Isä pääsi työeläkkeelle 38vuotta 2-vuoro työtä tehneenä. Eläke vain 1300€/kk !
Hävyttömän pieni eläke koko ikänsä uurastaneelle ihmiselle. Kaikki pakolliset työeläke etc.maksut maksaneena, terveytensä menettäneenä, omaan käteen jää tonni kuukaudessa. Itkettää!
Kommentit (581)
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
1990-luvulla tuli työttömiä ovista ja ikkunoista ja silloin sai ansiosidonnaista 2 vuotta ja sitä sai jatkettua opiskelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto pitäisi olla. Max 3000 eur. , kaikenmaailman höttöpoliitikot, salkkureinot ja kuppaneuvokset kyllä elää tuollakin.
Miksi? Miksi hyvin toimeentuleva joka maksaa enemmän veroja ja eläkemaksuja ei saisi saada vastaavasti parempaa eläkettä, josta hän kaiken lisäksi maksaa enemmän veroa kuin pientä eläkettä saava?
Ja suurimmat eläkkeet ovat työnantajan ja työntekijän sopimukseen perustuvia lisäeläkkeitä joita valtio ei voi leikata.
Kyllä kateudellakin pitäisi olla jokin raja.
Siksi just ku hän ei niitä rahoja tarvitse. Eikö ole jo sanoa saanut palkkana. Miksi edes tuloerot on näin suuret että toiset saa eläkkeellä lorvimisesta enemmän rahaa kuin toiset täyttä työpäivää painamalla? Ei pelkkä opiskeluaika selitä tätä. Aika harvan opi nyt kestää kymmentä vuotta ja useimmat alimmat tutkinnotkin kestää sen 3 vuotta joten ei palkkaeron kuuluisi olla noin iso. Myös joillakin 2-3 vuoden koulutuksilla tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko säästöt juotu?
Luultavasti niitä säästöjä ei ole jäänyt perheen elättämisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt 50 vuotta töitä ja eläke ei ole tosta paljoa isompi.
Kumma juttu. Minä jäin eläkkeelle perushoitajan töistä 53-vuotiaana eli noin 10 v etuajassa. Päivätöitä tein noin 30 v ja eläkkeeni on 1400 e brutto. Miten voi olla, että parikymmentä vuotta pitempään työelämässä olleella on minun eläkettäni pienempi eläke? Minulla kuitenkin 3 äitiyslomaakin oli ja minun aikanani ei äitiysloman aikana karttunut eläke. Työttömänä en ole ollut päivääkään. Aloittajan isän eläke on kyllä harvinaisen pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon asuntoja, joissa vuokralainen on maksanut lainat. Lisää ostetaan, mutta ei asuntolainaa kauaa ole, kun vuokratuloja tulee niin paljon, joka kk.
Palkka on kummallakin pieni, mutta ei sillä eläkkeellä eletäkään. Riittää, että yhden asunnon myy, silläkin saa loppuiäksi voita leivän päälle
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Ei ihmiset enää ota paljon lainaa, kun voidaan irtisanoa helposti milloin vaan.
Ja vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja perikuntien asuntoja tulee koko ajan myyntiin.
Eli silloin lainan myöntäjät on lirissä. Milläs ne pankit elikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jos joutuu hoitokotiin, niin se vähäinenkin elämän aikana kerätty omaisuus realisoidaan hoitomaksujen kattamiseen. Kaikki työ on ollut turhaa.
Työtä tehdään siksi että on vara kuluttaa työuran aikana erilaisiin asioihin. Joku ostaa talon, pitää autoa, tekee lapsia, matkustelee jne. Hoitokodissa maksetaan sitten hoito eläkerahoista ja säästöistä. Mihin sinä tarvitset rahaa kuolemasi jälkeen?
kuinka moni työssä kävijöistä elää veloissa? 80%? 90%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, ihan pari kysymystä:
- mitä isäsi on tehnyt työkseen, koska tuolla kertymällä palkka ei ole kummoinen ollut
- mitä isäsi on tehnyt loput työelämästään vai jäikö ennen aikojaan sairaseläkkeelle? Meinaan, että nyt eläköityvä on lähtökohtaisesti viimeistään siinä 16-18 vuotiaana mennyt duuniin ja painanut sinne n. 65:een asti. Eli työvuosia pitäisi olla työn alla likemmäs 50, eikä 38.
Tehtaassa 2-vuorotyötä. Ei ollut suurituloinen mutta elätti perheensä. Joutui erilaisten sairauksien vuoksi jäämään työeläkkeelle. Työeläke ei siis liity ikään. -ap
Tämä! Vastasit juuri itse itsellesi. Huono palkka ja paljon saikkua. Lopputulos on pieni eläke
Sellainen on duunarin elämä.
"menkää loiset töihin" siteeraus tähän väliin.
Vierailija kirjoitti:
Eläke on puhtaasti ammatinvalintakysymys. Tein eläkkeeni eteen 34 vuotta työtä ja nyt bruttoeläkkeeni on 2560 euroa/kk.
Eli nyt kaikki fyysikoiksi, lääkäreiksi, juristeiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se siis jonkun muun kuin isäsi vika että ei kouluttautunut paremmin, tai muuten pyrkinyt elämässä eteenpäin?
Onko se siis niin, että ns. tavallisia töitä ei tarvitse kenenkään tehdä ja jos tekee, siitä ei saa toimeentuloaan tienata? Jos kaikki olisivat professoreita, heistä suurin osa tekisi ns. tavistöitä.
Saa moni työssäkäyväkin asumistukea ja toimeentulotukea ja asuu vuokralla, ei saa pankista asuntovelkaa.
Niin jos hetkeksi pysähdymme miettimään noita muutamaa sanaa eli työssäkäyvä ja pankki laina mitä ei myönnetä. Miten se on mahdollista? Tähän lisäksi se kasvava joukko joilla ei ole töitä lainkaan.
No se on siten mahdollista että pankki katsoo että palkka ei ole riittävä. Tässä kohdin kuuluisi herätyskellojen soivan päättäjien taholla mutta eih.
Onko pankki lainat nykyään rikkaiden etuoikeus eikä edes keskiluokan saati alemman keskiluokan oikeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vapaus valita. Voi valita ammatin jossa ansiot ovat keskitasoa tai alle. Toki voi valita myös toisin mutta kaikilla on vapaus tehdä itse omat päätökset ja valintansa.
Ja tähän pohjautuen kummastuttaa natinat siitä miksi oma palkka tai eläke on liian pieni elämiseen. Ja valtion pitäisi tätä lähtökohtaisesti siksi sponsoroida. Auta armias jos sponssirahoja vedetäänkin pois, niin muiden syyhän sekin on. Mihin on unohtunut vastuu oman elämän kustannuksien hoitamisesta. Ei se elämä lopu eläkkeellekään jääntiin yleensä.
Ilmeisesti on myös vapaus valita millaiset geenit saa, millaiseen perheeseen syntyy ja millaisen kasvatuksen saa, terveys jne. mitkä kaikki vaikuttaa siihen kuinka paljon on mistä vapaasti valita tai onko ollenkaan vapautta valita miten pystyy kouluttautumaan tai mihin töihin kyvyt riittää.<
Mun enoni oli itseoppinut talonrakentaja ja oli kuollessaan miljoona omaisuus.
Ainiin unohdin mainita että hän eli s.1930-k.2001 sitten tuli boomerit ja teki talon ostaminen ja kunnostaminen ja myynti toimesta yritystoimintaa ja siten vero karhu iski väliin ja toiminta ei sitten enää kannata. Kiitos hyvää yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vapaus valita. Voi valita ammatin jossa ansiot ovat keskitasoa tai alle. Toki voi valita myös toisin mutta kaikilla on vapaus tehdä itse omat päätökset ja valintansa.
Ja tähän pohjautuen kummastuttaa natinat siitä miksi oma palkka tai eläke on liian pieni elämiseen. Ja valtion pitäisi tätä lähtökohtaisesti siksi sponsoroida. Auta armias jos sponssirahoja vedetäänkin pois, niin muiden syyhän sekin on. Mihin on unohtunut vastuu oman elämän kustannuksien hoitamisesta. Ei se elämä lopu eläkkeellekään jääntiin yleensä.
Mä valitsen että haluan juristiksi. miksi mulle yliopistossa sanotaan että pitää käydä pääsykoe? miksi en pääse opiskelemaan juristiksi kun olen käynyt pääsykokeen? Enkö saakaan itse valita? Häh!!?
Onnea valinnan johdosta. Muutaman juristin tiedän ja voin
ei mutta kun mä sain valita. Nyt sanot etten saakkaan. Kuis ny silleen?
Vierailija kirjoitti:
Minua ei itketä. Olen tehnyt 30 vuotta kevyttä päivätyötä ja lisäksi 5 vuotta ansiosidonnaisella. Nyt eläkkeestä jää käteen 1700 €.
Mä en ole tehnyt päivääkään ja käteen tulee 1500. Oikeasti kun katsotaan mitä kaikki maksaa mulle kuuluisi 2500 ja sulle 4700.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luota eläkesysteemiin.
Boomerit on ajaneet ahneesti omaa etua.
Muut maksaa ja kärsii.
Nuoret on oikeassa siinä, että eläkesysteemi tosiaan voi romahtaa.
Ja minimissään tulevia eläkkeitä leikataan voimakkaasti.
Sen sijaan boomereilta eivät leikkaa.
Kas kummaa boomerhullukin astui kehiin😂
joo eihän boomerit ole eläkkeellä😂😂 tai olleet vaikuttamassa 60 vuotta suomen asioissa isoimpana äänestäjä kuntana😂
Vierailija kirjoitti:
No eläkehän määräytyy ansioiden perusteella. Lyhyt työura ja pienet tulot -> pieni eläkä. Pitkä työura ja isot tulot -> iso eläke. Muissa tapauksessa jotain sieltä väliltä.
Puolison kanssa ollaan molemmat 62-vuotiaita ja aloitettu työura suunnilleen parikymppisinä. Puoliso on välillä pitänyt taukoa opintojen takia, ollut yrittäjänä ilman suurta menestystä, hoitanut lapsia kotona ja palkkatöissä ollessaan ollut melko pienipalkkaisissa hommissa. 3 vuoden päästä tuleva eläke jää reiluun tonniin, kansaneläke nostaa sitä vähän.
Minä taas olen painanut hyväpalkkaisia töitä nyt 40 vuotta putkeen, alkupäässä hoidin korkeakouluopintoja työn ohessa iltaisin ja viikonloppuisin. Eläkearvio näyttää että 65-vuotiaana eläkettä olisi kertynyt 5900€/kk. Eiköhän me pärjätä vaikka puolison eläke on aika pieni.
Elämä on valintoja.
Miksi et maininnut sitä että Pitkä työura ja pienet tulot -> pieni eläke?
Miksi AMK tutkinnon suorittaneita on laitettu karenssin uhalla töihin 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämään tavaroita kauppoihin, laittamaan palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamaan osastonsihteeriä sairaaloihin, hoitamaan lapsia päiväkoteihin. Ja tota ennen on oltu tes-palkkatyössä eli työkokemusta on jo.
Ja sitten joku toinen vetää 1900 netto eläkettä kotona.
-----------------lainaus ei toimi------------------
Koska AMK käyneet on juuri noita tekemässä ja siksi me merkonomit olemme työttöminä. BTW tradenomi eli AMK käynyt on asiantuntija jonka kuuluu olla kaupan johtaja ei hyllyttäjä mikä kuuluu 10 vuotiaalle kesähessulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa kun eläkkeet on oikeasti todella pieniä. Minun eläkkeeni on pienempi, mutta saan lisäksi kansaneläkettä. Isäsi pitää muistaa hakea sitä erikseen.
Keskimääräinen työeläke on noin 1600 euroa ja puolet eläkeläisistä saa vähemmän.
Jos joku väittää, että eläkeläiset elävät herroiksi, valehtelee ja on todennäköisesti perussuomalaisten tai kokoomuksen äänestäjä.
Kansaneläkettä voi hakea 65- vuotta täytettyään,jos ehdot täyttyy
Pötyä. Vanhuuseläke haetaan silloin. Kansaneläke kuuluu iästä riippumatta jokaiselle eläkkeellä olevalle, jonka työeläke on pieni.
<
Paljonkohan se on? koitin etsiä mutta en löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AMK tutkinnon suorittaneita on laitettu karenssin uhalla töihin 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämään tavaroita kauppoihin, laittamaan palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamaan osastonsihteeriä sairaaloihin, hoitamaan lapsia päiväkoteihin. Ja tota ennen on oltu tes-palkkatyössä eli työkokemusta on jo.
Ja sitten joku toinen vetää 1900 netto eläkettä kotona.
-----------------lainaus ei toimi------------------
Koska AMK käyneet on juuri noita tekemässä ja siksi me merkonomit olemme työttöminä. BTW tradenomi eli AMK käynyt on asiantuntija jonka kuuluu olla kaupan johtaja ei hyllyttäjä mikä kuuluu 10 vuotiaalle kesähessulle.
Niin, työttömiä on ollut AMK tutkinnolla työkokeilussa, nyt se ei enää onneksi kelpaa sakkomaksuihin.
Mutta toimeentulotukeen tulee työvelvoite https://yle.fi/a/74-20043998
Tuskin on jos on pienellä palkalla painanut. Tousta se on niillä jotka saivat kunnon palkan ja nyt nostavat ison eläkkeen. Kyllä niillä on millä mällätä.