettava aktiivisesti tai ne ajan myötä katoaa. Juuri tuollainen "mitä salattavaa sulla on" ajattelu johtaa ennen pitkää poliisivaltioon (esim UK), ja sitä kautta fasismiin.
Vierailija kirjoitti:
Prismassa tulee AINA hälytys, kun ostaa liian halvan punnitustuotteen. Esim. yksi chili, pieni inkiväärin pala ja yksi valkosipuli aiheuttaa aina hälytyksen. Mulla se on aina kuitattu ilman tarkistamista, mutta menen silti nykyään aina tavalliselle kassalle, jos ostoksissa on jotain pientä.
Automaattikassan ohjelma lähtee ilmeisesti siitä, että mahdollinen näpistelijä ostaa jotain pientä päästäkseen kassan ohi .
Kkeilkaa vaan uhota ettette näytä laukkuja. Vartijalla on täysi oikeus ottaa kiinni ja viedä takahuoneeseen,jossa odotat pahimmillaan pari tuntia poliiseja. Ei niiden kiirelistan ykkösenä ole joku pikkukovis,joka ei avaa reppuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaattikassan ohjelma lähtee ilmeisesti siitä, että mahdollinen näpistelijä ostaa jotain pientä päästäkseen kassan ohi .
Siis rahallisesti pientä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjå haluaa penkoa kassia niin kannattaa kieltää ja pyytää poliisi paikalle.
Ei kannata pyytää poliisia paikalle itse. Kauppa voi ottaa sinut kiinni epäiltynä näpistyksestä, tai päästää sinut menemään. Jos tulet kiinniotetuksi, se on aina poliisiasia ja kaupan tulee kutsua heidät. Siinä voi sitten mennä pari kolme tuntia selvitellessä.
Kauppa ei todellakaan voi ottaa kiinni pelkästä kieltäytymisestä näyttää repun sisältö. Laki on yksiselitteinen yleisen kiinniotto-oikeuden toiminnasta: "Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos."
Eli ei päde. Pitää nähdä omin silmin näpistys, tai valvontakamerasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin että tunnen Veijo Prisman ja te saatte potkut.
Oon oikeesti sukua yhdelle S-ryhmän isokenkäisistä mutta en usko hyötyväni siitä mitenkään. Viimeksi nähty sukulaisen hautajaisissa monta vuotta sitten.
Minäkin olen asiakasomistaja.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on, että tehdään pistokokeita. Pakkohan se on, kun jotkut varastaa.
No tuolla tavallako varastaminen estetään? Onko koskaan saatu pistokokeissa kiinni varkaita, onko kauppojen hävikki vähentynyt?
Ei ole pistokoe!!!
Joka kerta, kun ostat vain hävikkituoteita, niin penkovat kassin. Se on siinä järjestelmässä näin, myyjän mukaan.
Terveisin köyhä
Näin kerran Kuopion Prismassa kun nuori laiha tummiin vaatteisiin pukeutunut äiti työnsi tonnikalapurkin taskuunsa. Hänellä oli pieni tytär mukana, joten annoin asian olla.
Jos olisi ollut mustalaisista kyse, niin varmasti olisin käräyttänyt myyjälle tai vartijalle. 99% pilaa 1% maineen siinä porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Kkeilkaa vaan uhota ettette näytä laukkuja. Vartijalla on täysi oikeus ottaa kiinni ja viedä takahuoneeseen,jossa odotat pahimmillaan pari tuntia poliiseja. Ei niiden kiirelistan ykkösenä ole joku pikkukovis,joka ei avaa reppuaan.
Vartijoilla ei ole mitään oikeuksia mitä sinulla ei ole. He toimivat yleisen kiinniotto-oikeuden mukaisesti, ja jos eivät ole itse omin silmin nähneet suoraan tai kamerasta näpistyksen tapahtuvan, niin heillä ei ole mitään oikeutta estää kenenkään kulkua. Poliisit toki voi aina soittaa paikalle, ja sanoa asiakkaalle että odotellaanpa poliiseja.. Se ei ole käsky, vaan voit poistua vartijan estämättä. Jos vartija estää, niin se on vapaudenriisto ja jos käy fyysisesti käsiksi niin pahoinpitely. Kauppa on täynnä kameroita, niin se kyllä näkyy sitten todistusaineistona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuhan kaupan perussääntöihin että jos sinulla on kassalle tullessa esim ostoksia muualta tai laukku niin joko itse osoitat ettei ole mitään salattavaa tai pyydettäessä näytät. Ainahan näin on ollut.
En avaa enkä näytä sellaisissa liikkeissä, jotka eivät tarjoa asiakkaille mahdollisuutta laukun säilytykseen.
Minä avaan. Mitä salattavaa sulla siellä kassissa on 😅
Järkyttäviä nämä "mitä salattavaa sulla on" -lampaat.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on kamerat ja vartijat. Kassejaan ei tarvitse näyttää myyjälle.
Luitko jutun ? Ei tarvitse näyttää, mutta myyjällä on oikeus katsoa ne ostokset vaikka olisi suoraan kassiin pakannut.
Ja kyllä minulle herjasi kerran vaaka, kun yhden sipulin yritin punnita, piti ottaa toinenkin että sain sen yhden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko jutun ? Ei tarvitse näyttää, mutta myyjällä on oikeus katsoa ne ostokset vaikka olisi suoraan kassiin pakannut.
Ja kyllä minulle herjasi kerran vaaka, kun yhden sipulin yritin punnita, piti ottaa toinenkin että sain sen yhden
S-ketju torjumassa ruokahävikkiä...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuka antoi alapeukkuja, mutta tuo on totuus, mennään takahuoneeseen odottelemaan jos ei näytä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole oikeutta katsoa asiakkaan laukkuun eikä penkoa asiakkaan laukkua. Tietysti jos asiakas on lammas ja antaa, niin pääsee penkomaan.
Asiakkaallakin on oikeudet. Kannattaa pitää niistä kiinni ihan periaatteesta tai millään ei ole väliä.