Olen naisena kateellinen miesten rennoille miesporukoille
Ja tämä ei nyt ole mikään "olen yksi jätkistä, miehet on parempia" ym tyylinen aloitus, millaisia syytöksiä siis yleensä tulee jos jotain tämänkaltaista sanoo.
Mutta niin, somen tuttujen sekä puolituttujen miesten ja työpaikan miesten elämää sivusta seuranneena olen tullut kateelliseksi. Heidän olemisensa vaikuttaa niin rennolta ja mutkattomalta sekä uudet tyypit otetaan helpolla mukaan "jengiin". Työryhmässäni aloitti vastikään yksi nuori mies ja hetkessä tämä mies kuuluu toisten miesten snäppiporukkaan, käydään katsomassa pelejä vapaa-ajalla, käydään metsällä ja ampumaradalla, pyöräilylenkeillä jne. Ja taas me työpaikan naiset, ehkä kerran vuodessa näen jonkun kanssa vapaa-ajalla ja olen yrittänyt olla se aktiivinen, ei oikein ota tuulta alleen nämä yritykset. Eikä puhettakaan että lähes päivittäin viestiteltäisiin työn lomassa tai vapaa-ajalla, olen yrittänyt mutta tulkinnut sen niin että häiritsen kun eivät erityisesti jatka juttua.
Sitten somessa olen seurannut miten miehet voivat lähteä yhdessä ulkomaanreissuille porukalla, ihan ikähaitarilla 25-45 ja kaikilla on hauskaa. Mukaan mahtuu myös ns uusia tuttavuuksia. Ja sitten siellä reissun päällä porukka pystyy myös jakaantumaan eri aktiviteetteihin tai jos joku ei jaksakaan yöelämään lähteä, sekin on ok. Oma kokemus siis on ettei naisten porukoihin uudet tuntemattomammat pääse, kaikkien pitää lähteä samaan aktiviteettiin, jos joku ei lähde yöelämään, se on hirveä ongelma jne. kenellä on jos mitäkin omia ruokailuaikoja ja muita rutiineja, joista on pidettävä kiinni. Miehet syö sillon millon kenelläkin tekee ruokaa mieli (ainakin siis somen perusteella). Eikä nelikymppiset naiset halua lähteä todellakaan minkään parikymppisten "pimatsujen" kanssa reissuun. Tai vähintään päivitellään kokoajan niitä nuoria, kun ei me silloin nuorena jne jne.
No tässä jotain. Harmittaa. Koska haluaisin itsekin elää naisporukoissa sellaista rentoa arkea puuhasteluineen.
Kommentit (597)
Ärsyttää miehenä, kun kaikissa mainoksissa miesten porukoiden dynamiikka on jotenkin tosi naisellista. Sellaista että siinä hymyillään ja taputellaan toisia selkään ja pahimmillaan itketään yhdessä tosi tunteellisina jollekin lapsenlapsen syntymälle. Ei se sellaista ole oikeasti ja ärsyttää katsoa sen vuoksi niitä mainoksia.
Miesten luonnollinen dynamiikka on ainakin nuorten keskuudessa varmasti kärsinyt tästä jatkuvasta miehisyyden demonisoinnista "toksisena" ja naisten käytösmallin tuputtamisesta oikeana tapana. Moni parisuhde kariutuu ja nainen on aika usein yh. Silloin ei pojat välttämättä opi mistään miehen mallia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kylläkin ikäviä kokemuksia naisten porukoista. Saunassa katsotaan päästä varpaisiin ja vertaillaan kellä isoimmat tissit. Jatkuva kilpailuasetelma päällä ja puhutaan ikävästi selän takana "On se tuokin Anja taas lihonut ja niin tavallisen näköinen, en tajua mitä se Ari hänessä näkee", jne.
Toisin sanoen miesporukoilla on hauskempaa kun miehet ei jatkuvasti kilpaile keskenään. Naisporukoihin ujuttautuu aina vähintään yksi narttu jolle porukat on vain keino pönkittää omaa egoa. Eli kyllä, olen kateellinen miesporukoille.
Tota se teettää, kun on koko ikä opetettu keskittymään ulkonäköön ja että naisen arvo mitataan sillä. Miehet vielä heittää vaan vettä myllyyn puheillaan, eli ei voi pelkästään naisia syyttää.
Outoa kyllä, miehet syyttävät siitä naisia, jos häviävät kilpailussa muille miehille.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää naisia tekemästä samoin?
Lapset. Kas kun kaikki miehet ovat porukalla kokoontuneet viettämään laatuaikaa miesten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Toki erona myös.
Naiset esim.yöelämässä yleensä katsovat toistensa perään. Ketään ei ole sopiva jättää yksin etc.
Miehet eivät juuri perään katsele, joku häviää ja ne vaan toteaa,että varmaan "saanut pillua" höhhöhhöö vaikka oikeasti makaa sammuneena jossain.
Itse olen nainen,joka pyöri näissä miesporukoissa; ja aina tuntui kuin olisin ollut vahtimassa ettei kenellekään tapahdu mitään, pääsee ehjänä kotiin, ei petä vaimoaan etc.
Ehkä se on tuo tarve vahtia ja valvoa muita mikä tekee naisporukoista niin raskaita.
Sinä käytät sanoja: "tarve vahtia ja valvoa".
Minä: "huolehtia muiden voinnista".
Ei siitä mitään kiksejä kyllä saa.
Ei saa kyl mutään kiksejä. Eikä siitä, jos jollekin käy huonosti. Erikoista, että huolenpidon voi joku kääntää negatiiviseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehet ei ole kivoja eikä ota mukaan, osa miehistä jää ulkopuolelle ja osaa miehistä kiusataan.
Silti: iso osa naisista on hemmetin jäykkiä ja tylsiä. Juurikin sellainen rento sosiaalinen elämä, huumori ja keskustelu muustakin kuin kulloisenkin normin mukaisesta mielipiteestä vaikeaa monille.
Et taida tuntea kovin montaa naista. Tai ehkä he ei sinun seurassasi vapaudu?
Parhaat höpinät on aina ollut naistensaunassa. Niissä jutut seilaa hurtin huumorin ja traagisten kohtaiden välillä. Ammatit, asemat ja iät täysin toisarvoisia. Voisin kuvitella kyl, et miehillä saman kaltaista. Tosin itkeekö miehet yhdessä, jonkun kipeän asian äärellä? Me naiset teemme sitäkin yhdessä. Ja siis täysin tuntemattomien kesken. Huvittavaa on ollut
"Ei itketä. Ois naisellista. Vaikka joltai ois kuollu omainen niin otetaan vaan osaa"
Ootte hassuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on monet mieskaveritkin olleet huolissaan. Kuulemma juon liikaa ja diipadaapa. Pitäköön huolta omista asioistaan.
En pelkää kävellä yksin yöllä humalassa kotiin: jos joku uhkailee, saa turpiin. Minut on ennenkin uhkailtu kadulla rais kata, eli tuttua sellainen uhkailu ja ei pelota enää.
Itseäni vain veetuttaa tuollainen muiden minusta huolestuminen ja huolehtiminen. Menen mieluummin p erse edellä puuhun ja opin parhaiten omien toilailujeni kautta.
Sen huuhaa-pesrsoonallisuustestin mukaan persoonallisuuteni on ISTP, joka on ilmeisesti miehillä huomattavasti yleisempi.
N23, se joka tykkää tutustua uusiin ihmisiin ja sekoitteleekin usein kaveriporukoita
Just. Pidä toi "n23" kun joku porukka tai isompi tyyppi tulee niin sinä "vedät vaan turpiin"... sori,mutta realiteetit eivät ole puolellasi,jos tilanne päällä.
&nb
En rupee mihinkään kotiin lukittautumaan, pelkäämään ja menemisiäni rajoittamaan muiden sekoilujen takia :D
Yllättäen kuolla voi periaatteessa milloin vain vaikka pysyisikin kotona.
En ole miehenä törmännyt tuohon, että otetaan helposti porukkaan? Hyvä jos jollain on noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehet ei ole kivoja eikä ota mukaan, osa miehistä jää ulkopuolelle ja osaa miehistä kiusataan.
Silti: iso osa naisista on hemmetin jäykkiä ja tylsiä. Juurikin sellainen rento sosiaalinen elämä, huumori ja keskustelu muustakin kuin kulloisenkin normin mukaisesta mielipiteestä vaikeaa monille.
Et taida tuntea kovin montaa naista. Tai ehkä he ei sinun seurassasi vapaudu?
Parhaat höpinät on aina ollut naistensaunassa. Niissä jutut seilaa hurtin huumorin ja traagisten kohtaiden välillä. Ammatit, asemat ja iät täysin toisarvoisia. Voisin kuvitella kyl, et miehillä saman kaltaista. Tosin itkeekö miehet yhdessä, jonkun kipeän asian äärellä? Me naiset teemme sitäkin yhdessä. Ja siis täysin tuntemattomien kesken. Huvittavaa on ollut
"Ei ole kyllä tuollaista kokemusta :D Onko tuo sellaisten Hannele Laurin näköisten naisten elämää sitten, kun meikit päällä ei edes tunnista muuten kuin äänestä? :D "
Toiset saattaa olla, toiset ei. Jotku meikkaa, jotku ei. Ikähaarukka n. 18-70v. Paljon mahtuu kaikenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää miehenä, kun kaikissa mainoksissa miesten porukoiden dynamiikka on jotenkin tosi naisellista. Sellaista että siinä hymyillään ja taputellaan toisia selkään ja pahimmillaan itketään yhdessä tosi tunteellisina jollekin lapsenlapsen syntymälle. Ei se sellaista ole oikeasti ja ärsyttää katsoa sen vuoksi niitä mainoksia.
Miesten luonnollinen dynamiikka on ainakin nuorten keskuudessa varmasti kärsinyt tästä jatkuvasta miehisyyden demonisoinnista "toksisena" ja naisten käytösmallin tuputtamisesta oikeana tapana. Moni parisuhde kariutuu ja nainen on aika usein yh. Silloin ei pojat välttämättä opi mistään miehen mallia.
Hys. Ei aivopesua saa huomata! Alistu nyt vaan kiltisti uuden intersektionaalisen järjestyksen alle, kaikki erinäköisiä mutta sisältä samaa mieltä!
Hieman on romantisoitu käsitys. Miesten porukoissakin on ongelmansa. Esim siellä on lopulta tietty hierarkinen järjestys ja kuppikuntia samalla tavalla kuin naisillakin. Niistä ei vaan puhuta ääneen, koska se katsotaan akkamaiseksi. Mutta kukot siellä on tunkiolla joita muut sitten peesaa, vaikka ei huvittaisikaan. Miesporukoissa on myös homogeenisempi oletus esim kiinnostuksen kohteista, eli oletetaan että kaikki on kiinnostuneita vaikkapa urheilusta ja sen sellaisesta. Siitä kyllä saadaan ongelma jos ilmenee että jotakin ei kiinnosta. Se ei johda ulos sulkemiseen, mutta jatkuvaan keljuiluun kyllä, mistä on lyhyt matka kiusaamiseen. Kiusaaminen "läpän varjolla" on muuten yleistä ns. kaveriporukoissakin, mutta "akkamaisuuden" pelko estää uhreja avaamasta suutaan. Olen itse todistanut ihan sairasta alistamista, jonka uhri vaan hyväksyi sen koska oletti sen kuuluvan "äijämeininkiin".
Niin että ei se aina niin helppoa ole. Paras on kun löytää oman henkistä seuraa. Työpaikka ei ole mikään tae mistään, koska ne ihmiset saattaa miehissäkin olla aika erilaisia sen piirin sisällä.
Miesten porukoissa se "frendimeininki" ja toisen kunnioitus perustuu lopulta hyvin yksinkertaiseen asiaan: väkivallan uhkaan ja kykyyn puolustaa itseään. Jos sitä ei ole, alkaa kiusaaminen.
Miehet eivät ole mitään kivoja tyyppejä luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset. Kas kun kaikki miehet ovat porukalla kokoontuneet viettämään laatuaikaa miesten kesken.
Onko kaikilla pieniä lapsia tai lapsia ylipäätänsä? Mun lapsi ainakin on jo aikuinen, ei sitä tarvi kenenkään vahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kylläkin ikäviä kokemuksia naisten porukoista. Saunassa katsotaan päästä varpaisiin ja vertaillaan kellä isoimmat tissit. Jatkuva kilpailuasetelma päällä ja puhutaan ikävästi selän takana "On se tuokin Anja taas lihonut ja niin tavallisen näköinen, en tajua mitä se Ari hänessä näkee", jne.
Toisin sanoen miesporukoilla on hauskempaa kun miehet ei jatkuvasti kilpaile keskenään. Naisporukoihin ujuttautuu aina vähintään yksi narttu jolle porukat on vain keino pönkittää omaa egoa. Eli kyllä, olen kateellinen miesporukoille.
Tota se teettää, kun on koko ikä opetettu keskittymään ulkonäköön ja että naisen arvo mitataan sillä. Miehet vielä heittää vaan vettä myllyyn puheillaan, eli ei voi pelkästään naisia syyttää.
Outoa kyllä, miehet syyttävät siitä naisia, jos häviävät kilpailussa muille miehille.
Ehkä he syyllistävät naista siksi, että kilpailevalle urokselle kukkoilu olisi liian vaarallista? Ja peiliin katsominen, se vasta pahalta tuntuisikin.
Samaa huomannut parisuhteissa. Miehenä haluan olla rennosti ja vapaa tekemään ja menemään mieleni mukaan. Suhteissa taas elämä tuntunut rajatulta ja kontrolloidulta. Kaikki pitäisi suunnitella etukäteen, eikä mitään ex tempore hauskoja juttuja voi tehdä, ja jos yksin tai kavereiden kanssa menee, niin nainen närkästyy.
Muutenkin tuntuu että naisen kaikki asiat pitää tehdä jotenkin pakkomielteisen "oikein" tai "hyvin" tai mahdollisimman mediaseksikkäästi toisten mielipiteitä ajatellen. Rentous ja mukavuus kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Takakireys, keksityt normit, kontrollinhalu, "asioiden oltava kokoajan hallussa", liika suunnitteleminen, spontaaniuden puuttuminen, turha elämän jännittäminen ja muidenkin asioista huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Jo antiikin roomalaiset sen sanoivat: femina femini lupus.
Nyt meni yleissivistyksen osalta pieleen, sanonta on homo homini lupus, eli mies on miehelle susi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän sinäkin juuri teet.
"Sitähän sinäkin juuri teet."
Jos ilmiötä ei tunnista, siihen ei voi myöskään vaikuttaa.
Olen mies mutta itse en pidä tuollaisista asioista mitä AP kertoi. Viihdyn parhaiten kotona yksin. Mua ei kiinnosta kaveerata kenenkään kanssa. Näin olen onnellisin.
Just. Pidä toi "n23" kun joku porukka tai isompi tyyppi tulee niin sinä "vedät vaan turpiin"... sori,mutta realiteetit eivät ole puolellasi,jos tilanne päällä.