Isä pääsi työeläkkeelle 38vuotta 2-vuoro työtä tehneenä. Eläke vain 1300€/kk !
Hävyttömän pieni eläke koko ikänsä uurastaneelle ihmiselle. Kaikki pakolliset työeläke etc.maksut maksaneena, terveytensä menettäneenä, omaan käteen jää tonni kuukaudessa. Itkettää!
Kommentit (581)
Mun eläke tulee olemaan ~2500e.
Verotus eläkkeissä on kovempi kuin palkan.
Olen toiminut aineenopettajana. Kahdeksan vuotta eläkeikään.
Ei näillä hurrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto pitäisi olla. Max 3000 eur. , kaikenmaailman höttöpoliitikot, salkkureinot ja kuppaneuvokset kyllä elää tuollakin.
Miksi? Miksi hyvin toimeentuleva joka maksaa enemmän veroja ja eläkemaksuja ei saisi saada vastaavasti parempaa eläkettä, josta hän kaiken lisäksi maksaa enemmän veroa kuin pientä eläkettä saava?
Ja suurimmat eläkkeet ovat työnantajan ja työntekijän sopimukseen perustuvia lisäeläkkeitä joita valtio ei voi leikata.
Kyllä kateudellakin pitäisi olla jokin raja.
Miksi AMK tutkinnon suorittaneita on laitettu karenssin uhalla töihin 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämään tavaroita kauppoihin, laittamaan palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamaan osastonsihteeriä sairaaloihin, hoitamaan lapsia päiväkoteihin. Ja tota ennen on oltu tes-palkkatyössä eli työkokemusta on jo.
Ja sitten joku toinen vetää 1900 netto eläkettä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Liittyy. Työssäkäyvät maksavat eläkeläisten eläkkeet.
Täällä ei ihmiset tiedä, että monilla yrityksillä on ollut yksityisiä eläkekassoja ja saavat sieltä ihan itsensä maksamaa eläkettä. Appiukkoni sai suurimman osan ko kassan eläkettä. Itse saan puolet omasta eläkkeestäni yksityisestä kassasta. Jotenkin tästä ei ihmiset tiedä vai eivätkö halua trollitehtailijoina tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus haluaa leikata 9 miljardia.
No, 2 miljardin ansiosidonnaisesta ei voi leikata 9 miljardia.
Itse luulen, että eläkeläiset siirrettäisiin yleisen asumistuen piiriin, sitä ei saa omistusasuntoon. Sitä ehdotettiin jo viime kesänä.
Ensin on tietysti vaalit.
Siis kunnallisvaaleissa ei tuollaisia eläkeasioita päätetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut töissä nyt 18v. Eläkettä kertynyt jo 825e/kk. Varastotöitä tehnyt tuosta 16v.
Miten huonot liksat pitää olla että on noin pieni eläke?
No ennen ei edes eläke kertynyt alle 18 vuotiaana tehdystä työstä. Siis ne ei saa edelleenkään eläkettä tuolta ajalta vaikka sinä saat.
1990- luvulla syntyneille kertyy vasta eläke alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, ei muille.
Eläke on kertynyt vuodesta 2005 asti 18-vuotiaasta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa kun eläkkeet on oikeasti todella pieniä. Minun eläkkeeni on pienempi, mutta saan lisäksi kansaneläkettä. Isäsi pitää muistaa hakea sitä erikseen.
Keskimääräinen työeläke on noin 1600 euroa ja puolet eläkeläisistä saa vähemmän.
Jos joku väittää, että eläkeläiset elävät herroiksi, valehtelee ja on todennäköisesti perussuomalaisten tai kokoomuksen äänestäjä.
Kansaneläkettä voi hakea 65- vuotta täytettyään,jos ehdot täyttyy
Pötyä. Vanhuuseläke haetaan silloin. Kansaneläke kuuluu iästä riippumatta jokaiselle eläkkeellä olevalle, jonka työeläke on pieni.
Joo tämä on totta. Miksi sille on annettu alanuolia. Kaikki jotka saavat pientä työeläkettä, säästäkää Kelan työntekijän työaikaa ettei joudu metsästämään teitä ja hakekaa omatoimisesti se kansaneläke.
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke tulee olemaan ~2500e.
Verotus eläkkeissä on kovempi kuin palkan.
Olen toiminut aineenopettajana. Kahdeksan vuotta eläkeikään.
Ei näillä hurrata.
Tarkennan. Niin se brutto on 2500 ja siitä vielä verot veks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luulen, että eläkeläiset siirrettäisiin yleisen asumistuen piiriin, sitä ei saa omistusasuntoon. Sitä ehdotettiin jo viime kesänä.
Siis kunnallisvaaleissa ei tuollaisia eläkeasioita päätetä.
Niin, mutta ehdokkaat haluaa tulla valituiksi kunnallisvaaleissa ja aluevaaleissa.
Turku on saamassa sdp johdon valtuustoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aloittanut työt 1978 ja ollut siitä asti töissä. 90-luvulla olin joitakin vuosia kotona hoitamassa lapsia ja nyt kun jään eläkkeelle on eläke tuota samaan luokkaa, kuin ap:n isällä.
Jos takuueläke on noin tonni niin siihen katsoen ei kannata työnteko, mutta kun ajattelee, että kun on tehnyt töitä ja nostanut edes jonkinlaista palkkaa joka on kuitenkin moninkertainen johonkin työttömyystukeen, niin kyllähän sitä on tuossa ajassa ehtinyt hankkia talon ja auton ja kesäönviettopaikan ja elättänyt 4 lasta yhteiskunnalle veroja maksamaan.
Täytyy vielä lisätä, että ehdi tehdä töitä 5 vuotta enen kuin eläke alkoi kertymään 23 vuotiaana. Kyllä sekin pienentää eläkettä roimasti.
Sa
"Työntekijän palksata on alettu periä työeläkemaksuja vasta 1.1.1993"
Tuo on outo ja kummallinen tieto joka todellakin tulee googlaamalla, mutta jos laitat haluun: maksettiinko 1970-luvulla palkasta eläkemaksuja niin sieltä tulee tieto, että kyllä maksettiin , vaikka prosentti on silloin ollut pienempi. Kyllä eläkemaksuja on maksettu paljon ennen 90-lukua, ei muuten ihmiset olisi voineet olla eläkeellä, jos kukaan ei olisi niitä eläkkeitä maksanut.
Kyllä siitä palkasta on aina mennyt iso osa muualle, kuin omaan käteen.
Jos ihmiset olisi chillailleet eläkeellä jo 30-luvulta(kansanaeläke) ja 50-luvulta (työeläke) eikä niitä kukaan olisi maksanut, niin eihän sellainen systeemi olsi mitenkään toiminut.
Minä olen ollut työelämässä 80-luvun alusta asti ja varmasti on eläkemaksu palkasta mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja monella lapset elätettävänä.
Miksi tämä piti taas tähän laittaa? Kyllä Kela-rotat ovat hyvinkin selvillä näistä asioista.
Millä oikeudella kutsut ihmisiä rotiksi? Teetkö niin myös päin naamaa?
Koska mä voin.
Isäsi eläkekertymä saattoi alkaa kertyä aikanaan vasta silloin, kuin oli jo monet työskennelleet vuosia. Moni meni töihin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo voi olla totta. Onko selvitetty onko kaikki työsuhteet huomioitu ? Tarkistakaa faktat !
Voi olla ihan totta. Pieni palkka,pieni eläke. Jäin muutama vuosi sitten eläkkeelle ja eläkkeeni oli jotain 1350€ br, mutta onneksi indeksikorotukset on nostanut sen liki 1500€ br. Palkka kaupan alalla oli pari tonnia ja työ vuosia pitkälti yli 40.
Nykyään yleensä vain päälliköt saavat täydet työtunnit kaupassa, muilla on 20-30 h viikossa, työtunteja ei saa enempää.
Niin nykyään. Mutta aloitin 70- luvulla kk palkalla ja ihan perus myyjänä olin. Nyt ei todella ole kukaan muu kuin esimiehet kk palkkaisia. Valitettavasti. Toisaalta , tuntilaiset saattavat saada lisätunteja ja palkka voi olla korkeampi kuin kk palkka . Jos hyvin käy. Tämä ohi aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy. Työssäkäyvät maksavat eläkeläisten eläkkeet.
Täällä ei ihmiset tiedä, että monilla yrityksillä on ollut yksityisiä eläkekassoja ja saavat sieltä ihan itsensä maksamaa eläkettä. Appiukkoni sai suurimman osan ko kassan eläkettä. Itse saan puolet omasta eläkkeestäni yksityisestä kassasta. Jotenkin tästä ei ihmiset tiedä vai eivätkö halua trollitehtailijoina tietää.
Ilmarinen ja keva on yleensä maksamassa eläkkeitä ja he maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo voi olla totta. Onko selvitetty onko kaikki työsuhteet huomioitu ? Tarkistakaa faktat !
Voi olla ihan totta. Pieni palkka,pieni eläke. Jäin muutama vuosi sitten eläkkeelle ja eläkkeeni oli jotain 1350€ br, mutta onneksi indeksikorotukset on nostanut sen liki 1500€ br. Palkka kaupan alalla oli pari tonnia ja työ vuosia pitkälti yli 40.
Nykyään yleensä vain päälliköt saavat täydet työtunnit kaupassa, muilla on 20-30 h viikossa, työtunteja ei saa enempää.
Niin nykyään. Mutta aloitin 70- luvulla kk palkalla ja ihan perus myyjänä olin. Nyt ei todella ole kukaan muu kuin esimiehet kk palkkaisia. Valitettavasti.
Moni kaupan alalla työskentelevä saa asumistukea.
Noin 60 % tekee osa-aikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa kun eläkkeet on oikeasti todella pieniä. Minun eläkkeeni on pienempi, mutta saan lisäksi kansaneläkettä. Isäsi pitää muistaa hakea sitä erikseen.
Keskimääräinen työeläke on noin 1600 euroa ja puolet eläkeläisistä saa vähemmän.
Jos joku väittää, että eläkeläiset elävät herroiksi, valehtelee ja on todennäköisesti perussuomalaisten tai kokoomuksen äänestäjä.
Kansaneläkettä voi hakea 65- vuotta täytettyään,jos ehdot täyttyy
Pötyä. Vanhuuseläke haetaan silloin. Kansaneläke kuuluu iästä riippumatta jokaiselle eläkkeellä olevalle, jonka työeläke on pieni.
Kansaneläkettä aletaan maksamaan
Työkyvyttömyyseläkeläisillä on eri eläkeiät kuin muilla. Esimerkiksi minun vanhuuseläkeikä on 63 vuotta. Silloin työkyvyttömyyseläkkeeni muuttuu automaattisesti vanhuuseläkkeeksi. Kansaneläke ei liity eläkeikään. Saan itse sitä työeläkkeen lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu, että olen lähiviikkoina lukenut tämän saman kommentin jo vaikka kuinka monta kertaa? ja vaikka kuinka monesta eri ketjusta.
Ja samoin se että "et saa toimeentulotukea, jos omistat kesömökin" ym ym ihan sanasta samaan sanoja lauseita, joku tänne joka ketjuun postaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja monella lapset elätettävänä.
Miksi tämä piti taas tähän laittaa? Kyllä Kela-rotat ovat hyvinkin selvillä näistä asioista.
Millä oikeudella kutsut ihmisiä rotiksi? Teetkö niin myös päin naamaa?
Koska mä voin.
Kutsutko myös sairaspäivärahaa kelasta saavia rotiksi tai äitiyspäivärahaa saavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu, että olen lähiviikkoina lukenut tämän saman kommentin jo vaikka kuinka monta kertaa? ja vaikka kuinka monesta eri ketjusta.
Ja samoin se että "et saa toimeentulotukea, jos omistat kesömökin" ym ym ihan sanasta samaan sanoja lauseita, joku tänne joka ketjuun postaa.
Miksi luot koko ajan uusia ketjuja samoista aiheista vai haluatko tehdä jonkun valehtelu ketjun, missä ei ole totuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen aloittanut työt 1978 ja ollut siitä asti töissä. 90-luvulla olin joitakin vuosia kotona hoitamassa lapsia ja nyt kun jään eläkkeelle on eläke tuota samaan luokkaa, kuin ap:n isällä.
Jos takuueläke on noin tonni niin siihen katsoen ei kannata työnteko, mutta kun ajattelee, että kun on tehnyt töitä ja nostanut edes jonkinlaista palkkaa joka on kuitenkin moninkertainen johonkin työttömyystukeen, niin kyllähän sitä on tuossa ajassa ehtinyt hankkia talon ja auton ja kesäönviettopaikan ja elättänyt 4 lasta yhteiskunnalle veroja maksamaan.
Täytyy vielä lisätä, että ehdi tehdä töitä 5 vuotta enen kuin eläke alkoi kertymään 23 vuotiaana. Kyllä sekin pienentää el
Eläkemaksun maksoi työnantaja. Työntekijän palkasta on veloitettu eläkemaksu 1.1.1993 alkaen.