Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä
Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.
Kommentit (258)
Mulla on ollut säästössä muutamaan otteeseen elämässäni pari sataa euroa, ja hengissä olen, eikä minulta puutu mitään. Älkää silti ottako oppia minusta! Vm. 83
Mulla säästöt menee auton ylläpitoon. Muutaman tonnin saa silloin tällöin säästöön, mutta aina jotain hajoaa autosta ja rahat menee korjaamolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä firmassa missä 200 duunaria töissä. Kaikilla palkka bruttopalkka noin 2700€/kk. Täällä on useita sellaisia joilla rahat loppu ennen tilipäivää ja palkka tulee 2 viikon välein. Itse en ole tätä koskaan ymmärtänyt ja kotona opetettiin säästäväisyyteen 👍
M38
Se on hyvä että sinulla on asiat hyvin
Aika saamaton pitää olla jos 2700 brutolla loppui rahat ennen tilipäivää.-eri-
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.
Isorintainen ei voi ostaa aleliivejä. On pakko ostaa kallit erikoisliivit. Et tiedä, mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisen palkalla ei enää elä Suomessa.
Aiemmin rahaa jäi joka kuukausi säästöön useampi satanen, vaikka eli hieman tuhlaillen =ei jokaista euroa laskenut, ja ostin välillä kaikkea turhaakin.
Nyt kaikki menee, vaikka turhuudet on karsittu ja kaupasta ostaa tarkan listan mukaan. Syynä on se, että ruoka maksaa järjettömän paljon nykyään!
Päälle vielä se, että samaan aikaa kaikki muukin kallistunut (asumisen kulut, sähkö, harrastukset ja erilaiset palvelut, jääkiekko- ja teatteriliput, bussikortit, vakuutukset, hammaslääkäri jne. kaikki) ja tuntuu ettei raha riitä enää.
Jollain keinoin pitäisi hintojen nousua suitsia, vaikka kaupan voittoja rajoittaa jotta tuottajat saisivat isomman siivun ja asiakkaat pienemmät kauppalaskut. Kaupat tekevät jättimäisiä voittoja, jotka revitään tuottajien selkänahast
T Ä M Ä !!!
Vähän vaikea säästä kun tuloni ovat olleet jo monta vuotta pelkkä työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 150 000 säästötilillä. Silti pelottaa.
Iigorin 150000 ruplaa vastaavat 15 euroa 😂
Kerro lisää tästä igorista
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli paljonkin säästöjä, mutta olen auttanut taloudellisesti mm. syöpää sairastavaa vanhempaani, suvun nuorta opiskelijaperhettä.
Eiköhän se kunnallisessa sairaalassa se syöpä poisteta. Taisi mennä omiine menoihisi shoppailluun tekoripset yms rahasi.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.
Noin sanoo ihminen jolla ei ole isot rinnat. Mulla on isot rinnat ja mun on pakko ostaa kalliita liivejä, että saan kunnon tuen rinnoille. En todellakaan löydä sopivan kokoisia liivejä jostakin Lidlistä tms. Todella typerä pitää ihmisen olla joka ei tuon vertaa tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä firmassa missä 200 duunaria töissä. Kaikilla palkka bruttopalkka noin 2700€/kk. Täällä on useita sellaisia joilla rahat loppu ennen tilipäivää ja palkka tulee 2 viikon välein. Itse en ole tätä koskaan ymmärtänyt ja kotona opetettiin säästäväisyyteen 👍
M38
Se on hyvä että sinulla on asiat hyvin
Aika saamaton pitää olla jos 2700 brutolla loppui rahat ennen tilipäivää.-eri-
Oletko vähän yksinkertainen? Sehän riippuu ihan siitäkin onko perhettä!
Mistä sun kaltaisia ääliöitä oikein sikiää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla salkussa sama ja joo, pelottaa. Nyt olen vieläpä pitkäaikaistyöttömystynyt ja ahdistaa ihan törkeesti, vaikka onkin pienet menot eikä velkaa. Toivottavasti pääsis vielä töihin...
En ymmärrä miten jotkut voi elää kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin sanoo ihminen jolla ei ole isot rinnat. Mulla on isot rinnat ja mun on pakko ostaa kalliita liivejä, että saan kunnon tuen rinnoille. En todellakaan löydä sopivan kokoisia liivejä jostakin Lidlistä tms. Todella typerä pitää ihmisen olla joka ei tuon vertaa tajua.
Lähemmäs satanen menee minun liiveihini. Jos haluan kahdet, se on melkein 200€. Olen kuluttanut nykyiset jo melkein puhki ja kohta on pakko ostaa uudet. Se on sitten jostain muusta pois. Tarvisin myös silmälasit ja kevätkengät. Ostanko rintaliivit vai säästänkö silmälaseihin? Kampaajalla en ole käynyt vuosiin. Ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla salkussa sama ja joo, pelottaa. Nyt olen vieläpä pitkäaikaistyöttömystynyt ja ahdistaa ihan törkeesti, vaikka onkin pienet menot eikä velkaa. Toivottavasti pääsis vielä töihin...
Haista oikeasti pee.
Niin miten jotkut voi elää kädestä suuhun. No olisiko vaikka siksi, että on pakko!! Oletko oikeasti noin tyhmä? Tuollainen saatanan kermaperse märisee kun on muka niin ahdistavaa. Vitt u sulla on asiat hyvin ja kehtaat marista tuollaista. Sulla ei ole mitään hätää.
No mutta tämä on kallis maa ainakin asumisen ja autoilun suhteen. Meitä verotetaan ihan kaikesta mahdollisesta.
Toki on paljon ihmisiä joilla on taloudenhallinnassa puutteita, vaikka olisikin varaa säästää. Itsekin tiedän ihmisiä jotka valittavat rahojen riittävyyttä, mutta sitten tulee ilmi kuinka ostellaan energiajuomia, kahvisekoituksia, käydään syömässä roskaruokapaikassa kerran kaksi viikossa, tilaillaan woltilta, käydään laitattamassa ripsiä tai kynsiä, pelataan netissä rahapelejä, tupakoidaan, käydään baareissa... Turhuuksien lista on pitkä. Eräskin perheellinen valittaa raha-asioistaan, mutta silti laitetaan rahaa tupakkaan, alkoholiin ja uutta tatuointiakin on joskus saatava. Harrastuksena ostelee autonromuja joita korjailee ja ajelee niillä. Tuo ei ole ihan halvimmasta päästä oleva harrastus. On aivan turha valittaa ruoan kalleudesta.
Ei pysty enää koska ruoka kallista ja esim. Muuttaessa joutuu itse maksaa tuhansia vakuudesta. Harva vuokra ilman jos kukaan. Ja kaikille ei kela maksa, vaikka hakisi. Ne kakki on suuria menoja köyhälle itse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisen palkalla ei enää elä Suomessa.
Aiemmin rahaa jäi joka kuukausi säästöön useampi satanen, vaikka eli hieman tuhlaillen =ei jokaista euroa laskenut, ja ostin välillä kaikkea turhaakin.
Nyt kaikki menee, vaikka turhuudet on karsittu ja kaupasta ostaa tarkan listan mukaan. Syynä on se, että ruoka maksaa järjettömän paljon nykyään!
Päälle vielä se, että samaan aikaa kaikki muukin kallistunut (asumisen kulut, sähkö, harrastukset ja erilaiset palvelut, jääkiekko- ja teatteriliput, bussikortit, vakuutukset, hammaslääkäri jne. kaikki) ja tuntuu ettei raha riitä enää.
Jollain keinoin pitäisi hintojen nousua suitsia, vaikka kaupan voittoja rajoittaa jotta tuottajat saisivat isomman siivun ja asiakkaat pienemmät kauppalaskut. Kaupat tekevät jättimäisiä voittoja, jotka revitään tuottajien selkänahast
Tilastokeskuksen tilastot eivät tue väitettäsi. Hinnat eivät ole juurikaan nousseet palkkoja nopeammin viimeisen viiden vuoden aikana. Erotus on keskimäärin muutamia prosentteja ja jos se kaataa talouden, niin silloin pitää muuttaa kulurakennetta.
Jos aidosti köyhä ei jää turhuuksiin rahaa esim. Alkoholi satoja euroja ei jää. Ellei saa jotain lisätuloja pimeä työ tms. Muuten ei. Ja sitten on sellaiset jotka ei syö ja juo vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista oikeasti pee.
Niin miten jotkut voi elää kädestä suuhun. No olisiko vaikka siksi, että on pakko!! Oletko oikeasti noin tyhmä? Tuollainen saatanan kermaperse märisee kun on muka niin ahdistavaa. Vitt u sulla on asiat hyvin ja kehtaat marista tuollaista. Sulla ei ole mitään hätää.
Siksi märisen etten ole kermaperse. Köyhässä perheessä kasvoin pitkäaikaistyöttömyyden keskellä 90-luvun laman aikoihin, paikkakunnalla josta se lama ei koskaan lähtenyt pois. Näköalattomuutta, ahdistusta koko elämä. Opiskelin summamutikassa jotain, työhön pääsin alaan liittymättömäön matalapalkkatyöhön, en muuhun, en koskaan muuhun. Pihisti elin, en ostanut mitään, pelotti ja ahdisti koko ajan että rahat loppuu. Ei tullut yllättäviä rahareikiä ja pienistä säästöistä kasvoi isompia, ja erään ihmisen innoittamana aloin sijoittaa. Nyt työtön ja pelkään tippuvani jonnekin tyhjään monttuun...
Mulla on ollut aina vaan tuulen huuhtoma perse, lainoilla olen hankintani tehnyt, paitsi henkilöautot. Nyt velaton aunto, mökki, matkailuauto, uudehko mönkijä ym. harraste vehkeet. Enkä aio säästää nyt eläkkeellä ollessanikaan.
Iigorin 150000 ruplaa vastaavat 15 euroa 😂