Se ei ole lapsettoman ongelma miten perheellinen järjestää lastenhoidon kesällä
Lapsettomat eivät ole velvollisia joustamaan loma-aikatauluistaan siksi, että lapsiperheellisellä on ongelmia järjestää lastenhoito. Tuo ei anna mitään erivapautta tai ohituskaistaa lomien aikataulutukseen. Kiertävät lomalistat on hyvä juttu, mutta kaikkialla tätä ei ole. Niin vaan meilläkin tänä vuonna pari pienten lasten vanhempaa ilmoitti, että heidän on saatava pitää lomansa tiettynä ajankohtana lastenhoidon vuoksi. Hyvä olisi myös tajuta, että myös lapsettomalla voi olla puoliso, muita läheisiä ja perhettä joiden kanssa halutaan viettää lomaa.
Kommentit (111)
Olen vastentahtoisesti lapseton. Se on ollut kova paikka, mutta yksi tärkeä asia millä surusta on selvinnyt, on se että nautin niistä asioista mitkä lapsettoman elämässä on helpompaa. Otan ilon irti siitä ettei minun tarvitse miettiä hoitopaikkoja, loma-aikoja tms. En edes tiedä mikä koulujen loma-aika nykyään on. Ei se kuulu minulle. Otan lomani silloin kun itselleni sopii. Yleensä siihen vaikuttaa paljon tapahtumien päivämäärät, miehen loma-ajat ym.
On meilläkin töissä ollut näitä joiden mielestä minä en olisi ansainnut lomaa heinäkuussa vaan se pitäisi luovuttaa heille heidän lastensa takia. Silloin tekisi mieli kysyä, että jos minä kerran joudun kantamaan huonot puolet heidän lisääntymisestään niin saanko myös hyviä puolia kannettavaksi. Tuleeko heidän lapset katsomaan mua vanhainkotiin? Auttaako he mua siivouksessa ja käyvätkö mulle kaupassa? Jos ei, niin en myöskään ota huonoja puolia itselleni. Ei se niin voi mennä, että perheelliset napsivat lastensaannin ilot ja hankalat puolet ulkoistetaan lapsettomille, jotka eivät hyödy tästä mitenkään.
Viimeksi kun olin heinäkuussa lomalla, muutama pyysi vaihtoa juurikin päiväkodin kiinnioloon vedoten. En suostunut, koska heillä oli ollut oma loma-aikansa tiedossa jo pitkään ja oli ollut hyvin aikaa järjestää asia. Yhden lapsettoman kanssa taas suostuin ilman muuta vaihtamaan viikon päikseen, koska hän oli ystävänsä kaasona ja häät olivat toisella puolella Suomea. Se oli hyvä syy eikä hän ollut koskaan ennen pyytänyt saati sitten vaatinut joustoa (=tee niin kuin minä haluan).
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle se lapseton työntekijä on yleensä aika paljon arvokkaampi, joten sillä perusteella lapsettoman on helpompi saada lomatoiveet läpi. Jonkin yksinhuoltajan irtisanoutuminen vaan säästää firman rahoja, joten sen takia niitä loma toiveita ei kannata huomioida. Itse ainakin surutta käytän tätä korttia, jotta loma-ajat on mieluisia.
Tämä! Meillä kyllä Loma-aikojen jakamisessa katsotaan poissaololistoja ja nämä sarjasaikuttajat saavat jämät.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koko aikuisikäni asunut ulkomailla joten kertokaa mulle miksi kaikki haluaa heinäkuun? Onko se kelin takia? Eikös elokuussakin ole ihana keli? Ellei nyt ole paska vuosi ja koko kesä on huono tms.
Maalaiset tartteee heinätöihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene läpi että joku haluaa loman heinäkuulle hoitaakseen jonkun toisen lapsia 😂
Olen monena kesänä hoitanut sisarusteni lapsia, kun he eivät ole saaneet kaikille päiville lomia järjestettyä. Myös koira on ollut hoidossani, oli kerran puoli vuotta, kun sisarukseni perhe lähti työhommiin ulkomaille ja koiran jos olisivat ottaneet mukaan, niin sen olisi pitänyt viettää tuhottoman pitkä aika karanteenissa. Se tuntui eläinrääkäykseltä koiraa kohtaan, joten koira muutti minulle siksi aikaa. Mielestäni tuollainen kuuluu perusihmisyyteen: tottakai sitä pyrkii auttamaan läheisiään, jos vain voi. Sen lisäksi olen näin saanut ylläpidettyä suhdetta sisarusteni lapsiin ja olemme tulleetkin läheisiksi.
Mutta toki suomessa on sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka eivät vaan tajua miksi on hyödyllistä hoitaa vaikka sitten heinäkuussa sisarusten lapsia, tai omia vanhempia. Tai vai
Näin olen tehnyt silloin kun on tarvittu ja olen voinut, mutta en ole pyytänyt sitä varten koskaan erityiskohtelua tai lomaa töistä tai perustellut vauvapalstalla sillä lomiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa kuvassa, jos lasten hyvinvointia ei huomioitaisi millään tavalla, firmalta loppuisi työntekijät yhdessä sukupolvessa. Lapset nyt vaan ovat tulevaisuus kaikilla mahdollisilla tavoilla ajateltuna. Lapsetonkin on ollut lapsi. Ei ole mitenkään "väärin" huomioida lapsia lapsettomien kustannuksellakin, maltillisesti.
Miinuksista huomaa miten sairas ja lapsivastainen tämän foorumin käyttäjäkunta on.
Miinuksista huomaa vain miten joku spede spämmää VPN:n avulla alapeukkuja yksittäisiin viesteihin. Koko ketjun on masinoinut joku ylilaudan incel.
Luojan kiitos omassa työyhteisössä saan käytännössä aina heinäkuun vapaaksi ja kollegat ottavat mielellään kesä- tai elokuun. Itsellä ei ole mitään väliä mikä kesän kuukausi olen lomalla, mutta lapselle on todella ikävää olla päiväkodissa vaihtuvissa tiloissa ja kokoonpanoissa, altistuminen tarttuville taudeille myös on todennäköisempää.
Itse en ymmärrä ollenkaan heinäkuun hehkuttamista. Tosi monentyyppiset kesätapahtumat levittäytyvät koko kesälle ja suurin osa isoista tapahtumista on kuitenkin viikonloppuisin. Lämpimiä ja valoisia päiviä on myös hyvin vaihtelevasti toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin.
No ei se ole kenenkään muun ongelma samalla tavalla kuin esim. ap:n ongelmat eivät tietenkään ole mun eikä kenenkään muun ongelmia.
Etätyö helpotti tätä.
Palkkasin pari alaikäistä viemään lapsia puistoon ja yritin heinäkuun tehdä 6 h työpåivää.
Viime heinäkuussa tein 6-14 työaikaa
Hoitaja tuli klo 10 ja olin puistossa 14.10
Tämä. Ei kiinnosta ketun vertaa mihin te ne nepsypaviaaninne tungette heinäkuuksi. Minä lomailen silloin.
Työnantajalle se lapseton työntekijä on yleensä aika paljon arvokkaampi, joten sillä perusteella lapsettoman on helpompi saada lomatoiveet läpi. Jonkin yksinhuoltajan irtisanoutuminen vaan säästää firman rahoja, joten sen takia niitä loma toiveita ei kannata huomioida. Itse ainakin surutta käytän tätä korttia, jotta loma-ajat on mieluisia.