Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiantuntijat: Nuoret ovat liikaa somessa eivätkä tee lapsia

Vierailija
31.03.2025 |

Syntyvyys on laskenut Suomessa muita Pohjoismaita jyrkemmin jo noin 15 vuoden ajan. 35-vuotiaista miehistä puolet ja samanikäisistä naisista runsas kolmannes oli vuonna 2022 lapsettomia.

Osa syistä lapsettomuuteen on paljon puhuttuja: sopivan kumppanin puute, muut mielenkiinnon kohteet, haluttomuus luopua nykyisestä elämäntyylistä sekä halu edistyä työuralla ennen lasten saamista. Toimeentuloon liittyvät tekijät painottuvat hieman enemmän miehillä kuin naisilla.

Lisäksi lasten saamisen lykkäämiseen vaikuttavat elämänarvojen ja -tyylien muutos, kuten sosiaalisessa kanssakäymisessä tapahtuneet muutokset, digitaalinen kehitys ja älylaitteiden käytön yleistyminen.

Runsaalla ruutuajalla, sosiaalisen median käytöllä ja pelaamisella on muistion mukaan kielteisiä vaikutuksia nuorten mielenterveyteen ja yksinäisyyteen.

Moni 2039-vuotias suomalainen on psyykkisesti merkittävän kuormittunut. Erityisesti nuorilla naisilla on ahdistusta ja mielenterveysperusteisia sairauspoissaoloja.

Kommentit (398)

Vierailija
341/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret miehet tekevät oikein, kun ovat mielummin vapaaehtoisesti sinkkuja veloja kuin alkaisivat jonkun suominaisen kotiorjaksi.

Nuoret miehet ovat vihdoinkin vapaita naisten alistuksesta. Maailma alkaa parantumaan.

Naiset alapeukuttaa. :DDD Miksi naisia kiukuttaa, kun nuoret miehet ovat vapaita? Miksi nuorten miesten vapaaehtoinen sinkkuus on kolaus naisten egolle?

Naiset alapeukuttaa, koska teet itsestäsi nolon. Ottaisit ennemmin kirjan käteen ja sivistäisit itseäsi kuin hukkaat nuoruuttasi psssskanjauhamiseen. Saattaisit jopa saavuttaa asioita. Muutakin kuin netissä pyörimisen.

Onko noloa olla pikkufeministien kanssa eri mieltä?  Voi voi miten kestämme tämän kollektiivisen häpeärangaistuksen!?

Vierailija
342/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret miehet tekevät oikein, kun ovat mielummin vapaaehtoisesti sinkkuja veloja kuin alkaisivat jonkun suominaisen kotiorjaksi.

Nuoret miehet ovat vihdoinkin vapaita naisten alistuksesta. Maailma alkaa parantumaan.

Mieskö kotiorja. :D Tilastollisesti naiset tekevät edelleen kotona enemmän hommia. Ja maksavat suurimman osan lasten kuluista. Miehellehän perhe-elämä on loistodiili, naiselle sen verran pas ka ettei lapsia enää tehdä. Ja hyvä niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieskö kotiorja. :D Tilastollisesti naiset tekevät edelleen kotona enemmän hommia. Ja maksavat suurimman osan lasten kuluista. Miehellehän perhe-elämä on loistodiili, naiselle sen verran pas ka ettei lapsia enää tehdä. Ja hyvä niin.

Nyt saatte tehdä kaiken tuon ja AIVAN ITSE.  Saatte maksaa kaiken AIVAN ITSE. 

Voimaantukaamme.

Vierailija
344/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt saatte tehdä kaiken tuon ja AIVAN ITSE.  Saatte maksaa kaiken AIVAN ITSE. 

Voimaantukaamme.

Luojalle kiitos siitä. Saan käyttää rahani mihin lystään. Mies mulla toki on, hänkin käyttää rahansa miten itse haluaa. Sitähän riittää kun pidetään huolta ehkäisystä.

Vierailija
345/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset alapeukuttaa. :DDD Miksi naisia kiukuttaa, kun nuoret miehet ovat vapaita? Miksi nuorten miesten vapaaehtoinen sinkkuus on kolaus naisten egolle?

Naiset alapeukuttaa, koska teet itsestäsi nolon. Ottaisit ennemmin kirjan käteen ja sivistäisit itseäsi kuin hukkaat nuoruuttasi psssskanjauhamiseen. Saattaisit jopa saavuttaa asioita. Muutakin kuin netissä pyörimisen.

Mikään ei poissulje, että vois tehdä molempia. Ihan tilastojen mukaan naiset lukevat enemmän kirjoja kuin miehet.

Ja siis tämä kommentti antais ymmärtää, että pyörit netissä ja et ole sivistänyt itseäsi. Ota hyvä herra kirja käteen.

Vierailija
346/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tule lisääntymään juurikaan siksi, kun miesihmisille tuntuu olevan edelleen vuonna 2025 tasa-arvoasiat retuperällä ja naisvihamieliset ajatusmallit eivät ole väistyneet tarpeeksi. Muita syitä ovat koulujen alasajo, työttömyys, halu olla pilaamatta kehoa synnyttämällä jne. 

Vierailija
347/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat maailman sivu odottaneet sitä, että lapsia haluamattomat miehet ymmärtäisivät olla tekemättä niitä lapsia. Ja parisuhteeseen kykenemättömät miehet ymmärtäisivät olla hakeutumatta parisuhteeseen.

Vapaaehtoinen sinkkuus on erityisen hyvä asia molemmilla sukupuolilla. Säästyy kaikilta paljon aikaa, vaivaa ja rahaakin. Pahimpia ovat miehet jotka lisääntyvät (osa jopa holtittomasti) ja sanoutuvat sitten irti perhe-elämän vastuusta koska yhyyyyy ei kiinnostakaan ja ei ole kivaa ja on paljon vaivaa.

Vierailija
348/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tämänkin ketjun miehiä kiukuttaa, kun naiset eivät enää suostu olemaan kotiorjia

Vierailija
349/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin yksittäinen syy syntyvyyden alenemiseen on nykynuorten halu elää minimivastuilla. Omien lapsien kasvattaminen on liian suuri vastuu. On paljon mukavampaa elää sinkkuna ilman vastuita.

... kuten miehet ovat aina tehneet. 😁

Kehtaisitko sanoa noin isoisällesi, joka varmisti että perheellään oli ruokaa kaapissa, jonka vaimonsa sitten ruoaksi muutti?

Olen tuo, jota kommentoit. Vastataan nyt sitten, kun kysyt:

Jos nyt mietin isoisiäni, niin äitini isän olen nähnyt elämässäni muistaakseni kerran. Olin alakouluikäinen ja hän tuli tervehtimään minua syntymäpäivänäni - ympäripäissään, kuten aina. Äidin isä oli siis alkoholisti, suoraan sanottuna rapajuoppo.

Kun äitini ja hänen veljensä olivat pieniä, heidän isänsä ryyppäsi rahat ja roudasi vieraita naisia heidän kotiinsa. Viimeinen niitti isoäidille oli, kun isoisä jätti alle kouluikäiset lapset vieraalle naiselle hoitoon päästäkseen itse ryyppäämään. Oli myös antanut isoäitini koruja lahjaksi hoidoilleen. Isovanhempani sitten erosivat.

Isoäitini elätti itsensä ja lapset käymällä töissä läheisessä tehtaassa. Äitini muistaa kertoa, kuinka hän silloin kouluikäisenä hoiti alle kouluikäistä pikkuveljeään, kun isoäiti oli töissä. Muistaa, miten kävi muutamien kilometrien päässä sijaitsevalla kylällä kaupassa hakemassa nukenvaunujen kanssa ruokaa ja lääkkeitä. 

Isäni vanhemmat taas olivat tilallisia, jotka molemmat osallistuivat maatilan töihin. Isän äiti hoiti karjan ja osallistui peltotöihin ja piti pirttiä, teki siis töitä ympäri kellon, kuten isoisänikin. 

Eli ainakin henkilökohtaisen kokemukseni perusteella vaakakuppi kallistuu naisten puolelle. Äidit varmistivat, että ruokaa on kaapissa ja pöydässä.

Vierailija
350/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tämänkin ketjun miehiä kiukuttaa, kun naiset eivät enää suostu olemaan kotiorjia

Jollaisia naiset eivät ole suomessa koskaan olleetkaan. Feminismi valehtelee.

Vierailija
351/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko noloa olla pikkufeministien kanssa eri mieltä?  Voi voi miten kestämme tämän kollektiivisen häpeärangaistuksen!?

Ei vaan tuo on oikeasti huvittavaa, koska miehet eivät koskaan ole olleet yhteiskunnassa naisten alistuksessa. Lisäksi muokkaat noista sukupuolien lisäksi muitakin lauseita, joten yrityksesi on lähinnä säälittävää valehtelua.

Vierailija
352/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollaisia naiset eivät ole suomessa koskaan olleetkaan. Feminismi valehtelee.

En puhunutkaan PELKÄSTÄÄN suomalaisista naisista, mutta ethän sä persuna mitään ymmärrä

Vierailija
353/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksi asia mistä olen valtavan onnellinen, se on se, että en ole hankkinut lapsia vaikka siihen on painostettu. Elämä on hyvää ja sisällöntäyteistä ilmankin ja saan elää vapaasti ja ilman suurempia huolia. Nyt kun katsoo tämän maan tilaa ja hallituksemme harjoittamaa politiikkaa, katson kauhulla lasten ja nuorten tulevaisuutta ja olrn päätöksestäni vieläkin iloisempi.

N45

Vierailija
354/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää miehet tehkö enää lapsia. Olette kiinni siinä seuraavat 20 vuotta ja ette pääse mihinkään. Nykyhallitus rakentaa itsepärjäämisen politiikkaa ja silloin ei kannata lapsia synnyttää. Olkaa mieluummin vaikka netissä.

Mies on onnellisin sinkkuna.

Niin, ajatella, jos tekee lapsia niin siitä pitäisi ihan itse ottaa vastuuta. Jopa miehenä. Onko tämä todella (joillekin) miehille niin mullistava ja järkyttävä ajatus? Siis ihan oikeasti? Ajatteleeko joku, että lapsen isällä ei kuuluisi olla mitään vastuuta siitä omasta jälkikasvustaan vaan ne pitäisi voida vaan jättää jonkun muun huoleksi (ja tosiasiassa kyllä ne voi nykypäivänäkin jättää, esimerkkejä löytyy ihan lähipiiristä). 

Tulikohan sen lähipiirin valittua miehet vähän väärin? Esimerkiksi itse olen aina kohdellut kaikkia hyvin, mutta eräs nainen jota olen yrittänyt ei edes vastaa mulle, mutta mielellään valitsee roinalla pumpattuja salimakeja, ja ihmettelee miksi saa aina niiltä turpiinsa. Hupinsa kullakin

Vierailija
355/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on VAIN JA AINOASTAAN demaroinnin eli sosiaalikommaroinnin.

Kukaan järkevä mies ei tälläisessa syöpäisessä sosiaalikommari-utopiassa laita kaulaansa vapaaehtoisesti sellaista silmukkaa, mitä akka & kersa on. Se kun on vapaaehtoinen taloudellinen itsemuhra ja alistuminen loppuiäkseen palkattomiin pakkotöihin luovuttamalla päätösvaltansa omaan elämäänsä muiden käsiin. Miehellä ei ole mitään oikeuksia tai oikeusturvaa sen jälkeen kun erehtyy kersan hankkimaan. Joten syntyvyystilastotkin sen paljastaa, miehet varmistavat omat oikeutensa skippaamalla kersat. Sosiaalikommaroinnin loppu on käsillä, muiden (miesten) rahat ja käsivällisyys tätä nykymenoa kohtaan on loppu.

Saisko faktoja tän oksennukset tueksi?

Naiset maksavat isoimman laskun ja kantavat suurimman vastuun lapsista, joten valituksesi kuvaa enemmän naisen osaa.

https://duunitori.fi/tyoelama/perhevapaiden-vaikutus-palkkaan

Vierailija
356/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolaat itseäsi vielä lisää. Ilman uskottavia argumentteja sössötyksesi on tosiaan ihan vaan noloa, eikä tämä lapsellinen haukkuminen mitenkään paranna asiaa. 

Vierailija
357/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää miehet tehkö enää lapsia. Olette kiinni siinä seuraavat 20 vuotta ja ette pääse mihinkään. Nykyhallitus rakentaa itsepärjäämisen politiikkaa ja silloin ei kannata lapsia synnyttää. Olkaa mieluummin vaikka netissä.

Mies on onnellisin sinkkuna.

Niin, ajatella, jos tekee lapsia niin siitä pitäisi ihan itse ottaa vastuuta. Jopa miehenä. Onko tämä todella (joillekin) miehille niin mullistava ja järkyttävä ajatus? Siis ihan oikeasti? Ajatteleeko joku, että lapsen isällä ei kuuluisi olla mitään vastuuta siitä omasta jälkikasvustaan vaan ne pitäisi voida vaan jättää jonkun muun huoleksi (ja tosiasiassa kyllä ne voi nykypäivänäkin jättää, esimerkkejä löytyy ihan lähipiiristä). 

Tulikohan sen lähipiirin valittua miehet vähän väärin? Esimerkiksi itse ole

Miksi sinä haluat itsellesi tuollaisen naisen?

Vierailija
358/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten miehet huolehtivat, että pysyvät lapsettomina? Ehkäisystä huolehtiminen on miehillä ollut kehnoa.

Vierailija
359/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sinä haluat itsellesi tuollaisen naisen?"

Se on niin hyvän näkönen ja timmi kroppa🥵🥵

Vierailija
360/398 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis pöpsis. Promiskuiteettinen polygamia -lainsäädäntö, miesten huoltajuus, naisten velvoite tehdä samaan aikaan orjatöitä ja olla äiti tai hylätä lapsensa broilerilaitokseen, joka tasolla ilmenevä fyysinen ja henkinen äitiysväkivalta, jne.

Propagandakoneisto osoittelee syyttävällä sormella kaikkea muuta kuin misogynististä orja-lapsenryöstötodellisuutta

Ja miksi edes tehdä lapsia? Jotta ne lapset pääsevät elämään tähän samaan orjatodellisuuteen, missä kaikki pahoinpitelevät heitä ja palkinnoksi tästä riistosta ja elämän viemisestä saa asua kanankopissa? Sitten kun viihdyttää itseään siellä kanankopissa laitteilla niin sekin on väärin?

Kyllä yksi kanankoppielämä riittää. Minä saan aikuisena sentään käyttää niitä laitteita ja psytyn elämään niin, etten joudu ottamaan velkaa jonkun helvetin 2 tunnin luistelutuokion kanssa. Kukaane i r aiskaa persettäni koska minulla on itsemääräämisoikeus eikä minua suljeta laitokseen toisin kuin lapset, jos kieltäytyvät lääkärien perse r aiskauksista.