Riittääkö usan lomalle (3 kuukautta) n. 2500 euroa jos varma majoitus, auto jne?
Ja usassa paikka keskilänsi ei mikään kallein kaupunki kuin miami tai los angeles. En ole aikaisemmin miettinyt tämäntpaista budjettia, ruuat maksaisin itse ja tietysti omat laskuni yms suomeen.
Olen katsonut keskiarvoja kaupungista ja siellä menee ruokaan 250usd. En maksaisi asumisesta tai autosta tai liikkumisesta. Kauppa lähellä 20 min. Ruuat kokata itse kotona.
Turistinähtävyyksiin varattu rahaa 200usd per kuukausi, matkavakuutus (laaja)on
Katsontaako "pienituloisia" tai "työttömiä" pahasti rajalla jos menee pidemmäksi aikaa? Pitäisikö perua koko matka?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi nyt aika tiukka budjetti, noin 30 päivässä. Ei sillä kovin kummoista ruokaa saa, eikä ole mihinkään ylimääräiseen varaa. Onko sulla luottokortti? Jos on, niin sano rajalla, että käteistä on se 2500 ja luottokortti, jos kysyvät rahoista. En kyllä ihmettelisi, jos nykyään rajalla epäilisivät sun olevan tulossa laittomasti töihin, jos rahaa ei ole ja aiot asua ilmaiseksi jonkun tutun luona.
"jonkun tutun". Onko väliä jos oma perhe tai kumppani yms? Ei ole vaan mikään "random" tyyppi jota en tunne. Ja jos asia on sovittu ja asumisesta siellä eivät ota hintaa- niin miksi ongelma? Mutta ymmärrän että varmasti ollaan tarkkoja rajalla ja tuo aika iso raha minulle (säästänyt kauan vaikka pienituloinen olen)
Siihenkin on varauduttava, että sinut majoittava ja kuskaava kaveri odottaa,
No ei ole mikään tuollainen tyyppi vaan äiti ihminen. Huoh
Vähän riippuu... jos ei ole opastajaa ei riitä, jos on riittää. Tuon verran voit menettää taksissa majapaikaan. Jos käyt kahvilla pitäsi olla silmät joka puolella sillä sinut huomataan ja se mitä juot ei taatusti ole mitä tilasit ....Yksi maailman vaarllisimmista maista ja ihan oikeistoelämää lahjusten suhteen alhaalta aina poliisiin asti. Suojelun voi ostaa.
Turistina kun menee (eli Visa Waiverin puitteissa max. 90 pv), ei kannata uneksia mistään työnteosta, ainakaan ääneen maahantulohaastattelussa. Riittää kun möläytät että lupasit autella ystävääsi kotitöissä siitä hyvästä että hän tarjoaa majoituksen, niin ei kun samaa tietä takaisin. Työntekoon pitää olla viisumit ym. paperit tehtynä.
https://um.fi/matkustustiedote/-/c/US
Yhdysvaltoihin matkustettaessa on hyvä huomioida, että voimassa oleva ESTA tai viisumi eivät anna välttämättä oikeutta maahantuloon Yhdysvaltoihin. Oleskeluajan ylitys tai virheellisten tietojen antaminen oleskelun tarkoituksesta voivat johtaa pidätykseen tai maasta karkottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paluulippu pitää olla, jos olet turistina tulossa USAan. Mutta tää oli vaan ystävällinen neuvo, että älä sano rajalla tulevasi tapaamaan seurustelukumppania ja asumaan hänen luokseen. Se herättää aina rajaviranomaisten epäilykset, että oikeasti aioit jäädä maahan, vaikka sulla kuinka olisi paluulippu.
Mä hankkisin luottokortin ennen matkaa.
Mulla on juuri tuo keissi, että seurustelukumppania menen tapaamaan vaihteeksi hänen kotiinsa. Hänellä on käytössä kaksi asuntoa: pieni mökki ja isompi talo, jota on rempannut mua/meitä varten. Tarkoitus on myös autella miestä remonttihommissa, mutta tämäkin on tietysti pidettävä visusti omana tietonaan.
Kun kerran ei saa sanoa, että fiancéta tulee tapaamaan, miten asian voi kertoa rajalla? Menopaluu-lennot on.
Älä ihmeessä sano, että autat remontissa. Se katsotaan työnteoksi, vaikka et saisikaan palkkaa vaan asuisit vaan ilmaiseksi miehen luona.
Jos sanot, että tulet käymään sulhasesi luona, niin varaa mukaan todisteita siitä, että olet menossa takaisin Suomeen ( vuokrasopimus, työsopimus, joka todistaa että sinulla on työpaikka Suomessa yms. ) Toi on vähän hankala juttu silleen että rajalla ei saisi valehdella, mutta jos sanot tulevasi sulhasesi luokse niin todennäköisesti epäilevät sun olevan jäämässä maahan, paitsi jos voit uskottavasti näyttää toteen että sun elämä on Suomessa ja olet palaamassa sinne esim. Kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
https://um.fi/matkustustiedote/-/c/US
Yhdysvaltoihin matkustettaessa on hyvä huomioida, että voimassa oleva ESTA tai viisumi eivät anna välttämättä oikeutta maahantuloon Yhdysvaltoihin. Oleskeluajan ylitys tai virheellisten tietojen antaminen oleskelun tarkoituksesta voivat johtaa pidätykseen tai maasta karkottamiseen.
Eikös tuo päde joka maassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paluulippu pitää olla, jos olet turistina tulossa USAan. Mutta tää oli vaan ystävällinen neuvo, että älä sano rajalla tulevasi tapaamaan seurustelukumppania ja asumaan hänen luokseen. Se herättää aina rajaviranomaisten epäilykset, että oikeasti aioit jäädä maahan, vaikka sulla kuinka olisi paluulippu.
Mä hankkisin luottokortin ennen matkaa.
Mulla on juuri tuo keissi, että seurustelukumppania menen tapaamaan vaihteeksi hänen kotiinsa. Hänellä on käytössä kaksi asuntoa: pieni mökki ja isompi talo, jota on rempannut mua/meitä varten. Tarkoitus on myös autella miestä remonttihommissa, mutta tämäkin on tietysti pidettävä visusti omana tietonaan.
Kun kerran ei saa sanoa, että fiancéta tulee tapaamaan, miten asian voi kertoa rajalla? Menopaluu-lennot on.
Ei voi siis matkustaa jos ei ole työpaikkaa?!
Voinolla ettei pääse maahan ellei ole enempää rahaa. Varmista myös ettei sun somessa tai puhelimen nettihistoriassa ole mitään negatiivista Trumpista, tai käännyttävät varmasti. Kuten on käynyt. Itse en menisi, liikaa riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Voinolla ettei pääse maahan ellei ole enempää rahaa. Varmista myös ettei sun somessa tai puhelimen nettihistoriassa ole mitään negatiivista Trumpista, tai käännyttävät varmasti. Kuten on käynyt. Itse en menisi, liikaa riskejä.
No toinen vaihtoehto on että ostan uuden lentolipun 30pv päähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
$31.25 per päivä. Ei riitä.
Kannattaisiko minun lyhennttää matkaa???
Ei, vaan vaihtaa matkakohdetta
Näinä aikoina suosittelen matkustamaan mieluummin Kanadaan, jos on pakko päästä näkemään Amerikan mannerta. Toki sielläkin hieman syynätään maahantulijoita, mutta muuten ovat ihan tolkun ihmisiä jenkkiöyhöttäjiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Näinä aikoina suosittelen matkustamaan mieluummin Kanadaan, jos on pakko päästä näkemään Amerikan mannerta. Toki sielläkin hieman syynätään maahantulijoita, mutta muuten ovat ihan tolkun ihmisiä jenkkiöyhöttäjiin verrattuna.
Eiköhän ap ollut menossa läheisiä tapaamaan eikä vain minne tahansa
Ei todellakaan riitä etkä välttämättä edes pääse maahan riittämättömän varojen takia. Jenkkilässä on yllättävän kallista vaikka päällisin puolin tarkastellen roskaruoka on edullista. Huomaa sekin että hinnat ilmoitetaan ilman alvia joten sen saa lisätä päälle.
Lapsellista kuvitella että joku tuttu oikeasti lähtisi sua kuskaamaan minnekään. Kai tunnet käsitteen small talk? Tarkoittaa paljon melua tyhjästä eli puhetta riittää mutta ei sitä ole tarkoitettu kirjaimellisesti otettavaksi. Et välttämättä näe koko tyyppiä kertaakaan reissun aikana saati että hän vastaisi puhelimeen. Pitää sua vaan keharina kun otat totena kevyen jutustelun.
Jos ne käännyttää sut niin onko varaa ostaa lento kotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi jenkeissä 2014 2,5 viikkoa.
Olisikohan koko budjetti ollut 1500€, sisältäen lennot, vuokra--auron isolla porukalla, ruoat, juomat. Halpaahan siellä on, kun osaa käyttää rahaa.
Takakonttiin walmartista 10 koria kaljaa. Yhden aina pakko olla ajokunnossa, muu aika tissuttelua ja hauskaa on
11 vuotta sitten? Sulla onkin ihan tuoretta tietoa.
Jos elää pelkällä kaljalla ja halvoilla donitseilla, niin voi se tuntua, että halpaa on.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan riitä etkä välttämättä edes pääse maahan riittämättömän varojen takia. Jenkkilässä on yllättävän kallista vaikka päällisin puolin tarkastellen roskaruoka on edullista. Huomaa sekin että hinnat ilmoitetaan ilman alvia joten sen saa lisätä päälle.
Lapsellista kuvitella että joku tuttu oikeasti lähtisi sua kuskaamaan minnekään. Kai tunnet käsitteen small talk? Tarkoittaa paljon melua tyhjästä eli puhetta riittää mutta ei sitä ole tarkoitettu kirjaimellisesti otettavaksi. Et välttämättä näe koko tyyppiä kertaakaan reissun aikana saati että hän vastaisi puhelimeen. Pitää sua vaan keharina kun otat totena kevyen jutustelun.
No tämän tuttavan kanssa jo sovimme asian. Huoh
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on oma kumppani
Onkohan edes majoitusta olemassa
ootko tavannut tyyppiä ikinä?
miksi se ei tuu Suomeen
Vierailija kirjoitti:
Onkohan edes majoitusta olemassa
ootko tavannut tyyppiä ikinä?
miksi se ei tuu Suomeen
On ollut Suomessa 4 kertaa.. Mitä ihmettä? :D
>>Yleensä turistit aliarvioivat budjettinsa. Viimeksi helmikuussa kävin Jenkeissä. Samalla lennolla ollut ranskalainen jäi rajalle. Hänen reissunsa oli kuukauden (32päivää), tulossa tapaamaan tyttöystäväänsä, rahaa varattuna 2500 dollaria reissulle plus paluulippu ja virkailija sanoi suoraan, että ei pääse rajan yli. Otettiin kentällä sivuun ja poliisi tuli hakemaan siitä rajakopin vierestä.>>
Siis oikeastiko maahantulo evättiin liian pienen matkakassan takia? Jos tyttiksen luona asui ja söivät samoja ruokia, kyllä 2500 riittää kuukaudeksi vallan mainiosti. Olisiko tuossa jotain muuta takana? Epäilivät, että ranskalainen aikoo jäädä laittomasti maahan?
Olen lukenut, että nyt katsovat todella tarkkaam sitä, onko joskus viipynyt päivänkin yli viisumin aikarajan. Tai muita pikkurikkeitä. Jos on tullut parkkisakko edelliskäynnillä jne.