Isä pääsi työeläkkeelle 38vuotta 2-vuoro työtä tehneenä. Eläke vain 1300€/kk !
Hävyttömän pieni eläke koko ikänsä uurastaneelle ihmiselle. Kaikki pakolliset työeläke etc.maksut maksaneena, terveytensä menettäneenä, omaan käteen jää tonni kuukaudessa. Itkettää!
Kommentit (581)
Niinhän se menee että kaikkein keveintä työtä tehneet nostavat ne kaikkein suurimmat eläkkeet. Ovat kuulemma kantaneet sitä raskasta vastuun taakkaa koko elämänsä ajan. Tehneet mahdollisimman vähän ja nostaneet suurinta palkkaa ja palkitaan suurimmalla eläkkeellä vaikka ovat keränneet jo valtavan omaisuuden työuransa aikana. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy. Työssäkäyvät maksavat eläkeläisten eläkkeet.
Täällä ei ihmiset tiedä, että monilla yrityksillä on ollut yksityisiä eläkekassoja ja saavat sieltä ihan itsensä maksamaa eläkettä. Appiukkoni sai suurimman osan ko kassan eläkettä. Itse saan puolet omasta eläkkeestäni yksityisestä kassasta. Jotenkin tästä ei ihmiset tiedä vai eivätkö halua trollitehtailijoina tietää.
Ilmarinen ja keva on yleensä maksamassa eläkkeitä ja he maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Eivät maksa niitä yksityisistä kassoista tulevia eläkkeitä. Minä sekä mieheni saamme omasta eläkekassasta osan eläkkeestä ja osa on se laskennallinen esim. Ilmariselta tuleva. Joka vuosi tulee laskelma erikseen molemmista ja maksaja on joillakin esim. Mandatum ja joillakin joku muu.
Aika heikolla palkalla on tehnyt hommia. Tuo on lähihoitajan eläke. Minulla on 1582e/kk netto. Olen insinööri ja 5v työttömänä uran aikana. Ei ole häävi eläke minullakaan. Se on melkoinen seikkailu, jos ammattina on konepuolen suunnitteluinsinööri.
Vierailija kirjoitti:
Aika heikolla palkalla on tehnyt hommia. Tuo on lähihoitajan eläke. Minulla on 1582e/kk netto. Olen insinööri ja 5v työttömänä uran aikana. Ei ole häävi eläke minullakaan. Se on melkoinen seikkailu, jos ammattina on konepuolen suunnitteluinsinööri.
In toi parempi kuin työmarkkinatuki 595 netto.
Älä puhu paskaa! 1300 euron eläkkeestä jää käteen hieman reilu 1200 euroa. Ja koska hän todellisuudessa saa myös kansaneläkettä jää eläkettä enemmän käteen.
1300 € kuussa on 15 600 € vuodessa. 15 000 € eläkkeen vero% on 4,1 eli kirjoittaja nyt hieman liioittelee.
Vierailija kirjoitti:
1300 € kuussa on 15 600 € vuodessa. 15 000 € eläkkeen vero% on 4,1 eli kirjoittaja nyt hieman liioittelee.
Joo. Ap puhuu paskaa. Täältä voi jokainen käydä katsomassa.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Joku oli laskenut että tasaisella taulukolla joka kuukausi palkka olisi ollut noin 2300 euroa bruttona. Itselläni ja puolisollani palkat samaa tasoa ja joka kuukausi jäänyt säästöön kuitenkin ihan kivasti. Eläkkeelle jäädessämme meillä on reipas pesämuna ja työeläkkeellä voi muuttaa vaikka sinne Espanjaan jos mieli tekee ja eläke juoksee. Eläke on tietysti pieni koska palkkakin on pieni mutta on työssäkäynti kannattanut aivan eri tavoin kuin jos olisimme työttöminä olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaajan isä on tehnyt työuran matalapalkka-alalla. Onko myös ollut työttömyysjaksoja tai osa-aikaisuutta työuran aikana? Onko joskus työuran alkupuolella työnantaja jättänyt maksamatta eläkemaksut? Joskus vuosikymmeniä sitten se oli mahdollista.
Eihän tuo reilulta näytä. Ymmärrän aloittajan kiukun ja surun.
Muistakaa seurata omaa eläkekertymää koko työuran ajan ihan alusta lähtien.
Siis matalapalkka-alallakin tulee parempi kertymä ja vielä 2-vuorolisät. En voi uskoa tuota. Sukulaisnainen oli keittiöapulainen päivätyössä työuransa. Siis oikeasti todella pienipalkkainen ala, miehillä on lähes aina selvästi parempi palkka heidän "matalapalkka-aloillaan". Työeläke noin 1600.
Mulla on kertymä 1400 ja olen 47-vuotias. Työurassa useampia katkoja.
Juu, 47-vuotiailla kertyy eläke ihan alusta lähtien, jopa niistä 16-vuotiaana tehdyistä kesätöistäkin. Vanhemmilla ei kerry kuin 24-vuotiaasta eteenpäin. Mutta samat leikkaukset koskee 60-luvulla syntyneitä kuin nuorempiakin, eikä saa lopussa enää sellaisia superkarttumia kuin edelliset ikäluokat sai kompensoimaan juuri tuota ettei alkupäästä kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaajan isä on tehnyt työuran matalapalkka-alalla. Onko myös ollut työttömyysjaksoja tai osa-aikaisuutta työuran aikana? Onko joskus työuran alkupuolella työnantaja jättänyt maksamatta eläkemaksut? Joskus vuosikymmeniä sitten se oli mahdollista.
Siis matalapalkka-alallakin tulee parempi kertymä ja vielä 2-vuorolisät. En voi uskoa tuota. Sukulaisnainen oli keittiöapulainen päivätyössä työuransa. Siis oikeasti todella pienipalkkainen ala, miehillä on lähes aina selvästi parempi palkka heidän "matalapalkka-aloillaan". Työeläke noin 1600.
Juu, 47-vuotiailla kertyy eläke ihan alusta lähtien, jopa niistä 16-vuotiaana tehdyistä kesätöistäkin. Vanhemmilla ei kerry kuin 24-vuotiaasta eteenpäin. Mutta samat leikkaukset koskee 60-luvulla syntyneitä kuin nuorempiakin, eikä saa lopussa enää sellaisia superkarttumia kuin edelliset ikäluokat sai kompensoimaan juuri tuota ettei alkupäästä kertynyt.
Höpö höpö!
Tarkista tietosi! 47-vuotias on täyttänyt 23 vuotta vuonna 2021! Eläke alkoi kertymään 18-vuotiailta vasta 2005!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten puhu. Minulla on suunnilleen sama työura ja sama työeläke. Markka-aikana palkka oli noin 1000kk ja joskus oli ylitöitä joka nosti kertapalkan suuremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vero on lähempänä kymmentä prosenttia, tuo 4,1 ei pidä paikkaansa. Lisäksi elinaikakerroin joka on viiden prosentin paikkeilla, riippuen syntymävuodesta. Ja jos "tienaa" jotain alle 11000€ vuodessa veroa ei mene. Luvut ovat noin eli sinnepäin.
Kannattaa siihen malliin kouluttautua ja valita työpaikkansa että rahaa saa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, ihan pari kysymystä:
- mitä isäsi on tehnyt työkseen, koska tuolla kertymällä palkka ei ole kummoinen ollut
- mitä isäsi on tehnyt loput työelämästään vai jäikö ennen aikojaan sairaseläkkeelle? Meinaan, että nyt eläköityvä on lähtökohtaisesti viimeistään siinä 16-18 vuotiaana mennyt duuniin ja painanut sinne n. 65:een asti. Eli työvuosia pitäisi olla työn alla likemmäs 50, eikä 38.
Nyt eläköityvällä on eläke kertynyt vasta jostain 23 ikävuodesta lähtien joten ei auta jos on 18v mennyt töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kerry! Olen 46-vuotias eli vm 1979 ja mulle ei todellakaan ole kertynyt eläkettä niistä kaikista opintojen aikaisista töistä, joita olen tehnyt. Ne on viivan alla eläke-ennusteella.
Miksi pitää päteä vaikkei tiedä asiasta yhtään mitään? Jätä kirjoittamatta viestisi, kun et tiedä, ei ole pakko vastata kaikkeen minkä täällä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten puhu. Minulla on suunnilleen sama työura ja sama työeläke. Markka-aikana palkka oli noin 1000kk ja joskus oli ylitöitä joka nosti kertapalkan suuremmaksi.
Siis sinulla on tuo 1300 euron brutto ja 1000 euron netto?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vero on lähempänä kymmentä prosenttia, tuo 4,1 ei pidä paikkaansa. Lisäksi elinaikakerroin joka on viiden prosentin paikkeilla, riippuen syntymävuodesta. Ja jos "tienaa" jotain alle 11000€ vuodessa veroa ei mene. Luvut ovat noin eli sinnepäin.
Ylempänä on tuossa linkki, josta voi käydä tarkistamassa veronmaksajien sivuilta. Pitää paikkansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kertymä 1400 ja olen 47-vuotias. T
Höpö höpö!
Tarkista tietosi! 47-vuotias on täyttänyt 23 vuotta vuonna 2021! Eläke alkoi kertymään 18-vuotiailta vasta 2005!
Sorry, typo. Siis täyttänäyt 23 vuotta vuonna 2001
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulla on tuo 1300 euron brutto ja 1000 euron netto?!
Kyllä.
Ai kaatuu? Kuten 90 luvun laman alla?