Riittääkö usan lomalle (3 kuukautta) n. 2500 euroa jos varma majoitus, auto jne?
Ja usassa paikka keskilänsi ei mikään kallein kaupunki kuin miami tai los angeles. En ole aikaisemmin miettinyt tämäntpaista budjettia, ruuat maksaisin itse ja tietysti omat laskuni yms suomeen.
Olen katsonut keskiarvoja kaupungista ja siellä menee ruokaan 250usd. En maksaisi asumisesta tai autosta tai liikkumisesta. Kauppa lähellä 20 min. Ruuat kokata itse kotona.
Turistinähtävyyksiin varattu rahaa 200usd per kuukausi, matkavakuutus (laaja)on
Katsontaako "pienituloisia" tai "työttömiä" pahasti rajalla jos menee pidemmäksi aikaa? Pitäisikö perua koko matka?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi aika pieni budjetti jopa kuukaudeksi. Toki voi pärjätä, jos on mahdollisuudet tehdä ruoat majoituksessa eikä aio käydä päivittäin ulkona syömässä tai kovin monessa nähtävyydessä tai muussa maksullisessa kohteessa. Luottokortti on ehdottomasti oltava hätätapausta varten.
Oli tarkoitus kokata omat ruuat tai käydä lähikaupassa, ei syödä ulkona. Pitääkö matka perua jos ei ole luottokorttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi nyt aika tiukka budjetti, noin 30 päivässä. Ei sillä kovin kummoista ruokaa saa, eikä ole mihinkään ylimääräiseen varaa. Onko sulla luottokortti? Jos on, niin sano rajalla, että käteistä on se 2500 ja luottokortti, jos kysyvät rahoista. En kyllä ihmettelisi, jos nykyään rajalla epäilisivät sun olevan tulossa laittomasti töihin, jos rahaa ei ole ja aiot asua ilmaiseksi jonkun tutun luona.
"jonkun tutun". Onko väliä jos oma perhe tai kumppani yms? Ei ole vaan mikään "random" tyyppi jota en tunne. Ja jos asia on sovittu ja asumisesta siellä eivät ota hintaa- niin miksi ongelma? Mutta ymmärrän että varmasti ollaan tarkkoja rajalla ja tuo aika iso raha minulle (säästänyt kauan vaikka pienituloinen olen)
No jos kyseessä on kumppani niin ensimmäisenä epäilevät, että olet tulossa naimisiin menoa varten ja jäämään USAan. Jos joku muu sukulainen niin sanoisin rajalla. että olen tulossa tapaamaan sukulaisia. Mä siis asun USAssa ja oon nykyisin myös kansalainen. Maahantulotarkastukset ovat tiukentuneet uuden hallinnon myötä. Ei maahantuloviranomaiset huomioi mikä on iso raha sinulle. vaan niitä kiinnostaa, onko sinulla riittävästi rahaa, että voit maksaa kulusi USAssa oleskelun ajan ja että olet aikeissa poistua maasta.
Vierailija kirjoitti:
Pärjää. Suomalaisittain siellä on mahdollisuus syödä myös todella halvasti. Kaikkia tarjouksia ja kuponkeja löytyy jne. Pikaruoka on halpaa.
Turistille ehkä halpaa, mutta maassa asuvalle kallista.
Sinulla on aivovxmma ja harhoja, senkin pullukka-reppana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi nyt aika tiukka budjetti, noin 30 päivässä. Ei sillä kovin kummoista ruokaa saa, eikä ole mihinkään ylimääräiseen varaa. Onko sulla luottokortti? Jos on, niin sano rajalla, että käteistä on se 2500 ja luottokortti, jos kysyvät rahoista. En kyllä ihmettelisi, jos nykyään rajalla epäilisivät sun olevan tulossa laittomasti töihin, jos rahaa ei ole ja aiot asua ilmaiseksi jonkun tutun luona.
"jonkun tutun". Onko väliä jos oma perhe tai kumppani yms? Ei ole vaan mikään "random" tyyppi jota en tunne. Ja jos asia on sovittu ja asumisesta siellä eivät ota hintaa- niin miksi ongelma? Mutta ymmärrän että varmasti ollaan tarkkoja rajalla ja tuo aika iso raha minulle (säästänyt kauan vaikka pienituloinen olen)
No jos kyseessä on kumppani niin ensimmäisenä epäilevät, että olet tulos
Minulla on paluulippu.
Kyllä tuo onnistuu, jos olet jonkun maassa asuvan luokse menossa.
8000 minimi mitä suositellaan 80 päivän matkalle.
Tätä muuten ihmettelen niissä tulli-ohjelmissa missä nämä virkailijat usein herkästi kyseenalaistavat tulijan tulomotiivin kun kuulevat lomabutjetin, niin kai sitä ihminen itse sen tietää millä summalla kokee tulevansa lomalla toimeen eikä joku viranomainen?
Miksi "RoopeAnkkailu" on tullin silmissä epäilyttävämpää kuin leveästi lomailemaan tuleva?
Paluulippu pitää olla, jos olet turistina tulossa USAan. Mutta tää oli vaan ystävällinen neuvo, että älä sano rajalla tulevasi tapaamaan seurustelukumppania ja asumaan hänen luokseen. Se herättää aina rajaviranomaisten epäilykset, että oikeasti aioit jäädä maahan, vaikka sulla kuinka olisi paluulippu.
Mä hankkisin luottokortin ennen matkaa.
ei todellakaan riitä, tuplaten menee vaikka pihistelet,jos haluat tehdä muutaki ku stressata jokaista nuudelipakettia.
rajalla voivat kysellä asiasta
Kolme kuukautta kuullostaa pitkalta ajalta asustella jonkun luona. Siis jos ohjelmaa ei sen kummemmin ole tiedossa. Olen itse asunut vuosikausia USA:ssa ja kiva on kun kay vieraita, mutta pari viikkoa on aikalailla maksimi mita jaksetaan isannoida. Ja siitakin toiveena etta vieraat on riittavan omatoimisia ja pystyvat tekemaan asioita itsekseenkin. Mutta voihan olla etta sulla on paremmat isannat odottamassa :D
Budjetti kuullostaa myos tiukalta, varsinkin jos kyseessa on ns kerran elamassa tehtava reissu. Lyhentaisin matkaa vaikka kuukaudella niin jaisi hieman enemman pelivaraa budjetin kanssa. Ja veikkaan myos etta rajalla joudut vastailemaan lisakysymyksiin matkan tarkoituksesta, vaikka kuinka olisi paluulippukin nayttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni 2 viikossa 6000 euroa.
No teillä taisi olla hieman erilainen reissu?
A-luokan reissu. Miehet suomessa ja me las vegasissa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä muuten ihmettelen niissä tulli-ohjelmissa missä nämä virkailijat usein herkästi kyseenalaistavat tulijan tulomotiivin kun kuulevat lomabutjetin, niin kai sitä ihminen itse sen tietää millä summalla kokee tulevansa lomalla toimeen eikä joku viranomainen?
Miksi "RoopeAnkkailu" on tullin silmissä epäilyttävämpää kuin leveästi lomailemaan tuleva?
Niiden rajaviranomaisten tehtävä on estää niiden ihmisten pääsy maahan, jotka aikovat esim. tehdä laittomasti töitä. Jos budjetti on niin pieni että sillä ei maassa elä niin totta kai se herättää viranomaisten epäilyt laittomasta työnteosta.
Olin tulossa mirjouttamaan hieman samaa mitä joku aiemmin:
Rajalla ei niinkään 'selvitetä' sitä miten sinä pärjäät summalla x (esim. tuolla 2500e) vaan mikä on ns. 'realistinen summa' mikä per päivä rahaa menee.
Eli jos sinulle riittää päiväksi muutama dollari (kärjistäen vaikka pussi nuudelia, appelsiini, pullo vettä ja kuppi kahvia ja liikut paikasta toiseen liftaamalla) tuolla ei ole mitään merkitystä jos 'laskennallinen' summa mitä arvioidaan on vaikka 50dollaria/päivä tmv.
Tuolla myös voidaan selvittää rajalla mikä varallisuutesi on, luottokortti lasketaan käsittääkseni mukaan, eli käteistä vaikka 2500e ja luottokortti 2000e luototajalla =4500e.
Sekin kenen luo olet menossa vaikuttanee 'riskiarvioon', esim. oman siskon tai mummon luo on eri asia, kun joku satunnainen "tuttavuus", joka voi heittää milloin tahansa ulos (jos majoitut h.nen luonaan). Tuossa kohtaa hyvä varalla rahaa, että voi tarvittaessa olla vaikka hotellissa loppuajan.
Ei mitenkään. Tuplasummakin tekee vain n 60 euroa päivää kohti. USA on tällä hetkellä todella kallis maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää. Suomalaisittain siellä on mahdollisuus syödä myös todella halvasti. Kaikkia tarjouksia ja kuponkeja löytyy jne. Pikaruoka on halpaa.
Turistille ehkä halpaa, mutta maassa asuvalle kallista.
No niinhän juuri sanoin? Suomalaisen näkökulmasta on halpaa. Juuri alkuvuodesta olin itärannikolla (niissä kalleimmissa osavaltioissa) Aamupalan sai kuudella dollarilla (kahvi, sandwich ja perunat dunkinista) tai jos donitsi riittää tai vaikkapa kaurapuuro niin dollarilla. Pikaruoka-aterioita saa joka ketjusta alle 10$ ja ovat isompia kuin suomessa, ei siis mitään lastenateriaa. Suomesta et ei-lastenateriaa saa alle kympillä. Ravintolasta saa ruokaa noin 15-20 dollaria (perus ketjut kun lukee listaa eikä osta kalleinta). Tässä on normaalikokoiselle suomalaiselle ainakin kahdelle, kolmelle aterialle ruokaa. Ottaa siis mukaan ja jakaa kaverin kanssa tai syö puolet illallliseksi ja puolet lounaaksi.
Tietenkin rahaa saa menemään niin paljon kuin haluaa, mutta asioista selvää ottaen ja listoja lukien pääsee helposti alle 30 dollaria päivässä jopa vain ulkona syöden.
Kaupassa tarvitsee enemmän verrata hintoja. Täytyy muistaa että meidän halpoina pidetyt tuoteet voivat olla siellä kalliita (kananmuna) mutta kun katsoo mitä sieltä saa ja vertailee hintoja niin löytyy kyllä kohtuuhintaisia ja jopa halpoja tuotteita. Myös sillä on väliä, missä kaupassa asioi. Suomalainen helposti luulee että kaupat ovat saman hintaisia koska meidän K-market ja Lidl ovat samassa mittakaavassa keskenään. Amerikassa näin ei ole, vaan kaupat ovat todella eri hintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa mirjouttamaan hieman samaa mitä joku aiemmin:
Rajalla ei niinkään 'selvitetä' sitä miten sinä pärjäät summalla x (esim. tuolla 2500e) vaan mikä on ns. 'realistinen summa' mikä per päivä rahaa menee.
Eli jos sinulle riittää päiväksi muutama dollari (kärjistäen vaikka pussi nuudelia, appelsiini, pullo vettä ja kuppi kahvia ja liikut paikasta toiseen liftaamalla) tuolla ei ole mitään merkitystä jos 'laskennallinen' summa mitä arvioidaan on vaikka 50dollaria/päivä tmv.
Tuolla myös voidaan selvittää rajalla mikä varallisuutesi on, luottokortti lasketaan käsittääkseni mukaan, eli käteistä vaikka 2500e ja luottokortti 2000e luototajalla =4500e.
Sekin kenen luo olet menossa vaikuttanee 'riskiarvioon', esim. oman siskon tai mummon luo on eri asia, kun joku satunnainen "tuttavuus", joka voi heittää milloin tahansa ulos (jos majoitut h.nen luonaan). Tuossa kohtaa hyvä varalla r
Mulla ei ole luottokorttia?
Mun mielestä olisi aika pieni budjetti jopa kuukaudeksi. Toki voi pärjätä, jos on mahdollisuudet tehdä ruoat majoituksessa eikä aio käydä päivittäin ulkona syömässä tai kovin monessa nähtävyydessä tai muussa maksullisessa kohteessa. Luottokortti on ehdottomasti oltava hätätapausta varten.