Tervehditkö lapsesi hoitopaikan muita vanhempia tuonti/hakutilanteessa?
minusta on normaalia tervehtiä päiväkodissa sisällä ja pihalla muita vanhempia, ja suurimmalla osalla vanhemmista pitää sitä myös normaalina. mutta sitten lapseni päiväkodissa on myös näitä, jotka eivät koskaan tervehdi. ja yhdellä pojalla kumpikaan ei tervehdi. ja muutenkaan en ole kummankaan nähnyt hymyilevän tai muutenkaan elehtivän koskaan. aluksi luulin kun huomasin ettei äiti tervehdi, että ehkä hän on masentunut, väsynyt tms mutta sitten tajusin, että he ovat sellaisia, etteivät tervehdi. tuntuu oudolta. pitkään tein sitä että tervehdin heitä siitä huolimatta että takaisin sain vain pienen vilkaisun, nyttemmin olen jättänyt tervehtimättä. se tuntuu vain niin oudolta, kun lapsemme leikkivät yhdessä ja samasta ovesta kuljetaan, joskus yhtäaikaakin jne. kavereita tms ei todellakaan tarvitse olla,mutta edes pieni päännyökkäys olisi mielestäni korrektia.
Kommentit (103)
Jos joku saa traumoja ja surua tervehtimättömyydestäni (tai siitä nyökkäyksestä, jonka teen jos joku tervehtii) eikä ymmärrä, että haluan olla vain rauhassa, niin se ei ole minun ongelmani.
Siksi on ihan kiva toisaalta, että näistä asioista puhutaan. Ihmisten olisi syytä ymmärtää, että erilaisille käytöksille on erilaisia syitä.
Odotan vain, koska vaikka keltaiset pipot kielletään kun ne loukkaavat... Täytyy tasapäistyä ettei vaan loukata ketään.
Koska en loukkaa tahallisesti (en siis jätä tervehtimättä loukatakseni), niin en myöskään ota mitään syytä niskoilleni.
miten bussikuski, jonka tapaat yheen kerran on enemmän tuttusi kuin lapsesi tarhakaverin vanhempi, jota luultavasti näet päivittäin. Mulla menee ihan yli sun selitykset. Tarhakavereiden vanhempia et tervehdi, koska he eivät ole sen arvoisia mutta bussikuskeja tervehdit koska olet heidän kanssaan tekemisissä.
Ylipäätään musta on aivan älyttömän ylimielinen näkemys, että joku ei ole " tervehtimisen arvoinen" . Yhtälaillako hyväksyt jos minä pysähdyn paskantamaan kohdallesi koska olet mielestäni sen ansainnut. Eihän hyviä tapoja ja yhteiskunnan normeja tarvitse noudattaa.
jos syy siihen, että et tervehdi on, ettei ko henkilö ole tervehdyksen arvoinen.
mutta ethän sinä ymmärrä sitä ollenkaan, kun jatkuvasti toistat tuota:
Morre:
Koska en loukkaa tahallisesti (en siis jätä tervehtimättä loukatakseni), niin en myöskään ota mitään syytä niskoilleni.
Sinä oletat ihmisten tietävän, miksi et tervehdi ja " vaistoavan" että poikkeat yleisistä käytöstavoista ihan muuten vaan, et loukataksesi. Mistä hitosta he sen tietäisivät? Eli siis näin ollen sinä kyllä nimenomaan jätät tervehtimättä loukataksesi, sanot mitä sanot.
Tässä on se ero.
Voit vapaasti paskantaa kohdalleni, jos se elämääsi helpottaa. Minua ei kiinnosta, yritän vain väistää löyhkäävän kasan. (Vertauksesi on aika absurdi.)
Minulle nämä tuntemattomat ovat vain tavallaan ilmaa. Mielestäni olisi yhtä loogista tervehtiä jokaista vastaantulijaa vaikka kauppakeskuksessa. Miksi ette tee niin?
ja b) päiväkodin tuttujen lasten naamalta tutut vanhemmat eivät ole tuntemattomia.
Onko käytöstapojen määritelmä sinulle oikeasti noin outo vai tavoitteletko erikoisuutta?
Morre:
Minulle nämä tuntemattomat ovat vain tavallaan ilmaa. Mielestäni olisi yhtä loogista tervehtiä jokaista vastaantulijaa vaikka kauppakeskuksessa. Miksi ette tee niin?
Minä menen nyt syömään, jatkakaa keskustelua ja jankkaamista ihan rauhassa...
Eikös tämäkin ketju lähtenyt siitä valituksesta kun ihmiset eivät tervehdi?
(Minä painun myös syömään. Enköhän ole kantaani tarpeeksi perustellut.)
Menee päivä pilalle. Jos toinen tervehtii eka, totta kai vastaan.
Ei taitaisi auttaa Morrea, vaikka muuttaisi eteläeurooppaan, jossa on " tapana" tervehtiä. Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa...
Siis ymmärrättekö te, että vuoden, muutaman päästä lapsenne saattavat olla samalla luokalla?
Ja koulun käyntiä on edessä useampi vuosi. Viimeistään koulussa teidän on oltava tekemisissä lapsenne kavereiden vanhempien kanssa. Millaisen kuvan haluatte itsestänne - tervehtimättömät - antaa vanhempina? Ihan tosissaanko uskotte näiden toisten vanhempien ajattelevan teidän olevan fiksu perhe, jolle uskaltaa antaa lapsensa kylään? Voitte uskoa, että vaikeuttaa lasten kaverisuhteitakin.
vain juntti moukka jättää tervehtimättä.
Pointti ei ole siinä palveluksessa, vaan vuorovaikutuksessa.
Olen vuorovaikutuksessa kaupankassan ym. kanssa, mutta muiden vanhempien kanssa en.
(Ja nyt oikeasti syömään. Rautalankakin loppui.)
en ollut yhtään kiinnostunut tutustumaan kehenkään tai juttelemaan kenenkään kanssa.
Nyt lapsi on lähipäiväkodissa ja tervehdin tuntemattomiakin koska nämä vanhemmat haluan oppia tuntemaan edes jollain tasolla.
Yllättävän moni katsoo tarkoituksella maahan tai sivulle, jottei vain joutuisi ottamaan kontaktia vieraaseen ihmiseen - jonka lapsen kanssa oma lapsi kuitenkin viettää 8 tuntia päivässä....
Haluan myös näyttää omalle lapselleni hyvää esimerkkiä: mielestäni ystävällinen tervehdys kuuluu peruskäytöstapoihin, ja pidän kyllä hyvin moukkamaisena ihmistä, joka kohtelee muita kuin ilmaa
Yllättävän moni katsoo tarkoituksella maahan tai sivulle, jottei vain joutuisi ottamaan kontaktia vieraaseen ihmiseen - jonka lapsen kanssa oma lapsi kuitenkin viettää 8 tuntia päivässä....
Haluan myös näyttää omalle lapselleni hyvää esimerkkiä: mielestäni ystävällinen tervehdys kuuluu peruskäytöstapoihin, ja pidän kyllä hyvin moukkamaisena ihmistä, joka kohtelee muita kuin ilmaa
heidän lastensa päivähoitomaksut.
Te, jotka ette tervehdi ihmisiä, joita parhaimmillaan näette viitenä päivässä viikossa kaksi kertaa päivässä: keitä muita jätätte tervehtimättä?
Naapurit, ei tarvitse olla kohtelias kun asutaan vain 20 metrin päässä?
Lähikaupan myyjä, ei tarvitse tervehtiä, koska myyjä tekee vain työtänsä?
Työpaikan ihmiset, siellähän ovat töissä, tervehdin vain jos on jotain erityistä asiaa tai henkilöstä muuta hyötyä?
Työpaikkaruokalan kassa: työtähän hänkin vain tekee, miksi tervehtisin?
Muut siis eivät voi tietää käyttäytymisesi syitä, he vain loukkaantuvat. Et voi " yksin" päättää, miten ihmisten pitää tervehtiä... ja olettaa, että he vaistoavat, mistä omituinen ja tyly käytöksesi johtuu.