Riittääkö usan lomalle (3 kuukautta) n. 2500 euroa jos varma majoitus, auto jne?
Ja usassa paikka keskilänsi ei mikään kallein kaupunki kuin miami tai los angeles. En ole aikaisemmin miettinyt tämäntpaista budjettia, ruuat maksaisin itse ja tietysti omat laskuni yms suomeen.
Olen katsonut keskiarvoja kaupungista ja siellä menee ruokaan 250usd. En maksaisi asumisesta tai autosta tai liikkumisesta. Kauppa lähellä 20 min. Ruuat kokata itse kotona.
Turistinähtävyyksiin varattu rahaa 200usd per kuukausi, matkavakuutus (laaja)on
Katsontaako "pienituloisia" tai "työttömiä" pahasti rajalla jos menee pidemmäksi aikaa? Pitäisikö perua koko matka?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää. Suomalaisittain siellä on mahdollisuus syödä myös todella halvasti. Kaikkia tarjouksia ja kuponkeja löytyy jne. Pikaruoka on halpaa.
Turistille ehkä halpaa, mutta maassa asuvalle kallista.
No niinhän juuri sanoin? Suomalaisen näkökulmasta on halpaa. Juuri alkuvuodesta olin itärannikolla (niissä kalleimmissa osavaltioissa) Aamupalan sai kuudella dollarilla (kahvi, sandwich ja perunat dunkinista) tai jos donitsi riittää tai vaikkapa kaurapuuro niin dollarilla. Pikaruoka-aterioita saa joka ketjusta alle 10$ ja ovat isompia kuin suomessa, ei siis mitään lastenateriaa. Suomesta et ei-lastenateriaa saa alle kympillä. Ravintolasta saa ruokaa noin 15-20 dollaria (perus ketjut kun lukee listaa eikä osta kalleinta). Tässä on normaalikokoiselle suomalaiselle ainakin kahdelle, kolmel
Just tulin itärannikolta. Mitään dollarin bonitseja ei näkynyt eikä kuuden taalan aamupaloja. Myöskin pikaruoka oli aika lailla Suomen hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
$31.25 per päivä. Ei riitä.
Kannattaisiko minun lyhennttää matkaa???
Kannattaisi. Esim. kuukauden matkalle toi olisi jo ihan kohtuullinen budjetti, jolla voisi ehkä rajaviranomaistenkin mielestä tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa mirjouttamaan hieman samaa mitä joku aiemmin:
Rajalla ei niinkään 'selvitetä' sitä miten sinä pärjäät summalla x (esim. tuolla 2500e) vaan mikä on ns. 'realistinen summa' mikä per päivä rahaa menee.
Eli jos sinulle riittää päiväksi muutama dollari (kärjistäen vaikka pussi nuudelia, appelsiini, pullo vettä ja kuppi kahvia ja liikut paikasta toiseen liftaamalla) tuolla ei ole mitään merkitystä jos 'laskennallinen' summa mitä arvioidaan on vaikka 50dollaria/päivä tmv.
Tuolla myös voidaan selvittää rajalla mikä varallisuutesi on, luottokortti lasketaan käsittääkseni mukaan, eli käteistä vaikka 2500e ja luottokortti 2000e luototajalla =4500e.
Sekin kenen luo olet menossa vaikuttanee 'riskiarvioon', esim. oman siskon tai mummon luo on eri asia, kun joku satunnainen "tuttavuus", joka voi heittää milloin tahansa ulos (jos ma
Luottokortittomuuteen suhtaudutaan Yhdysvalloissa aivan eri tavalla kuin Suomessa. Siellä on ns. normielämä tehty vaikeaksi ilman luottokorttia. Pankista ei esim. saa mitään lainaa, jos ei ole historiaa luottokorttien vinguttamisesta ja niiden laskujen maksamisesta. Jenkeissä on jokaisella kansalaisella oma "credit score".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää. Suomalaisittain siellä on mahdollisuus syödä myös todella halvasti. Kaikkia tarjouksia ja kuponkeja löytyy jne. Pikaruoka on halpaa.
No niinhän juuri sanoin? Suomalaisen näkökulmasta on halpaa. Juuri alkuvuodesta olin itärannikolla (niissä kalleimmissa osavaltioissa) Aamupalan sai kuudella dollarilla (kahvi, sandwich ja perunat dunkinista) tai jos donitsi riittää tai vaikkapa kaurapuuro niin dollarilla. Pikaruoka-aterioita saa joka ketjusta alle 10$ ja ovat isompia kuin suomessa, ei siis mitään lastenateriaa. Suomesta et ei-lastenateriaa saa alle kympillä. Ravintolasta saa ruokaa noin 15-20 dollaria (perus ketjut kun lukee listaa eikä osta kalleinta). Tässä on norma
No kuitteja ei tänne voi laittaa niin vaikeaa todistella tällaista juupas-eipäs tilannetta. Mutta helmikuussa maistui kyllä itselleni nämä liiankin hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
$31.25 per päivä. Ei riitä.
Kannattaisiko minun lyhennttää matkaa???
Kannattaisi. Esim. kuukauden matkalle toi olisi jo ihan kohtuullinen budjetti, jolla voisi ehkä rajaviranomaistenkin mielestä tulla toimeen.
Harmi vaan menee se toinen lentolippu raha turhaan :( Sitä lippua ei voi perua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän juuri sanoin? Suomalaisen näkökulmasta on halpaa. Juuri alkuvuodesta olin itärannikolla (niissä kalleimmissa osavaltioissa) Aamupalan sai kuudella dollarilla (kahvi, sandwich ja perunat dunkinista) tai jos donitsi riittää tai vaikkapa kaurapuuro niin dollarilla. Pikaruoka-aterioita saa joka ketjusta alle 10$ ja ovat isompia kuin suomessa, ei siis mitään lastenateriaa. Suomesta et ei-lastenateriaa saa alle kympillä. Ravintolasta saa ruokaa noin 15-20 dollaria (perus ketjut kun lukee listaa eikä osta kalleinta). Tässä on norma
Jokaisesta ruokakaupasta saa paketin donitseja parilla dollarilla.
Riittää hyvin mutta jos aiot majoituksen maksaa sänkyhommilla siitä voi tulla rajalla ongelmia. Kannattaa etukäteen selvittää muita majoitusmahdollisuuksia. Aika tylsää voi olla yhdellä paikkakunnalla noin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Paluulippu pitää olla, jos olet turistina tulossa USAan. Mutta tää oli vaan ystävällinen neuvo, että älä sano rajalla tulevasi tapaamaan seurustelukumppania ja asumaan hänen luokseen. Se herättää aina rajaviranomaisten epäilykset, että oikeasti aioit jäädä maahan, vaikka sulla kuinka olisi paluulippu.
Mä hankkisin luottokortin ennen matkaa.
Mulla on juuri tuo keissi, että seurustelukumppania menen tapaamaan vaihteeksi hänen kotiinsa. Hänellä on käytössä kaksi asuntoa: pieni mökki ja isompi talo, jota on rempannut mua/meitä varten. Tarkoitus on myös autella miestä remonttihommissa, mutta tämäkin on tietysti pidettävä visusti omana tietonaan.
Kun kerran ei saa sanoa, että fiancéta tulee tapaamaan, miten asian voi kertoa rajalla? Menopaluu-lennot on.
Kannattaa kysyä tällaisia vaikka Facebookin Seikkailijattaret ryhmästä. Siellä on hyvä positiivinen henki.
Täällä huutelee ihmiset jotka eivät itse matkusta mihinkään ja perustavat tietonsa mielikuviin mediasta ja ajattelevat jokaisen matkustavan luksusta tavoitellen. Toinen ryhmä joka huutelee on nämä kerran elämässä matkaajat jotka tavoittelevat luksusta. Hyvin voi matkustaa myös budjetilla, kuk asioista ottaa selvää ja on asennoitunut siihen. Mutta tältä palstalta et siihen apua saa.
Harmittaa myös huomata kuina harva luki aloitusta. Luottokortti pitää siellä olla ihan maksamista varten kun monessa paikassa ei muu käy. Mutta et sitä kysynyt vaan budjetilla matkailusta kiin ihmettelen miksi siitä jankataan. En ymmärrä miksi joku kertoi täällä lentojen ja hotellien hintaa kun matkat ja majoitukset eivät sinulla olleet kysymyksenä eivätkä sisältyneet tuohon käyttöbudjettiin.
Hauskaa matkaa!
Viimeksi jenkeissä 2014 2,5 viikkoa.
Olisikohan koko budjetti ollut 1500€, sisältäen lennot, vuokra--auron isolla porukalla, ruoat, juomat. Halpaahan siellä on, kun osaa käyttää rahaa.
Takakonttiin walmartista 10 koria kaljaa. Yhden aina pakko olla ajokunnossa, muu aika tissuttelua ja hauskaa on
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä tällaisia vaikka Facebookin Seikkailijattaret ryhmästä. Siellä on hyvä positiivinen henki.
Täällä huutelee ihmiset jotka eivät itse matkusta mihinkään ja perustavat tietonsa mielikuviin mediasta ja ajattelevat jokaisen matkustavan luksusta tavoitellen. Toinen ryhmä joka huutelee on nämä kerran elämässä matkaajat jotka tavoittelevat luksusta. Hyvin voi matkustaa myös budjetilla, kuk asioista ottaa selvää ja on asennoitunut siihen. Mutta tältä palstalta et siihen apua saa.
Harmittaa myös huomata kuina harva luki aloitusta. Luottokortti pitää siellä olla ihan maksamista varten kun monessa paikassa ei muu käy. Mutta et sitä kysynyt vaan budjetilla matkailusta kiin ihmettelen miksi siitä jankataan. En ymmärrä miksi joku kertoi täällä lentojen ja hotellien hintaa kun matkat ja majoitukset eivät sinulla olleet kysymyksenä eivätkä sisältyneet tuohon käyttöbudjettiin.
Hauska
Jooh, tämä palsta on vähän mielenkiintoinen :D Mutta harmi ei ole facebookkia. Ja nyt olin jo muuttamassa paluulippua että lähtisin 30pv päästä pois sittenkin:D
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi jenkeissä 2014 2,5 viikkoa.
Olisikohan koko budjetti ollut 1500€, sisältäen lennot, vuokra--auron isolla porukalla, ruoat, juomat. Halpaahan siellä on, kun osaa käyttää rahaa.
Takakonttiin walmartista 10 koria kaljaa. Yhden aina pakko olla ajokunnossa, muu aika tissuttelua ja hauskaa on
11 vuotta sitten? Sulla onkin ihan tuoretta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä muuten ihmettelen niissä tulli-ohjelmissa missä nämä virkailijat usein herkästi kyseenalaistavat tulijan tulomotiivin kun kuulevat lomabutjetin, niin kai sitä ihminen itse sen tietää millä summalla kokee tulevansa lomalla toimeen eikä joku viranomainen?
Miksi "RoopeAnkkailu" on tullin silmissä epäilyttävämpää kuin leveästi lomailemaan tuleva?
Yleensä turistit aliarvioivat budjettinsa. Viimeksi helmikuussa kävin Jenkeissä. Samalla lennolla ollut ranskalainen jäi rajalle. Hänen reissunsa oli kuukauden (32päivää), tulossa tapaamaan tyttöystäväänsä, rahaa varattuna 2500 dollaria reissulle plus paluulippu ja virkailija sanoi suoraan, että ei pääse rajan yli. Otettiin kentällä sivuun ja poliisi tuli hakemaan siitä rajakopin vierestä.
Olen ollut 2023 vähän pidempää Jenkkien pohjoisosissa ja asuin silloin asunnossa. Syön ihan normaalisti eli vihanneksia, patoja ja keittoja. Ulkona söin ehkä kerran viikossa. Pelkästään viikonlopun ruokiin (aamupalalla kaurapuuroa, kahvia, maitoa, leipää, kananmunaa ja pekonia, kurkkua, paprikaa, tomaattia, salaattia, leikkelettä, juustoa, appelsiinimehua: lounaalla yleensä joku kasvispitoinen uuniruoka, päivällisellä joku uuniliha ja esimerkiksi perunoita tai uunivihanneksia, salaattia) meni noin 200 dollaria. Meitä oli kaksi ja emme ole suursyömäreitä. Ravintolassa hinnat ovatn nykyään 25- rajattoman välillä ja siihen lisäksi 25-30 prosenttia tippiä.
Lisäksi kannattaa muistaa, että kaikkialla tippaillaan ja kaikkialla lisätään mitä ihmeellisimpiä veroja hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme kuukautta kuullostaa pitkalta ajalta asustella jonkun luona. Siis jos ohjelmaa ei sen kummemmin ole tiedossa. Olen itse asunut vuosikausia USA:ssa ja kiva on kun kay vieraita, mutta pari viikkoa on aikalailla maksimi mita jaksetaan isannoida. Ja siitakin toiveena etta vieraat on riittavan omatoimisia ja pystyvat tekemaan asioita itsekseenkin. Mutta voihan olla etta sulla on paremmat isannat odottamassa :D
Budjetti kuullostaa myos tiukalta, varsinkin jos kyseessa on ns kerran elamassa tehtava reissu. Lyhentaisin matkaa vaikka kuukaudella niin jaisi hieman enemman pelivaraa budjetin kanssa. Ja veikkaan myos etta rajalla joudut vastailemaan lisakysymyksiin matkan tarkoituksesta, vaikka kuinka olisi paluulippukin nayttaa.Mulla on sellainen lentolippu, jotai ei voi vaihtaa :/ Pitäisi ostaa kokonaan uusi mutta kai niin täytyy sitten tehdä
Kysy luottokorttia Bank Norwegianista. Kortti on maksuton ja luottorajaa voi säätää itse. Ei sun tarvi käyttää sitä korttia, mutta rajalla ovat tyytyväisiä, kun sulla on se kortti. Se vastaa heille luottorajan arvosta käteistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä muuten ihmettelen niissä tulli-ohjelmissa missä nämä virkailijat usein herkästi kyseenalaistavat tulijan tulomotiivin kun kuulevat lomabutjetin, niin kai sitä ihminen itse sen tietää millä summalla kokee tulevansa lomalla toimeen eikä joku viranomainen?
Miksi "RoopeAnkkailu" on tullin silmissä epäilyttävämpää kuin leveästi lomailemaan tuleva?
Yleensä turistit aliarvioivat budjettinsa. Viimeksi helmikuussa kävin Jenkeissä. Samalla lennolla ollut ranskalainen jäi rajalle. Hänen reissunsa oli kuukauden (32päivää), tulossa tapaamaan tyttöystäväänsä, rahaa varattuna 2500 dollaria reissulle plus paluulippu ja virkailija sanoi suoraan, että ei pääse rajan yli. Otettiin kentällä sivuun ja poliisi tuli hakemaan siitä rajakopin vierestä.
Olen ollut 2023 vähän pidempää Jenkkien pohjoisosissa ja asuin silloin asunnossa. Syön ihan n
Oliko sillä joku syy miksei päässyt rajan yli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi nyt aika tiukka budjetti, noin 30 päivässä. Ei sillä kovin kummoista ruokaa saa, eikä ole mihinkään ylimääräiseen varaa. Onko sulla luottokortti? Jos on, niin sano rajalla, että käteistä on se 2500 ja luottokortti, jos kysyvät rahoista. En kyllä ihmettelisi, jos nykyään rajalla epäilisivät sun olevan tulossa laittomasti töihin, jos rahaa ei ole ja aiot asua ilmaiseksi jonkun tutun luona.
"jonkun tutun". Onko väliä jos oma perhe tai kumppani yms? Ei ole vaan mikään "random" tyyppi jota en tunne. Ja jos asia on sovittu ja asumisesta siellä eivät ota hintaa- niin miksi ongelma? Mutta ymmärrän että varmasti ollaan tarkkoja rajalla ja tuo aika iso raha minulle (säästänyt kauan vaikka pienituloinen olen)
Siihenkin on varauduttava, että sinut majoittava ja kuskaava kaveri odottaa, että vastineeksi tarjoat lounaan tai pääsylipun kohteeseen tai iltakaljat jne. Voi muuttua hankalaksi olot, jos ei ole vastavuoroisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme kuukautta kuullostaa pitkalta ajalta asustella jonkun luona. Siis jos ohjelmaa ei sen kummemmin ole tiedossa. Olen itse asunut vuosikausia USA:ssa ja kiva on kun kay vieraita, mutta pari viikkoa on aikalailla maksimi mita jaksetaan isannoida. Ja siitakin toiveena etta vieraat on riittavan omatoimisia ja pystyvat tekemaan asioita itsekseenkin. Mutta voihan olla etta sulla on paremmat isannat odottamassa :D
Budjetti kuullostaa myos tiukalta, varsinkin jos kyseessa on ns kerran elamassa tehtava reissu. Lyhentaisin matkaa vaikka kuukaudella niin jaisi hieman enemman pelivaraa budjetin kanssa. Ja veikkaan myos etta rajalla joudut vastailemaan lisakysymyksiin matkan tarkoituksesta, vaikka kuinka olisi paluulippukin nayttaa.Mulla on sellainen lentolippu, jotai ei voi vaihtaa :/ Pitäisi ostaa kokonaan uusi mutta kai niin täytyy sitten tehdä<
Olen koittanut saada mutta en osaa kun pienet tulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 2023 vähän pidempää Jenkkien pohjoisosissa ja asuin silloin asunnossa. Syön ihan n
Itse en ikinä tippaa jenkeissä. Painan maksupäätteellä 0 dollaria tipiksi. Ei kiinnosta yhtään, ei ne minua tunne enkä kuitenkaan enää ikinä asioi siinä samassa paikassa
Mulla on sellainen lentolippu, jotai ei voi vaihtaa :/ Pitäisi ostaa kokonaan uusi mutta kai niin täytyy sitten tehdä