Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Kaisa Juuso: Emme kaikki ikääntyessämme voi olla vammaisia

Vierailija
04.04.2025 |

Minja Koskela (vas) sai Kaisa Juusolta (ps) vastauksen, joka sai hänet reagoimaan poikkeuksellisesti.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011146237.html

Kommentit (367)

Vierailija
341/367 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida Juuso eikä tänne suurin osa kommentoijista edes tietää, millä perusteella vammaistukea maksetaan, kun täällä puhutaan ilmaisista siivouksesta, ravintola illoista, vanhusten seurustelusta jne.

Vammaistukea maksetaan henkilölle "Vammaistukea voivat saada ihmiset, joilla on pitkäaikainen sairaus tai vamma."

Ja jotta sen vammaistuen saa, siihen tarvitaan useamman lääkärin lausunto ja se maksetaan eläkkeen päälle. Käytännössä se menee palveluiden ostamiseen ja palautuu Sotelle, joka järjestää palveluita esim. kotisairaanhoito, kylvettäjä jne. Ja tähän saakka juuri vammaistuen ansiosta moni vanhus pystyy ostamaan niitä palveluita ESIM. 4X päivä käyntiä, kun suurimmalla osalla eläke on niin pieni, alla 1500€/kk ettei se riitä palveluiden ostamiseen, jotta vanhus saisi elää ihmisarvoista elämää. Suurimmalla osalla lapset asuvat kaukana, eivätkä pysty auttamaan ja vielä harvemmin taloudellisesti. 

Ainakin Itä-Suomessa Sote veloittaa jokaisesta ripauksesta, eikä mitään palveluita anneta ilmaiseksi, vaikka olisi vuodepotilas, Hoitokotiin pääseminen on usein lottovoitto. 

Ja Juuson puheet kotihoidon käynnistä riesaksi asti kuulostaa, ettei ministeri ole ajan tasalla, koska jokaisesta kotihoito käynnistä päättävät viranomaiset ja usein yhdenkin käynnin lisääminen tarkoittaa raskasta prosessia omaisille, vaikka vanhus ei enää eläisi edes tässä ajassa, eikä tietoinen ympäristöstä, eikä tunne edes lapsiaan ja vanhus on lukittuna kotiinsa turvakameroiden ja sopii toivoa, että älyää pyytää apua tai tunnistaa läppärin aamutossusta. 

Vierailija
342/367 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Suomen kotihoidon arkea parin kuukauden takaa

https://yle.fi/a/74-20135937

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/367 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voimme, ainakin jos Kaisa Juuso jatkaa terveydenhuollon alasajoa. 

Vierailija
344/367 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
347/367 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ketjua lukenut. Ihmettelen esim.tiktokissa näiden hoitajien reaktioita/tiktokkeja Juuson aivan järkyttäviin ja järjen vastaisiin, mitään ymmärtämättömän ja osaamattoman aivopieruihin: huumoria, voivottelua, huokauksia. Ei riitä. Nyt hoitajat kunnolla runtua Juusolle; mielenilmauksia, adressi, yhteys edustajiin! Missä Super, Tehy??? Näitä Juuson möläytyksiä on kuultu aika pitkään, mutta pitäisi ihan oikeasti vääntää muijalle rautalangasta miten asiat oikeasti tehdään ja millä perusteella. Eukko ei selvästikään älyä, eikä edes ota selvää. Tehkää jotain! Tyypillistä naisvaltaiselle alalle: huokaillaan, muttei toimita.

Vierailija
348/367 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja harrastushuoneita ja yhteisolohuoneita tv:n katselua varten, puutarha jne. Jotain tekemistä, mieli säilyy virkeämpänä. Vaikka kanala. Ei tarvi yksin kököttää. 

Älä niputa kaikkia vanhuksia yhteen. Suomessa on paljon introvertteja, jotka viihtyvät omissa oloissaan. Autisteista puhumattakaan.

Mulle olisi äärimmäisen stressaavaa asua jossain kommuunissa.

No mutta sinulla oletettavasti on liikuntakykyä ja jaksamista lähteä ihmisten ilmoille ja tavata ja nähdä ihmisiä, etkä ole vuosikausiksi sidottu kotiisi yksinäisenä ilman mitään seuraa toisin kuin erittäin monet vanhukset. 

Onpa sulla oletukset! Ketä ihmisiä mä tapaisin seurakseni? Ei mulla ole ketään paitsi pari ulkomaista whatsapp-tuttua. Nytkin olen kököttänyt viikon neljän seinän sisällä pahassa taudissa. En ole puhunut kenenkään kanssa. Paitsi vähän viesteillyt näiden nettituttujen kanssa.

Olen elänyt suurimman osan elämääni yksin, vain eläimiä seurana. Nyt en enää jaksaisi sitä vastuuta. Tiesitkö, että älykkyys ja viihtyminen omissa oloissaan korreloivat vahvasti?

Se, jolle kommentoit

Vierailija
349/367 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsikorotukset poistettiin työttömyystuista ja sitten pitäisi maksaa verorahoista ruohikon leikkaaja eläkeläisen kesämökille. 

Sinäkin on joku päivä eläkeläinen. Kaikki pois eläkeläisiltä ja taas takaisin kun SINÄ olet siinä iässä?

Lapset tarvitsevat ruokaa. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle ja tosta 595 netosta menee osa vuokraan. 

Yhteiskunnan eli meidän muiden ihmisten tulisi kustantaa niiden perheiden perheleikit, joilla itsellään ei ole mitään edellytyksiä vastata niistä? 

No mä taas puhuin konkreettisesti.  Eli jos on kyvytön suoriutumaan välttämättömistä asioista, ihminen tarvitsee apua. Eihän sitä ratkaise ikä, vamman laatu, poliittinen kanta tms, vaan todellinen tarve.

Olen nähnyt läheltä vammaispalvelun tarjontaa. Siitä on hyvin vara leikata, että rahat riittävät todellisessa tarpeessa oleville. Puhun nyt vammaisten vapaa-ajan, matkustelun ja harrastusten tukemisesta. Ihan järjetöntä varainkäyttöä, tietäisittepä vain!

Olen itse toiminut avustajana, joka ulkoiluttaa vammaisen koirat ja siivoaa kotona, päivittäin piti viedä matot ulos tampattavaksi. Hyvänen aika. Jos vammainen ei itse kykene lemmikin tarpeita täyttämään, ei siihen pidä yhteiskunnan maksaa tekijää!

Toinen osti huvilan järven rannalta. Vammaispalvelulain perusteella sinne tehtiin ilmaiseksi isot remontit, ja taksimatkat kotoa huvilalle kustantaa taas veronmaksaja. Aivan käsittämätöntä!

Vierailija
351/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida Juuso eikä tänne suurin osa kommentoijista edes tietää, millä perusteella vammaistukea maksetaan, kun täällä puhutaan ilmaisista siivouksesta, ravintola illoista, vanhusten seurustelusta jne.

Vammaistukea maksetaan henkilölle "Vammaistukea voivat saada ihmiset, joilla on pitkäaikainen sairaus tai vamma."

Ja jotta sen vammaistuen saa, siihen tarvitaan useamman lääkärin lausunto ja se maksetaan eläkkeen päälle. Käytännössä se menee palveluiden ostamiseen ja palautuu Sotelle, joka järjestää palveluita esim. kotisairaanhoito, kylvettäjä jne. Ja tähän saakka juuri vammaistuen ansiosta moni vanhus pystyy ostamaan niitä palveluita ESIM. 4X päivä käyntiä, kun suurimmalla osalla eläke on niin pieni, alla 1500€/kk ettei se riitä palveluiden ostamiseen, jotta vanhus saisi elää ihmisarvoista elämää. Suurimmalla osalla lapset asuvat kaukana, eivätkä pysty auttamaan ja vielä harvemmin taloudellisesti. 

Ainakin

Ei vanhukset saa vanmaistukea, se on Kelan etuus alle 65 v. 

Eläkeikäinen voi saada eläkettä saavan hoitotukea, jota myönnetään, jos on pitkäaikainen sairaus tai vamma, minkä johdosta tarvitsee paljon apua vuorokauden eri aikoina tai muutoin säännöllisesti.

Olet väärässä myös kotihoidon maksuista. Ensisijaisesti kotihoidon maksuista haetaan asiakasmaksun alennusta, jos on pienet tulot. Kun kotihoidon maksu määrätään, sinne toimitetaan tulot ja pakolliset menot. Tulot määrittävät siis maksun suuruuden (ihan sanalla tavalla kuin lasten päivähoidossa). Jos ei silti pysty maksamaan, esim. tulee paljon lääkörikuluja tai joutui sairaalaan ja tulee sen takia lisäkustannuksia, ensisijaisesti haetaan asiakasmaksun alennusta. Meillä on Suomessa vanhuksia, jotka käytännössä eivät maksa kuin muutaman kympin kotihoidosta. Esim. Venäjältä ei tällä hetkellä makseta Suomeen eläkkeitä ollenkaan, mikä tarkoittaa, että täällä asuvat vanhukset eivät saa juuri mistään muualta kuin Suomen sosiaaliturvasta rahaa, ja munimitoomeentulolla elävät eivät maksa palveluistaan juuri mitään. 

Vierailija
352/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisperheessä voi olla terve työssäkäyvä, työtön tai eläkeläispuoliso. Puoliso voi olla jopa osittain omaishoitajan asemassa saaden korvausta kumppaninsa huolenpidosta.

Silti se vammainen on oikeutettu vammansa takia henkilökohtaiseen avustajaan ja vapaa-ajan palveluihin (saatto, kuljetukset, avustaminen).

Vammaiskoti siivotaan, pestään pyykit ja tehdään ruoat, vaikka viikoksi pakkaseen. Puolison ei edellytetä tekevän edes normaaleja kotitöitä, joita muutkin tekevät! Vammaispalvelut on mitoitettu aivan liian löperöiksi. Ei ihme, että rahat loppuvat.

Aikoinaan tuttuni oli pienten lasten äiti ja vammainen. (Terve puoliso oli paljon kotona, mutta ei laittanut ruokaa eikä tehnyt muitakaan kotitöitä.) Hänelle avustajatunteja oli myönnetty niin paljon, että miettivät, miten ne kaikki hyödyntäisivät. Avustaja teki kaiken, mitä pyydettiin, oli käsistään kätevä. Joten alkoi kotonaan ommella heille erilaisia vaatteita ja kirjoa tyyny- ja pöytäliinoja. Näitä "artesaaniliinoja" tuttuni sitten lahjoitti eteen päin. Kaikki tämä vammaispalvelulain perusteella myönnettynä vaikeavammaisen henkilökohtaisena avustuksena.

Toivon, että nämä ruohonjuuritason esimerkit avaavat silmiä.

Verovaroista kuuluu auttaa niitä, jotka tarvitsevat välttämätöntä apua ja tukea. Iästä ja vamman laadusta riippumatta. Jos kotona "mistään ei tule mitään", jonkun pitää tulla auttamaan, iästä riippumatta.

Esim. päivittäistä tai edes viikottaista siivousta ei tarvitse kukaan. Kysykää vaikka miehiltä! En itsekään siivoa kotona, vain joskus järjestelen paikkoja ja raivaan tavaroita. Alituinen siivoamispakko on joidenkin vanhusten oma päänsisäinen neuroosi.

Vierailija
353/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi, mutta Kaisa Juuso kehui saaneensa kaksi kiittävää tekstaria puhelimeensa, että vihdoinkin joku puhuu heidän puolestaan (negatiivisiakin ehkä saanut). Vanhukset, hoidontarpeen arvion jälkeen kotihoitoa saavat, itse eivät edes pysty tekstailemaan minkäänlaiselle ministerille...Kenellä on varaa ostaa itse kotihoidon palveluja yksityiseltä, varmaan ovatkin paremmassa kunnossa.

Siis jos on niin skarpissa kunnossa, että lähettelee tekstareita ministerille, tuskin julkisen puolen kotihoitoa edes saisi. Taisi olla emävale.

Vierailija
354/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli, mistä yheiskunta koostuu. Vastaus. veronmaksajista.

Olet väärässä. Yhteiskuntaan kuuluvat nekin joista muiden täytyy pitää huolta: lapset, vammaiset, sairaat, vanhukset, työttömät, pa ko laiset.

Olen oikeassa. Vain veromaksajat ovat tuottavia nyky-yhteiskunnassa. Heistä koostuu ja riippuu kaikki muu. Myös ministereiden suunnaton tyhmyys.

Vierailija
355/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi, mutta Kaisa Juuso kehui saaneensa kaksi kiittävää tekstaria puhelimeensa, että vihdoinkin joku puhuu heidän puolestaan (negatiivisiakin ehkä saanut). Vanhukset, hoidontarpeen arvion jälkeen kotihoitoa saavat, itse eivät edes pysty tekstailemaan minkäänlaiselle ministerille...Kenellä on varaa ostaa itse kotihoidon palveluja yksityiseltä, varmaan ovatkin paremmassa kunnossa.

Siis jos on niin skarpissa kunnossa, että lähettelee tekstareita ministerille, tuskin julkisen puolen kotihoitoa edes saisi. Taisi olla emävale.

Juuso varmaan lähettänyt tekstarit itse itselleen.

Vierailija
356/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalien jälkeen olis mukava kuulla sen n. 5% perustelut, miten helvetissä kaiken tän sekoilun, ja suoranaisen paskomisen jälkeen riittää pokka äänestää näitä kaheleita? 

Vierailija
357/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no osa on vammaisia jo nyt, kuten vasentuneet  jotka vihaavat maatansa. 

Vierailija
358/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiaoiden tunnustaminen on viisauden alku.

Vierailija
359/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tuossa oma logiikkansa, onko se oikea vai en, sitä en tiedä.

Yksinkertaistaen: 

työssäkäyvä terve aikuinen -- elää palvelujen saatavuuden suhteen tasolla 5

työtön terve aikuinen -- elää palvelujen saatavuuden suhteen tasolla 3

vammainen työikäinen -- elää palvelujen saatavuuden suhteen tasolla 4

eläkkeellä oleva vanhus -- taso 3 tai jopa 2

eläkeikäinen vammainen -- onko oikein säilyä tasolla 4, vai tippuuko muiden eläkeläisten joukkoon?

Tästähän asiassa on lopulta kyse.

Vierailija
360/367 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Juuso tarkoitti tuolla vammaisuus kommentilla?

Media jätti sopivasti kertomatta taustan ja nosti otsikoihin irrallisen lauseen jotta sai taas kerran kohua aikaan. Kansahan riemastui tietysti. Hänen olisi pitänyt tarkentaa että moni vanhus on kuulunut vammaispalvelulain piiriin ja saanut enemmän palveluita kuin jos olisi kuulunut sosiaalipalveluiden piiriin. Tämän on saanut käsittääkseni itse valita joten tietysti jokainen vanhus valitsee paremmat edut. Siksi Juuso sanoi että emme voi kaikki olla vammaisia vanhuksina. Ei ole varaa kaikille tarjota yhtä kattavia palveluita kuin vammaiset ovat saaneet.

Vajavaisin tiedoin ilman omaa kokemusta kommentoin. Joku kokeneempi voisi selventää ymmärsinkö oikein.