Isä pääsi työeläkkeelle 38vuotta 2-vuoro työtä tehneenä. Eläke vain 1300€/kk !
Hävyttömän pieni eläke koko ikänsä uurastaneelle ihmiselle. Kaikki pakolliset työeläke etc.maksut maksaneena, terveytensä menettäneenä, omaan käteen jää tonni kuukaudessa. Itkettää!
Kommentit (581)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, ihan pari kysymystä:
- mitä isäsi on tehnyt työkseen, koska tuolla kertymällä palkka ei ole kummoinen ollut
- mitä isäsi on tehnyt loput työelämästään vai jäikö ennen aikojaan sairaseläkkeelle? Meinaan, että nyt eläköityvä on lähtökohtaisesti viimeistään siinä 16-18 vuotiaana mennyt duuniin ja painanut sinne n. 65:een asti. Eli työvuosia pitäisi olla työn alla likemmäs 50, eikä 38.
Tehtaassa 2-vuorotyötä. Ei ollut suurituloinen mutta elätti perheensä. Joutui erilaisten sairauksien vuoksi jäämään työeläkkeelle. Työeläke ei siis liity ikään. -ap
Onko ap vastannut jo kysymykseen mille "työeläkkeelle" jäädään sairastuessa? Luulen, ettei ap ymmärrä eläkkeistä juuri mitään ja koko juttunsa on siksi päin mäntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset voisi joskus käydä katsomassa työpaikkailmoituksia mitä nykyään maksetaan palkkaa.
Moni saa samansuuruista palkkaa kuin eläkeläiset eläkettä.
Voi näitä järjen jättiläisiä. Eläke kertyy tehdyistä työvuosista. Jostain se työura aina alkaa, ei huippupalkkaa saa heti.
Noh, toki joissakin ammateissa.
Nykyään on paljon määräaikaisia töitä ja palkkatukitöitä.
Itse on 53-vuotta.
Palkkatukitöissä ollaan 10 kuukautta samassa yrityksessä ja sitten vaihdetaan toiseen yritykseen 10 kuukaudeksi.
Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- mitä isäsi on tehnyt työkseen, koska tuolla kertymällä palkka ei ole kummoinen ollut
- mitä isäsi on tehnyt loput työelämästään vai jäikö ennen aikojaan sairaseläkkeelle? Meinaan, että nyt eläköityvä on lähtökohtaisesti viimeistään siinä 16-18 vuotiaana mennyt duuniin ja painanut sinne n. 65:een asti. Eli työvuosia pitäisi olla työn alla likemmäs 50, eikä 38.
Tehtaassa 2-vuorotyötä. Ei ollut suurituloinen mutta elätti perheensä. Joutui erilaisten sairauksien vuoksi jäämään työeläkkeelle. Työeläke ei siis liity ikään. -ap
Onko ap vastannut jo kysymykseen mille "työeläkkeelle" jäädään sairastuessa? Luulen, ettei ap ymmärrä eläkkeistä juuri mitään ja koko juttunsa on siksi päin mäntyä.
Työkyvyttömyyseläke on nykyään työeläke. Tiedoksesi ellet edes tätä tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siihen malliin kouluttautua ja valita työpaikkansa että rahaa saa tarpeeksi.
Jossei sairastu ja työvuodet katkea lyhyeen. Mulla katkesi 53v ja saan vähemmän työuraan perustuvaa eläkettä kuin apn isä, vaikka on maiserin tutkinto ja hyvä työ sairastuessa. Olin lasten kanssa kotona 7v mikä pienensi kyllä eläkettä. Mutta ap jättää kertomatta, että näin pieneen eläkkeeseen saa kansaneläkettä lisäksi. Itse saan 250/kk miinus verot.
1300e työeläke, saa 167e kansaneläkettä.
Vanhemmalle tulee nyt lisäksi lesken eläkettä, 3 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap vastannut jo kysymykseen mille "työeläkkeelle" jäädään sairastuessa? Luulen, ettei ap ymmärrä eläkkeistä juuri mitää
Työkyvyttömyyseläke on nykyään työeläke. Tiedoksesi ellet edes tätä tiennyt.
Siis kun on eläkeikä tullut täyteen henkilöllä vai mistä puhut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1300 € kuussa on 15 600 € vuodessa. 15 000 € eläkkeen vero% on 4,1 eli kirjoittaja nyt hieman liioittelee.
Joo. Ap puhuu paskaa. Täältä voi jokainen käydä katsomassa.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Ei muuten puhu. Minulla on suunnilleen sama työura ja sama työeläke. Markka-aikana palkka oli noin 1000kk ja joskus oli ylitöitä joka nosti kertapalkan suuremmaksi.
Siis sinulla on tuo 1300 euron brutto ja 1000 euron netto?!
Kyllä.
Asutko ulkomailla, kun et saa kansaneläkettä päälle? Ja miksi pidät noin korkeata veroprosenttia? Tykkäät veronpalautuksista?
Saan suunnilleen tuon saman (työ- ja kansaneläke yht). Täysipäiväisesti olen ollut töissä noin 10 vuotta, loput opiskellut, työttömänä, lasten kanssa kotona tai osa-aikatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu laskee toimeentulonsa pelkän eläkkeen varaan näinä aikoina. Kannattaa kerryttää varallisuutta koko työuran ajan niin, ettei ole riippuvainen pelkästä eläkkeestä.
Eli mitä ehdotat käytännössä? Rikollisuutta vai jättää yöt nukkumatta ja ottaa toinen työ?
"Kyllä, just. Käytetyt kirjathan ei maksaneet mitään, ja eväitäkin sai tehtyä kaupasta ilmaiseksi. Ja sillan alla pystyi asumaan ihan lähellä koulua, ja siellä pystyi illalla nuotiolla keittämään ruokaa, kun ei päivällä ollut käynyt ruokalassa. Oppikouluun mentiin 11-12-vuotiaina. Maalaisille köyhän perheen lapsille ei ollut antaa kotoa rahaa vuokraan, ruokaan tai kirjoihin, eikä opintotukea ollut."
Oli sanomattakin selvää, että illat, viikonloput ja lomat tehtiin töitä keskikouluaikana.
Lukiossa voi jo valita, oliko päivät vai illat koulussa. Muina aikoina tehtiin töitä. Lisäksi opintolainaakin sai, jos luottotiedot olivat kunnossa. Näin 60- ja 70-luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ikäluokassa eläke alkoi vasta 23vuotiaana toisin kun nyt
Mitä pönttö luulit.
Töitä 16 - 62 eläke brutto 1583e.
Voi rauhassa nukahtaa.
Öitä.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Tuon mukaan 1300 brutto, vero kuukaudessa olisi 130 euroa ?
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kuulosta totuudelta, mä saan enemmän tk-eläkettä ja olen tehnyt siivoustyötä joka on huonosti palkattua
Jos olet ollut kunnalla tai valtiolla siivoojana, niin siellä on ollut paljon paremmat eläke-edut ennen vuotta 2005 kuin yksityisellä puolella.
Kokoomus on ollut vallassa nyt 14 v ja on ottanut velkaa 80%. Siis tämä puolue on työnantajien asialla ja mieluiten ottaa ja rosvoaa eläkkeet. On todella käsittämätöntä että KOK loi loimaan liiton ja muutaman lantin takia työssäkäyvät menettävät eläkkeensä. Lapin kausityöntekijät kertovat kuinka alas ihmisen voi alistaa eli orjaksi.
"Joku kirjoitti niistä käytetyistä kirjoista, mutta eihän ne pelkät kirjat riittäneet. Vihkoja, piirustuslehtiöitä, kyniä väikyniä, käsitöihin kankaat ja langat piti ostaa itse yms. Ihmiset jotka eivät ole tuota aikaa koneet eivät voi tietenkään tietää kaikkea."
Minä kirjoitin, ja kävin oppikoulua 60-luvulla, joten alentava käytös ei ole mitenkään tarpeellista. Aina ei jokaista lillukanvartta tarvitse luetella, jos haluaa pitää tekstin tiiviinä ja informatiivisena.
-vapaaoppilaspaikka ja äidin vanhat vaatteet-
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä siinä vollotat?
Uli Uli.
No perkele. Jos nää ikänsä töitä tehneetkään ei saa eläkettä tuon enempää kuin tonnin lapaseen, niin mun eläke tulee olemaan satasen pari. Mitähän silläkin saa sitten joskus 2030-luvun loppupuolella? Käytävä varastamassa jotain purkujätettä, jotta saa kyhättyä itselleen jonkun näköisen suojan sadetta ja kylmää vastaan. Eläke niin pieni, ettei sillä saa edes hirttoköyttä. Kitumiseksi menee.
Jossei sairastu ja työvuodet katkea lyhyeen. Mulla katkesi 53v ja saan vähemmän työuraan perustuvaa eläkettä kuin apn isä, vaikka on maiserin tutkinto ja hyvä työ sairastuessa. Olin lasten kanssa kotona 7v mikä pienensi kyllä eläkettä. Mutta ap jättää kertomatta, että näin pieneen eläkkeeseen saa kansaneläkettä lisäksi. Itse saan 250/kk miinus verot.