Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain valtiolle määräaikaiseen työhön ja ihmettelen miten en päässyt edes haastatteluun, kun googletin työhön valitut henkilöt

Vierailija
27.03.2025 |

Valtion töistä tulee hakijoille viesti, jossa ilmoitetaan valittujen nimet. Nämä nimet olivat harvinaisia nimiä, joten en usko, että olisi välttämättä useampaa samannimistä.

Itselläni olisi ollut kokemusta vastaavista töistä, myös koulutus, en päässyt edes haastatteluun. Googlettelun perusteella valittu ammattikoulun käyneitä noin 20-vuotiaita. Eikä siinä mitään, voi olla, että haastattelussa ovat pärjänneet hyvin, mutta ihmettelen miksi itse en sitten päässyt edes haastatteluun, vaikka minulla olisi ollut alasta varmasti enemmän kokemustakin.

Tuntuu kyllä turhauttavalta hakea, kun tuntuu siltä, että vaan arvotaan haastatteluun/työhön pääsijät.

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän storin tarkoitus oli? Kerropa nyt vielä, mihin hommiin nämä tyypit ovat menneet. Valtiolla on nykyisin aika vähän ammattikoulun käyneitä. 

Ihan asiantuntijatason työstä oli kyse.

T. ap

Ok. Eli kyseessä oli trolli. Näin vähän arvelinkin. 

Ei olen vaan ihan totta. Ammattinimike tähän työhön oli xxxxxxxasiantuntija. En viitsi koko ammattinimikettä kirjoittaa tähän tunnistamisen takia.

Määräaikaisiin virkasuhteisiin nimitettiin 4 henkilöä, joiden nimet mainittu viestissä. Nimityspäätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla valtion virkamieslain (750/1994) 59 :n nojalla.

Tosiaan esimerkiksi yhdestä valitusta löytyy tietoja, että valmistunut 2024 ammattikoulusta, tulee sosiaalisen median profiileja ja ikää se noin 20 vuotta.

Eikä kyse ole siitä etteikö nuoremmilla olisi oikeutta työpaikkaan. Tottakai on, mutta minä ihmettelen sitä miten edes haastatteluun ei pääse vaikka oletettavasti alalta olisi enemmän kokemusta + vielä korkeampi koulutus.

T. Ap

Vierailija
102/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa, että älkää hakeko valtion virkoja tai kaupungin tehtäviä. Ne valitut on talon sisällä sekä työntekijät vaihdetaan keskenään, mutta kun ne on laitettava avoimeen hakuun. Kun niitä ei ilmoiteta yleisessä haussa, varsinkin pienessä kaupungissa löytyy joku jokaa alkaa vaatia vastauksia. 

Aiemmin tuttavani oli kaupungin talolla töissä vuosia, muutti toiselle paikkakunnalle innoissaan uusista haasteista, häntä koipien välissä muutti takaisin, avoin paikka auki ja hänet valittiin siihen, koska aiemmassa tehtävässä oli jo uusi valittu eikä päässyt siihen takaisin, joten vara tehtävä tilalle. Muilla hakijoilla ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia saada paikkaa, päätös oli jo tehty mutta eiväthän he sitä tienneet. Tuhlaatte vain aikaanne jos kuvittelette pääsevänne. Jos talon sisältä ei oteta niin serkun kaiman kummi käy.

Suhteilla ja kontakteilla ne työpaikat on aina saatu ja tullaan saamaan, kaikki eivät

Niin. Sitä kutsutaan verkostoitumiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja lisään vielä, että joskus tuntuu siltä, että valtio on se pohjaton kaivo, joka voi pitää "kuntouttavassa" työssä (eli oikea työ oikealla palkalla) niitä, jotka tuskin muualta töitä saisi. Ei yksityisellä tällainen onnistuisi. "

Missä valtion tehtävissä on edes ollut kuntouttavaa työtoimintaa? Eikös kunta yleensä järjestä ne, ja lisäksi paikkoja on järjestöissä ja yksityisillä yrityksillä?

Lisäksi nythän valtio aikoo lakkauttaa koko työtoiminnan. Tällä hetkellä 93 % pitkäaikaistyöttömistä ei ole missään työllisyyttä edistävässä palvelussa -- palkkatukirahatkin ovat jo monessa kunnassa loppuneet.

Vierailija
104/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne halusi tuoretta verta eikä katkeroitunutta tätiä, joka stalkkaa muita. 

Vierailija
105/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan vanhempi kuin 31, joten rekrytoinnissa sinua ei luokitella varsinaiseksi hakijaksi.

Vierailija
106/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän storin tarkoitus oli? Kerropa nyt vielä, mihin hommiin nämä tyypit ovat menneet. Valtiolla on nykyisin aika vähän ammattikoulun käyneitä. 

T. ap

Ei olen vaan ihan totta. Ammattinimike tähän työhön oli xxxxxxxasiantuntija. En viitsi koko ammattinimikettä kirjoittaa tähän tunnistamisen takia.

Määräaikaisiin virkasuhteisiin nimitettiin 4 henkilöä, joiden nimet mainittu viestissä. Nimityspäätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla valtion virkamieslain (750/1994) 59 :n nojalla.

Tosiaan esimerkiksi yhdestä valitusta löytyy tietoja, että valmistunut 2024 ammattikoulusta, tulee

Taidankin tietää mistä puhut. Nykyäänhän hyvin moni entinen assari tai neuvoja on asiantuntija-nimikkeellä. Voi olla, että halutaan välttää valitsemasta ylikouluttautuneita, koska he vaihtaa heti työtä, kun saavat paremman. 

Vierailija
107/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja lisään vielä, että joskus tuntuu siltä, että valtio on se pohjaton kaivo, joka voi pitää "kuntouttavassa" työssä (eli oikea työ oikealla palkalla) niitä, jotka tuskin muualta töitä saisi. Ei yksityisellä tällainen onnistuisi. "

Missä valtion tehtävissä on edes ollut kuntouttavaa työtoimintaa? Eikös kunta yleensä järjestä ne, ja lisäksi paikkoja on järjestöissä ja yksityisillä yrityksillä?

Lisäksi nythän valtio aikoo lakkauttaa koko työtoiminnan. Tällä hetkellä 93 % pitkäaikaistyöttömistä ei ole missään työllisyyttä edistävässä palvelussa -- palkkatukirahatkin ovat jo monessa kunnassa loppuneet.

En tarkoittanut varsinaista kuntouttavaa työtoimintaa. Vaan sitä, että niitä heikkoja roikotetaan virassa jopa "säälistä". 

Vierailija
108/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä yksityisellä puolella suurimman osan työhistoriastani. Vaihdoin alaa keski-ikäisenä ja ketään en oikeastaan alalta tuntenut. Pyysin opettajaa suosittelemaan ensimmäiseen uuden alan harjoittelupaikkaan, josta pyysin toisenkin suosittelijan sitten seuraavaan paikkaan. Kävin alan tapahtumissa juttelemassa alan ihmisille ja vanhalta alalta työttömäksi jäätyäni menin haluamaani paikkaan parin kuukauden pakattomaan harjoitteluun.

Toki nämä kaikki vaativat taloudellista ponnistelua mutta se kannatti. Sain taas uusia suosittelijoita ja nyt minulla on julkisella puolella toivomani työ- säännöllisesti minusta ollaan muutenkin ammattillisesti kiinnostuneita vaikka en ole enää nuori.

Suhteet siis luodaan tietylle alalle ihan näyttämällä osaaminen ja luomalla työelämässä niitä kontakteja.

Tiedän, että yllä mainittu on epäsuosittu mielipide, koska liian monen on liian helppo sanoa ikuiseksi syyksi se "kun muilla on suhteita ja mulla ei, muut saavat kaiken minä en" Ja itse ei olla valmiita laittamaan itseä likoon vaikka harjoitteluun saadakseen kokemusta haluamistaan töistä- valittajien mielestä ilmainen harjoittelu on riistoa eikä mahdollisuus. Minusta se on mahdollisuus.

Vierailija
109/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että sukulaiset on etusijalla. 

Vierailija
110/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työtehtävä ei vaadi suurempaa koulutusta, silloin valitaan paras tyyppi. Asiantuntijan voi lätkäistä nykyään melkein minkä tahansa puuhastelun perään. 

Vierailija
111/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut varsinaista kuntouttavaa työtoimintaa. Vaan sitä, että niitä heikkoja roikotetaan virassa jopa "säälistä". 

Se tuottavuusohjelma karsi kaikki tuollaiset pois. Ei taida enää olla kuranttia tietoa.

Vierailija
112/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa, että älkää hakeko valtion virkoja tai kaupungin tehtäviä. Ne valitut on talon sisällä sekä työntekijät vaihdetaan keskenään, mutta kun ne on laitettava avoimeen hakuun. Kun niitä ei ilmoiteta yleisessä haussa, varsinkin pienessä kaupungissa löytyy joku jokaa alkaa vaatia vastauksia. 

Aiemmin tuttavani oli kaupungin talolla töissä vuosia, muutti toiselle paikkakunnalle innoissaan uusista haasteista, häntä koipien välissä muutti takaisin, avoin paikka auki ja hänet valittiin siihen, koska aiemmassa tehtävässä oli jo uusi valittu eikä päässyt siihen takaisin, joten vara tehtävä tilalle. Muilla hakijoilla ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia saada paikkaa, päätös oli jo tehty mutta eiväthän he sitä tienneet. Tuhlaatte vain aikaanne jos kuvittelette pääsevänne. Jos talon sisältä ei oteta niin serkun kaiman kummi käy.

Suhteilla ja kontakteilla ne työpaikat on aina saatu ja tullaan saamaan, kaikki eivät

Ei ne kaikki työntekijät sitä sanokaan että saivat paikan sisäpiirin kautta. Hain kerran paikkaa jonka tiesin jo menevän etukäteen kaukaiselle tutulleni. En kertonut asiasta mitään, eikä hän myöntänyt että hän oli saamassa paikan suhteiden kautta. Ylläri pylläri hänet valittiin, kymmenien hakijoiden nimet julkaistiin ja tuttava vaati saada tietää kuinka kehtasin hakea HÄNEN paikkaansa. Kysyin että mistä sinä tiesit että saat sen, tiuskaisi siihen että totta kai kun se järjestettiin hänelle. Tajusi mitä sanoi ja nopeasti lopetti puhelun. Perustelut valitulle oli huvittava. Näin se piiri pieni pyörii. 

Vierailija
113/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Voi kuule, tietäisit vaan. Erona on ainoastaan se, että määräaikaisia ei palkata, työt on lisääntyneet ja ne vakivirassa olevat heikot on edelleen töissä. 

Vierailija
114/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhteilla ja kontakteilla ne työpai

Onko mielestäsi sisäpiiriä, jos on jo töissä kyseisessä paikassa? Meillä oli vasta isot rekryt. Kyllä mä tiesin etukäteen, että tulen todennäköisesti valituksi. Tietenkin, koska olin menestyksekkäästi hoitanut jo kyseistä tehtävää. Toki meitä valittiin useampia. 

Vierailija
115/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän valtion viraston toimistosihteerin työssä tarvita millään tavalla esiintymiskykyä. Siellähän istutaan päivät pitkät toimistohuoneessa yksin ja plärätään papereita tai näprätään tietokonetta. En oikein ymmärrä, miksi juuri valtion virastoon halutaan palkata ekstrovertteja hyviä esiintyjiä.Työpaikkahan on ihanteellinen juuri päinvastaiselle tyypille eli introvertille, joka ei osaa esiintyä.

Vierailija
116/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä yksityisellä puolella suurimman osan työhistoriastani. Vaihdoin alaa keski-ikäisenä ja ketään en oikeastaan alalta tuntenut. Pyysin opettajaa suosittelemaan ensimmäiseen uuden alan harjoittelupaikkaan, josta pyysin toisenkin suosittelijan sitten seuraavaan paikkaan. Kävin alan tapahtumissa juttelemassa alan ihmisille ja vanhalta alalta työttömäksi jäätyäni menin haluamaani paikkaan parin kuukauden pakattomaan harjoitteluun.

Toki nämä kaikki vaativat taloudellista ponnistelua mutta se kannatti. Sain taas uusia suosittelijoita ja nyt minulla on julkisella puolella toivomani työ- säännöllisesti minusta ollaan muutenkin ammattillisesti kiinnostuneita vaikka en ole enää nuori.

Suhteet siis luodaan tietylle alalle ihan näyttämällä osaaminen ja luomalla työelämässä niitä kontakteja.

Tiedän, että yllä mainittu on epäsuosittu mielipide, koska liian monen on liian helppo sanoa ikuiseksi syyksi se "kun muilla

Joo. Lisäksi suhteiden luominen ei tarkoita sukulaisuussuhteita. Nykyään ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia vaihtaa edes kahvitunnilla paria sanaa työkaverin kanssa. Yksin pitäisi saada aina möllöttää etätöissä ja työpaikkojen pitäisi tipahtaa taivaasta, koska minä kuitenkin minä Maija Meikäläinen. Niin paljon hienompi ihminen, kun tuo Maikki Meikäläinen. 

Vierailija
117/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ap

Tosiaan esimerkiksi yhdestä valitusta löytyy tietoja, et

Mutta silloinhan pitäisi palkata luonteeltaan sopivia eli hiljaisia introvertteja eikä eloisia ja taiteellisia ekstrovertteja. Ei ekstrovertti tuollaisessa paikassa kauaa viihdy.

Vierailija
118/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niissä perusteluissa mainittu, millaisia tehtäviä ovat ennen tehneet? Itse olen ainakin saanut sellaisia, missä ne mainittu.

Vierailija
119/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain pitkästä aikaa työnvälitysfirman kautta töitä. Ilmoituksessa oli maininta, mille yritykselle työntekijää etsitään. Eli oli ihan oikea avoin työpaikka.

Sain tänään vastauksen. Jo ensimmäisistä lauseista tiesin, että haastattelukutsua ei tule. Mutta viesti oli yllättävän pitkä. Vastauksessa viitattiin hakemuksessani mainittuihin asioihin, kun perusteltiin, miksi minua ei kutsuttu haastatteluun. Tuli vaikutelma, että joku on lukenut hakemukseni. Ehkä tekoäly? Paljon oli kuitenkin niitä "parempia hakijoita", kuten aina ennenkin.

Perässä oli mainos, että voin ilmoittaa työnhakuprofiilini heidän tietokantaan, jotta jos heille tulee toimeksiantona minulle sopiva työpaikka. Joo. Ilmoittauduin siihen jo silloin, kun tein hakemuksen, mutta sitähän tekoäly ei tiennyt.

Vierailija
120/164 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän asiantuntijatehtävä valtiolla edellyttää korkeakoulututkintoa eikä ammattikoulu ole korkeakoulu. Mitkä olivat työn kelpoisuusvaatimukset ?