Olen naisena kateellinen miesten rennoille miesporukoille
Ja tämä ei nyt ole mikään "olen yksi jätkistä, miehet on parempia" ym tyylinen aloitus, millaisia syytöksiä siis yleensä tulee jos jotain tämänkaltaista sanoo.
Mutta niin, somen tuttujen sekä puolituttujen miesten ja työpaikan miesten elämää sivusta seuranneena olen tullut kateelliseksi. Heidän olemisensa vaikuttaa niin rennolta ja mutkattomalta sekä uudet tyypit otetaan helpolla mukaan "jengiin". Työryhmässäni aloitti vastikään yksi nuori mies ja hetkessä tämä mies kuuluu toisten miesten snäppiporukkaan, käydään katsomassa pelejä vapaa-ajalla, käydään metsällä ja ampumaradalla, pyöräilylenkeillä jne. Ja taas me työpaikan naiset, ehkä kerran vuodessa näen jonkun kanssa vapaa-ajalla ja olen yrittänyt olla se aktiivinen, ei oikein ota tuulta alleen nämä yritykset. Eikä puhettakaan että lähes päivittäin viestiteltäisiin työn lomassa tai vapaa-ajalla, olen yrittänyt mutta tulkinnut sen niin että häiritsen kun eivät erityisesti jatka juttua.
Sitten somessa olen seurannut miten miehet voivat lähteä yhdessä ulkomaanreissuille porukalla, ihan ikähaitarilla 25-45 ja kaikilla on hauskaa. Mukaan mahtuu myös ns uusia tuttavuuksia. Ja sitten siellä reissun päällä porukka pystyy myös jakaantumaan eri aktiviteetteihin tai jos joku ei jaksakaan yöelämään lähteä, sekin on ok. Oma kokemus siis on ettei naisten porukoihin uudet tuntemattomammat pääse, kaikkien pitää lähteä samaan aktiviteettiin, jos joku ei lähde yöelämään, se on hirveä ongelma jne. kenellä on jos mitäkin omia ruokailuaikoja ja muita rutiineja, joista on pidettävä kiinni. Miehet syö sillon millon kenelläkin tekee ruokaa mieli (ainakin siis somen perusteella). Eikä nelikymppiset naiset halua lähteä todellakaan minkään parikymppisten "pimatsujen" kanssa reissuun. Tai vähintään päivitellään kokoajan niitä nuoria, kun ei me silloin nuorena jne jne.
No tässä jotain. Harmittaa. Koska haluaisin itsekin elää naisporukoissa sellaista rentoa arkea puuhasteluineen.
Kommentit (597)
Luin ensin että olen kateellinen miesten rinnoille :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisten työpaikkojen jo käsitteeksi muodostunut ilmapiiri on minkälainen?
Jokainen varmasti tietää!
Pelkkä kysymyskin poikii alapeukkuja, joka kertoo naisten korppuisuudesta ja tosikkoudesta paljon.
Kertoo siitä, että eivät kykene myöntämään, kuinka ala-arvoisesti käyttäytyvät. Puhuvat yhtä, mutta käytös on toista. Ja se on aina miehen syy - siis naisen mielestä. Jopa se naisen oma paskamainen käytös käännetään miehen syyksi.
Et ollenkaan taida tajuta, mitä itse teet just nyt. Minun ei naisena tarvitse kokonaista toista sukupuolta syytellä niissä tilanteissa, kun koen ikäviä tunteita. Joskus syy on itsessä, joskus toisessa. Ihan riippumatta siitä, kumpaa sukupuolta toinen on.
Ja jos luet tekstin uudelleen, (ehkä) tajuat, että en syytellyt ketään. Totesin vain sen minkä olen omin silmin havainnut. Mutta otat kaiken henkilökohtaisena loukkauksena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää naisia tekemästä samoin?
Jos missä tahansa tilanteessa on paikalla enemmän kuin kaksi naista, niin yksi otetaan AINA silmätikuksi ja häntä ruvetaan hiillostamaan. Sitten kun hänet on saatu ulos, niin seuraava kohde kehiin. Naiset kokevat toiset naiset aina uhaksi itselleen.
Ei oteta, ei koeta. Seuraava...
Joo, naisethan eivät ikinä kiusaa toisiaan...
Et ole tainnut poistua kotoa vuosikymmeniin
Naiset kiusaavat toisiaan ja paljon. Pahimmat työpaikkatraumat ovat syntyneet naistyöyhteisöissä.
Kommenttini oli lähinnä sarkasmia. Tiedän tarkkaan, kuinka vastenmielisesti naiset osaavat käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta niin, somen tuttujen sekä puolituttujen miesten ja työpaikan miesten elämää sivusta seuranneena olen tullut kateelliseksi
Kaikkien meidän elämä on just semmoista mitä voi lukea somesta! Tai kuulee puolitutuilta ja työpaikalla. Kukaan ei koskaan kaunistele, peittele, jätä kertomatta, jne. vaan kaikki aina suoraan kertoo tapahtumat just niin kuin ne meni.
Ihan totta!
Ihanan kateellista.
Sulla taitaa olla lukihäiriö?
Mulla on itselläni yksi naisporukka, millä kokoonnutaan milloin minnekin. Tosi hauskaa on porukalla, tehdään ruokaa, ulkoillaan, käydään jossain festareilla tai konserteissa jne. On käyty myös vaeltamassa ja ulkomailla. Olen todella onnekas, meillä on tosi hauskaa yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen naisvihasekoilu tämäkin.
Näet varmaan naisvihaa joka paikassa? Onko auringon nousukin naisvihaa? Entä kurkiaura?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri näin miehet mutkattomampia ja ottaa heti uudet mukaan. Joku siinä on. Tuossa kävi niinkin että työpaikan nuoret tytöt 2kpl oli halunnut mukaan miesten uistelureissulle. Siitä nousi aikamoinen haloo monen kotona kun vielä oli ollut hauskaa ja saunottu saaressa jne... Oma mieheni oli vuorossa silloin eikä päässyt siksi mukaan...
Miehet ei aiokaan investoida ystävyyteen yhtään mitään. Helppo ottaa mukaan, helppo heivata, jos ei kelpaakaan. Ajetaan vaan porukasta erilaisilla tavoilla tai jätetään kutsumatta ollenkaan tai jotain, jos ei ollutkaan muun porukan mieleen jossain asiassa.
Ja vaikka saisikin jäädä porukkaan, ei se mitään tarkoita. Apuja ei anneta, eikä pyydetä ja viime tipassa voidaan vaikka perua kaikki menot, jos siltä tuntuu. Tehdään ohareita, ollaan kertomatta tärkeitäkin asioita, ihan mitä vaan. Kun ei ole penniäkään kiinni miss
Tuossa olet kyllä ainakin osittain oikeassa. Niitä ystävyyssuhteita ei oikein ole. Minä odotan ystävältä ilmeisesti aivan liikaa (eli välittämistä). Ei taida kuulua siihen perinteiseen miehen malliin. Tosin, moni nainenkin on alkanut käyttäytymään juuri samalla tavalla. Olenkin ollut koko elämäni yksin...
Mies
Vierailija kirjoitti:
Luin ensin että olen kateellinen miesten rinnoille :D
Se mielessä, mistä puute. Eli tarvitset manboobseja.
En ole itsekään koskaan viihtynyt naisporukoissa. Naisten kesken on aina kilpailua paremmuudesta, ulkonäöstä tm.
Lapsena jo viihdyin naapurinpojan kanssa ja teininä viijdyin poikakaverini kavereitten kanssa. Aikuisena en ole edelleenkään viihtynyt naisten seurassa. Kun vielä oli aviomies, ennen hänen kuolemaansa, mieheni oli paras ystäväni.
Korkeintaan joku yksi ystävätär on ollut ja riittänyt minulle aina.
Ei ole kaikki miesporukat tuollaisia helppoja. Lisäksi osin voi nämä työporukat selittyä sillä, että miehillä ei ole töiden ulkopuolella ystäviä. Mun puolisolla on lautapelaamisen ympärille muodostunut kaveriporukka ja siinä on välillä skismaa kyllä jäsenten välillä. Kaikki miehet eivät ole rentoja tai sellaisia, että eivät nipottaisi.
Vierailija kirjoitti:
En ole itsekään koskaan viihtynyt naisporukoissa. Naisten kesken on aina kilpailua paremmuudesta, ulkonäöstä tm.
Lapsena jo viihdyin naapurinpojan kanssa ja teininä viijdyin poikakaverini kavereitten kanssa. Aikuisena en ole edelleenkään viihtynyt naisten seurassa. Kun vielä oli aviomies, ennen hänen kuolemaansa, mieheni oli paras ystäväni.
Ja ajattele - Suomessakin on kymmeniä tuhansia naisia, joiden mielestä petät sukupuolesi käyttäytymällä noin "väärin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajattele - Suomessakin on kymmeniä tuhansia naisia, joiden mielestä petät sukupuolesi käyttäytymällä noin "väärin".
Ai niinkö? En ole koskaan ajatellutkaan 'pettäväni omaa sukupuoltani' tietyllä käytöksellä. Kohtelen kumminkin kanssasiskoja hyvin ja ihailenkin kauniita ja ystävällisiä naisia. Mutta rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että vastakaiku ei jostain syytä ole ollut samaa. Se on vain vahvistanut käsitystäni naisista. Tuntuu olevan ihan se ja sama kuinka muita naisia kohtelee, ei sinua itseäsi silti välttämättä kohdella hyvin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologia.
Ei kelpaa selitykseksi.
Kyllä kelpaa, se että miehillä on testosteronia tekee heistä reiluja ja naisillahan tuota ei ole elimistössä.
Lukitaanko vastaus, että naisilla ei ole elimistössä testosteronia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologia.
Ei kelpaa selitykseksi.
Kyllä kelpaa, se että miehillä on testosteronia tekee heistä reiluja ja naisillahan tuota ei ole elimistössä.
Lukitaanko vastaus, että naisilla ei ole elimistössä testosteronia?
Ei voi lukita. Naisilla testosteronia muodostuu pieniä määriä munasarjoissa ja lisämunaisen kuorikerroksessa, minkä vuoksi sitä on veressä vähän naisillakin.
yksittäisiä eri poimintoja ketjusta:
Quote:
-"Tiedätkö, millainen on mies, jolla on tunneälyä? Mies, joka todella arvostaa naista? Arvostaa kaikkia naisia? Mies, jollaisen kaikki naiset haluavat?"
Tuskin olet sellaista ikinä tavannut. Sillä sellaiset miehet ovat - yllätys - näkymättömiä naisille. Tai - kuten itsekin totesit - kulutustavaraa.
Quote:
-"Minulla on toisinpäin, tykkään feminiinisistä miehistä. Empaattiset ja herkät miehet ovat omaa tyyppiäni, enkä viihdy miesten kanssa joilla on kovat arvot. "
Mies hoitsuna, oma kokemukseni oli, että edes Hoito/varhaiskasvatus/opetusalalta ei löytynyt ystävyyksiä-harrasteseuraa saati kumppania.
Sovin mielestäni erittäin hyvin noihin kommentteihin...
"Elämä on laiffii"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on reilumpia toisia kohtaan. Ne tappelee nyrkein ja sit ne sopii. Ne ei puhu kakkaa toisista selän takana.
Väkivalta reilua? Siinähän yleensä vahvempi voittaa aina, jos ei käytetä kättä pidempää. Väkivalta voi aiheuttaa myös pysyviä vammoja, sekä fyysisiä että henkisiä.
Siks nyrkkeilyssä on painoluokat.
Henkiset vammat tappelusta kuulostaa aika naurettavalta.
Nakkarin jonossakin on painoluokat? Erotuomarikin varmaan löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää miehenä, kun kaikissa mainoksissa miesten porukoiden dynamiikka on jotenkin tosi naisellista. Sellaista että siinä hymyillään ja taputellaan toisia selkään ja pahimmillaan itketään yhdessä tosi tunteellisina jollekin lapsenlapsen syntymälle. Ei se sellaista ole oikeasti ja ärsyttää katsoa sen vuoksi niitä mainoksia.
Miesten luonnollinen dynamiikka on ainakin nuorten keskuudessa varmasti kärsinyt tästä jatkuvasta miehisyyden demonisoinnista "toksisena" ja naisten käytösmallin tuputtamisesta oikeana tapana. Moni parisuhde kariutuu ja nainen on aika usein yh. Silloin ei pojat välttämättä opi mistään miehen mallia.
Joo, tunteiden pullottaminenhan on todella tervettä maskuliinisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei aina ihan näinkään, mutta jotain totuudenjyvää tässä on.
Meidän hirviporukassa kyllä on varakasta toimitusjohtajaa ja persaukista renkimiestä sulassa sovussa.
Kehtaatko väittää, että toimitusjohtaja ei missään kohtaa tuo esille, että on sentään toimitusjohtaja. Eli tehdäänpäs nyt näin kun hän sanoo, hän tuntee nämä(kin) hommat. Ja renkimiehet sulassa sovussa peesaavat.
Sitten on ne lapsuudenkaveriporukat, joissa hierarkia on muodostunut jossain yläasteella viimeistään sen perusteella, miten on asemoiduttu (rikkaat vanhemmat, hyvä flaksi tyttöjen kanssa, supliikki) silloin. Se on ja pitää, vaikka muutoin elämä heittelisi eri paikkoihin.
Miesten rentous riippuu siitä, missä suhteessa ovat siis toisiinsa. Se metsästysporukassa roikkuva, joka peesailee ja sopuilee reissut läpi kokee ne huomattavasti vähemmän rennoiksi kuin se toimari, joka ei edes huomaa, miten häntä
mielistellään ja palvellaan.
Hyvä pointti tuo, että ihan mielenterveyden takia mies tarvii naista. On ollut itselläkin muutama kerta kun on tullut kömmittyä rouvan viereen niin onnellisena siitä, että huomenna on vaan kivoja rentoja asioita, hyvä aamiainen ja lehden yli rupattelu. Kun tulee sieltä "rennosta" illanvietosta työpaikan miesten kanssa, missä jokainen kukko on huutanut oman kurkkunsa käheäksi erinomaisuuttaan.
Kerrankin hyvää analyysiä miesporukoiden hierarkioista. "Rentous" on mahdollista, koska se hierarkia on niin selvä. Näitä ei aina naiset tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää miehenä, kun kaikissa mainoksissa miesten porukoiden dynamiikka on jotenkin tosi naisellista. Sellaista että siinä hymyillään ja taputellaan toisia selkään ja pahimmillaan itketään yhdessä tosi tunteellisina jollekin lapsenlapsen syntymälle. Ei se sellaista ole oikeasti ja ärsyttää katsoa sen vuoksi niitä mainoksia.
Miesten luonnollinen dynamiikka on ainakin nuorten keskuudessa varmasti kärsinyt tästä jatkuvasta miehisyyden demonisoinnista "toksisena" ja naisten käytösmallin tuputtamisesta oikeana tapana. Moni parisuhde kariutuu ja nainen on aika usein yh. Silloin ei pojat välttämättä opi mistään miehen mallia.
Hys. Ei aivopesua saa huomata! Alistu nyt vaan kiltisti uuden intersektionaalisen järjestyksen alle, kaikki erinäköisiä mutta sisältä samaa mieltä!
Moni parisuhde kariutuu, koska mies ei saa olla perinteisen miehinen? Eikö se Suomessa suurin yksittäinen syy parisuhteiden kariutumiseen ole kuningas alkoholi? Juoko mies siksi, että hän ei saa olla miehekäs? Vai juoko siksi, että on ainoa tapa, millä osaa käsitellä omia tunteitaan?
Miesten kaveriporukat on ihan yhtä monimuotoisia kuin mitkä tahansa muutkin porukat. Ei ole kaikki jotain ultrarentoja fiilistelijöitä taikka myöskään alkoholiin meneviä tappelijoita. Aikamoista höpönlöpöä koko keskustelu.