Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä

Vierailija
01.04.2025 |

Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.

https://yle.fi/a/74-20153067

Kommentit (258)

Vierailija
41/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut säästäväinen mutta en juuri tee mitään paitsi harrasta taidetta ja käy lenkeillä. Säästin pienestä palkasta jotain 5000e vuoden aikana. No jonkun reissun haluaisin tehdä mutta loput varmaan valuu sitten laskuihin. Minulle elämykset on tärkeämpiä kuin tavara. Maksoin vakuutuksen itse (900e) kun olin työtön. Ja pesukoneen ostin. 

Vierailija
42/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.

Niin, pikkutissiselle löytyy jostain Lidl:stä liivejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aidosti köyhä ei jää turhuuksiin rahaa esim. Alkoholi satoja euroja ei jää. Ellei saa jotain lisätuloja pimeä työ tms. Muuten ei. Ja sitten on sellaiset jotka ei syö ja juo vain. 

Pimeät työt vähentyneet, talous laskee

Vierailija
44/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa bruttoala n. 2700e, siitä jää käteen nettona reilu pari tonnia.

Mutta elämäntilanteita (asuuko yksin vai kaksin, on lapsia ja jos on, niin huolehtiiko heistä yksin vai puolison kanssa jne.) on erilaisia.

Samoin on eroa asuuko "Kainuun korvessa" halvalla vai isossa kaupungissa. Ensin mainitussa asuntoja jaellaan liki 'ilmaiseksi' ja jälkimmäisessä pieni koppi maksaa järjettömän paljon. On eroa voiko (kärjistäen) ostaa 12kk nettopalkalla asunnon,  ja puolen päälle vuoden palkalla mökin, vs. saa pienen yksiön 10 vuoden nettopalkalla ja mökki ikuinen haave.

Taustatkin on erilaisia: toinen on perinyt mummon asunnon ja osakesalkun 10-vuotiaana, ja toinen se koskaan saanut mukaansa mitään kotoa/suvultaan. Jo pienikin apu voi auttaa, esim. jos vanhemmat takaa lainan ja voi heti alkaa maksamaan asuntolainaa, vs. pitää parin tonnin nettopalkasta maksaa vuokraa ja koittaa säästää pesämunaa asuntolainaan.

Ja myös ihmisten 'vaatimuksissa' ja harrastuksissa on eroja. Vaikka ei erityisesti tuhlaisi, niin toinen haluaa kaverin kesähäihin  ostaa Hennesiltä kivan mekon, toinen pukee vaari vainaansa vanhan ja itselle vähän kittanan puvun päälleen. Toinen rakastaa marjastamista ja harrastusmenot on uudet kumisaappaat kerran kymmeneen vuoteen. Toinen taas haluaa edes joskus käydä lasten kanssa huvipuistossa, tai käydä kerran vuoteen Kreikassa, tai rakentaa pelikoneen.

Eli siinä miski toiselle pari tonnia ei riitä juuri mihinkään, ja toiselle jää puolet säästöön, vaikuttaa MONI asia.

Vierailija
45/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 150 000 säästötilillä. Silti pelottaa.

Mulla salkussa sama ja joo, pelottaa. Nyt olen vieläpä pitkäaikaistyöttömystynyt ja ahdistaa ihan törkeesti, vaikka onkin pienet menot eikä velkaa. Toivottavasti pääsis vielä töihin... 

En ymmärrä miten jotkut voi elää kädestä suuhun. 

Haista oikeasti pee. 

Niin miten jotkut voi elää kädestä suuhun. No olisiko vaikka siksi, että on pakko!! Oletko oikeasti noin tyhmä? Tuollainen saatanan kermaperse märisee kun on muka niin ahdistavaa. Vitt u sulla on asiat hyvin ja kehtaat marista tuollaista. Sulla ei ole mitään hätää.

Sinä et nyt ymmärrä, että se on myös luonne-, elämäntilanne- ja ikäkysymys.

Ei minua 20-vuotiaana ahdistanut elää kädestä suuhun tai kerätä pulloja, että sai perunoita kaupasta. Nykyisessä elämäntilanteessa, 30 vuotta myöhemmin se ahdistaisi aivan helvetisti.

Vierailija
46/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla salkussa sama ja joo, pelottaa. Nyt olen vieläpä pitkäaikaistyöttömystynyt ja ahdistaa ihan törkeesti, vaikka onkin pienet menot eikä velkaa. Toivottavasti pääsis vielä töihin... 

Haista oikeasti pee. 

Niin miten jotkut voi elää kädestä suuhun. No olisiko vaikka siksi, että on pakko!! Oletko oikeasti noin tyhmä? Tuollainen saatanan kermaperse märisee kun on muka niin ahdistavaa. Vitt u sulla on asiat hyvin ja kehtaat marista tuollaista. Sulla ei ole mitään hätää.

Siksi märisen etten ole kermaperse. Köyhässä perheessä kasvoin pitkäaikaistyöttömyyden keskellä 90-luvun laman aikoih

Olet nykyään kermaperse ja ahdistut täysin turhasta. Todella typerää ajattelua sulla. Monella asiat paljon huonommin kuin sulla ja sä kehtaat tuollaisilla sijoituksilla märistä. Nyt pää pois perseestä ja herätys todellisuuteen. 

Vierailija
47/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä firmassa missä 200 duunaria töissä. Kaikilla palkka bruttopalkka noin 2700€/kk. Täällä on useita sellaisia joilla rahat loppu ennen tilipäivää ja palkka tulee 2 viikon välein. Itse en ole tätä koskaan ymmärtänyt ja kotona opetettiin säästäväisyyteen 👍

M38

Juu, no palkka nyt ei ole kummoinen. Tuohon 200 duunariin mahtuu monta sellaista jotka elättävät tuolla palkalla koko perheen. 

Vierailija
48/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista oikeasti pee. 

Sinä et nyt ymmärrä, että se on myös luonne-, elämäntilanne- ja ikäkysymys.

Ei minua 20-vuotiaana ahdistanut elää kädest

Mitä helvetin ahdistumista ja kädestä suuhun elämistä on jos on sijoituksissa vaikka kuinka paljon?!? Äly hoi älä jätä.

Vierailija
49/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.

Tässä on taas yksi harhainen, joka kuvittelee, että kun hän onnistuu tekemään jotain, niin kaikki muutkin onnistuvat. Ihan silkkaa tuuria on, jos löytyy Lidlistä sopivat liivit. Entä missä niitä siellä sovitetaan? Siinä keskellä käytävää, vai? Sen kun ostat liivisi Lidlistä, mutta älä kuvittele, että kaikille sieltä löytyy sopivia.

Vierailija
50/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on taas yksi harhainen, joka kuvittelee, että kun hän onnistuu tekemään jotain, niin kaikki muutkin onnistuvat. Ihan silkkaa tuuria on, jos löytyy Lidlistä sopivat liivit. Entä missä niitä siellä sovitetaan? Siinä keskellä käytävää, vai? Sen kun ostat liivisi Lidlistä, mutta älä kuvittele, että kaikille sieltä löytyy sopivia.

Tai sitten se on mies

Vierailija
51/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 10 000 euroa säästöillä, mutta siitäkin otettava tämä vuonna 4000€ taloyhtiön remppaan. Lisäksi on muutama tonni sijoitus tilillä ja 800€ s-tilillä.

Vierailija
52/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty enää koska ruoka kallista ja esim. Muuttaessa joutuu itse maksaa tuhansia vakuudesta. Harva vuokra ilman jos kukaan. Ja kaikille ei kela maksa, vaikka hakisi. Ne kakki on suuria menoja köyhälle itse maksaa. 

Tätä valitusta vuokravakuudesta on kyllä voi ymmärtää. Vuokranantaja antaa sinulle korvausta vastaan käyttöön 200.000 euron arvoisen asunnon ja sä et voi laittaa tuhatta euroa vakuudeksi (usein vakuus on nykyään vain 1 kk vuokra). Sitä paitsi sen vakuuden saa takaisin kun muuttaa pois. 

Vierailija
53/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämäkö on hallituksen syy?

Vierailija
54/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kuin pari tonnia säästössä, aina tulee jotain ja joudun verottamaan säästötiliä.. oon työssäkäyvä ja makselen kämppä- ja asuntolainaa. Yritän saada joka kuukausi parisataa säästöön ja sit hajoaa joko autosta jotain, tai joku kodinkone levähtää tms. Kuulun siis kyllä lähes tohon ryhmään jolla säästöjä ei ole tai niitä on vähän. Mä luulen että meitä on aika paljon.

Vierailija
55/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne äänestää varmaan vasemmistoliittoa

Tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta, tätä nykyistä systeemiä vastaan jossa köyhät pidetään tarkoituksella köyhinä jotta heistä voidaan rutistaa viimeinenkin sentti ulos ja kaikki hyöty irti orjatyöllä. Kyllä.

Vierailija
56/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole kuin pari tonnia säästössä, aina tulee jotain ja joudun verottamaan säästötiliä.. oon työssäkäyvä ja makselen kämppä- ja asuntolainaa. Yritän saada joka kuukausi parisataa säästöön ja sit hajoaa joko autosta jotain, tai joku kodinkone levähtää tms. Kuulun siis kyllä lähes tohon ryhmään jolla säästöjä ei ole tai niitä on vähän. Mä luulen että meitä on aika paljon.

Kämppä- ja asuntolainaa? Siis maksatko kahden asunnon lainaa?

Mutta siis tiedän tuon tunteen, että kun jotakin saa säästöön niin eiköhän auto hajoa tms. 

Vierailija
57/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisen palkalla ei enää elä Suomessa.

Aiemmin rahaa jäi joka kuukausi säästöön useampi satanen, vaikka eli hieman tuhlaillen =ei jokaista euroa laskenut, ja ostin välillä kaikkea turhaakin.

Jollain keinoin pitäisi hintojen nousua suitsia, vaikka kaupan voittoja rajoittaa jotta tuottajat saisivat isomman siivun ja asiakkaat pienemmät kauppalaskut. Kaupat tekevät jättimäisiä voittoja, jotka revitään tuottajien selkänahast

Ei revitä, Suomessa on halvempi ruoka kuin esim Ruotsissa. Jokainen voi perustaa kaupan, jos se sellainen rahantekolaitos on. Tai vaikka elintarvikekioskin. Siihen saisi varmaan lainaakin perustamaan. Meidän lähellä on kioski, jossa myydään Lidlistä ostettuja tuotteita kalliimmalla.

Toki tuottajalle pitäisi maksaa mieluummin enemmän, mutta kuluttajan sen lopulta maksaa. Kenenkä palkka pitäisi jättää maksamatta siinä pitkässä ketjussa , jossa vaikka liha toimitetaan kauppaan kasvatettuna ja teurastettuna ja tarkastettuna ja leikattuna ja pakattuna ja myytynä????. Ja kyllä taas alkaisi vonkuminen, miten kauppa vie kaikkien rahat. Joillakin isoilla K-kaupoilla menee hyvin, mutta pienemmilä ei. Volyymeistä se on kiinni.

Vierailija
58/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä miehenä hyvin rahaa ja oon aina tykännyt tienata ja säästä koska sillä on kiva brassailla kylillä, ja naisille voi olla tietyllä tapaa mulkku, koska tiedät, että sulla on jotain mitä kaikki haluaa, ja se toimii ikään kuin onnistumisen ja oikeassa olemisen mittarina

Vierailija
59/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne äänestää varmaan vasemmistoliittoa

Tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta, tätä nykyistä systeemiä vastaan jossa köyhät pidetään tarkoituksella köyhinä jotta heistä voidaan rutistaa viimeinenkin sentti ulos ja kaikki hyöty irti orjatyöllä. Kyllä.

Oikeisto tässä on vienyt määräaikaisia töitä tekeviltä ansiosidonnaisesta ison osan. 

Vierailija
60/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

I artikeln står det att "1/3 naisista ei ole puskureita ollenkaan". Det är illa det.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi