Olen naisena kateellinen miesten rennoille miesporukoille
Ja tämä ei nyt ole mikään "olen yksi jätkistä, miehet on parempia" ym tyylinen aloitus, millaisia syytöksiä siis yleensä tulee jos jotain tämänkaltaista sanoo.
Mutta niin, somen tuttujen sekä puolituttujen miesten ja työpaikan miesten elämää sivusta seuranneena olen tullut kateelliseksi. Heidän olemisensa vaikuttaa niin rennolta ja mutkattomalta sekä uudet tyypit otetaan helpolla mukaan "jengiin". Työryhmässäni aloitti vastikään yksi nuori mies ja hetkessä tämä mies kuuluu toisten miesten snäppiporukkaan, käydään katsomassa pelejä vapaa-ajalla, käydään metsällä ja ampumaradalla, pyöräilylenkeillä jne. Ja taas me työpaikan naiset, ehkä kerran vuodessa näen jonkun kanssa vapaa-ajalla ja olen yrittänyt olla se aktiivinen, ei oikein ota tuulta alleen nämä yritykset. Eikä puhettakaan että lähes päivittäin viestiteltäisiin työn lomassa tai vapaa-ajalla, olen yrittänyt mutta tulkinnut sen niin että häiritsen kun eivät erityisesti jatka juttua.
Sitten somessa olen seurannut miten miehet voivat lähteä yhdessä ulkomaanreissuille porukalla, ihan ikähaitarilla 25-45 ja kaikilla on hauskaa. Mukaan mahtuu myös ns uusia tuttavuuksia. Ja sitten siellä reissun päällä porukka pystyy myös jakaantumaan eri aktiviteetteihin tai jos joku ei jaksakaan yöelämään lähteä, sekin on ok. Oma kokemus siis on ettei naisten porukoihin uudet tuntemattomammat pääse, kaikkien pitää lähteä samaan aktiviteettiin, jos joku ei lähde yöelämään, se on hirveä ongelma jne. kenellä on jos mitäkin omia ruokailuaikoja ja muita rutiineja, joista on pidettävä kiinni. Miehet syö sillon millon kenelläkin tekee ruokaa mieli (ainakin siis somen perusteella). Eikä nelikymppiset naiset halua lähteä todellakaan minkään parikymppisten "pimatsujen" kanssa reissuun. Tai vähintään päivitellään kokoajan niitä nuoria, kun ei me silloin nuorena jne jne.
No tässä jotain. Harmittaa. Koska haluaisin itsekin elää naisporukoissa sellaista rentoa arkea puuhasteluineen.
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
No joo, paitsi niihin miesten porukkoihin pääsevät vain miehet, jotka koetaan riittävän samanlaisiksi muiden jätkien kanssa. Miesporukkojen ulkopuolelle jää helposti, jos iho on erivärinen tai sukupuolinen suuntautuminen ei ole sama kuin muilla miehillä. Jne. Naiset on avarakatseisempia eikä naisporukoihin pääsyssä tuollaisella ole väliä.
Naiset päästää joukkoon sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla erilaisia. Eli niitä jotka nostaa heidän omaa "kato kui hyvä ihminen oon" statusta. Oleppa jollain tavalla vähän outo niin loppuu se suvaitsevaisuus siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Toki erona myös.
Naiset esim.yöelämässä yleensä katsovat toistensa perään. Ketään ei ole sopiva jättää yksin etc.
Miehet eivät juuri perään katsele, joku häviää ja ne vaan toteaa,että varmaan "saanut pillua" höhhöhhöö vaikka oikeasti makaa sammuneena jossain.
Itse olen nainen,joka pyöri näissä miesporukoissa; ja aina tuntui kuin olisin ollut vahtimassa ettei kenellekään tapahdu mitään, pääsee ehjänä kotiin, ei petä vaimoaan etc.
Ehkä se on tuo tarve vahtia ja valvoa muita mikä tekee naisporukoista niin raskaita.
Naisilla on vahva normi, että kellekään ei saa tulla paha mieli, koska naiset ohjataan jo nuoresta kantamaan huolta toistenkin tunteista. Eikä se ole pelkästään sosiaalisen kasvatuksen tulos, vaan naiset on myös huolehtivampia muista, si
Mitä pas kaa. Naisia ei todellakaan kiinnosta muiden tunteet. Passiivisagressiivista näpäyttelyä tullu enemmän sääntönä ku poikkeuksena ja täysin provosoimatta. Naisten kanssa on aina saanut olla varpaillaan.
Ehkä ei aina ihan näinkään, mutta jotain totuudenjyvää tässä on.
Meidän hirviporukassa kyllä on varakasta toimitusjohtajaa ja persaukista renkimiestä sulassa sovussa.
Kehtaatko väittää, että toimitusjohtaja ei missään kohtaa tuo esille, että on sentään toimitusjohtaja. Eli tehdäänpäs nyt näin kun hän sanoo, hän tuntee nämä(kin) hommat. Ja renkimiehet sulassa sovussa peesaavat.
Sitten on ne lapsuudenkaveriporukat, joissa hierarkia on muodostunut jossain yläasteella viimeistään sen perusteella, miten on asemoiduttu (rikkaat vanhemmat, hyvä flaksi tyttöjen kanssa, supliikki) silloin. Se on ja pitää, vaikka muutoin elämä heittelisi eri paikkoihin.
Miesten rentous riippuu siitä, missä suhteessa ovat siis toisiinsa. Se metsästysporukassa roikkuva, joka peesailee ja sopuilee reissut läpi kokee ne huomattavasti vähemmän rennoiksi kuin se toimari, joka ei edes huomaa, miten häntä mielistellään ja palvellaan.
Hyvä pointti tuo, että ihan mielenterveyden takia mies tarvii naista. On ollut itselläkin muutama kerta kun on tullut kömmittyä rouvan viereen niin onnellisena siitä, että huomenna on vaan kivoja rentoja asioita, hyvä aamiainen ja lehden yli rupattelu. Kun tulee sieltä "rennosta" illanvietosta työpaikan miesten kanssa, missä jokainen kukko on huutanut oman kurkkunsa käheäksi erinomaisuuttaan.
M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy joskus jos voisit lähteä miesten matkaan. Olen ollut parilla tuollaisella reissulla ja kerran oli yksi nainenkin matkassa. Hyvin sopi porukkaan. Kirjoituksestasi päätellen sinäkin voisit sopia.
Miesporukassa meno on ihan erilaista silloin kun on yksikin nainen mukana.
Kaikki haluaa panna sitä naista.
Olen mies. Omakin kokemus on että miehet on keskimäärin rennompia. Mutta ei se meillä miehilläkään ole itsestään selvää että kaikki tulisi toimeen kaikkien kanssa. Miehissä on niitäkin jotka valikoi, porukoituu omiksi kuppikunnikseen, arvostelee toisia, ajattelee vain omaa etuaan tai ei vaan osaa tulla toisten kanssa toimeen.
Naisilla näyttää silti olevan enemmän "valikoivuutta". Jakaudutaan kuppikuntiin, arvostellaan toisten tekemisiä, puhutaan ilkeitä selän takana. Oma esihenkilö töissä on nainen ja osalle meidän työpaikan naisista se pelkästään tuntuu olevan ongelma. Vaikka pomo osaa ottaa ihmiset huomioon ihan eri tavalla kuin esim. edeltäjänsä joka oli mies. Minulle feminiinipomo ei ole ongelma - päin vastoin - nykyinen pomo on yksi parhaista mitä minulla on ollut koskaan.
Mistä erot sitten johtuu - en tiedä. Varmaan sukupuolella on jotain merkitystä, mutta mitä - vaikea sanoa.
Tässä asiassa on vaikutusta myös persoonalla. Työpaikalla yksikin vänkyrä persoona voi pilata koko työpaikan ilmapiirin (samalla vähentää kiinnostusta olla porukassa vapaa-ajalla). Vastaavasti jos on mukava porukka tai vaikka yksikin hyvä tyyppi, se tekee työpaikasta mukavamman kaikille.
Omalla työpaikalla on nykyisin hyvä ilmapiiri, mutta silti vapaalla ollaan aika vähän tekemisissä keskenään.
Naisilla näyttää silti olevan enemmän "valikoivuutta". Jakaudutaan kuppikuntiin, arvostellaan toisten tekemisiä, puhutaan ilkeitä selän takana.
Mä olen aika suoraviivainen ihminen, joten mulla kesti vähän huomata näitä eroja, etenkin, kun pitkään tein töitä vain miesten kanssa + lapsuudenkaverit oli sattuman kautta poikia eli ei asunut tyttöjä lähellä.
Aluksi ajattelin itsekin, että kaikki puhe on naisilta arvostelua jne. Kesti aikansa huomata, että kyllä siinä on mukana myös paljon aitoa välittämistä = ei kaikki suora puhe siitä, mikä esim. jonkun naisen ihmissuhteessa on pielessä ole pelkkää ilkeilyä, vaan mukana on paljon miettimistä, miten tätä naista voisi auttaa, mikä olisi oikea suhtautumistapa, ollaanko itse edes oikeasti kartalla vai projisoidaanko jotain omaa ongelmaa, jne.
Samalla aukeni silmät silmät sille, että vttuilu todellakaan ei aina ole välittämistä ja että se miesten ihmettely, ohimennen kysäisy/kommentointi on todellakin ihan samanlaista juoruamista kuin naisten juoruaminen, pikkasen eri muodossa vaan tulee esille.
Mitä pisempään elän, sen vähemmän merkitystä millään sukupuolella on. Ihmisillä on erilaisia luonteita ja se on, mikä merkkaa. Mutta jos toistuvasti tuntuu, että niissä toisissa on jotain vikaa niin ehdotan, että vilkaisee itseään hieman tarkemmin. Minä olen muuttanut käsitystäni niin nais- kuin miesporukoista ja pyrkinyt vain etsimään ihmisiä, joiden kanssa itse aidosti voin olla oma itseni ja antaa toisten olla ilman hammastenkiristelyä.
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisten työpaikkojen jo käsitteeksi muodostunut ilmapiiri on minkälainen?
Jokainen varmasti tietää!
Ylimielinen. Miehiä kohtaan. Jopa ns akateemisesti koulutetut naiset kohtelevat miestyökaveria kuin lasta. Seksistisiä kommentteja saa esittää miehille ja miehistä mutta ei toisin päin. Eräs jopa naureskeli kuinka "miehiä on niin helppo huijata" - oli siis 6-vuotiaasta pojasta kyse, jota oma äitinsä oli huijannut. Tällaisia ne naiset on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisten työpaikkojen jo käsitteeksi muodostunut ilmapiiri on minkälainen?
Pelkkä kysymyskin poikii alapeukkuja, joka kertoo naisten korppuisuudesta ja tosikkoudesta paljon.
Kertoo siitä, että eivät kykene myöntämään, kuinka ala-arvoisesti käyttäytyvät. Puhuvat yhtä, mutta käytös on toista. Ja se on aina miehen syy - siis naisen mielestä. Jopa se naisen oma paskamainen käytös käännetään miehen syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa sanoa naisena, mutta naiset on miehiä huonompia johtajina, esimiehinä, työkavereina, asiakaspalvelijoina, ystävinä.
Hankalia, pikkusieluisia, omaan napaan tuijottajia, kostonhimoisia, kateellisia, joustamattomia, sairaita vallankäyttäjiä, byrokraattisia ja vailla luovuutta. Muunkinlaisia naisia on, mutta todella vähän.
Miesvaltaiset työpaikat ovat parhaita. Johtuu varmaan evoluutiosta, miten se on eri sukupuolet muokannut. Harmi silti.
Ei pidä paikkaansa, kyllä se taitaa olla ihan tutkittu että naiset on empaattisempi sukupuoli. Rikostilastotkin kertovat jotain, 90% vankiloiden asukeista on miehiä.
Jännä kyllä, mikään tuosta ei kumonnut (tai edes haastanut) edellisen kirjoittajan esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä kysymyskin poikii alapeukkuja, joka kertoo naisten korppuisuudesta ja tosikkoudesta paljon.
Kertoo siitä, että eivät kykene myöntämään, kuinka ala-arvoisesti käyttäytyvät. Puhuvat yhtä, mutta käytös on toista. Ja se on aina miehen syy - siis naisen mielestä. Jopa se naisen oma paskamainen käytös käännetään miehen syyksi.
Et ollenkaan taida tajuta, mitä itse teet just nyt. Minun ei naisena tarvitse kokonaista toista sukupuolta syytellä niissä tilanteissa, kun koen ikäviä tunteita. Joskus syy on itsessä, joskus toisessa. Ihan riippumatta siitä, kumpaa sukupuolta toinen on.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä palstaa lukee, niin missä ne rennot miehet on?
Kerro jos sellaisen löydät. Samalla voit etsiä yksisarvista. Sen löytäminen on yhtä todennäköistä kuin naisen, joka kykenee tasa-arvoiseen parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää naisia tekemästä samoin?
Jos missä tahansa tilanteessa on paikalla enemmän kuin kaksi naista, niin yksi otetaan AINA silmätikuksi ja häntä ruvetaan hiillostamaan. Sitten kun hänet on saatu ulos, niin seuraava kohde kehiin. Naiset kokevat toiset naiset aina uhaksi itselleen.
Ei oteta, ei koeta. Seuraava...
Joo, naisethan eivät ikinä kiusaa toisiaan...
Et ole tainnut poistua kotoa vuosikymmeniin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Naisten porukoissa taas jaetaan asioita ja tuetaan toinen toistaan, koska mieskumppaneista ei useinkaan ole sellaiseen."
Tuollainen mies on pohjasakkaa muiden miesten mielestä. Joten hän on pohjasakkaa myös naisten mielestä. Koska - puheesta ja väitteistä huolimatta - nainen ei tuollaiseen mieheen koske. Joko siksi, että pitää tuollaista miestä nössönä tai siksi, että nainen itse on pelkuri.
Erikoinen näkemys. Mun aikuisella pojalla on paljon ystäviä molemmista sukupuolista. Tapaa naispuoleisiakin kahden kesken. Yleensä urheilun merkeissä. On haluttua seuraa. Naimisissa ja pienen lapsen isä.
Mistä vetoa, että on komea ja varakas
Syytön hän siihen on. Mut aika keskiverto.
Syytön varakkuuteensa? Eli sai perinnöksi puoli valtakuntaa? Huomaatko eron? Jos hän ei olisi varakas, ei naiset hänestä kiinnostuisi. Raha kompensoi ulkonäköä (ja käytöstapoja) tehokkaasti. Nimenomaan naisilla. Ja oman äidin mielipide poikansa ulkonäöstä ei ole kovin realistinen lähtökohta. Oma äiti katsoo aina ruusunpunaisten (tai myrkynvihreiden) lasien läpi.
"No näemmä miehiäkin on monenlaisia, porukoissa tai ilman. Tunnen näitä "pirukoita", joissa miehet todellakin juoruaa ja ottaa mittaa toisistaan. Välillä edessäpäin ja usein selän takana"
Edelleen, ensimmäistäkään tuollaista "porukkaa" en ole koskaan nähnyt. Mahtavat olla varsin harvinaisia kuitenkin.
Mies
Miehet lähtevät lätkimään heti kuin meno ei miellytä. Pienestä pitäen vaihtavat hiekkalaatikkoa kun ei seura kelpaa. Tyttöjä kasvattamaan vastuullisuuteen, nainen ei voi hylätä lapsensa pienestä vastoinkäymisestä. Ja sitten täällä ihmetellään laskevaa syntyvyyttä ja incelien määrää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, paitsi niihin miesten porukkoihin pääsevät vain miehet, jotka koetaan riittävän samanlaisiksi muiden jätkien kanssa. Miesporukkojen ulkopuolelle jää helposti, jos iho on erivärinen tai sukupuolinen suuntautuminen ei ole sama kuin muilla miehillä. Jne. Naiset on avarakatseisempia eikä naisporukoihin pääsyssä tuollaisella ole väliä.
Naiset päästää joukkoon sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla erilaisia. Eli niitä jotka nostaa heidän omaa "kato kui hyvä ihminen oon" statusta. Oleppa jollain tavalla vähän outo niin loppuu se suvaitsevaisuus siihen.
Mielenkiintoista, että noita alapeukkuja tulee noin helposti. Kun miettii, millaisia ihmisiä täälläkin kirjoittelee, en olisi lainkaan yllättynyt, jos iso osa (ehkä jopa suurin osa) naisista olisi nimenomaan muiden naisten kiusaamaksi ja syrjimäksi tullut.
Ajatelkaa. Kiellätte käytännössä heidän olemassaolon vain siksi, että on helpompaa syyttää miehiä kaikesta pahasta.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi kyllä ikinä olla kaveriporukassa, jossa puhutaan naisista niin kuin miehet puhuvat naisista keskenään. "Kävin suitaisemassa yhtä vosua." jne. Oikeasti hyi hitto, miten oksettavia, naista alentavia juttuja miehet puhuvat keskenään. Ja illanvietto miesporukassa voi olla ihan oikeasti pelkkää sikailua, käydään huorissa ja pettämässä puolisoa ja muut miehet suojelee sitä pettäjää, koska olisivat ilmeisesti itse valmiita myös pettämään tai ovat pettäneet. Vasta oli perhebarometrissä taas tutkimus siitä, miten miehet pettävät paljon enemmän kuin naiset: https://yle.fi/a/74-20123359
Tähän päälle vielä se, että yleensä mieskaverit pitävät optiona sitä, että voisivat tilaisuuden tullen mennä naispuolisen kaverinsa kanssa sänkyyn. Tämän vuoksi minulla on vain harvoja, luotettavia miespuolisia kavereita, joista tulee sellainen fiilis, että suhtaudumme toisiimme sisaruksellisesti tai ikään kuin sukupuolettomasti, sillä
Puhut aivan kuten kuvittelisit jonkun miesporukan kaipaavan seuraasi. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi kyllä ikinä olla kaveriporukassa, jossa puhutaan naisista niin kuin miehet puhuvat naisista keskenään. "Kävin suitaisemassa yhtä vosua." jne. Oikeasti hyi hitto, miten oksettavia, naista alentavia juttuja miehet puhuvat keskenään. Ja illanvietto miesporukassa voi olla ihan oikeasti pelkkää sikailua, käydään huorissa ja pettämässä puolisoa ja muut miehet suojelee sitä pettäjää, koska olisivat ilmeisesti itse valmiita myös pettämään tai ovat pettäneet. Vasta oli perhebarometrissä taas tutkimus siitä, miten miehet pettävät paljon enemmän kuin naiset: https://yle.fi/a/74-20123359
Tähän päälle vielä se, että yleensä mieskaverit pitävät optiona sitä, että voisivat tilaisuuden tullen mennä naispuolisen kaverinsa kanssa sänkyyn. Tämän vuoksi minulla on vain harvoja, luotettavia miespuolisia kavereita, joista tulee sellainen fiilis, että suhtaudumme toisiimme sisarukse
Kyllä mun seuraa on miesporukat suorastaan vonkuneet ja ne, kenen seuraan olen mennyt, ovat sillä kerskuneet. Pari kertaa on ollut pakko nolata julkisesti mies, joka on kerskunut asioilla, joka ei ole tapahtunutkaan. Noloja olette te, jotka kuvittelette, että naisille sitä välittämisvittuilua on jotenkin ilo kuunnella. Naiset osaa ilmaista itseään niin monella fiksummalla tavalla, mutta yleensä ihan suoraan puhuen.
Miesten mielestä se on riitelyä, kun itse eivät uskalla koskaan toisille miehille sanoa mitään muuta kuin "vitsivitsi heitän tässä vaan läppää" tavalla.
Ai, meillä meno paranee vaan iän myötä. Kunnei tartte miettiä lapsi- ja kotiasioita niin paljoa. Kun rentoudutaan niin tehdään se kunnolla.