Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Viisikymppinen Jaana kokee yksiössä asumisen nöyryyttäväksi

Vierailija
29.03.2025 |

Tukien varassa elävä Jaana asui kaksiossa, jonka vuokrasta tuli hänelle liian kallis asumistuen leikkauksien takia.

"Jaana yritti etsiä halpaa yksiötä, mutta ei löytänyt sopivaa, eikä hänellä ollut varaa jatkaa aiempaa suuremman omavastuun maksamista.

Epätoivoisen tilanteen edessä Jaana oli yhteydessä vuokranantajaansa Jyväskylän vuokra-asuntoihin (JVA), ja pyysi asunnon muuttamista joustoasunnoksi. Jaana oli kuullut menettelystä tuttavaltaan.

Niinpä Jaanan makuuhuoneen oveen asennettiin lukko, jolloin kaksiosta tuli yksiö. Kun neliöt vähenivät, myös vuokra laski.

---

Jaana pitää tilannettaan nöyryyttävänä.

Viisikymppinen Jaana kertoo, että hän on ollut työelämässä yhtäjaksoisesti noin 30 vuotta. Jaana jäi sairauslomalle nivelrikon vuoksi noin puoli vuotta sitten, minkä jälkeen hänen tulonsa tippuivat.

Jaanaa harmittaa, että huonon taloustilanteen sattuessa yhteiskunta ei tue häntä nykyistä enempää.

- Olen ollut yksinhuoltaja ja asunut olohuoneessa. Kun muutin tähän asuntoon, sain vihdoin oman makuuhuoneen, mutta nyt olen taas olohuoneessa."

https://yle.fi/a/74-20149669

Kommentit (784)

Vierailija
481/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän sana on tukiaisia saavien ihmisten nöyryyttäminen eri tavoilla, että tietävät varmasti paikkansa. Sinänsä ristiriudassa tämän "maailman onnellisin kansa" - jargonin kanssa. En ole kyllä hullumpaa kikkailua kuullut, kun tuo makuuhuoneen oven lukitseminen..:D

Jaanahan itse pyysi tuota järjestelyä ettei tarvitsisi muuttaa. Nyt sitten uhriutuu iltapäivälehdessä. Ihan tavallista on, että itse elatuksestaan vastaava muuttaa piebempään jos ei enää ole varaa maksaa isomman asunnon kuluja, tai jos ei halua muuttaa niin sulkee huoneita pois käytöstä eikä lämmitä niitä peruslämpöä enempää.

Vierailija
482/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että pitäisi etsiä halvempaa asuntoa ja ymmärrän, jos ei niin helposti löydy sellaista.

Mutta tällainen ratkaisuhan on kerrassaan absurdi ja idioottimainen. Mitä tuo toisen huoneen lukitseminen ketään hyödyttää ja miten se muuttaa tilannetta. Huone on sitten vain tyhjänpanttina periaatteen vuoksi. Kuitenkin siitä juoksee kulut  joltain.

Entä kuka sen huoneen siivoaa säännöllisesti? Mitä jos siellä tulee vaikka joku vesivuoto vaikkapa patterista? Tai tulipalo? Tuohan vain heikentää asunnon ja koko taloyhtiön kuntoa ajan mittaan, kun sinne voi vaikka ötökät pesiintyä.

Olisiko muidenkin taloyhtiöiden kaksioiden vuokria pitänyt sitten laskea? Ja nostaa jälleen kun Jaanalla on varaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisi rehellisesti yksiöön. Tuo asumismuoto vasta outo ja nöyryyttävää onkin. On mulla toi huone, muttei varaa maksaa siitä.

Mikä tuollaisessa järjestelyssä on mielestäsi nöyryyttävää? Jos köyhällä ei ole varaa maksaa jostain ylimääräisestä, on vain luonnollista ettei hänellä ole sitä.

No just se, että se ylimääräinen lukittu huone viestii "huutomerkkinä" vähävaraisuudesta. "Rehellinen yksiö" olisi parempi.

-Eri

Lisään, että itsekin asun vuokralla vaimon ja lasten kanssa eikä saada mitään asumistukea, vain lapsilisää, joten tämä ei ole omakohtainen asia. Mutta joo, nololta tuntuisi selittää jotakin ylimääräistä lukittua huonetta, jos sen syynä olisi vähävaraisuus, joten osaan asettua ko. henkilön asemaan näiltä osin.

-Eri (Sama kuin lainaamassani edellisessä kommentissa)

Vierailija
484/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon viiskymppinen mies. Ja nyt oon muuttamassa mun äitin taloon. Ei siks ettei raha riittäisi, vaan siks kun tilanteessa ei oo mitään järkee, että äiti asuu yksin isossa omakotitalossa ja mä yksin isossa perheasunnossa. Samaten tällä hetkellä kaikkee muutakin on kaksi. Nettiliittymä, auto, pesukone ym. Tää on just sitä ylikulutusta mistä puhutaan. Yksiössä mulla kaatuisi seinät päälle, mutta tossa talossa asuttaa kätevästi, toinen toisessa päässä toinen toisessa. Jossain Italiassa tää ois ihan normaali käytäntö, mutta ei noi kuntia sitä ymmärrä, vaan aina maksattamassa laskujaan yhteiskunnalla. Ei vuokrien maksu kuulu yhteiskunnalle. Sillä on tärkeämpiä tehtäviä, koulutus, terveydenhoito ja infra.

En kyllä suosittele. Mutta jokainen tavallaan. Luultavasti erakoidut sinne sitten itseksesi, kun äitisi siirtyy hoivakotiin tai kuolee. Noi on niin nähty. 

Oma äitini sairastui ja muutettiin lähekkäin, mutta omat elämät aikuisilla on terve vaihtoehto.

N50

Vierailija
485/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän sana on tukiaisia saavien ihmisten nöyryyttäminen eri tavoilla, että tietävät varmasti paikkansa. Sinänsä ristiriudassa tämän "maailman onnellisin kansa" - jargonin kanssa. En ole kyllä hullumpaa kikkailua kuullut, kun tuo makuuhuoneen oven lukitseminen..:D

ketään ei tässä nöyryytetä, muualla maailmassa työssäkäyvätkin saatta joutua asumaan kimppakämpissä, täällä on kauhistuksen aiheena kun yhteiskunnan piikkiin saa ilmaisen yksiön että miksi ei kaksiota...

Vierailija
486/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisi rehellisesti yksiöön. Tuo asumismuoto vasta outo ja nöyryyttävää onkin. On mulla toi huone, muttei varaa maksaa siitä.

Mikä tuollaisessa järjestelyssä on mielestäsi nöyryyttävää? Jos köyhällä ei ole varaa maksaa jostain ylimääräisestä, on vain luonnollista ettei hänellä ole sitä.

No just se, että se ylimääräinen lukittu huone viestii "huutomerkkinä" vähävaraisuudesta. "Rehellinen yksiö" olisi parempi.

-Eri

Hänelle annettiin mahdollisuus etsiä sellainen. Lukittu huone on lukittu huone, jos sen päättää lukea viestinä jostain niin se on oma asia. Mulla ei ollut opiskelijana varaa ostaa kaupasta mitä halusin, en silti kokenut että ne tuotteet hyllyillä viestivät huutomerkkinä vähävaraisuudestan

Ensiksikin, opiskelijana on normaalia olla vähävarainen, toisin kuin viisikymppisenä, ja ne kalliimmat kaupan hyllyyn jättämäsi tuotteet eivät ole kotona viestimässä vähävaraisuudestasi vieraiden suuntaan.

Vierailija
487/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän harmituksen, mutta mitä nöyryyttävää tällaisessa on? Jos Jaana saisi pitää makuuhuoneen ilmaiseksi käytössään, tilanne olisi epäreilu niitä kohtaan jotka joutuu maksamaan kaksiostaan normaalia kaksion vuokraa.

Tilannehan on epäreilu joka tapauksessa. Jaana saa tässä varata käyttöönsä huoneen, mutta ei maksa siitä. 

Jos talossa asutaan omakustannusperiaatteella, niin muut maksavat Jaanan varaaman huoneen kustannukset.

Mutta jos Jaanan asunto jäisi tyhjilleen jos Jaana muuttaisi pois, talon muut asukkaat joutuisi maksamaan vielä enemmän. Olisiko se parempi?

Kaupungin vuokratalossa ei ole pelkoa. Kunnan eli veronmaksajien piikkiin menisi.

Vierailija
488/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itsemaksamassani omistusasunnossa, mutta en voi ymmärtää näitä päähänpotkijoita, joilla ei ole minkäänlaista ymmärrystä ihmisille, joiden elämä pettää jos vuokra-asumisessa tulee vastoinkäymisiä. Kukaan ei voi tietää milloin joutuu työttömäksi tai terveys pettää. Ketään ei palvele teidän tylyttäjien oksettava käytös. Olette kuin saalistajia savannilla, jotka odottavat heikoimman lannistuvan.

Menet aika pitkälle kun ottaa huomioon, että tässä puhutaan yhden huoneen lukitsemisesta. 

Mielestäni se on  nöyryyttävää. Koska kukaan muukaan ei voi siitä huoneesta hyötyä. Huoneen lukitseminen on pelkkää kiusaamista ja nöyryyttämistä. Kerro minulle, miten hoitaisit asian kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla??

Eikös tämä nimenomaan ole hoidettu mahdollisimman tyydyttävällä tavalla? Vai tarkoitatko kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla sitä, että Jaana saisi tuon huoneen käyttöönsä? Ei se, ettei aina saa haluamaansa, ole lannistavaa, nöyryyttämistä tai mitenkään oksettavaa, kuten sen ilmaisit. Ellei asiaa sitten itse niin tulkitse. 

Vierailija
489/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri

Miten se muka viestii "huutomerkkinä" vähävaraisuudesta, että makuuhuoneen ovessa on lukko? Kukaan ei taatusti ole pakottanut Jaanaa kertomaan koko maailmalle, että hän joutui luopumaan yhdestä huoneesta pakon edessä. Nyt hänen on tietysti myöhäistä muuttaa linjaa, kun hän on hakeutunut julkisuuteen asian kanssa. Hän olisi kuitenkin voinut valita sellaisen linjan, jossa hän kertoo lukkoa ihmetteleville vierailleen hymyssä suin, kuinka mukavaa on kun hän sai lisää rahaa käyttöönsä luopumalla tarpeettomasta huoneesta.

Vierailija
490/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri

Lisään, että itsekin asun vuokralla vaimon ja lasten kanssa eikä saada mitään asumistukea, vain lapsilisää, joten tämä ei ole omakohtainen asia. Mutta joo, nololta tuntuisi selittää jotakin ylimääräistä lukittua huonetta, jos sen syynä olisi vähävaraisuus, joten osaan asettua ko. hen

Häpeä on tunne, inhimillinen sellainen mutta kuitenkin vain tunne. Voihan sitä muuttaa isompaan asuntoon kämppiksen kanssa tai sitten oikeasti kelpuuttaa jokin niistä epäsopivista yksiöistä, jos se on vähemmän noloa. 

Vierailija
491/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri

Hänelle annettiin mahdollisuus etsiä sellainen. Lukittu huone on lukittu huone, jos sen päättää lukea viestinä jostain niin se on oma asia. Mulla ei ollut opiskelijana varaa ostaa kaupasta mitä halusin, en silti kokenut että ne tuotteet hyllyillä viestivät huutomerkkinä vähävaraisuudestan

Opiskelijana on koko elämä mahdollisuuksineen edessä. Olisi älytöntä silloin murehtia tuollaista, koska tekee koko ajan töitä rakentaakseen elämänsä.

Nyt viisikymppisenä työkyvyttömänä hyvän uran tehneenä ymmärrän oikein hyvin, mitä epävarmuutta ja lannistuneisuutta tilanne aiheuttaa. Ei enää ole samoja voimia ja mahdollisuuksia kuin nuorena ja on junia, joiden kyytiin ei päässyt tai joista on tippunut.

Näkeehän sen tässä ketjussa, että negatiivisimpia ja ärhäkimpiä ovat he, jotka ovat jo nuoresta asti jääneet vähän sivuraiteelle.

Vierailija
492/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itsemaksamassani omistusasunnossa, mutta en voi ymmärtää näitä päähänpotkijoita, joilla ei ole minkäänlaista ymmärrystä ihmisille, joiden elämä pettää jos vuokra-asumisessa tulee vastoinkäymisiä. Kukaan ei voi tietää milloin joutuu työttömäksi tai terveys pettää. Ketään ei palvele teidän tylyttäjien oksettava käytös. Olette kuin saalistajia savannilla, jotka odottavat heikoimman lannistuvan.

Menet aika pitkälle kun ottaa huomioon, että tässä puhutaan yhden huoneen lukitsemisesta. 

Mielestäni se on  nöyryyttävää. Koska kukaan muukaan ei voi siitä huoneesta hyötyä. Huoneen lukitseminen on pelkkää kiusaamista ja nöyryyttämistä. Kerro minulle, miten hoitaisit asian kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla??

Mikäli huoneen lukitseminen vuokranantajallekin vuokralaisen omasta pyynnöstä sopii, niin silloinhan asia on hoidettu molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla. Turha vuokralaisen on itkeä, jos/kun on itse tällaista alun alkaenkin ehdottanut ja jopa vuokranantajakin on siihen suostunut.

Vierailija
493/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilapäisratkaisu, kunnes Jaana taas pystyy maksamaan täyden vuokran asunnostaan. Tässä vain ihmettelen kuka vuokranantaja suostuu moiseen järjestelyyn.

Vierailija
494/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri

Hänelle annettiin mahdollisuus etsiä sellainen. Lukittu huone on lukittu huone, jos sen päättää lukea viestinä jostain niin se on oma asia. Mulla ei ollut opiskelijana varaa ostaa kaupasta mitä halusin, en silti kokenut että ne tuotteet hylly

Ei asuntoja aleta kenellekään kustantaa sillä perusteella, missä iässä kukin kokee normaaliksi asua yksiössä tai kaksiossa, eikä kotiin tarvitse kutsua sellaisia vieraita jotka nöyryyttävät sinua tuosta. Menee kestämättömän kulutuksen puolelle, jos asuinneliöitä ja muita elämäntaparatkaisuja kustannetaan sen mukaan, mitä kukin haluaa muille esitellä. 

Vierailija
495/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset saavat asumistukea myös omistusasuntoon. 

Vierailija
496/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 vuotiaalla on vielä yli 15 vuotta aikaa tehdä palkkatyötä ennen eläkkeelle jääntiä. Nivelrikkoon on lääkkeitä. Ei muuta kuin töihin, joita nivelrikkoinenkin voi tehdä.

MITÄ! Kerro heti mitä lääkkeitä on nivelrikkoon? Menen heti hakemaan. JA kerro myös se puhelinnumero johon voi ilmottautua tekemään töitä joita voin nivelrikkoni kanssa tehdä. Kiitos kovasti etukäteen, pelastit elämäni.

Nivelrikko on joka toisella yli viisikymppisellä ja työelämässä ovat eläkeikään ja jatkavat siitä vielä harrastuksiin. Nivelrikko ei oletusarvoisesti rampauta ketään. 

Nivelrikkoa on monen tasoista. Riippuen työtehtävistä ja nivelrikon paikasta, se voi estää tekemästä aikaisempaa työtä. Paha nivelrikko sormissa estää tekemästä mitään sorminäppäryyttä vaativaa, usein myös estää kantamasta mitään painavampaa. Kun henkilö on sairaslomalla, niin eiköhän lääkärin kanssa ole jo käyty asiat läpi. Se ei tuosta selvinnyt, onko otettu huomioon sitä, että vaihdevuodet pahentavat naisten nivelkipuja, jolloin tilanne voi myöhemmin helpottaa.

Vierailija
497/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri

Hänelle annettiin mahdollisuus etsiä sellainen. Lukittu huone on lukittu huone, jos sen päättää lukea viestinä jostain niin se on oma asia. Mulla ei ollut opiskelijana varaa ostaa kaupasta mitä halusin, en silti kokenut että ne tuotteet hylly

Eikös se nimenomaan olisi ikärasismia, jos toisille kustannettaisiin kaksio siksi että he ovat 50-vuotiaita? Meillä on yhteiskunnassa hyväksytty se, että opiskelijat ovat vähävaraisia. Se, jos joku kokee että vähävaraisuus on epänormaalia jossain iässä, on hänen kokemuksensa. 

Vierailija
498/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaanahan itse pyysi tuota järjestelyä ettei tarvitsisi muuttaa. Nyt sitten uhriutuu iltapäivälehdessä. Ihan tavallista on, että itse elatuksestaan vastaava muuttaa piebempään jos ei enää ole varaa maksaa isomman asunnon kuluja, tai jos ei halua muuttaa niin sulkee huoneita pois käytöstä eikä lämmitä niitä peruslämpöä enempää.

Omituista tosiaan, että kehtaa julkisesti itkeä, valittaa ja uhriutua, vaikka itse on asiaa ehdottanut ja kaiken lisäksi sai haluamansa.

Vierailija
499/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että pitäisi etsiä halvempaa asuntoa ja ymmärrän, jos ei niin helposti löydy sellaista.

Mutta tällainen ratkaisuhan on kerrassaan absurdi ja idioottimainen. Mitä tuo toisen huoneen lukitseminen ketään hyödyttää ja miten se muuttaa tilannetta. Huone on sitten vain tyhjänpanttina periaatteen vuoksi. Kuitenkin siitä juoksee kulut  joltain.

Entä kuka sen huoneen siivoaa säännöllisesti? Mitä jos siellä tulee vaikka joku vesivuoto vaikkapa patterista? Tai tulipalo? Tuohan vain heikentää asunnon ja koko taloyhtiön kuntoa ajan mittaan, kun sinne voi vaikka ötökät pesiintyä.

Olisiko muidenkin taloyhtiöiden kaksioiden vuokria pitänyt sitten laskea? Ja nostaa jälleen kun Jaanalla on varaa? 

No ei. Vaan olisi sitten ehkä pitänyt vaatia vain tiukemmin etsimään muuta asuntoa vaikka jostain kauempaa/sieltä, mistä sellaisia löytyy. Kurjaa tietysti asukkaan kannalta joutua muuttamaan jonnekin hevonkuuseen.

Kuitenkin tuo yhden huoneen lukitseminen tuntuu varsin teennäiseltä keinolta. 

Voiko tuon saman sitten tehdä jossain hienommillakin alueilla? Vaikka Helsingin keskustassa, että jää sitten vaikka asumaan keittokomeroon, jos ei halua muuttaa syrjemmälle eikä sieltä Töölöstä saa Kelan tuilla pienempää.

Vierailija
500/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hän on halunnut luoda mieleensä sellaisen representaation, että yksiössä asuminen olisi nöyryyttävää. Outoa kyllä tuollainen joustoasumisen malli, koska varmasti jossain olisi pieni perhe, jossa tarvitaan lapselle oma huone ja vanhemmat olisivat valmiita asumaan olohuoneessa ja vain siksi ettei jaana löytänyt mieleistään yksiötä.