Avioehto on täysin turha.
Osoittaa epäluottamusta toista kohtaan, jos vaatii tuon tekemään.
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritys, muruseni <3 Ei vaan mene läpi, kun olit minua alemmalla tasolla jo ennen kuin vastasin sinulle ensimmäisen kerran. Sori siitä, pikkuinen. .
Kuten jo totesin, että en lähde enää laskeutumaan tasollesi.
Eipä se onnistuisikaan, kun alhaalta ei voi laskeutua ylöspäin. Sori siitäkin, pikkuinen. Onneksi kuitenkin hienosti olet talutusnuorassani ja vastailet minulle niin kuin tahdon. Ihana kun on noin innokas fani <3
Olen vastanut sinulle yhdellä lauseella samalla, kun itse kirjoitat pitkiä vastauksia minulle. Kuka onkaan fani ja taulutusnuorassa?
Sinä, kultaseni <3 Sinähän se hyppäät heti, kun minä käsken. Muutenhan et enää vastailisi minulle :D
Vierailija kirjoitti:
Avioehdolla ei vieläkään ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kotityöt jaetaan.
Kotityöt ovat työtä. Työ (myös ilmaiseksi tehty) on aina poissa muista tulonlähteistä ja palautumisesta. Sillä on paljonkin tekemistä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Jos ei suostu avioehtoon, herää kysymys, miksi haluaa solmia avioliiton.
Tämä on kyllä hyvä kysymys, mutta jos avioehtoja ei tehtäisi, niin lähes jokainen nainen eroaisi heti.
Vain sinun fantasioissasi. Oikeassa elämässähän suurimmalla osalla pareista ei ole avioehtoa.
Avioehdolla ei vieläkään ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kotityöt jaetaan.
Tietenkin on. Avioliitto on kokonaisuus. Jos rahat menee 50/50, menee lastenhoito tasan 50/50 ja kotityöt tasan 50/50. Miksi toinen olisi ilmainen orja?
Vierailija kirjoitti:
Sinä, kultaseni <3 Sinähän se hyppäät heti, kun minä käsken. Muutenhan et enää vastailisi minulle :D
Hyvä yritys, mutta kuten sanoin, en tasollesi alennu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt ovat työtä. Työ (myös ilmaiseksi tehty) on aina poissa muista tulonlähteistä ja palautumisesta. Sillä on paljonkin tekemistä siis.
Kotityö ovat yhteisestä kodista ja sen viihtyvyydestä huolehtimista. Niillä ei ole minkäänlaista tekemistä kenenkään omaisuuden tai varallisuuden kanssa. Eihän kotityöt siihen lopu, jos avioliitto päättyy eroon. Vai etkö sä sinkkuna ollessasi tee ikinä mitään kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan poikkeava, kun en pysty näkemään omassa avioliitossani eron mahdollisuutta. Valitsin puolison huolella aikoinaan. Ollaan oltu yhdessä koko elämä ilman avioehtoa.
Et sä poikkeava ole. Tuollainen naiivi "me ei koskaan erota" ajattelu on hyvin yleistä. Sitten tulee iso itku, kun se mies lähteekin 50 yhteisen vuoden jälkeen puolet nuoremman matkaan. Näin kävi eräälle tutulleni, joka kuvitteli naiivisti, että heidän avioliittonsa on joku poikkeustapaus, joka ei ikinä voi päättyå eroon.
Olisiko se avioehto vähentänyt sitä itkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun eletään pitkässä suhteessa ydinperheessä, missä ollaan oltu yhdessä nuoresta asti, ja on yhteisiä lapsia, avioehto ei välttämättä ole järkevä. Lasten ollessa pieniä taloudellisia menetyksiä on mahdotonta jakaa tasan puolisoiden kesken. Toiselle tulee helposti tulonmenetystä satoja tuhansia, ja se heijastuu eläkkeeseen asti. Työkomennukset ulkomailla eivät mahdollista molempien urakehitystä. Silloin kaikki pitää olla yhteistä, vaikka toinen tienaa enemmän.
Mutta kun mennään myöhemmin avioliittoon, ja on omia, ei yhteisiä lapsia, avioehto on tärkeä, jotta lapset saavat heille kuuluvat perinnöt.
Nuorten naisten ei todellakaan kannata tehdä avioehtoa, siinä tulee nimittäin hyväksikäytetyksi todella nopeasti. Se on sama, kuin tilanteet jossa pitäisi maksaa vuokraa siitä,
Tottakai miehen pitää maksaa asumisestaan eikä lokkeilla naisen nurkissa. Naisen taas ei tietenkään pidä ja mies, joka sellaista edes ehdottaa on pihi moukka. Kai sinä nyt tämän ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on. Avioliitto on kokonaisuus. Jos rahat menee 50/50, menee lastenhoito tasan 50/50 ja kotityöt tasan 50/50. Miksi toinen olisi ilmainen orja?
Tietenkään ei ole. Avioehto astuu voimaan vasta, kun avioliitto päättyy. Se, mitä avioliiton aikana tapahtuu ei liity mitenkään avioehtoon. Ja se, jos olet ilmainen orja, on ihan oma henkilökohtainen valintasi. Kukaan ei sellaiseen voi pakottaa.
Päteekö tämä myös miehiin? Jos mies asuu puolison omistamassa asunnossa, hänenkään ei pidä maksaa asumisestaan? Vai onko tilanne eri ja miehen tietenkin pitää, mutta naisen tietenkään ei pidä kun kyse on miehen asunnosta?
Tietenkin pätee. Hölmö kysymys. Moni nainen omistaa oman asuntonsa. Ei se ole mikään miesten yksinoikeus. Vuokran periminen pimeänä on muutenkin väärin. Ja aika harva varmaan ilmoittaa verottajalle puolison maksaman vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Kotityö ovat yhteisestä kodista ja sen viihtyvyydestä huolehtimista. Niillä ei ole minkäänlaista tekemistä kenenkään omaisuuden tai varallisuuden kanssa. Eihän kotityöt siihen lopu, jos avioliitto päättyy eroon. Vai etkö sä sinkkuna ollessasi tee ikinä mitään kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vaikea sellaista on tosiaan tehdä, mikä on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vaan vaikuttavat siihen, voiko esim jäädä ylitöihin, jos on lapsia. Joten liittyvät rahaan. Ja miksi ihmeessä toisen pitäisi tehdä enemmän kotitöitä? Eikö oletus ole jakaa kotityöt puoliksi? Miksi toinen olisi vapaamatkustaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan poikkeava, kun en pysty näkemään omassa avioliitossani eron mahdollisuutta. Valitsin puolison huolella aikoinaan. Ollaan oltu yhdessä koko elämä ilman avioehtoa.
Et sä poikkeava ole. Tuollainen naiivi "me ei koskaan erota" ajattelu on hyvin yleistä. Sitten tulee iso itku, kun se mies lähteekin 50 yhteisen vuoden jälkeen puolet nuoremman matkaan. Näin kävi eräälle tutulleni, joka kuvitteli naiivisti, että heidän avioliittonsa on joku poikkeustapaus, joka ei ikinä voi päättyå eroon.
Olisiko se avioehto vähentänyt sitä itkua?
Olisi voinut vähentää. Ei ainakaan olisi naiivia hattarakuvitelmaa siitä, että avioliitto on ikuinen, kun eroonkin olisi varauduttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, jos et tee kotitöitä, olet palkkatyössä 24/7 tienaamassa rahaa? Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, jos et tee kotitöitä, olet palkkatyössä 24/7 tienaamassa rahaa? Tuskinpa.
Miksi kenenkään pitäisi tehdä enemmän kotitöitä kuin toisen puolison? Kyse on hyväksikäytöstä.
Kotityöt liittyvät ehdottomasti rahaan. Jos tekee kotitöitä, ei ole energiaa tehdä esim. muita sivuhommia, josta saisi tulonlähteitä. Tai ei saa aikaa palauta yhtä paljon, että jaksaisi sitten tehdä lasten hoitojen lisäksi myös niitä töitä tai enemmän töitä, jotta saisi lisärahaa.
Yleisemmin sitä vähemmän tienaavaa odotetaan tekevän enemmän kotitöitä, mutta tuohan asetelma avioehdon kanssa heikentää vaan sitä naisen asemaa. Siinä voi olla sitten kotipiikana ja synnyttäjänä miehelle, ja sitten lapsien ollessa kouluikäisiä mies eroaa ja naiselle ei jää mitään, kun on ollut kotona ylläpitämässä asunnon kuntoa ja arvoa ja kasvattamassa lapsia