Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaura ja soijamaito ei maistu oikealle maidolle ollenkaan!

Vierailija
02.04.2025 |

laimeaa kusta kaikki, miksi tällaista kusetusta myydään edes?

Kommentit (234)

Vierailija
161/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se hinta koostuu monesta eli sitä suuremmalla syyllä ei kannata ostaa sitä naurettavaa litkua.

Niin oliko se juttu nyt ettet pidä kaurajuomasta vai ettei sitä ole taloudellisesti järkevää ostaa. No ehkä ei ole, jos et siitä pidä.

Mutta jos sun talous kaatuu johonkin euron hintaiseen kaurajuomapurkkiin niin on aika kummallista. Tai jos et arvosta omaa aikaas sen vertaa että laskisit omalle tekemiselles mitään hintaa. Aikaahan siihen suhrautuu kyhäillä ja purkittaa ne kaurajuomat viikosta toiseen itse, pestä välineet jne. Suomessa monen taloudellinen tilanne on aika huono mutta keskivertoihmisellä tuskin kuitenkaan ihan noin huono

Yksittäinen pikkuostos ja sama jokapäiväisenä on aivan eri asioita.Tuo on lähes sama kuin ostaisi juomavettä kaupasta vaikka saa sitä hanasta.

Vierailija
162/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On pilattu makuaisti muilla ultraprosessoiduilla valmissapuskoilla niin mitä väliä jos tuo porukka juo vaikka mitä litkua. Itse en suostu noita litkuja käyttämään. Oikeaa luomulehmänmaitoa kuluu meillä yksi litra viikossa kahvimaitona. 

Lehmästä tullut maito se vasta ultraprosessoitua onkin. Vai juotko sinä maidon suoraan utareesta? 

Ei muuten ole ultraprosessoitua. Kuumennus= pastorointi ei sitä ole 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se hinta koostuu monesta eli sitä suuremmalla syyllä ei kannata ostaa sitä naurettavaa litkua.

Niin oliko se juttu nyt ettet pidä kaurajuomasta vai ettei sitä ole taloudellisesti järkevää ostaa. No ehkä ei ole, jos et siitä pidä.

Mutta jos sun talous kaatuu johonkin euron hintaiseen kaurajuomapurkkiin niin on aika kummallista. Tai jos et arvosta omaa aikaas sen vertaa että laskisit omalle tekemiselles mitään hintaa. Aikaahan siihen suhrautuu kyhäillä ja purkittaa ne kaurajuomat viikosta toiseen itse, pestä välineet jne. Suomessa monen taloudellinen tilanne on aika huono mutta keskivertoihmisellä tuskin kuitenkaan ihan noin huono

Yksittäinen pikkuostos ja sama jokapäiväisenä on aivan eri asioita.Tuo on lähes sama kuin ostaisi juomavettä kaupasta vaikka saa sitä hanasta.

Miten niin. Juomavettä tosiaan saa hanasta vaan kahvaa kääntämällä. Kaurajuoma pitää ihan erikseen valmistaa, puhdistaa välineet jne.

Samalla logiikalla edelleen esim leivän ostaminen on järjetöntä, koska leivän ainakin periaatteesa aika helposti pyöräyttää itse murto-osan hinnalla ja saa vielä tuoretta

Vierailija
164/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa, että joku kasvilitkumaito saa jonkun tunteet kuumeneen niin, että vähintään kolmeen eri vastaukseen täytyy suoltaa tuota viehättävää "persusaastaa", ja vielä samalla haukkuen ihmisiä tyhmäks :D

Vierailija
165/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupaisaa, että joku kasvilitkumaito saa jonkun tunteet kuumeneen niin, että vähintään kolmeen eri vastaukseen täytyy suoltaa tuota viehättävää "persusaastaa", ja vielä samalla haukkuen ihmisiä tyhmäks :D

Lähinnä tää oikeiston kollektiivinen ja systemaattinen idiotismi on tuon arvonimen heille ansainnut

Vierailija
166/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tää oikeiston kollektiivinen ja systemaattinen idiotismi on tuon arvonimen heille ansainnut

Vaikka persut ja makkara yms kulkee suunnilleen käsi kädessä, niin ei se nyt sitä tarkoita, että kannattais ruokakeskusteluihin tulla tuomaan poliittisia suuntauksia, jos se ei tuo selkeästi jotain lisäarvoa argumentaatioon (mitä en itse ainakaan nopealla läpilukemisella näistä löytänyt)

Vierailija
167/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka persut ja makkara yms kulkee suunnilleen käsi kädessä, niin ei se nyt sitä tarkoita, että kannattais ruokakeskusteluihin tulla tuomaan poliittisia suuntauksia, jos se ei tuo selkeästi jotain lisäarvoa argumentaatioon (mitä en itse ainakaan nopealla läpilukemisella näistä löytänyt)

Saat toki sanoa puoluekantasi

Hankala oikeasti kuvitella että näin tyhmät ihmiset jotain muuta kuin persuja äänestäis

Vierailija
168/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On pilattu makuaisti muilla ultraprosessoiduilla valmissapuskoilla niin mitä väliä jos tuo porukka juo vaikka mitä litkua. Itse en suostu noita litkuja käyttämään. Oikeaa luomulehmänmaitoa kuluu meillä yksi litra viikossa kahvimaitona. 

Lehmästä tullut maito se vasta ultraprosessoitua onkin. Vai juotko sinä maidon suoraan utareesta? 

Ei muuten ole ultraprosessoitua. Kuumennus= pastorointi ei sitä ole 

Niin mutta soijan kuumentaminen on ultraprosessointia. Asia selevä

Vierailija
169/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala oikeasti kuvitella että näin tyhmät ihmiset jotain muuta kuin persuja äänestäis

Mihin "näin tyhmiin ihmisiin" olisit mua yhdistämässä? Aivan saatanan tyhmää, tai oikeammin sanottuna rajoittavaa, tuo puoluejaon tuominen mihin tahansa siihen liittymättömään keskusteluun. Mutta kai sitä ei jotku muuhunkaan kykene, varsinkaan tällaiseen aikaan kun vaalit taas tulossa ja ollaan niiiin oikeassa sen oman puolueen kanssa

Vierailija
170/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala oikeasti kuvitella että näin tyhmät ihmi

Mihin "näin tyhmiin ihmisiin" olisit mua yhdistämässä? Aivan saatanan tyhmää, tai oikeammin sanottuna rajoittavaa, tuo puoluejaon tuominen mihin tahansa siihen liittymättömään keskusteluun. Mutta kai sitä ei jotku muuhunkaan kykene, varsinkaan tällaiseen aikaan kun vaalit taas tulossa ja ollaan niiiin oikeassa sen oman puolueen kanssa

Miks sitten koet että termi "persusaasta" viittaa sinuun.

Ei sen puoleen, ei täällä ketkään muutkaan mitenkään järin välkkyjä vaikuta olevan. Esim kun puhuttiin tutkimusnäytöstä niihin ei tullut yhtäkään järkevää kommenttia, siis omieni lisäksi

Vierailija
171/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne tunteet nyt tässä huoneessa?

Tietenkään linnuilla ei ole menkkoja. Kontekstista voi jotkut päätellä, että kommentin tekstilaji ei ollut eläintieteellinen tietoteksti.

Miksi sulle on niin tärkeää nähdä itsesi kanssa omasta mielestäsi eri tavalla ajattelevien olevan nimenomaan tunteellisia? Oletko oppinut jostain, että tunteet on huono ja väärä juttu?

Yst. terv. Soijamehu -85

Vierailija
172/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne tunteet nyt tässä huoneessa?

Tietenkään linnuilla ei ole menkkoja. Kontekstista voi jotkut päätellä, että kommentin tekstilaji ei ollut eläintieteellinen tietoteksti.

Miksi sulle on niin tärkeää nähdä itsesi kanssa omasta mielestäsi eri tavalla ajattelevien olevan nimenomaan tunteellisia? Oletko oppinut jostain, että tunteet on huono ja väärä juttu?

Yst. terv. Soijamehu -85

Lainaus tippui matkasta. No, väliäkös tuolla kun ollaan taas pohjamutatasoisessa keskustelussa jostain juotavista. Ilmankos saa päättäjät ja rahaeliitti rauhassa tehdä ihan mitä haluavat, täällä tapellaan ikuisesti keskenään joka pikku asiasta. En itekään tee mitään sen parempaa, kunhan huomioin. Jatkakaa vaan rauhassa.

Vierailija
173/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen puoleen, ei täällä ketkään muutkaan mitenkään järin välkkyjä vaikuta olevan. Esim kun puhuttiin tutkimusnäytöstä niihin ei tullut yhtäkään järkevää kommenttia, siis omieni lisäksi

Mistä keksit että kokisin jotain tuollaista? Ihminen pystyy kommentoimaan tyhmää ulosantia vaikkei se mitenkään liittyis kommentoijaan. Tosi välkkyä olettaa/arvailla anonyymien kirjoittajien kokemuksia, lähtökohtia tai puoluekantoja!

Vierailija
174/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupaisaa lyödä jonkun "tunteellisuutta" samalla sanoen kasvijuomia (neutraali nimitys) "joksku kasvimaitolitkuksi (neg. nimitys). Jos olisit niin älyllis-looginen kuin haluat kuvitella olevasi, et kokisi tarpeelliseksi käyttää halventavia/alentavia/tms. nimityksiä jostain juomista.

Vierailija
175/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo sinä mitä haluat. Mikä "keskustelunaihe" tämä on?

Just det. Kun eivät ole lehmänmaitoa. 

Vierailija
176/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos, ap, kun kaikki eivät voi juoda sitä lehmänmaitoa, esimerkiksi minä, kun minulla on maitoallergia, ja kahviin on kiva laittaa sitä maitoa, niin siksi käytän kauramaitoa.

Vierailija
177/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Näyttää maidolta, valkosta litkua, käytetään kuin maitoa. Miksei voisi sanoa maidoksi? Tosi pieni asia. Ei kukaan sekoa ja luule papuja nisäkkäiksi sen perusteella. Jos joku haluais tehdä jonkun kasvissiemenkakkaran ja myydä sitä leipäosastolla, ei mua haittaa vaikka sanoisi sitä sämpyläksi vaikkei siinä ole viljaa. Sama makkaran kanssa. Mitä väliä, mitä siinä vaihtelevasisältöisessä proteiinipötkylässä on sisällä, jos se käytetään joka tapauksessa samalla tavalla?

Jos osaa lukea sanan makkara, osaa lukea sanan liharon.

Jos osaa lukea sanan soijamaito, osaa lukea "ei sisällä lehmänmaitoa" tms

Vierailija
178/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä keksit että kokisin jotain tuollaista? Ihminen pystyy kommentoimaan tyhmää ulosantia vaikkei se mitenkään liittyis kommentoijaan. Tosi välkkyä olettaa/arvailla anonyymien kirjoittajien kokemuksia, lähtökohtia tai puoluekantoja!

Palstapersut tunnistaa aika hyvin noista samoista typeristä jutuista jotka niillä on joka keskustelussa. Ja tosiaan ei nää ikinä kerro mitä puoluetta sitten muka kannattavat, jossei niitä persuja

Vierailija
179/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Näyttää maidolta, valkosta litkua, käytetään kuin maitoa. Miksei voisi sanoa maidoksi? Tosi pieni asia. Ei kukaan sekoa ja luule papuja nisäkkäiksi sen perusteella. Jos joku haluais tehdä jonkun kasvissiemenkakkaran ja myydä sitä leipäosastolla, ei mua haittaa vaikka sanoisi sitä sämpyläksi vaikkei siinä ole viljaa. Sama makkaran kanssa. Mitä väliä, mitä siinä vaihtelevasisältöisessä proteiinipötkylässä on sisällä, jos se käytetään joka tapauksessa samalla tavalla?

Jos osaa lukea sanan makkara, osaa lukea sanan liharon.

Jos osaa lukea sanan soijamaito, osaa lukea "ei sisällä lehmänmaitoa" tms

Itse suosin kyllä sanoja kaura/soijajuoma. Maito sanasta tulee epämiellyttävät mielleyhtymät

Kookosmaitoa/kermaa kutsun kuitenkin sillä nimellä. Ehkä siihen on vaan tottunut

Vierailija
180/234 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos, ap, kun kaikki eivät voi juoda sitä lehmänmaitoa, esimerkiksi minä, kun minulla on maitoallergia, ja kahviin on kiva laittaa sitä maitoa, niin siksi käytän kauramaitoa.

Olen huomannut, että tämä on varmaankin ainoa sallittu syy. Ehkä tavallisen maidon loppuminen kaupoista tms. muu pakkotilanne voisi myös olla hyväksyttävä syy juoda kauramaitoa. Erittäin kielletty syy on sen sijaan eläinten hyvinvoinnista välittäminen tai ympäristön ja ilmaston suojelemiseen liittyvät syyt. Jopa minä, aivoni kauramaidolla ja vegeruokavaliolla pilannut tyhmä tyttö ymmärrän, mistä tämä johtuu. Allergia ei ole oma valinta, eikä se sisällä minkäänlaista implisiittistä arvolatausta siihen suuntaan, että lehmänmaidon juomisessa on jotain väärää. Muut syyt lehmänmaidonjuoja kokee hyökkäykseksi itseään kohtaan, joten tietysti silloin täytyy puolustautua.

Itseäni ei kiinnostaisi hyökätä tavallisia maidonjuojia vastaan. Mielestäni pitäisi sen sijaan olla valtion vastuulla toimia siten, että isoissa asioissa huolehditaan ympäristöstä, kannustetaan kuluttajia ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin ja toisaalta mahdollistetaan myös eläin- ja ympäristöystävällisempi eläintuotanto.