Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se ei ole lapsettoman ongelma miten perheellinen järjestää lastenhoidon kesällä

Vierailija
29.03.2025 |

Lapsettomat eivät ole velvollisia joustamaan loma-aikatauluistaan siksi, että lapsiperheellisellä on ongelmia järjestää lastenhoito. Tuo ei anna mitään erivapautta tai ohituskaistaa lomien aikataulutukseen. Kiertävät lomalistat on hyvä juttu, mutta kaikkialla tätä ei ole. Niin vaan meilläkin tänä vuonna pari pienten lasten vanhempaa ilmoitti, että heidän on saatava pitää lomansa tiettynä ajankohtana lastenhoidon vuoksi. Hyvä olisi myös tajuta, että myös lapsettomalla voi olla puoliso, muita läheisiä ja perhettä joiden kanssa halutaan viettää lomaa.

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarhalaistenkin pitäisi saada viettää lomaa. Jotkut suominaiset vievät lomallaankin lapsen hoitoon, koska voivat. Se on sitä hienoa vanhemmuutta. Lapselle olisi tärkeää oppia tuntemaan omat vanhempansa ja lomalla olisi tilaisuus ihan vain vaikka olla kotona yhdessä.

Siinähän se totuus tulikin. Lapsiperheet ja tarhamammat siis pyörittää oikeastaan koko yhteiskuntaa. Ei väliä Suomen taloudella tai niillä, jotka eivät halua ylikansoittaa planeettaa, ei väliä edes sillä, missä olosuhteissa ne kullannuput kesällä oikeasti hengaa, kunhan ne suojaamatonta seksiä harrastaneet heterot saa vetää kännejä Kanarialla ja grillata murhattua eläintä mökillä heinäkuussa.

Vierailija
62/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun olen ollut lapseton niin olen joustanut loma-ajoissa, jotta perheelliset voivat olla lastensa kanssa. Sama homma näillä näkymin kun omat lapset on aikuisia. Lapset ovat yhteiskunnan voimavara, kansa katoaa jos lapsia ei synny eikä lasten vanhemmista pidetä huolta.

Jos työpaikalla on kiertävät lomalistat tai vastaava järjestely, niin se on ollut merkki nostaa kytkintä. Siitä tietää, että kyseisellä on hankalia ihmisiä töissä joiden kanssa ei voi neuvotella järkevästi, esim. loma-ajoista. Aika harva kuitenkaan haluaa pitää lomaa touko- tai syyskuussa ellei erikseen omasta halusta toivo niin. Sopimisella yleensä pystyttäisiin välttämään nuo ikävimmät kesälomakuukaudet, listoilla taas ei koska kaikkien pitää saada se sama slotti yhteen putkeen.

Kuulostat hyvältä työkaverilta. Moni muu tässä keskustelussa ei. Ihme valitusta aivan turhanpäiväisestä asias

Lapsettomillakin voi olla hyvinkin tärkeitä syitä saada loma tiettyyn aikaan kesällä. Voivat vaikka olla hoitamassa sisarustensa lapsia. Ei pitäisi olettaa, että jos joku on lapseton, niin hän on yhteiskunnallisesti täysin turha omassa roolissaan elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun olen ollut lapseton niin olen joustanut loma-ajoissa, jotta perheelliset voivat olla lastensa kanssa. Sama homma näillä näkymin kun omat lapset on aikuisia. Lapset ovat yhteiskunnan voimavara, kansa katoaa jos lapsia ei synny eikä lasten vanhemmista pidetä huolta.

Jos työpaikalla on kiertävät lomalistat tai vastaava järjestely, niin se on ollut merkki nostaa kytkintä. Siitä tietää, että kyseisellä on hankalia ihmisiä töissä joiden kanssa ei voi neuvotella järkevästi, esim. loma-ajoista. Aika harva kuitenkaan haluaa pitää lomaa touko- tai syyskuussa ellei erikseen omasta halusta toivo niin. Sopimisella yleensä pystyttäisiin välttämään nuo ikävimmät kesälomakuukaudet, listoilla taas ei koska kaikkien pitää saada se sama slotti yhteen putkeen.

Kuulostat hyvältä työkaverilta. Moni muu tässä keskustelussa

Niin ei kukaan väittänytkään. Jos ei voi pitää lomaa kuin tiettyyn aikaan, on todennäköisesti liian joustamaton monen työpaikkaan. 

Vierailija
64/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene läpi että joku haluaa loman heinäkuulle hoitaakseen jonkun toisen lapsia 😂

Vierailija
65/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en saa toistuvasti haluamaani ajankohtaa lomakuuksi, koska työpaikan lapseton tahtoo lomailla tuolloin,  olen sitten saikulla. En tosin heti eka kerrasta, mutta jos kaava olisi aina sama, että en saisi lomaani esim heinäkuuksi koskaan, koska lapsiperheet saavat sen aina, olisin kylmän viileästi sairauslomalla heinäkuun. Ja tietysti sen vuosilomakuukauden lomalla.

Vierailija
66/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntyminen tuhoaa maapallon. Jokainen syntyvä lapsi on syöpäsolu maapallossa. 

Vierailija
67/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene läpi että joku haluaa loman heinäkuulle hoitaakseen jonkun toisen lapsia 😂

Pointti ehkä olikin teroittaa sitä, että myös lapsettomalla voi olla yhtälailla tärkeitä syitä saada lomansa tiettyyn aikaan ja merkityksellisiä rooleja elämässä vaikka eivät olisi vanhempia. -eri

Vierailija
68/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ollaan miehen kanssa opettajia, niin ei ole tarvinnut päätään vaivata loma-asioilla.

Vierailija
69/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhe on yhtä kuin perse.

Vierailija
70/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ilmoittanut nämä ehdoksi jo silloin, kun olen töihin hakenut. Kun lapset ovat kouluiässä on minun vuoroni joustaa. Tämä on vastavuoroisuutta. 

Vierailija
71/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen tuhoaa maapallon. Jokainen syntyvä lapsi on syöpäsolu maapallossa. 

Tämä oli upea lause. Melkein jo aforismi! Arvostan!👍

Vierailija
72/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen ilmoittanut nämä ehdoksi jo silloin, kun olen töihin hakenut. Kun lapset ovat kouluiässä on minun vuoroni joustaa. Tämä on vastavuoroisuutta. 

Ai että lastesi kouluikään saakka muut joustavat kaikki kesät?

Vierailija
73/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi että nämä lapselliset vaatii lomansa keskellä kesää, niin muuten sitten saikutetaan säännöllisesti. Voi voi kun joka toinen viikko meillä nenuli vuotaa. Helpolla vedetään vapaita joka toinenkin viikko kun "lapset sairastaa". 

Vierailija
74/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäisin on aina päiväkoteja auki. Jokainen jolla on päiväkoti-ikäinen lapsi tietää tämän. Mutta ne lapsettomat työpaikoilla eivät tätä tiedä vaan uskovat "päiväkoti on kiinni heinäkuun"selitykseen. Joo, lapsen oma päiväkoti voi olla suljettu mutta jokaiselle tarhalaiselle on tarjolla hoitopaikka.

Vierailija
75/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monena kesänä hoitanut sisarusteni lapsia, kun he eivät ole saaneet kaikille päiville lomia järjestettyä. Myös koira on ollut hoidossani, oli kerran puoli vuotta, kun sisarukseni perhe lähti työhommiin ulkomaille ja koiran jos olisivat ottaneet mukaan, niin sen olisi pitänyt viettää tuhottoman pitkä aika karanteenissa. Se tuntui eläinrääkäykseltä koiraa kohtaan, joten koira muutti minulle siksi aikaa. Mielestäni tuollainen kuuluu perusihmisyyteen: tottakai sitä pyrkii auttamaan läheisiään, jos vain voi. Sen lisäksi olen näin saanut ylläpidettyä suhdetta sisarusteni lapsiin ja olemme tulleetkin läheisiksi.

Mutta toki suomessa on sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka eivät vaan tajua miksi on hyödyllistä hoitaa vaikka sitten heinäkuussa sisarusten lapsia, tai omia vanhempia. Tai vaikka koiraa. Tuolla lailla luodaan myös niitä kuuluisia tukiverkostoja, joiden ansiosta lapsellisetkin voivat joustaa töissä.  Samalla lailla itse saan sisaruksiltani apua, jos joskus tarvitsen.

eri

Vierailija
76/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sam myös toiseen suuntaan. Ei ole perheellisen ongelma pääseekö vela festareille, mummonsa synttäreille tai lomamatkalle haluamaansa aikaan.

Ei perheellisten tarvitse yksipuolisesti joustaa.

Kyllä se on ongelma jos joka v#"tun vuosi samat naamat saa aina kesälomansa heinäkuussa kun meidän perhe ja meidän lapset lähtee reissuun blaablaa blaa. meitä velattomia täällä isossa tehtaassa jaksaa ärsyttää loputtomasti ei se että joutuu pitämään lomansa kesäkussa vaan tuo perheellisten ASENNE! 

Vierailija
77/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä kysyn että missä iässä ne nykyajan koululaiset voi jättää yksin kotiin? Minun työpaikalla nämä lapsiperheet ovat ilmoittaneet että korkeintaan 13-14v voi jättää työpäiväksi yksin. Että miettikääpä, jos työpaikalla (kuten esim hoitotyössä usein on ) on vuosi toisensa jälkeen nuoria naisia, niinkuin pitääkin , ja jos vaikka  vähintään 50% perheellisiä  niinkuin usein onkin niin vaikkapa 10 työntekijää 20 :stä (joilla voi olla enemmän kuin 1 lapsi) , niin kyllä aika paljon vuosi toisen perään vaatii "joustamista " meiltä lapsettomilta. Mielestäni kiertävä systeemi on ainoa tasapuolinen, ja jokainen sitten vuorollaan järjestää kotiolonsa kuten parhaaksi näkee.

Vierailija
78/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lisäksi että nämä lapselliset vaatii lomansa keskellä kesää, niin muuten sitten saikutetaan säännöllisesti. Voi voi kun joka toinen viikko meillä nenuli vuotaa. Helpolla vedetään vapaita joka toinenkin viikko kun "lapset sairastaa". 

Tämä aiheuttaa työpaikalla ärsyttävän ilmiön, teet enemmän töitä ja sitten saat kesälomansa viettää milloin tahansa paitsi heinäkuussa! 

Vierailija
79/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko maapallolla sinusta suurempi itseisarvo kuin ihmisellä? Elinkelpoinen planeetta menisi aivan hukkaan jos sitä ei asuttaisi ajattelukykyinen olento.

Vierailija
80/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole lapsettoman vastuulla. Kuten ei lapsia halunneen vastuulla ole joustaa kun lapseton haluaa festareille/frendilomalle jne.