Se oli sitten siinä, potkut tuli
Eli potkut tuli töistä ja ikää 50-vuotta. Irtisanomisaika 6kk, jonka jälkeen työt loppuu. Kaikki vähänkään ylimmääräiset, kuten kuntosali ja suoratoistot yms on tänään irtisanottu. Auto lähti myyntiin myös, tulee irtisanominajan työreissujen kulkemisesta hankalaa, mutta saa työnantaja miettiä miten järjestää.
Säästöt riittää minimoidulla elintasolla 3-4 vuotta, sitten menee talo myyntiin. Talosta ehkä saa juuri ja juuri sen verran, että saa lainat maksettua. Todennäköisesti velkaa kuitenkin jää. Niitä on mukava maksella sitten työttömänä yksiössä asustaessa minimitoimeentulolla.
Elämä oli kivaa ja nautin siitä. Koskaan rahaa ei hirveästi ollut, mutta kohtuullinen toimeentulo oli ja säästöön jäi. Nyt se on loppuelämä kituuttamista. Sain nauttia hyvästä osani, mutta nyt se loppui.
Tottakai töitä haen, mutta Suomessa on viiskymppisenä työttömänä sellaista ongelmajätettä, että ei toivettaan työllistyä. Tiedän kun itsekin olen ollut rekryissä mukana.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tsemppiä ja jaksamista! Ja vähän taisteluntahtoa myös. Nyt ei kannata jäädä tuleen makaamaan. Neuvoisin laittamaan avoimia hakemuksia laajasti eri paikkoihin, mielenkiintoisimmat paikat voisi soittaa/käydä paikalla. Et minusta kuitenkaan vielä vanha ole, vaan oikeastaan työntekijä parhaassa iässä. Nyt ei ole vielä aika luovuttaa, yritä löytää uusi paikka vielä nyt kun olet töissä. Ei niin väliä mikä, kunhan töitä saat!! Sisua nyt ja haistata vanhalle työpaikalle pitkät..
Taistelutahto ei hirveämmin auta kun ikää on liikaa. AP:lla on sentään realismia siitä mitä tuleman pitää. Harrastuksia kannattaa viritellä, aika tulee muuten pitkäksi
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011136553.html
Kyllä näillä eväillä jokainen työtön saadaan hätistettyä töihin!
Tuolla on kyllä niin harhaista ja kusipäistä porukkaa. Onneks pystyin itse "irtisanoutumaan" tosta työkkäritouhusta.
Ap, älä lannistu, kaikki on vielä mahdollista. Jutusta päätellen vaikutat myös olevan sinkku, joten voit Suomen lisäksi katsella töitä myös ulkomailta? Jos siis ei tarvitse huomioida puolison työpaikkatilannetta.
-Ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Suomi on PASS-KA MAA
Olisit lähtenyt Amerikkaan kun vielä kykenit, nyt olisit miljonääri.
Valmet? Paljon vanhempaa insinöörismiestä saa kenkää sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Surkeassa jamassa on Suomi. Mutta ehkä se noususuhdanne sieltä on tulossa.
Ehkä jos sinulla on kuitenkin siinä halpa asua, niin ei tarvitse kotoaan lähteä?
Tsemppiä!
Kyllähän se lähtö tulee, kun tuilla ei makseta ruokaa & asumiskuluja. Omassa et saa mitään tukea asumiskuluihin. Vuokralla saat, vaikka se on merkittävästi kalliimpaa.
Yritysten tehtävä on tehdä voittoa, ja se on vaikea tehtävä.
Jos nyt kuitenkin olet vielä 6 kk työsuhteessa ja sitten saat 400 päivää ansiosidonnaista (joskin suuren osan ajasta leikattuna) niin eikö siinä ole jo reilu 2 vuotta aikaa löytää uusi työ ennen kuin tulot ihan romahtavat? Älä lannistu, 2 vuodessa voi tapahtua vaikka mitä!
Millä alalla olet? Esim. Ruotsissa on hyvin töitä ja vähemmän ikärasismia. Itselläni on ruotsinkielen tehoelvytus meneillään, sillä haluan varautua, jos tulee omalle kohdalle työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi 50v olla talosta velkaa?
Itse olen 42v ja 320 000€ velaton omakotitalo.
Mitä väliä? Asumistukea ei saa omistusasunnolle eli muuttamaan pääsee joka tapauksessa, oli velkaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin en usko tätä. Itse jouduin viime syksynä ihan oikeasti työttömäksi ja en olisi tänne kyllä noin kirjoitellut. Nyt vasta alan toipua jotenkin.....
Saitko töitä? Ikä? Mitä et usko? Kahden 50:en potkitun sukulaisena kyselen. Näyttää siltä, että viisikymppiset ovat ensimmäisiä potkittavia, varsinkin ne, joilla on kokemus-ym lisät ja lomat. Kalliita työnantajille, joten ulos ja kukaan ei palkkaa. Surettaa, mutta vielä enemmän vtuttaa heidän puolestaan. Siinä kiitos uskollisuudesta työnantajalle ja jatkuvasta itsensä kehittämisestä ja kouluttamisesta. Saappaanjälki peruksiin. Kiitos Riikka Petteri Arto ja kumppanit! Kiitos niin xxxSTI!
Hallitusko ne potkut antoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tsemppiä ja jaksamista! Ja vähän taisteluntahtoa myös. Nyt ei kannata jäädä tuleen makaamaan. Neuvoisin laittamaan avoimia hakemuksia laajasti eri paikkoihin, mielenkiintoisimmat paikat voisi soittaa/käydä paikalla. Et minusta kuitenkaan vielä vanha ole, vaan oikeastaan työntekijä parhaassa iässä. Nyt ei ole vielä aika luovuttaa, yritä löytää uusi paikka vielä nyt kun olet töissä. Ei niin väliä mikä, kunhan töitä saat!! Sisua nyt ja haistata vanhalle työpaikalle pitkät..
Taistelutahto ei hirveämmin auta kun ikää on liikaa. AP:lla on sentään realismia siitä mitä tuleman pitää. Harrastuksia kannattaa viritellä, aika tulee muuten pitkäksi
Riippuu, onko ap pitänyt sekä fyysisestä että työkunnosta huolta. Jos on ollut vain samassa työpaikassa vuosikymmenet haastamatta itseään, tehden jotakuinkin samaa, todella hankala työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Asumistukea ei saa omistusasunnolle eli muuttamaan pääsee joka tapauksessa, oli velkaa tai ei.
Ärsyttää nämä oletukset. Ei työttömäksi jääminen tarkoita sitä, että on saman tien tukien tarpeessa ja rahaton. Monella on sijoituksia (vuokra-asunto, metsää, osakkeita tms.) joiden tuottoa voi käyttää tai tarvittaessa realisoida sijoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Mulle työkkäri-ihminen sanoi, että vaikka olisi vanhempikin (olin itse 61 v.), niin jos oikeasti haluaa, niin kyllä jotain työtä keksitään. Tuon paikkansapitävyyttä en tosin jäänyt testaamaan, vaan siirryin työkyvyttömyyseläkkeelle.
En tunne nykyisiä säädöksiä, mutta silloin kannatti myös osa-aikatyö, ei vaan sittemmin poistuneen suojaosan takia, vaan myös siksi, että soviteltua ansiopäivärahaa saadessa päivärahat eivät kuluneet yhtä nopeasti. Jos siis sait esim. vain puolet normipäivärahasta sovittelun vuoksi, päivät lisääntyivät samassa suhteessa eli 400 -> 800 päivään.
Niin. Suurimmalle osalla 50+ tai viimeistään 60+ työntekijöillä ei ole edes motivaatiota tai halua tehdä enää kovasti töitä ja kilpailla. Asuntolainat maksettu, halutaan keskittyä perheeseen ja harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Eli säästöjä on 3-4 vuodeksi mutta ne eivät riitä lainojen maksuun talonkin myymällä? Paljonko siitä talosta oikeen on lainaa j paljonko arvo? Itse jos jäisin työttömäksi, myisin tämän asunnon ja pienempään.
Joo. Myin taloni heti kun sattui tosi kiinnostunut ostaja kohdalle. Sain kymppitonnin pimeästi käsirahaksi jotten olisi myynyt muille koska ostaja ei saanut omaansa heti kaupaksi. Ostin rivarnpätkän ja myin senkin kun sain töitä naapurikaupungista. Nyt varsinkin olen tosi tyytyväinen ratkaisuihini ja vuokralla asuminen on mukavan huoletonta. Ei kateeksi käy asuntovelallisia joilta lähtee työpaikka alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nämä oletukset. Ei työttömäksi jääminen tarkoita sitä, että on saman tien tukien tarpeessa ja rahaton. Monella on sijoituksia (vuokra-asunto, metsää, osakkeita tms.) joiden tuottoa voi käyttää tai tarvittaessa realisoida sijoitukset.
Se auttaa vain hetken ellet ole vaurastunut kovin. Lopulta kun olet käyttänyt säästösi itsesi elättämiseen, on aika laittaa lomaketta Kelaan. Ja omistusasunto lopulta silloin menee myyntiin kun ei saa tukia siellä asumiseen, vain vuokralla.
Mäkään en oikein usko aloitusta. Samantien vaan auto myyntiin, miksi ihmeessä? Millä käyt kaupassa jatkossa tai yhtään missään?
Nyt vaihdat alaa ja teet keikkoja. Kuka hullu laskee yhden työuran ja työnantajan varaan? Verkostoidu, muuta, vuokraa asuntosi pois tai myy ja sijoita saamasi raha! Opettele multitaskaamaan elämääsi! Näin minäkin, eronnut ja työelämässä kolhittu 52-vuotias ihminen pärjään. Tosin auto ja oma asunto on vielä, mutta niistäkin voi tarvittaessa luopua. Viimeistään vanhana teen niin.
Vierailija kirjoitti:
Yritysten tehtävä on tehdä voittoa, ja se on vaikea tehtävä.
Ei ole, vaan se että tekee riittävästi voittoa. Liian pieni voitto koetaan tappiona.
Onko siitä joku tarjonnut 320k vai onko kyse omasta fantasiastasi?