Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se ei ole lapsettoman ongelma miten perheellinen järjestää lastenhoidon kesällä

Vierailija
29.03.2025 |

Lapsettomat eivät ole velvollisia joustamaan loma-aikatauluistaan siksi, että lapsiperheellisellä on ongelmia järjestää lastenhoito. Tuo ei anna mitään erivapautta tai ohituskaistaa lomien aikataulutukseen. Kiertävät lomalistat on hyvä juttu, mutta kaikkialla tätä ei ole. Niin vaan meilläkin tänä vuonna pari pienten lasten vanhempaa ilmoitti, että heidän on saatava pitää lomansa tiettynä ajankohtana lastenhoidon vuoksi. Hyvä olisi myös tajuta, että myös lapsettomalla voi olla puoliso, muita läheisiä ja perhettä joiden kanssa halutaan viettää lomaa.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä lapseton pidän lomani mieluummin pahimman kesäsesongin ulkopuolella. Heinäkuu on juuri paras aika olla töissä kun on hiljaista.

Paitsi että siihen heinäkuulle saattaa osua tapahtumia, juhlia, puolison tai muiden läheisten lomia jolloin haluaa pystyä olemaan myös niissä osallisena. 

Niin, syitä nuokin ovat. Miksi lapsettoman syy olisi parempi kuin perheellisen? 

Eihän tuossa sitä haettu.

Vierailija
22/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on joukko lapsettomia, jotka ilmeisesti kuvittelevat, että lapset ovat ikuisesti vaippaiässä ja aina vaan ne samat ihmiset vetoavat epäreilusti tarhan kesätaukoon. Oikeasti tuokin syy lomatoiveeseen KIERTÄÄ. Jokainen on ensin lapseton, ja tulee aika, jolloin kellään ei ole enää aivan pieniä lapsia.

Se on hyvä syy toiveeseen silloin, kun tilanne on päällä. Aika nopeasti homma itse kullakin helpottaa ja tulee enemmän jouston mahdollisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä lapseton pidän lomani mieluummin pahimman kesäsesongin ulkopuolella. Heinäkuu on juuri paras aika olla töissä kun on hiljaista.

Paitsi että siihen heinäkuulle saattaa osua tapahtumia, juhlia, puolison tai muiden läheisten lomia jolloin haluaa pystyä olemaan myös niissä osallisena. 

Haettiin, vaikka tuskin tarkoituksella. Aloitus ja otsikko on muotoiltu siten, että jos kaksi henkilöä esittää lomatoiveen samalle viikolle, lapsettoman ei pidä joutua joustamaan.

Mikä kumma lapsettomassa on hänen omasta mielestään noin hienoa, että hänen toiveensa on perustelusta riippumatta aina tärkeämpi?

Vierailija
24/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sam myös toiseen suuntaan. Ei ole perheellisen ongelma pääseekö vela festareille, mummonsa synttäreille tai lomamatkalle haluamaansa aikaan.

Ei perheellisten tarvitse yksipuolisesti joustaa.

Vierailija
25/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haettiin, vaikka tuskin tarkoituksella. Aloitus ja otsikko on muotoiltu siten, että jos kaksi henkilöä esittää lomatoiveen samalle viikolle, lapsettoman ei pidä joutua joustamaan.

Mikä kumma lapsettomassa on hänen omasta mielestään noin hieno

Ei, vaan lapsettoman ei pidä joutua AUTOMAATTISESTI joustamaan, vaikka tällainen ajatus joillain on. Jokaisen elämä, aika ja menot ovat yhtä tärkeitä, ei vain jonkun tietyn ryhmän.

Vierailija
26/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toimin esimiehenä ja minun tehtäväni on laatia lomalistat. Meillä on jo vuosia ollut kiertävät listat siten, että jos tänä vuonna on loma toukokuussa, niin ensi vuonna on heinäkuussa, seuraavana syyskuussa ja sitten on vuorossa kesäkuu, sitten elokuu ja sitten taas toukokuu. Tuolla systeemillä ei joudu lomailemaan peräkkäisinä vuosina syyskuussa ja toukokuussa. Kaikki myös tietävät, milloin loma on ja niistä ei tarvitse joka vuosi vääntää. Tämä lomasysteemi kerrotaan jo työhaastattelussa, ei tule kenellekään yllätyksenä.

Vierailija
27/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sam myös toiseen suuntaan. Ei ole perheellisen ongelma pääseekö vela festareille, mummonsa synttäreille tai lomamatkalle haluamaansa aikaan.

Ei perheellisten tarvitse yksipuolisesti joustaa.

Yhtään kenenkään ei pidä yksipuolisesti aina joustaa, koska kenenkään elämä ei ole toista tärkeämpi. 

Vierailija
28/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkää ihmeessä työttömiksi, niin saatte olla lomalla vaikka koko vuoden. Typerää kiukutella somessa tuntemattomille jos ei saa lomaa juuri silloin kun haluaa.

Itse teen keikkatyötä ja lomailen silloin kun itse haluan.

Vierailija
29/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen nykyään yrittäjä, ei tarvitse enää kilpailla lomista kakkatykkien vanhempien kanssa vaan lomailen silloin kun siltä tuntuu, viime kesänä pidin 7 viikkoa lomaa. 

Vierailija
30/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille lapsettomille lusmuille ihan just oikein että pidetty kesälomat touko- tai syyskuussa että me veronmaksajien tekijät saadaan ne paremmat ajat, joten itku seis nyt ja ole onnellinen että saat jotain lomaa pitää

Mistä sinä sen tiedät tuleeko lapsestasi veronmaksajaa vai ei? 

Ehkä voitaisiin sen verran joustaa perheellisten eduksi, että jos joku on kasvattanut nettomaksajan niin sitten saa valita loma-aikansa itse. Lapsettomat ja nettosaajien vanhemmat saisivat lomat kiertävän listan mukaan.

Vierailija
31/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankuti, jankuti! Joku lapseton, katkera vanhapiika jaksaa tehtailla näitä samoja aloituksia päivästä toiseen. Mitä sä vauva-palstalla teet 😅?

Voi J-LAUTA, ei tule mieleen, että kaikki eivät ole lapsettomia, eivätkä edes sinkkuja omasta tahdostaan. Tuo on ihan helvetin loukkaavaa, anteeksi kiroilu, mutta että katkera vanhapiika ja itkunauru hymiö perään!

Vierailija
32/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen nykyään yrittäjä, ei tarvitse enää kilpailla lomista kakkatykkien vanhempien kanssa vaan lomailen silloin kun siltä tuntuu, viime kesänä pidin 7 viikkoa lomaa. 

Kakkatykki sinä olet itse. Paskot paljon enemmän kuin joku 15 kiloinen lapsi.

Vierailija
33/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on joukko lapsettomia, jotka ilmeisesti kuvittelevat, että lapset ovat ikuisesti vaippaiässä ja aina vaan ne samat ihmiset vetoavat epäreilusti tarhan kesätaukoon. Oikeasti tuokin syy lomatoiveeseen KIERTÄÄ. Jokainen on ensin lapseton, ja tulee aika, jolloin kellään ei ole enää aivan pieniä lapsia.

Se on hyvä syy toiveeseen silloin, kun tilanne on päällä. Aika nopeasti homma itse kullakin helpottaa ja tulee enemmän jouston mahdollisuuksia.

Se on hyvä syy toivoa heinäkuuta vapaaksi, ei kai kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta lapsiin vedoten ei voi silti vaatia että pitäisi saada erityiskohtelua lomia jaettaessa. 

Vierailija
34/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minut on eristetty lapsistani joten saan viettää kesäni rauhassa.

On myös leimattu hulluksi, sairaaksi mielenvikaiseksi joten ei näy jonoa kertyvän pyyntöjen suhteen muiltakaan.

Sitähän sinä kysyit?

Vierailija
35/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kumma lapsettomassa on hänen omasta mielestään noin hieno

Ei kai siitä ollut kyse, että lapsettoman mielestä hänen lomatoiveensa pitää mennä edelle, vaan siitä, että lomien pitää jakautua tasapuolisesti, oli lapsia tai ei. Kiertävät lomat joka paikkaan, niin loppuu tämä kitinä!

Vierailija
36/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan parempi, vaan yhtä hyvä.

Vierailija
37/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on silti monia. Itse otin epäsuosittuja loma-aikoja parina kesänä ennen esikoisen syntymää, koska tiesin tarvitsevani sitten heinäkuuta jonkun aikaa. Sitten myöhemmin riitti osa heinäkuusta. Meillä onneksi on heinäkuu niin hiljainen, että riittää kun joku tai jotkut ovat paikalla.

Minusta hyvä syy vaikka sille heinäkuutoiveelle voi olla myös se, ettei ole saanut lomaa heinäkuussa edellisinä vuosina. Olen itsekin tehnyt loman keskellä kaksi viikkoa töitä tästä syystä, kun lapseton työkaveri halusi olla mökillä juuri silloin.

Oikeasti ihmiset ovat mukavia ja joustavia, jos osaa ilmaista asiansa fiksusti. Jos tuo työkaveri olisi ryhtynyt änkyrävelaksi, en olisi ehkä ollut yhtä valmis joustamaan. Meillä siis myös senioriteetti vaikuttaa, mikä on reilua sinänsä, koska ihan kaikki vanhenevat. Siksi minulle joustaminen on nyt jo jossain määrin vapaaehtoista. Ei lasten takia, vaan aseman.

Vierailija
38/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkatykki sinä olet itse. Paskot paljon enemmän kuin joku 15 kiloinen lapsi.

Haha, joku mamma veti herneet nenään. 

Vierailija
39/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kysyisin että miten kauan lapsiperheet ovat "lapsiperheitä" eli miten kauan per perheellinen pitää joustaa? 7v, 12v 17v? Itsellä kokemusta siitä että ensin työkaverin lapset ovat liian pieniä, sitten koululaisia joiden pitää saada viettää kesälomat vanhempien kanssa , sitten esiteinejä ja lopuksi hankalia teinejä joita pitää vahtia. Muutaman vuoden päästä ollaankin yhtäkkiä yksinhuoltajaäidin isovanhempia, ja taas ollaan lapsenlapsellisia perheitä, joiden vuoksi taas muiden  pitää joustaa, koska lastenlasten hoito ei muuten onnistu. Tämäkin taas kerran nähty.

Vierailija
40/111 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kumma la

Siitähän se kitinä vasta alkaakin, kun on perheellisen vuoro lomailla toukokuussa eikä kukaan lapseton suostu vaihtamaan.