Isä pääsi työeläkkeelle 38vuotta 2-vuoro työtä tehneenä. Eläke vain 1300€/kk !
Hävyttömän pieni eläke koko ikänsä uurastaneelle ihmiselle. Kaikki pakolliset työeläke etc.maksut maksaneena, terveytensä menettäneenä, omaan käteen jää tonni kuukaudessa. Itkettää!
Kommentit (581)
Eikö älynnyt säästää ja sijoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkaan menee duunarin kaikki vaiva ja kärsimys.
Mitähän se 15 vuotias nuori pohtii kun hän ei pääse lukioon ja hänelle suositellaan amista. Missä motivaatio?
Jos sen amiksen hoitaa kunnolla, niin työelämässä palkkatulo on usein parempi kuin humanistisesta tiedekunnasta tutkintotodistuksen saaneella. Lisäksi amiksesta pääsee kymmenen vuotta aikaisemmin palkkatöihin. Varsinkin putkarin ja sähkärin liksat ovat hyviä.
Palkka oli kuntasektorilla 2 866 € (134 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 166 € (460 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2022
Ai hyvä palkka sähkärillä?
Vanhanpiian vero oli aikanaan 3-6%. Pitäisi ottaa uudestaan käyttöön.
38 vuotta töitä ja eläke noin huono? Suomessa on systeemissä vikaa?
Paljon isälläsi oli palkka työelämässä?
Työeläkkeelle jääminen huonontaa asiaa.
Mitäs ihmettelemistä siinä. Olen 63 ja eläke brutto 1609, ulosotto ja verot 1050e näppiin. Ei mitään tukia. Koko loppuelämä tätä.
Pyydä isää näyttämään koko eläkeote, veikkaan ettei jälkikasvulle ole kerrottu koko totuutta. Boomerien eläkkeet on 65-70% palkasta, toisin kuin tuleville eläkeläisille 45-50% palkasta, kiitos elinaikakertoimen. Joka on muuten laskusuunnassa, joten eikö kertoimen pitäisi nousta.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jos joutuu hoitokotiin, niin se vähäinenkin elämän aikana kerätty omaisuus realisoidaan hoitomaksujen kattamiseen. Kaikki työ on ollut turhaa.
Sitä on tosi ikävä ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vapaus valita. Voi valita ammatin jossa ansiot ovat keskitasoa tai alle. Toki voi valita myös toisin mutta kaikilla on vapaus tehdä itse omat päätökset ja valintansa.
Ja tähän pohjautuen kummastuttaa natinat siitä miksi oma palkka tai eläke on liian pieni elämiseen. Ja valtion pitäisi tätä lähtökohtaisesti siksi sponsoroida. Auta armias jos sponssirahoja vedetäänkin pois, niin muiden syyhän sekin on. Mihin on unohtunut vastuu oman elämän kustannuksien hoitamisesta. Ei se elämä lopu eläkkeellekään jääntiin yleensä.
Mihin on unohtunut se entinen Suomi, jossa oli työpaikkoja melkein kaikille?
Olen tk- eläkkeellä. Eläke brutto 2965€/kk netto 2225€/kk. Maksajana työnantajanvakuutusyhtiö. Työtapaturma taustalla. 53v mies. Toistaiseksi voimassa oleva päätös.
91 % eläkkeen saajista saa pienempää eläkettä kuin minä. Hyvä minä😁. Kannatti käydä peruskoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt 50 vuotta töitä ja eläke ei ole tosta paljoa isompi.
Kumma juttu. Minä jäin eläkkeelle perushoitajan töistä 53-vuotiaana eli noin 10 v etuajassa. Päivätöitä tein noin 30 v ja eläkkeeni on 1400 e brutto. Miten voi olla, että parikymmentä vuotta pitempään työelämässä olleella on minun eläkettäni pienempi eläke? Minulla kuitenkin 3 äitiyslomaakin oli ja minun aikanani ei äitiysloman aikana karttunut eläke. Työttömänä en ole ollut päivääkään. Aloittajan isän eläke on kyllä harvinaisen pieni.
Ap taitaa puhua nettoeläkkeestä ja me ei tiedetä bruttoa. Veroprosenttihan voi olla vaikka mitä. Eläkeläisen veroprosenttiin vaikuttaa muut mahdolliset tulot.
Jatkossa ilmoittakaa vain bruttoeläkkeen määrä jos haluatte jankuttaa eläkkeen määristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkaan menee duunarin kaikki vaiva ja kärsimys.
Mitähän se 15 vuotias nuori pohtii kun hän ei pääse lukioon ja hänelle suositellaan amista. Missä motivaatio?
Jos sen amiksen hoitaa kunnolla, niin työelämässä palkkatulo on usein parempi kuin humanistisesta tiedekunnasta tutkintotodistuksen saaneella. Lisäksi amiksesta pääsee kymmenen vuotta aikaisemmin palkkatöihin. Varsinkin putkarin ja sähkärin liksat ovat hyviä.
Palkka oli kuntasektorilla 2 866 € (134 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 166 € (460 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin vuodelta 2022
Ai hyvä palkka sähkärillä?
Kun TK-eläkettäni määritettiin niin peruste oli 4000 euron palkka kuukaudessa, muurarin koulutus muutama kuukausi, tosin työkuntohan loppui ennen 60 ikävuotta ja nyt kohtuullisella TK-eläkkeellä joka laskettiin viimeisten vuosien mukaan ja vielä korvattiin loppuvuosien saamatta jääviä ansioita. Meitä on erillaisia ihmisiä toisille sopii sisätyöt istumisineen ja minunlaisille jota koulunkäynti ei niin hiveesti kiinnostanut mutta käsillään tekeminen kyllä, jokaiselle mieltymysten mukaan. Eli kyllä sieltä raksaltakin kohtuu ansiot pystyy tienaamaan.
Suomeen ei kannata jäädä viettämään eläkepäiviä, jos on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jos joutuu hoitokotiin, niin se vähäinenkin elämän aikana kerätty omaisuus realisoidaan hoitomaksujen kattamiseen. Kaikki työ on ollut turhaa.
Sitä on tosi ikävä ajatella.
Yleensä sieltä hoitokodista lähdetään vain yhteen suuntaa, paljonko tarvitset sille reissulle rahaa mukaan?
Se on se palkan suuruus mikä määrittää myös eläkkeen. Ihan sama oletko tehnyt 15 vaiko 50 vuotta töitä, mutta jos palkkasi on ollut 10€/h ei paljoa eläkettä kerrytä
Tämä on hyvä muistutus nuoremmille. Vaikka joskus ketuttaa nousta ja lähteä töihin, kannattaa ajatella vähän pidemmälle, eläkepäiviin. Kyllä tekin tulette eläkettä saamaan. Ja se 50 + ikä, josta tätä eläkettä usein aletaan miettimään, tulee yllättävän nopeasti. Jos 30 hankkii lapsia, 20 vuotta menee kuin siivillä.
Mun eläke tulee olemaan bruttona tonnin. Yli 30 vuotta töitä tehnyt, nyt työttömänä. No, ainakin "tienaan" enempi kuin nykysellään;)
Niinhän minun peruskouluaikoinanikin ysärillä ja vuosituhannen alussa tehtiin. Lukioiässä asuin jo omillani ja tein kaikki illat töitä. Miten liittyy mihinkään? Tuohon aikaan nuorena tehdystä työstä ei kertynyt eläkkeeseen latin latia.