Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko teillä 80-luvulla luokalla lapsia, jotka nykyisin saisivat koulussa jotain tukea?

Vierailija
03.04.2025 |

Tai olisivat muuten erityislapsia?

Meillä oli ainakin yksi älykäs asperger, olen siitä aika varma. Aivan varmasti mennyt yliopistoon matemaattiselle alalle. Siihen aikaan hän oli vain yksinkertaisesti outo. Yksi ADHD oli varmaan myös, mutta hän vaihtoi koulua jo varhaisessa vaiheessa. Muut olivat pärjääviä.

Entä teillä?

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että olisi ollut aspergeeneja millään luokalla. Asuin Helsingissä ja vaihdoin neljään kertaa koulua ja viides taisi olla lukio. Yhteen selkeään aspergeenii törmäsin kesätöissä kasarilla. Istui omassa nurkassa ja oli sellainen omituinen. Muut kertoi että oli käynyt jonkun usalaisen yrityksen järjestämiä atk-kursseja jotka oli läpäissyt huipputuloksin. Mutta siellä se kökötti ihan suorittavissa hommissa mihin pääsi peruskoulun todistuksella.

Vierailija
102/104 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jonkin sortin autisteja oli, mutta pärjäsivät hyvin normiluokalla. Yhdellä oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo 10.0. 

Eivät "jonkin sortin autistit" saa tänäkään päivänä mitään tukea, varsinkaan, jos pystyvät käymään koulua normaalisti, ja saavat hyviä tai edes keskinkertaisia numeroita kokeista.

Itse "jonkin sortin autistina" kävin erityisopettajalla 1970-1980 -luvuilla, vaikka diagnoosia ei tietenkään ollut, koska ei silloin tullut kenelläkään edes mieleen, että älykkäällä tyttölapsella voisi olla autismi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ala-aste aikana 84 -> oli koulussa myös erkkari-luokka, jossa oli pääosin "sekopäisiä" poikia. (Oma arvio sen ikäisenä)

Olin muistaakseni 2. tai 3. luokalla kun jäätiin kavereiden kanssa koulunpihalle leikkimään koulun jälkeen. Oli siis silloin ihan sallittua ja tavallista. Kesken leikkien ja ihan yhtäkkiä eräs näistä erkkari-oppilaista (en edes tiedä mistä tulivat pihalle) juoksi minua kohti ja iski metallisella putkella naamaan. Osui otsaan ja haavasta alkoi vuotamaan niin paljon verta, että päädyin lopuksi sairaalaan päivystykseen "tikattavaksi". Ja siis aivan täysin syyttä; en edes tuntenut ihmistä, eikä kukaan meistä edes huomannut poikien olevan pihalla.

Ajan hengestä johtuen, asia kuitenkin jotenkin jäi. Varmasti koulussa puhuttiin asiasta mutta ainakaan minulle tai vanhemmilleni ei kerrottu, että tämä jannu olisi saanut mitään seuraamuksia. Eikä meiltä kyselty mitään.61 Nykymaailmassa olisi varmasti vähintään rikosilmoituksen paikka.

Vierailija
104/104 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin mielenterveyden asiat oli hyvin suuri tabu. Yksi poika joutui sairaalakouluun kun oli ihan sekaisin. Se oli sama kuin olisi mielisairaalaan kuskattu.

Sairaalakoulut ovat mielisairaalassa, eli mielisairaalanhan se poika nimenomaan joutui!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän