Se ei ole lapsettoman ongelma miten perheellinen järjestää lastenhoidon kesällä
Lapsettomat eivät ole velvollisia joustamaan loma-aikatauluistaan siksi, että lapsiperheellisellä on ongelmia järjestää lastenhoito. Tuo ei anna mitään erivapautta tai ohituskaistaa lomien aikataulutukseen. Kiertävät lomalistat on hyvä juttu, mutta kaikkialla tätä ei ole. Niin vaan meilläkin tänä vuonna pari pienten lasten vanhempaa ilmoitti, että heidän on saatava pitää lomansa tiettynä ajankohtana lastenhoidon vuoksi. Hyvä olisi myös tajuta, että myös lapsettomalla voi olla puoliso, muita läheisiä ja perhettä joiden kanssa halutaan viettää lomaa.
Kommentit (111)
Isossa kuvassa, jos lasten hyvinvointia ei huomioitaisi millään tavalla, firmalta loppuisi työntekijät yhdessä sukupolvessa. Lapset nyt vaan ovat tulevaisuus kaikilla mahdollisilla tavoilla ajateltuna. Lapsetonkin on ollut lapsi. Ei ole mitenkään "väärin" huomioida lapsia lapsettomien kustannuksellakin, maltillisesti.
Kai nyt jokainen yrittää lomansa järjestää miten parhaiten sopii, et sinä sitä päätä, kuten eivät hekään, vaan työnantaja. Mutta jos he ovat parempia työntekijöitä kuin sinä, niin olet heikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sam myös toiseen suuntaan. Ei ole perheellisen ongelma pääseekö vela festareille, mummonsa synttäreille tai lomamatkalle haluamaansa aikaan.
Ei perheellisten tarvitse yksipuolisesti joustaa.
Kyllä se on ongelma jos joka v#"tun vuosi samat naamat saa aina kesälomansa heinäkuussa kun meidän perhe ja meidän lapset lähtee reissuun blaablaa blaa. meitä velattomia täällä isossa tehtaassa jaksaa ärsyttää loputtomasti ei se että joutuu pitämään lomansa kesäkussa vaan tuo perheellisten ASENNE!
Tapasi esittää asioita antaa vaikutelman että muiden suosimisen syynä voi olla myös ihan muut asiat.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan lapsettoman ei pidä joutua AUTOMAATTISESTI joustamaan, vaikka tällainen ajatus joillain on. Jokaisen elämä, aika ja menot ovat yhtä tärkeitä, ei vain jonkun tietyn ryhmän.
Kaikki menot eivät ole yhtä tärkeitä keskenään. Valittamisen ja vihan lietsonnan sijaan kannattaisi miettiä niitä omia perusteluita. Jos on tosi monta kesää joutunut lomailemaan kummallisiin aikoihin, se on erittäin hyvä syy toivoa suosittua loma-aikaa tänä vuonna.
Silti voi olla, että se joustava ei ole vihaamanne ihan pienten lasten äiti tai isä. Työelämässä ollaan noin 25-65-vuotiaana, eli noin 40 vuotta. Siitä ajasta ehkä viisi vuotta eli 12,5% on kriittisiä heinäkuun tarhojen kannalta, ja sekin vain niillä, joilla on kaksi lasta tai useampi lapsi - eli nykyään vähemmistöllä. Tämä erittäin hyvä syy lomatoiveelle ei siis missään terveessä työpaikassa koske enemmistöä.
Entä sitten naisvaltaiset työpaikat vaikka hoitoalalla, missä väistämättä on aina pienten lasten vanhempia? Pirjon, Tiina ja Liisan työurasta ehkä noin 12,5% on pikkulapsiaikaa, mutta kun ne ovat kaikki peräkkäin, lapsettoman joustajan kohdalla aletaan jo puhua aika monesta vuodesta kun pitää vain kiltisti joustaa.
Mä olen koko aikuisikäni asunut ulkomailla joten kertokaa mulle miksi kaikki haluaa heinäkuun? Onko se kelin takia? Eikös elokuussakin ole ihana keli? Ellei nyt ole paska vuosi ja koko kesä on huono tms.
"Entä sitten naisvaltaiset työpaikat vaikka hoitoalalla, missä väistämättä on aina pienten lasten vanhempia? Pirjon, Tiina ja Liisan työurasta ehkä noin 12,5% on pikkulapsiaikaa, mutta kun ne ovat kaikki peräkkäin, lapsettoman joustajan kohdalla aletaan jo puhua aika monesta vuodesta kun pitää vain kiltisti joustaa."
Samaa mieltä joustamisesta. Huomautan kuitenkin loogisuuden vuoksi, että lapsilla on myös isät joten miesvaltaisilla työpaikoilla on väistämättä ihan yhtä paljon pienten lasten vanhempia
Hyvin voisi olla kesäkoulu niille lapsille jotka joutuvat olemaan lomalla yksin, sehän voisi sisältää pelkästään leikkiä ja ulkoilua, mutta todella tuo lapsen hoito on ongelma monissa perheissä siinä vaiheessa kun ei ole päivähoito enää mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sam myös toiseen suuntaan. Ei ole perheellisen ongelma pääseekö vela festareille, mummonsa synttäreille tai lomamatkalle haluamaansa aikaan.
Ei perheellisten tarvitse yksipuolisesti joustaa.
Kyllä se on ongelma jos joka v#"tun vuosi samat naamat saa aina kesälomansa heinäkuussa kun meidän perhe ja meidän lapset lähtee reissuun blaablaa blaa. meitä velattomia täällä isossa tehtaassa jaksaa ärsyttää loputtomasti ei se että joutuu pitämään lomansa kesäkussa vaan tuo perheellisten ASENNE!
Tapasi esittää asioita antaa vaikutelman että muiden suosimisen syynä voi olla myös ihan muut asiat.
Se kuinka "pidetty" työntekijä on, ei voi olla perusteena loman myöntämisen ajankohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koko aikuisikäni asunut ulkomailla joten kertokaa mulle miksi kaikki haluaa heinäkuun? Onko se kelin takia? Eikös elokuussakin ole ihana keli? Ellei nyt ole paska vuosi ja koko kesä on huono tms.
Ei nyt kaikki halua heinäkuuta. Mä olen usein pitänyt loman elokuussa. Tänä vuonna haluan heinäkuun koska myös miesystävälläni on silloin loma ja haluamme viettää aikaa ja matkailla yhdessä. Ja kyllä kelitkin on tidennäköisimmin parhaimmillaan silloin. Meillä ei ole lapsia joten lasten loma-ajat ei kosketa meitä enkä niitä mieti. Eiköhän jokaisen velvollisuus ole itse miettiä jo ennen lasten tekemistä, selviääkö niiden hoidosta vai ei. Jos ei niin ei sitten tee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tarhalaistenkin pitäisi saada viettää lomaa. Jotkut suominaiset vievät lomallaankin lapsen hoitoon, koska voivat. Se on sitä hienoa vanhemmuutta. Lapselle olisi tärkeää oppia tuntemaan omat vanhempansa ja lomalla olisi tilaisuus ihan vain vaikka olla kotona yhdessä.
SuomiMIEHET vievät lapset tarhaan lomallaan, eivät naiset! Suomimiehet ovat laiskoja ja itsekkäitä minä minä paskoja. TAPPAKAA ITSENNE JA KERSANNE!
Vierailija kirjoitti:
"Entä sitten naisvaltaiset työpaikat vaikka hoitoalalla, missä väistämättä on aina pienten lasten vanhempia? Pirjon, Tiina ja Liisan työurasta ehkä noin 12,5% on pikkulapsiaikaa, mutta kun ne ovat kaikki peräkkäin, lapsettoman joustajan kohdalla aletaan jo puhua aika monesta vuodesta kun pitää vain kiltisti joustaa."
Samaa mieltä joustamisesta. Huomautan kuitenkin loogisuuden vuoksi, että lapsilla on myös isät joten miesvaltaisilla työpaikoilla on väistämättä ihan yhtä paljon pienten lasten vanhempia
Toisin kuin äidit, isät eivät pidä varahoitopaikkaa helvetin esikartanona tai ajattele, että tuleva tokaluokkalainen ei kertakaikkiaan pärjää yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kaikki halua heinäkuuta. Mä olen usein pitänyt loman elokuussa. Tänä vuonna haluan heinäkuun koska myös miesystävälläni on silloin loma ja haluamme viettää aikaa ja matkailla yhdessä. Ja kyllä kelitkin on tidennäköisimmin parhaimmillaan silloin. Meillä ei ole lapsia joten lasten loma-ajat ei kosketa meitä enkä niitä mieti. Eiköhän jokaisen velvollisuus ole itse miettiä jo ennen lasten tekemistä, selviääkö niiden hoidosta vai ei. Jos ei niin ei sitten tee lapsia.
Täällä työkaverit aika väistämättä lähtee ulkomaille lomilla joita saa pitää 2 viikossa max putkeen. Mä en ikinä halua lomille koulun lomien aikaan koska en jaksa kuunnella lapsia niin mulle passaisi oikein mainiosti olla töissä silloin. Lomat on kalliimpiakin joululomien aikaan.
Moni perheellinen ei oikein osaa ajatella sitä kokonaistilannetta. Meidän työpaikalla on nyt sellainen tilanne, että lähes kaikilla työntekijöillä on alaikäisiä lapsia. Firma on auki vuoden jokaisena päivänä aamusta iltaan. Silti valitetaan, kun ei anneta tehdä vain arkiaamua ja elämä on niin hankalaa, kun päiväkoti menee kiinni iltapäivällä. Omat lapseni ovat vuorohoidossa, mutta moni muu ei suostu harkitsemaankaan sitä vaihtoehtoa, vaan työnantajan pitäisi vain joustaa.
No, lapsellinen, miksi lapsettomalla työntekijällä ei muka ole oikeutta parhaisiin loma-aikoihin omalla vuorollaan? Ei joka vuosi, vaan normaalin vuorottelun tai lomakierron mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiertävät lomalistat on kaikista paras vaihtoehto niin ei kukaan pääse nauttimaan jatkuvasti parhaasta ajankohdasta kun kaikki vuorollaan joutuu lomailemaan myös niinä huonoimpana ajankohtina. Kaikille vuorollaan hyvää ja kaikille vuorollaan pahaa. Se on oikeuden mukaista ja reilua kaikkia kohtaan
Minä kannatan myös kiertäviä lomalistoja
Hahahahaa. Narsistin nillitys. Onneksi ne lomat päättää pomo, etkä sinä.
Vierailija kirjoitti:
työpaikalla on useilla lomatoive heinäkuussa, joko vuorottelua. Kesälomahanhan voi pitää jo kesäkuun alusta ja loppuu kai elokuun lopussa, lapsettomille käy varmaan elokuukin.
Minä lapsettomana haluan viettää loman puolison ja läheisten kanssa. Ja heinäkuu nyt vaan on lähes kaikkien loma-aikaa, joten lomailen silloin. Sille yh-äidille on aivan sama milloin hän lomansa viettää, kun samaa pihalla oloa se kuitenkin on. Onneksi tähän mennessä heinäkuun lomat on hyvin onnistuneet, kun on sen verran arvokasta osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Isossa kuvassa, jos lasten hyvinvointia ei huomioitaisi millään tavalla, firmalta loppuisi työntekijät yhdessä sukupolvessa. Lapset nyt vaan ovat tulevaisuus kaikilla mahdollisilla tavoilla ajateltuna. Lapsetonkin on ollut lapsi. Ei ole mitenkään "väärin" huomioida lapsia lapsettomien kustannuksellakin, maltillisesti.
Miinuksista huomaa miten sairas ja lapsivastainen tämän foorumin käyttäjäkunta on.
Ei se ole vastavuoroisuutta jos sinä määrittelet, että X mittaisen ajan muiden on mentävä sinun pillisi mukaan ja sitten vasta on sinun vuorosi joustaa kun se sinulle sopii.