Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Viisikymppinen Jaana kokee yksiössä asumisen nöyryyttäväksi

Vierailija
29.03.2025 |

Tukien varassa elävä Jaana asui kaksiossa, jonka vuokrasta tuli hänelle liian kallis asumistuen leikkauksien takia.

"Jaana yritti etsiä halpaa yksiötä, mutta ei löytänyt sopivaa, eikä hänellä ollut varaa jatkaa aiempaa suuremman omavastuun maksamista.

Epätoivoisen tilanteen edessä Jaana oli yhteydessä vuokranantajaansa Jyväskylän vuokra-asuntoihin (JVA), ja pyysi asunnon muuttamista joustoasunnoksi. Jaana oli kuullut menettelystä tuttavaltaan.

Niinpä Jaanan makuuhuoneen oveen asennettiin lukko, jolloin kaksiosta tuli yksiö. Kun neliöt vähenivät, myös vuokra laski.

---

Jaana pitää tilannettaan nöyryyttävänä.

Viisikymppinen Jaana kertoo, että hän on ollut työelämässä yhtäjaksoisesti noin 30 vuotta. Jaana jäi sairauslomalle nivelrikon vuoksi noin puoli vuotta sitten, minkä jälkeen hänen tulonsa tippuivat.

Jaanaa harmittaa, että huonon taloustilanteen sattuessa yhteiskunta ei tue häntä nykyistä enempää.

- Olen ollut yksinhuoltaja ja asunut olohuoneessa. Kun muutin tähän asuntoon, sain vihdoin oman makuuhuoneen, mutta nyt olen taas olohuoneessa."

https://yle.fi/a/74-20149669

Kommentit (784)

Vierailija
521/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEllä meni taas vähän lööppipainotteiseksi tämäkin juttu.

Harmittaa, kun heillä olisi mahdollisuus tehdä juttuja oikeasti vakavista asioista ja todellisesti vaikeista ihmiskohtaloista niin nyt tehdään juttu yksin kaksiossa asuvasta Jaanasta, joka ei halua muuttaa ja joka on nyt aivan väärin kohdeltu.

En tiedä mistä tätä pakollista YLE-veroa maksetaan, jos juttujen taso on tämä. 

Vierailija
522/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nöyryytetyksi tunteminen on tunne ja kokemus. Jokaisella on oikeus tuntea mitä tuntee. Minun ei ainakaan ole vaikea kuvitella, että tuntuu tosi raskaalta ja pahalta, että juuri kun olet päässyt maaliin yksinhuoltajuuden kanssa ja saanut itsellesi jollain tavalla kivan kodin, sairastut ja köyhdyt taas kerran.

Ei ole mikään kohtuuton toive asua keski-ikäisenä kaksiossa. Itse toivoisin asuvani kolmiossa (asun kaksiossa). 

Työkyvyn menetys tuo paljon huolta ja epävarmuutta ja kivut myös ovat raskaita. Tällainen pelleily jollain huoneen lukitsemisella ei ole kenenkään etu. Seuraavaksi Jaana on mielenterveyseläkeläinen eikä keinonivel riitä palauttamaan työkykyä. 

Voisi käyttää myös järkeä ja inhimillisyyttä näissä ratkaisuissa.

Myös oikeudenmukaisuus ja tasavertaisuus ovat tärkeitä arvoj

Toivoa saa, ehdottomasti. Kukaan ei ole sitä kieltänyt. Tekeekö se yksiössä asumisesta nöyryyttävää? Ei minusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän sana on tukiaisia saavien ihmisten nöyryyttäminen eri tavoilla, että tietävät varmasti paikkansa. Sinänsä ristiriudassa tämän "maailman onnellisin kansa" - jargonin kanssa. En ole kyllä hullumpaa kikkailua kuullut, kun tuo makuuhuoneen oven lukitseminen..:D

ketään ei tässä nöyryytetä, muualla maailmassa työssäkäyvätkin saatta joutua asumaan kimppakämpissä, täällä on kauhistuksen aiheena kun yhteiskunnan piikkiin saa ilmaisen yksiön että miksi ei kaksiota...

Miksi vääristelette, vai ettekö lukeneet juttua?

Vierailija
524/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itsemaksamassani omistusasunnossa, mutta en voi ymmärtää näitä päähänpotkijoita, joilla ei ole minkäänlaista ymmärrystä ihmisille, joiden elämä pettää jos vuokra-asumisessa tulee vastoinkäymisiä. Kukaan ei voi tietää milloin joutuu työttömäksi tai terveys pettää. Ketään ei palvele teidän tylyttäjien oksettava käytös. Olette kuin saalistajia savannilla, jotka odottavat heikoimman lannistuvan.

Olen sinänsä samaa mieltä, mutta mielestäni tässä näkyy myös työssäkäyvien  (jutun nainen on tällä hetkellä sairaslomalla) kuvitelmat Suomen sosiaaliturvan runsaudesta, kun sosiaaliturva todellisuudessa kustantaa vain sen minimin eli asumisessa yksiön. Kaikki sen yli maksetaan itse. Ja olen itse sairas ja sairau

Samaa mieltä.  Opiskelijana en ollut oikeutettu yleiseen asumistukeen ja  yksiö oli vain kaukainen haave.  Yksiö on luksusta verrattuna kimppa-asumiseen. Jos saa tukia edes ajoittain, näinä aikoina yksiö on myös taloudellisesti paljon turvatumpi asumismuoto kun kaksio.

Vierailija
525/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että pitäisi etsiä halvempaa asuntoa ja ymmärrän, jos ei niin helposti löydy sellaista.

Mutta tällainen ratkaisuhan on kerrassaan absurdi ja idioottimainen. Mitä tuo toisen huoneen lukitseminen ketään hyödyttää ja miten se muuttaa tilannetta. Huone on sitten vain tyhjänpanttina periaatteen vuoksi. Kuitenkin siitä juoksee kulut  joltain.

Entä kuka sen huoneen siivoaa säännöllisesti? Mitä jos siellä tulee vaikka joku vesivuoto vaikkapa patterista? Tai tulipalo? Tuohan vain heikentää asunnon ja koko taloyhtiön kuntoa ajan mittaan, kun sinne voi vaikka ötökät pesiintyä.

Olisiko muidenkin taloyhtiöiden kaksioiden vuokria pitänyt sitten laskea? Ja nostaa jälleen kun Jaanalla on varaa? 

Käytännössä arvokkaimmilla ja suosituimmilla asuinalueilla tuo ehdottomasi ratkaisu on tehty jo vuosikymmeniä tai jopa vuosisata sitten. Suuremmista asunnoista on esimerkiksi Kalliossa lohkaistu pikkukämppiä, jotka kyllä menevät kuin kuumille kiville. Minusta yksiö on yksinasujalle luksusta, niin moni joutuu asumaan kämppisten kanssa. Siinäkin mielessä kaksion inttäminen kuulostaa absurdilta.

Sen verran oikaisisin, että Kalliossa ei ole lohkottu pikkuasuntoja vaan siellä oli ongelma se, että kaikki asunnot eivät täyttäneet modernimman ajan vaatimuksia, kun saattoi puuttua omaa keittiötä tai kylppäriä. Kallio rakennettiin työläisille ja se oli täynnä pieniä koppeja vailla omia mukavuuksia. Töölössä tms taas on pystytty jakamaan asuntoja pienemmiksi.

Ihminen saa asua yksiössä, jos tykkää. Monen mielenterveys kuitenkin ihan aidosti kärsii sellaisessa.

Vierailija
526/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itsemaksamassani omistusasunnossa, mutta en voi ymmärtää näitä päähänpotkijoita, joilla ei ole minkäänlaista ymmärrystä ihmisille, joiden elämä pettää jos vuokra-asumisessa tulee vastoinkäymisiä. Kukaan ei voi tietää milloin joutuu työttömäksi tai terveys pettää. Ketään ei palvele teidän tylyttäjien oksettava käytös. Olette kuin saalistajia savannilla, jotka odottavat heikoimman lannistuvan.

Olen sinänsä samaa mieltä, mutta mielestäni tässä näkyy myös työssäkäyvien  (jutun nainen on tällä hetkellä sairaslomalla) kuvitelmat Suomen sosiaaliturvan runsaudesta, kun sosiaaliturva todellisuudessa kustantaa vain sen minimin eli asumisessa yksiön. Kaikki sen yli maksetaan itse. Ja olen itse sairas ja sairau

Ei yksiö ole luksusta. Mulla oli sellanen solukämppä. Missä oli yhteiskäytössä täysin varusteltu yhteiskeittiö, pyykkitupa, kirjasto, puutyöverstas, polkupyörän korjauspaikka varustettuna migreeni hitsauskoneella. Missä yksiössä oos vastaavia mahdollisuuksia?

Vierailija
527/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaanalla voi liittyä tuohon tunteeseen kokonaisuus. Olen Jaanan ikäinen ja hänen tapaansa kuntoutustuella ja jatko epävarma. Asun omistusasunnossa ja tunnen elämäntilanteeni nöyryyttäväksi.

Vierailija
528/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että pitäisi etsiä halvempaa asuntoa ja ymmärrän, jos ei niin helposti löydy sellaista.

Mutta tällainen ratkaisuhan on kerrassaan absurdi ja idioottimainen. Mitä tuo toisen huoneen lukitseminen ketään hyödyttää ja miten se muuttaa tilannetta. Huone on sitten vain tyhjänpanttina periaatteen vuoksi. Kuitenkin siitä juoksee kulut  joltain.

Entä kuka sen huoneen siivoaa säännöllisesti? Mitä jos siellä tulee vaikka joku vesivuoto vaikkapa patterista? Tai tulipalo? Tuohan vain heikentää asunnon ja koko taloyhtiön kuntoa ajan mittaan, kun sinne voi vaikka ötökät pesiintyä.

Olisiko muidenkin taloyhtiöiden kaksioiden vuokria pitänyt sitten laskea? Ja nostaa jälle

Varmasti Kalliossa on tehty noita kuvailemasi ratkaisujakin. Mulla on kuitenkin ollut kaksi kaveria, jotka ovat asuneet nimenomaan sellaisissa lohkotuissa asunnoissa. Sekin on sanottava, että alueella on vuosien aikana asunut monenlaista väkeä. 

Mun on pakko sanoa että menee yli jos kaksioita aletaan sillä periaatteella maksamaan, että yksiö on jonkun mielenterveydelle haitaksi. Kyllä silloin on suurempi tarve näkökulman vaihtamisen taidolle kuin suuremmalle asunnolle. Sen voin ymmärtää, että kimppa-asuminen saattaa olla raskasta, mutta miksi yksiö olisi mielenterveydelle haitallisempi kuin kaksio? 

Vierailija
529/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän harmituksen, mutta mitä nöyryyttävää tällaisessa on? Jos Jaana saisi pitää makuuhuoneen ilmaiseksi käytössään, tilanne olisi epäreilu niitä kohtaan jotka joutuu maksamaan kaksiostaan normaalia kaksion vuokraa.

Nöyryyttävää on se, että huoltomies käy tasaisin väliajoin tsekkaamassa, ettei huonetta ole lukosta huolimatta otettu kuitenkin käyttöön.

Ystävällä sama järjestely.

Vierailija
530/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän Jaanaa. Minulla on kaksi kotia, kaksi omistusasuntoa, joiden lämpimien tilojen yhteenlaskettu tila on noin 150 neliötä. Se on liian vähän minun tarpeisiini ja etenkin omistamani tavaramäärän säilyttämiseen. Eikä kyse olekaan erityisen tilavista asunnoista. Nykyisin asuntolehdissä ja -ohjelmissa esitellään 200-300 neliön omakotitaloja ja "mökkejä".

Minäkin olen tyytymätön asumisjärjestelyyni. Mutta minulla ei ole varaa ostaa hienoa 200-300 neliön asuntoa. Ymmärrän siis hyvin, että jollekin yksiö on aivan liian pieni asunto.

Suomen piti olla hyvinvointivaltio, mutta tätä maata muutetaan vauhdilla luokkayhteiskunnaksi, jossa vähävaraiset sullotaan kopperoihin samalla kuin vauras porukka esittelee hulppeita huviloitaan ja huussejaan mainoskanavilla ja kiiltävissä lehdissä. Tällainen kehitys ruokkii katkeruutta, joka voi joskus purkautua kaikille ikävällä tavalla.

Vierailija
531/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän sana on tukiaisia saavien ihmisten nöyryyttäminen eri tavoilla, että tietävät varmasti paikkansa. Sinänsä ristiriudassa tämän "maailman onnellisin kansa" - jargonin kanssa. En ole kyllä hullumpaa kikkailua kuullut, kun tuo makuuhuoneen oven lukitseminen..:D

ketään ei tässä nöyryytetä, muualla maailmassa työssäkäyvätkin saatta joutua asumaan kimppakämpissä, täällä on kauhistuksen aiheena kun yhteiskunnan piikkiin saa ilmaisen yksiön että miksi ei kaksiota...

Miksi vääristelette, vai ettekö lukeneet juttua?

juttu luettu, "Jaana" valittaa että on noloa asuu viiskymppisenä yksiössä, kertoo riittävästi tyypistä.

Vierailija
532/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisi rehellisesti yksiöön. Tuo asumismuoto vasta outo ja nöyryyttävää onkin. On mulla toi huone, muttei varaa maksaa siitä.

Mikä tuollaisessa järjestelyssä on mielestäsi nöyryyttävää? Jos köyhällä ei ole varaa maksaa jostain ylimääräisestä, on vain luonnollista ettei hänellä ole sitä.

No just se, että se ylimääräinen lukittu huone viestii "huutomerkkinä" vähävaraisuudesta. "Rehellinen yksiö" olisi parempi.

-Eri

Miten se muka viestii "huutomerkkinä" vähävaraisuudesta, että makuuhuoneen ovessa on lukko? Kukaan ei taatusti ole pakottanut Jaanaa kertomaan koko maailmalle, että hän joutui luopumaan yhdestä huoneesta pakon edessä. Nyt hänen on tietysti myöhäistä muuttaa linjaa, kun hän on hakeutunut ju

Aivan luonnollistahan se on, että esim. vieras kysyy, onko tämä kaksio, tai etsii vessaa ja kysyy onko se vessa täällä, tms? Itse en varmaan useimpia tuntemiani ihmisiä kutsuisi kylään tuossa tilanteessa.

Vierailija
533/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää se, että tämäkin tapaus on ollut 30v työelämässä ja silti rahat on loppu! on se elämä vaan kallista!

Vierailija
534/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nautin siitä kuinka tekoäly aiheuttaa tulevaisuudessa monen keskiluokkaan kuuluvan tippumisen köyhälistöön ja työttömäksi 😂

Tulen sitten huutelemaan teille, että menkää töihin

Tämä. Elon Musk on btw sanonut että tekoäly tulee jättämään miljoonia työttömäksi joten kansalaispalkka on ainoa ratkaisu

Ai nyt vihervassu uskookin Muskia.

Jännä.

Kirjoittaako siellä Arto "100 000 uutta työpaikkaa" Satonen ?

Vierailija
535/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kaksio kuulostaa aika luksukselta yhdelle. 

Nimim. puolison ja kahden pikkulapsen kanssa vuokrakaksiossa, (ei veronmaksajien maksamassa).

Vierailija
536/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus, kun lainaaminen ei toimi.

En oleole kuvittelemassa, että mielenterveyssyistä maksettaisiin kaksiota. Silti moni sen mieleneterveyssyistä tarvitsee ja itse olen tehnyt hommia paljon sen eteen, ettei ole tarvinnut asua yksiössä, kun kärsisin siitä.

Unettomalle ei tee hyvää, että makuutila on sama tila. Vie ne vähäisetkin unet.

Herkät/ neuroepätyypilliset/ traumatusoituneet tms kuormittuvat siitä, kun tilassa on "too much going on". Tilan jakaminen erillisiin osioihin auttaa hermoston ylikuormittumisen kanssa.

Vierailija
537/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen avulias ratkaisu vuokranantajalta. Mutta surullista, että Jaanakin on yksinhuoltajana elänyt varmaan pakon edessä kädestä suuhun ja lasten isä varmaan elelee mukavasti ok-talossaan. Se on surullista Suomessa, kuinka helpolla vastuuta välttelevät pääsevät. Sen vuoksi olisi kohtuullista, että Jaana saisi asua kaksiossa.

Vierailija
538/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää se, että tämäkin tapaus on ollut 30v työelämässä ja silti rahat on loppu! on se elämä vaan kallista!

Jos on matalapalkkaduunissa, ei välttämättä jää mitään tai juuri mitään säästöön. Pärjää omillaan ehkä about juuri niin kauan kuin on ne tulot.

Vierailija
539/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin opiskelijana soluhuoneessa, jonka vuokran opintotuki just ja just kattoi. Opiskelujen jälkeen asuin itse maksamassani vuokrayksiössä. Soluun verrattuna se oli luksusta.

Esi-isät asuivat luolissa. Luoliin verrattuna savupirtit olivat luksusta.

Vierailija
540/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän Jaanaa. Minulla on kaksi kotia, kaksi omistusasuntoa, joiden lämpimien tilojen yhteenlaskettu tila on noin 150 neliötä. Se on liian vähän minun tarpeisiini ja etenkin omistamani tavaramäärän säilyttämiseen. Eikä kyse olekaan erityisen tilavista asunnoista. Nykyisin asuntolehdissä ja -ohjelmissa esitellään 200-300 neliön omakotitaloja ja "mökkejä".

Minäkin olen tyytymätön asumisjärjestelyyni. Mutta minulla ei ole varaa ostaa hienoa 200-300 neliön asuntoa. Ymmärrän siis hyvin, että jollekin yksiö on aivan liian pieni asunto.

Suomen piti olla hyvinvointivaltio, mutta tätä maata muutetaan vauhdilla luokkayhteiskunnaksi, jossa vähävaraiset sullotaan kopperoihin samalla kuin vauras porukka esittelee hulppeita huviloitaan ja huussejaan mainoskanavilla ja kiiltävissä lehdissä. Tällainen kehitys ruokkii katkeruutta, joka voi joskus purkautua kaikille ikävällä tavalla.

hyvinvointivaltiota ei ole saavutettu siksi että taivaalta olisi tippunut rahaa, vaan suomessa on melko kova prosgressiivinen verotus. Viime vuosina on noussut tämä ei kannata tehdä töitä, jos ei ole unelmaduuni trendi ja ihme käsitys että tuilla pitäisi kustantaa hulppea elämä. jos 150m2 kahteen kämppään jaettuna on yksinasuvalle liian vähän, sulla on paha hamstrausongelma, mut haaveile tokii 300m2 asunnosta, pystyt täyttämään sen roinalla melko pian ja sitten tarvitaan 400-500m2.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän