Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se oli sitten siinä, potkut tuli

Vierailija
31.03.2025 |

Eli potkut tuli töistä ja ikää 50-vuotta. Irtisanomisaika 6kk, jonka jälkeen työt loppuu. Kaikki vähänkään ylimmääräiset, kuten kuntosali ja suoratoistot yms on tänään irtisanottu. Auto lähti myyntiin myös, tulee irtisanominajan työreissujen kulkemisesta hankalaa, mutta saa työnantaja miettiä miten järjestää.

Säästöt riittää minimoidulla elintasolla 3-4 vuotta, sitten menee talo myyntiin. Talosta ehkä saa juuri ja juuri sen verran, että saa lainat maksettua. Todennäköisesti velkaa kuitenkin jää. Niitä on mukava maksella sitten työttömänä yksiössä asustaessa minimitoimeentulolla. 

Elämä oli kivaa ja nautin siitä. Koskaan rahaa ei hirveästi ollut, mutta kohtuullinen toimeentulo oli ja säästöön jäi. Nyt se on loppuelämä kituuttamista. Sain nauttia hyvästä osani, mutta nyt se loppui.

Tottakai töitä haen, mutta Suomessa on viiskymppisenä työttömänä sellaista ongelmajätettä, että ei toivettaan työllistyä. Tiedän kun itsekin olen ollut rekryissä mukana.

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valtion nyt pitää alkaa kehitellä työpaikkoja eikä vain kiristää työttömiä.

Vierailija
62/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi 50v olla talosta velkaa?

Itse olen 42v ja 320 000€ velaton omakotitalo.

Mitä väliä? Asumistukea ei saa omistusasunnolle eli muuttamaan pääsee joka tapauksessa, oli velkaa tai ei.

Ärsyttää nämä oletukset. Ei työttömäksi jääminen tarkoita sitä, että on saman tien tukien tarpeessa ja rahaton. Monella on sijoituksia (vuokra-asunto, metsää, osakkeita tms.) joiden tuottoa voi käyttää tai tarvittaessa realisoida sijoitukset.

Se auttaa vain hetken ellet ole vaurastunut kovin. Lopulta kun olet käyttänyt säästösi itsesi elättämiseen, on aika laittaa lomaketta Kelaan. Ja omistusasunto lopulta silloin menee myyntiin kun ei saa tukia siellä asumiseen, vain vuokralla.

Kyllä sitä työttömyystukea saa vaikka ei käyttäisikään kaikkia säästöjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle työkkäri-ihminen sanoi, että vaikka olisi vanhempikin (olin itse 61 v.), niin jos oikeasti haluaa, niin kyllä jotain työtä keksitään. Tuon paikkansapitävyyttä en tosin jäänyt testaamaan, vaan siirryin työkyvyttömyyseläkkeelle.

En tunne nykyisiä säädöksiä, mutta silloin kannatti myös osa-aikatyö, ei vaan sittemmin poistuneen suojaosan takia, vaan myös siksi, että soviteltua ansiopäivärahaa saadessa päivärahat eivät kuluneet yhtä nopeasti. Jos siis sait esim. vain puolet normipäivärahasta  sovittelun vuoksi, päivät lisääntyivät samassa suhteessa eli 400 -> 800 päivään.

Niin. Suurimmalle osalla 50+ tai viimeistään 60+ työntekijöillä ei ole edes motivaatiota tai halua tehdä enää kovasti töitä ja kilpailla. Asuntolainat maksettu, halutaan keskittyä perheeseen ja harrastuksiin.

Lainaa voi olla minkä ikäisellä tahansa. Minulla oli entinen mitoitettu 60-vuotiaaksi asti, nyt 65. Äitini otti ensimmäisen liki 70v.

Vierailija
64/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten kuinka yleisesti työvelvoite irtisanomisajan? Itse kerran irtisanottu ja heti kyllä lähdin, samoin silloin kun vapaaehtoisesti lähdin yt yhteydessä. 

Ei ne voi toisenkerran irti sanoa v i tut mistään työvelvoitteesta. Itse en pistänyt tikkua ristiinkään kun irtisanottiin ja työvelvoite irtisanomisajalla. Viikon tein yhtä työtä vittuilin pomoille. Sen jälkeen palkka maksettiin kotiin 6 kk.

Vierailija
65/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Asumistukea ei saa omistusasunnolle eli muuttamaan pääsee joka tapauksessa, oli velkaa tai ei.

Ärsyttää nämä oletukset. Ei työttömäksi jääminen tarkoita sitä, että on saman tien tukien tarpeessa ja rahaton. Monella on sijoituksia (vuokra-asunto, metsää, osakkeita tms.) joiden tuottoa voi käyttää tai tarvittaessa realisoida sijoitukset.

Se auttaa vain hetken ellet ole vaurastunut kovin. Lopulta kun olet käyttänyt säästösi itsesi elättämiseen, on aika laittaa lomaketta Kelaan. Ja omistusasunto lopulta silloin menee myyntiin kun ei saa tukia siellä asumiseen, vain vuokralla.

Tietenkin jos menot ovat pitkään suuremmat kuin tulot niin enemmin tai myöhemmin rahat loppuvat. Mutta vaikkapa parin sijoitusasunnon tuotolla maksaa kyllä ihan hyvin velattoman asunnon ylläpitokuluja jonkin aikaa. Tarkoitushan onkin työllistyä uudelleen, ei jäädä laakereilleen lepäämään loppuiäksi. Tilanteita on tietenkin monia, mutta tosiaan tuo yleistys on se mikä ärsyttää.

Vierailija
66/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelin tätä samaa. Yleensä viisikymppisinä on velat maksettu. 

Vierailija
67/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeakin voi saada asumiskuluihin omakotitalossa. Kenenkään asuntolainaa kela ei tietenkään ala maksamaan, kuten ei pidäkään.

Vierailija
68/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli säästöjä on 3-4 vuodeksi mutta ne eivät riitä lainojen maksuun talonkin myymällä? Paljonko siitä talosta oikeen on lainaa j paljonko arvo? Itse jos jäisin työttömäksi, myisin tämän asunnon ja pienempään. 

Kannattaako laittaa heti talo myyntiin eikä sitten kun kunto ja hinnat laskeneet?  Eikä sido työnhakua.  Iäkkäälle se on kuitenkin edessä.

Vierailija
69/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle työkkäri-ihminen sanoi, että vaikka olisi vanhempikin (olin itse 61 v.), niin jos oikeasti haluaa, niin kyllä jotain työtä keksitään. Tuon paikkansapitävyyttä en tosin jäänyt testaamaan, vaan siirryin työkyvyttömyyseläkkeelle.

En tunne nykyisiä säädöksiä, mutta silloin kannatti myös osa-aikatyö, ei vaan sittemmin poistuneen suojaosan takia, vaan myös siksi, että soviteltua ansiopäivärahaa saadessa päivärahat eivät kuluneet yhtä nopeasti. Jos siis sait esim. vain puolet normipäivärahasta  sovittelun vuoksi, päivät lisääntyivät samassa suhteessa eli 400 -> 800 päivään.

Niin. Suurimmalle osalla 50+ tai viimeistään 60+ työntekijöillä ei ole edes motivaatiota tai halua tehdä enää kovasti töitä ja kilpailla. Asuntolainat maksettu, halutaan keskittyä perheeseen ja harrastuksiin.

Niinpä. Ihmeellisiä käsityksiä joillakin, että asuntolaina olisi pelkästään nuorten juttu. 

Vierailija
70/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti tsemppiä ja jaksamista! Ja vähän taisteluntahtoa myös. Nyt ei kannata jäädä tuleen makaamaan. Neuvoisin laittamaan avoimia hakemuksia laajasti eri paikkoihin, mielenkiintoisimmat paikat voisi soittaa/käydä paikalla. Et minusta kuitenkaan vielä vanha ole, vaan oikeastaan työntekijä parhaassa iässä. Nyt ei ole vielä aika luovuttaa, yritä löytää uusi paikka vielä nyt kun olet töissä. Ei niin väliä mikä, kunhan töitä saat!! Sisua nyt ja haistata vanhalle työpaikalle pitkät..

Taistelutahto ei hirveämmin auta kun ikää on liikaa. AP:lla on sentään realismia siitä mitä tuleman pitää. Harrastuksia kannattaa viritellä, aika tulee muuten pitkäksi

Riippuu, onko ap pitänyt sekä fyysisestä että työkunnosta huolta. Jos on ollut vain samassa työpaikassa vuosikymmenet haastamatta itseään, tehd

Hankalaa se on vaikka olisi miten jumpannut ja haastanut itseään. Näitä neuvoja tuntuu antavan ne jotka eivät ole joutuneet työttömäksi.

Vierailija
71/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain myös potkut viime syksynä ja täytän 4 kk päästä 50 vuotta. Onneksi on säästöjä joilla pärjään 6-7 vuotta ja saan hyvät tuet vielä.

Vierailija
72/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi myyt auton ennen töiden loppumista.

Itse möin auton kun sain tietää irtisanomisista. Kotoa töihin (45 km toiseen kaupunkiin) meni bussi kerran tunnissa, usein talvella huonossa kelissä reilusti myöhässä tai joskus vuoroja jopa peruttiin. Eihän siinä, joskus olin töissä ajoissa, toisinaan puoli tuntia tai parikin tuntia myöhässä. Eipä sille työnantaja mitään voinut, koska oli vain yksi keino päästä töihin. 

Vierailija
73/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ihmeessä kuntosalista luovu. Se on tärkeä asia hyvinvoinnin ja mielenterveyden kannalta. Sillä pysyt työkykyisenä jatkossakin, eikä ole mitään turhaa rahanhukkaa.

Vierailija
74/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Terveystaloon. Laitat vaan perusteettomia laskuja ja rahan tuloa ei voi estää.

Niin tai perustat jonkun firman ja markkinoit itseäsi kunnalle ja yhteisöille. Laskutat sitten röyhkeästi. Tämähän on maan tapa joka jyllää joka puolella ja on porvarien unelma. Bisnes perustuu petokseen. Ei näytä veronmaksajiakaan haittaavan, syyllisiä ovat työttömät ja eläkeläiset.

Vierailija
75/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelin tätä samaa. Yleensä viisikymppisinä on velat maksettu. 

Ai? Tilastokeskuksen mukaan näin ei ole.

Vierailija
76/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en oikein usko aloitusta. Samantien vaan auto myyntiin, miksi ihmeessä? Millä käyt kaupassa jatkossa tai yhtään missään? 

No kai sullakin nyt on terveet jalat?

Vierailija
77/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tarinasi LinkedIn:istä! Saat paljon näkyvyyttä, tsemppaamista, mutta myös selän taputtelua ja ehkä jopa apua! Oikeasti, tee se! Et voi hävitä mitään, mutta voit voittaa! Tee se ennen kuin jäät työttömäksi!! Olen itsekin jeesannut keski-ikäisiä ihmisiä juurikin vastaavissa tilanteissa auttamalla verkostoitumaan. Vähintäänkin yksi tarina päättyi onnellisesti ja herra sai hyvän työpaikan. Tsemppiä!!!

Vierailija
78/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten kuinka yleisesti työvelvoite irtisanomisajan? Itse kerran irtisanottu ja heti kyllä lähdin, samoin silloin kun vapaaehtoisesti lähdin yt yhteydessä. 

Ei ne voi toisenkerran irti sanoa v i tut mistään työvelvoitteesta. Itse en pistänyt tikkua ristiinkään kun irtisanottiin ja työvelvoite irtisanomisajalla. Viikon tein yhtä työtä vittuilin pomoille. Sen jälkeen palkka maksettiin kotiin 6 kk.

Riippuu firmasta. Kolme kertaa on työt loppuneet irtisanomiseen. Ekat kerrat tehtiin töitä loppuun saakka, aika loivasti, pomot ymmärsi. kolmannen kerran odoteltiin jatkuuko hommat tulipalon jälkeen, olin uusissa hommissa kun alkoi irtisanomisajan palkat juosta. Kolme kuukautta tuli tili joka viikko.

Vierailija
79/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt kuitenkin olet vielä 6 kk työsuhteessa ja sitten saat 400 päivää ansiosidonnaista (joskin suuren osan ajasta leikattuna) niin eikö siinä ole jo reilu 2 vuotta aikaa löytää uusi työ ennen kuin tulot ihan romahtavat? Älä lannistu, 2 vuodessa voi tapahtua vaikka mitä! 

Tästä syystä olisi kannattanut pitää se auto..

Vierailija
80/178 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrat on isot ja asumistuet pienet, niin samalla rahalla kyllä lainaakin ajattelisi pystyvän lyhentämään.