Se oli sitten siinä, potkut tuli
Eli potkut tuli töistä ja ikää 50-vuotta. Irtisanomisaika 6kk, jonka jälkeen työt loppuu. Kaikki vähänkään ylimmääräiset, kuten kuntosali ja suoratoistot yms on tänään irtisanottu. Auto lähti myyntiin myös, tulee irtisanominajan työreissujen kulkemisesta hankalaa, mutta saa työnantaja miettiä miten järjestää.
Säästöt riittää minimoidulla elintasolla 3-4 vuotta, sitten menee talo myyntiin. Talosta ehkä saa juuri ja juuri sen verran, että saa lainat maksettua. Todennäköisesti velkaa kuitenkin jää. Niitä on mukava maksella sitten työttömänä yksiössä asustaessa minimitoimeentulolla.
Elämä oli kivaa ja nautin siitä. Koskaan rahaa ei hirveästi ollut, mutta kohtuullinen toimeentulo oli ja säästöön jäi. Nyt se on loppuelämä kituuttamista. Sain nauttia hyvästä osani, mutta nyt se loppui.
Tottakai töitä haen, mutta Suomessa on viiskymppisenä työttömänä sellaista ongelmajätettä, että ei toivettaan työllistyä. Tiedän kun itsekin olen ollut rekryissä mukana.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
No mee töihin laiskuripaska. Huoh....
Hyppää Sää järveen äläkä nouse pinnalle, huoh!!!
Kovasti tsemppiä ja jaksamista! Ja vähän taisteluntahtoa myös. Nyt ei kannata jäädä tuleen makaamaan. Neuvoisin laittamaan avoimia hakemuksia laajasti eri paikkoihin, mielenkiintoisimmat paikat voisi soittaa/käydä paikalla. Et minusta kuitenkaan vielä vanha ole, vaan oikeastaan työntekijä parhaassa iässä. Nyt ei ole vielä aika luovuttaa, yritä löytää uusi paikka vielä nyt kun olet töissä. Ei niin väliä mikä, kunhan töitä saat!! Sisua nyt ja haistata vanhalle työpaikalle pitkät..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyppää Sää järveen äläkä nouse pinnalle, huoh!!!
Olet sairas!
Jos on remontit jo tehty taloon niin siinä hyvä asua, tuskin paljoa menee kuussa asunnon kuluihin ja pankin kanssa tarvittaessa pidentää maksuaikaa entisestään. Autosta saadut rahat vaan lainan lyhennykseen.
Surkeassa jamassa on Suomi. Mutta ehkä se noususuhdanne sieltä on tulossa.
Ehkä jos sinulla on kuitenkin siinä halpa asua, niin ei tarvitse kotoaan lähteä?
Tsemppiä!
Mulle työkkäri-ihminen sanoi, että vaikka olisi vanhempikin (olin itse 61 v.), niin jos oikeasti haluaa, niin kyllä jotain työtä keksitään. Tuon paikkansapitävyyttä en tosin jäänyt testaamaan, vaan siirryin työkyvyttömyyseläkkeelle.
En tunne nykyisiä säädöksiä, mutta silloin kannatti myös osa-aikatyö, ei vaan sittemmin poistuneen suojaosan takia, vaan myös siksi, että soviteltua ansiopäivärahaa saadessa päivärahat eivät kuluneet yhtä nopeasti. Jos siis sait esim. vain puolet normipäivärahasta sovittelun vuoksi, päivät lisääntyivät samassa suhteessa eli 400 -> 800 päivään.
Olen tosi pahoillani, Ap! Voimia Sinulle. Toivon että saisit toisen työn, ja että kaikki järjestyisi vielä!
T.N 54v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa te mene töihin -huutajat, että mistä niitä töitä löytyy. Osoitteet ja yhteystiedot ylös niin kaikki halukkaat voivat hakea töihin.
Henkilökohtaisia avustajia palkataan koko ajan. Otin itsekin vakityön ohelle lisätunteja noista, saa tehdä keikkaa niin paljon kuin ikinä haluaa eikä mitään kokemusta tarvi olla. Valitsen itse vuoroni. Ei ne siitä paljon maksa tietenkään, vain jotakin 13€/h, mutta rahaa se sekin on. Jos olisin työtön, tekisin tietysti enemmän.
Olen itsekin 47-vuotias, eli ei ole ikä este.
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa että ensimmäisen kerran 30v työurallani tarttisin työttömyysturvaa niin sekin on kiristynyt minimiin. Vois olla joku laskuri niissäkin että jos ei ole aikaisemmin käyttänyt voisi saada paremmat.
Suuret ikäluokat, kun pääsi eläkkeelle tai eläkeputkeen, niin sen jälkeen alkoi Suomessa työttömyysturvan täysi purku, lähtien ensin ansiosidonnaisen lyhentämisestä, aktivointimallit, tiukka porrastus summaan jne. Ja nyt kaavaillaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa te mene töihin -huutajat, että mistä niitä töitä löytyy. Osoitteet ja yhteystiedot ylös niin kaikki halukkaat voivat hakea töihin.
Henkilökohtaisia avustajia palkataan koko ajan. Otin itsekin vakityön ohelle lisätunteja noista, saa tehdä keikkaa niin paljon kuin ikinä haluaa eikä mitään kokemusta tarvi olla. Valitsen itse vuoroni. Ei ne siitä paljon maksa tietenkään, vain jotakin 13€/h, mutta rahaa se sekin on. Jos olisin työtön, tekisin tietysti enemmän.
On aikamoinen orjatyö. On vaikeata löytää mukava avustettava, suurin osa pomputtelee avustajansa miten tahtoo. Kaikille se ei myöskään sovi, voi olla fyysisesti liian raskas työ.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin
Voi miten omaperäinen idea😘
Vierailija kirjoitti:
Miten voi 50v olla talosta velkaa?
Itse olen 42v ja 320 000€ velaton omakotitalo.
Huh-huh, kiitos kun kerroit tämän. Helpottaa varmaan kovasti ap:n tuskaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011136553.html
Kyllä näillä eväillä jokainen työtön saadaan hätistettyä töihin!
Vierailija kirjoitti:
Miten voi 50v olla talosta velkaa?
Itse olen 42v ja 320 000€ velaton omakotitalo.
Jos normaali asuntolaina on 25 vuotta. Yliopistosta valmistuu ehkä 25 vuotiaana. Käsiraha asuntoon pitää säästää, ihan normaalia että vielä 50 vuotiaana on lainaa jäljellä. Just yks kaveri osti ensiasunnon, ikää kuitenkin jo (tai vasta) 36 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aikamoinen orjatyö. On vaikeata löytää mukava avustettava, suurin osa pomputtelee avustajansa miten tahtoo. Kaikille se ei
Mitä sitten? Sulle maksetaan siitä, ei sillä ole väliä onko asiakas mukava vai ei. Suurin osa mistään asiakkaista ei ole mukavia, mutta siks just sulle siitä maksetaan.
Ei siis ikä ole teillä este vaan nirsous.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin
Terveystaloon. Laitat vaan perusteettomia laskuja ja rahan tuloa ei voi estää.
Otapa astmapiipusta, kun noin huohotuttaa. Sairastua ei sinunkaan kannata enempää. Elämä on julmaa nykyään!