HS: Ehdotus: Toinen tutkinto pitäisi maksaa itse vuosimaksu jopa 10000 euroa
Sivistysala ry haluaa saada aikuiset opiskelijat kantamaan itse vastuuta asemastaan työmarkkinoilla. Suomen ylioppilaskuntien liiton mukaan ehdotus heikentää alanvaihtomahdollisuuksia.
SYL:n koulutuspolitiikan asiantuntija Heidi Rättyän mukaan Sivistysalan ehdotuksen taustalla vaikuttaa olevan ajatus, että tutkinnot jotenkin kasautuisivat harvoille tai osa opiskelijoista kahmisi itselleen tutkintoja silkasta opiskelun ilosta.
Hänen mukaansa ihmiset vaihtavat yleensä alaa työllistyäkseen paremmin tai saadakseen opiskella itselleen sopivampia alaa tai vahvistaakseen osaamistaan.
SIVISTYSALA ry edustaa 400:aa yksityistä sivistysalan työnantajaa. Se on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen.
Kommentit (168)
Tämä johtaa siihen, että vain rikkaat saavat tietoa ja kolututusta ja keskiluokka katoaa. Niin kai sitten USA, Venäjä ja Kiina haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä johtaa siihen, että vain rikkaat saavat tietoa ja kolututusta ja keskiluokka katoaa. Niin kai sitten USA, Venäjä ja Kiina haluaa.
Suunnilleen näin. Joko hyvin säästeliäs tai varakas pystyy kouluttautumaan lisää, mutta heikoista lähtökohdista tulevalle on vain se yksi yritys eli olemme menossa kovaa vauhtia kohti amerikkalaista mallia. Siellä ei halvalla hyvää koulutusta saa. Suomea ollaan nykyhallituksen voimin viemässä hyvin amerikkalaiseen suuntaan eikä todellakaan positiivisessa mielessä. Oikeisto ajaa yksityistä terveydenhuoltoa, jossa isot yritykset keräävät massit ja köyhät eivät terveydenhuoltoon pääse jos rahaa ei ole. Tämä koulutuksen karsiminen on samaa kehityssuuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ideana täydellinen. Koulutus keskittyy tiettyihin ihmisiin, minulla on tuttuja, jotka ovat tuplamaistereita ja siihen päälle YAMK-tutkinto, koska se on niin helppo. On kiva osata, on kiva tietää - ja yhteiskunta maksaa. Miksi ei voisi itse maksaa toista, kolmatta tai neljättä tutkintoa, jos ne ovat eri aloilta? Opiskelupaikat pitäisi suunnata niille, joilla ei ole yhtäkään tutkintoa.
Ei pidä opiskella kulttuuriantropologiaa ja sitten ihmetellä, miksi kukaan ei tarjoa töitä.
Ideana tuo on ihan kamala. Olen itse kouluttautunut uuteen ammattiin, vaikka minulla on jo AMK-tutkinto. Edellisessä työssäni olin palaa loppuun ja tiedän, että en siihen työhön voi enää kokopäiväisesti palata ilman, että burn out taas kolkuttaa ovella. Sairaslomalle jääminen loppuunpalamisen vuoksi on viimeinen asia mihin olen halukas, mieluummin teen töitä. Jos olisin joutunut maksamaan uuden tutkintoni, en olisi ikinä voinut lähteä opiskelemaan yliopistoon aikuisiällä. Nyt koronan jälkeen maailma on kuitenkin sen verran muuttunut siitä kun aloitin tutkinnon opiskelun, että tällä uudella tutkinnolla en tule työllistymään helposti, kiitos säästöjen. Tutkintoni on luonnontieteelliseltä alalta ja parin viime vuoden jälkeen työpaikkoja ei juuri ole ollut, vaikka ennen koronaa olisin varmaan työllistynyt kohtalaisen hyvin. Olen harkinnut tuplamaisterin tekoa alalta jossa aiempi osaamiseni on eduksi, ihan vaan jotta saisin jotain millä erottua muista ja voisin laajentaa työnhakua.
Yliopistoissa on suuret ensikertalaiskiintiöt, joten minusta ne jotka pääsevät opiskelemaan ensikertalaiskiintiön ulkopuolelta ovat opiskelupaikkansa ansainneet vaikka heillä olisi kymmenen tutkintoa. Hyvin pieni osa ihmisistä haluaa tai jaksaa opiskella koko ikäänsä, joten monitutkintoiset ovat ihan marginaalinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvalle alalle pystyy kouluttautumaan lyhyillä kursseilla. Jos katsotaan listoja ammateista, joissa on eniten työvoimapulaa, niin siellä kärjessä on ammatteja, jotka vaativat pitkän koulutuksen. Ei tule kuulontutkijaa tai erikoislääkäriä muutaman kuukauden kurssilla.
Kärjessä on ammatteja jotka pystyy suorittamaan aikuiskoulutuskeskuksessa alle vuodessa, mutta koska ne on kaikki "paska-ammatteja" niin työttömiä ei kiinnostele
Paska-ammatteja, koska niillä ei ole töitä? Paska-ammatteja, koska niiden tuloilla ei elä? Paska-ammatteja, koska ovat nollatuntisopimuksilla tilattuja paskatyöpaikkoja?
Kaikkea yllä mainittua?
Vierailija kirjoitti:
Ikuiset opiskelijat joutuu nyt keksimään jotain muuta tekemistä jos rahat ei riitä.
Ikuisilta valittajilta ei onneksi valituksen aiheet ikinä tule loppumaan.
En ole enää ensikertalainen, mutta keskeytin opinnot väärän alavalinnan takia... Jos lukukausimaksut tulevat, voin kai huokaista helpotuksesta, etten jatkanut loppuun asti.
Mutta eivät kyllä mielestäni kuulu Suomeen tuollaiset.
Miksi kukaan jäisi/tulisi Suomeen opiskelemaan ja töihin, jos se maksaa ihan samalla tavalla ja itse asiassa enemmän kuin ulkomailla? Muualla on parempia kouluja ja isommat työmarkkinat, eli tämä johtaisi nopeasti aivovuotoon, joka tosin on jo muutenkin alkanut. Jos halutaan ihmiset mukaan työelämään, niin on voitava joustavasti kouluttautua alalle, jolla töitä on kulloinkin tarjolla. Itse 100% varmuudella ottaisin toisen tutkinnon ulkomailta, jos tällainen muutos tehtäisiin, ja uskon monen muun älykkään ajattelevan samoin. Ulkomailla verkostoituminen on helpompaa, töitä paremmin tarjolla ja palkat korkeammat suhteessa hintoihin, eli... Ihan vapaasti Suomi, jättäytykööt kehitysmaaksi, jonka matalasti koulutettua kansaa ulkomaiset korporaatiot käyttää hyväkseen.
Hain aikanaan yliopistoon inssiopintojen jälkeen maisterin muuntokoulutukseen. Olin käynyt AMK:ssa useita ohjelmoinnin jatkokursseja yms, silti piti käydä alusta alkaen täsmälleen samat kurssit aina ohjelmoinnin peruskurssista ja tietoverkoista lähtien. Käytännössä yhtään MITÄÄN ei luettu hyväksi, piti vaan tehdä kandin opinnot maisteriopintojen ohella.
Yliopiston ohjelmoinnin peruskurssi oli vaativampi AMK:n vastaavaan, mutta minua ärsytti suunnattomasti se ettei muita lisäksi käymiäni ohjelmoinnin kurssejakaan noteerattu mitenkään. Niistä oli kuulemma vain "haittaa" koska niissä opetettiin muka "väärin".