Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Tasapuolisesti pitää mennä, en ole koskaan suostunut siihen, että joku lapsiperheellinen sanoo pitävänsä lomansa silloin kun lapset. Jos pitää olla joku päivystämässä aina, niin sitten yhdessä sovitaan, vuorotellaan tai arvotaan kuka saa sen ajan.
Usein tietty haluan erityisesti itse lomailla talvikaudella eri aikaan kun on kouluissa lomat. Lennot paljon halvempia silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomauttaisin, että monilla lapsettomilla on elämässään lapsia. Itselläni on sisarustenlapsia ja kummilapsia. Lisäksi teen vapaaehtoistyötä lasten parissa. Onko se muka pohjattoman väärin, jos haluaisin perheeni kanssa lomareissulle tai viettää joulun edes joskus heidän kanssaan?
Ei se väärin ole, mutta jos kaikki ei voi olla samaan aikaan lomalla, tottakai ne, joilla on onia lapsia, on etusijalla. Tämä on samaa ulinaa kuin sekin että on kauheeta kun sinkuilla ei ole parisuhdeaikaa.
Minulla on lapsia kolme ja vielä pitkällä ikäerolla 9 vuotta, eli vanhin 27 ja nuorin 9, väliin mahtuu 18 vuotias. Emme ole koskaan menneet lapset edellä, vieden työkavereiden lomia. Olen se yh, joka ensimmäisen lapsen kanssa pyöräili kilometri tolokulla. Kun keskimmäinen oli pieni, mahdollistui työ niin, että tein pitkän talven listaa sijaisena ja olin kesät kotona. Nuorimmaisen kohdalla olen ollut vakituisessa työsuhteessa ja noudatan kiertävää listaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita pienimmän riesan tie ja antaa perheellisten lomailla koulujen lomilla ja heinäkuussa.
He ovat itsekeskeisiä, mikäli ei kykene joustamaan! Kolmen lapsen joustava äiti olen, vaikka vitut-taakin kun ei ole yhteistä lomaa koko perheenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä lapselle mennä vieraaseen ympäristöön varahoitoon. Lapsi ei tarvitse tuollaista vaihtelua.
Lapsen on hyvä oppia sopeutumaan. Mikäli lasta pidetään pumpulissa, on yhtälö mahdoton. Johdonmukaisen vanhemman lapset sopeutuu. Sitten on niitä minäminäminä vanhempia, jotka eivät itse sopeudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä työpaikassa vain lapsiperheet saavat lomailla heinäkuussa ja muut joutuvat aina lomailemaan vain toukokuussa tai syyskuussa? Anteeksi, mutta en nyt oikein usko, että pitää paikkaansa. Jos näin on, niin silloin kannattaa mainita asiasta esimiehelle. Kuulostaa keksityltä tarinalta.
Ei ole keksittyä, päiväkodit monissa paikoissa kiinni heinäkuussa niin on "pakko" saada loma silloin, esimiehelle turha valittaa.
Päivystävä on aina!
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ei olis lapsia, niin pitäisin koko 5 vkon kesälomani heti vapusta alkaen. Paras aika matkustaa Etelä-Euroopassa. Hinnat ei pilvissä, säät sopivat ja ei ruuhkia. Heinäkuussa saisi olla toimistolla kaikessa rauhassa.
Mikä estää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysymys ole välttämättä suosituimmasta loma-ajasta, vaan esim. pikku koululaisten lomista, Eikä välttämättä olla matkustamassa minnekään, vaan pikkukoululaiset eivät enää pääse hoitopaikkaan ja ovat aivan omillaan loma-ajan, jos vanhemmat ovat töissä. Koska olen ollut asiraalassa töissä, lomat ovat olleet kiertäviä ja usein on tarvittu sukulaisten ja naapurien apua, jotta on selvittty. Nyt, kun lapset ovat isoja, en ottaisi lomaa koulujen loma-aikaan, koska esim. viikkoa aikaisemmin on huomattavasti vähemmän ruuhkaa ja halvemmat hinnat.
Entä jos työpaikalla on useampi pienten lasten vanhempi, eikä kaikille ole mahdollista antaa lomaa juuri heinäkuussa. Miten silloin toimitaan oikeudenmukaisesti? Ja miksi se on juuri heinäkuu kun lapsi ei pärjää, mutta kesä- ja elokuussa sitten taas pärjää?
No se perheen yhteinen loma. Tiedän, että tiesit vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näköjään monen mielestä vain kaksi ryhmää. On joko lapsiperheellinen tai sinkku. Ne lapsettomat pariskunnat ovat ilmeisesti tuntematon käsite monelle.
No tämä! Vaikka ei ole omia lapsia, ei kuitenkaan ole perheetön, ei myöskään se sinkku.
Ja sinkulla voi olla lapsia.
Yh:lla on lapsia. Eli sinkku yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusasia, jota aloittajakaan ei tiedä/ymmärrä, on se että loma kuuluu kaikille, mutta lom-ajankohdasta päättää työnantaja yrityksen toiminnan mukaan, eikä minä-minä.
Näin se menee. Ja lomien pitää kiertää silloin kun ei voi olla monta työntekijää samaan aikaan lomalla. Ollaan vuorotellen lomalla. Kesälomakausi on toukokuu-syyskuu.
Ei niiden pidä kiertää, eikä näin tapahdukaan kuin huonosti johdetuissa jämäihmisten työpaikoissa. Aikuiset hoitaa nämä asiat sopimalla.
Työnantaja päättää.
Meillä pienessä ja onneksi hyvähenkisessä, tasapuolisessa työyhteisössä sovitaan ensin keskenään ja sitten esitetään työnantajalle koko porukan yhteinen toivelista. Aina on mennyt läpi, mutta jos alkaisi tulla riitaa, niin sitten voisi mennä vaikeaksi.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita pienimmän riesan tie ja antaa perheellisten lomailla koulujen lomilla ja heinäkuussa.
He ovat itsekeskeisiä, mikäli ei kykene joustamaan! Kolmen lapsen joustava äiti olen, vaikka vitut-taakin kun ei ole yhteistä lomaa koko perheenä.
Jouston pitäisi tulla esihenkilön kautta, joka katsoo että kaikki pääsevät edes joskus haluamaan aikaansa lomille. Jokainen sitten toivoo mitä toivoo.
Meidän perheessä koko perheen yhteinen loma on tänä vuonna kesäkuussa. Ensi vuonna heinäkuussa ja sen jälkeen elokuussa. Ei ole mitään tarvetta rohmuta joka vuosi heinäkuuta koska osaamme lomailla muunakin ajankohtana. Emmekä ole sairaan itsekkäitä. Itsekkyyshän valtaosalla on ainoa syy miksi loma aina samaan aikaan jollei sitten ole työstä johtuvaa eli työnantaja määrää loman ajankohdan.
Mä taas ajattelen että kun olin lapsuudesta saakka koko lähes kesän töissä perheyrityksessä, niin kun pääsin ekaan työpaikkaan josta kertyi vuosilomaa, etten todellakaan valmiiksi nöyristele ja toivo loma-aikoja joita en halua.
Jos lapsettomalle ei mielestään (tai miksei myös perheelliselle) ole tärkeää se heinäkuu tai jopa mielummin ottaisi kesäkuun puolivälistä, miksi väkisin ottaisi heinäkuun vain, koska perheellisille ei pidä antaa etuja?
Jos taas mielellään pitäisi itsekin heinäkuussa, on kiertävät lomat reilumpia. Eikö työpaikoilla voi ensin kerätä toiveet jakaen jälkeen soveltaa kiertäviä listoja, ja toiveita ei voida toteuttaa.
Hassua sekin, jos joku pistetään heinäkuulle, vaikka ei haluaisi ja joku toinen kesäkuulle, vaikka ei haluaisi. Helpointa taas pomolle laittaa kiertävät listat ja sanoa, että sopikaa keskenään tsi vaihtakaa. Pomon työhön kyllä kuuluu listojen kanssa sumpliminen, joten ei ihan noin helpolla pitäisi päästää.
Kiertävät vuorot. Tai jos työntekijöitä riittää puolet, niin heinäkuun jaetaan puoliksi, jolloin osa aloittaa viikko ennen juhannusta ja toinen osa heinäkuun puolesta välistä. Ja tätä vuorotellaan. Jos on kiertävät vuorot, on helppoa varata matkpja kun tietää jo hyvissä ajoin oman lomansa aikataulun. Puolisokin näin ollen tietää ja voidaan suunnitella aikatauluja mm lasten hoidon osalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsettomalle ei mielestään (tai miksei myös perheelliselle) ole tärkeää se heinäkuu tai jopa mielummin ottaisi kesäkuun puolivälistä, miksi väkisin ottaisi heinäkuun vain, koska perheellisille ei pidä antaa etuja?
Jos taas mielellään pitäisi itsekin heinäkuussa, on kiertävät lomat reilumpia. Eikö työpaikoilla voi ensin kerätä toiveet jakaen jälkeen soveltaa kiertäviä listoja, ja toiveita ei voida toteuttaa.
Hassua sekin, jos joku pistetään heinäkuulle, vaikka ei haluaisi ja joku toinen kesäkuulle, vaikka ei haluaisi. Helpointa taas pomolle laittaa kiertävät listat ja sanoa, että sopikaa keskenään tsi vaihtakaa. Pomon työhön kyllä kuuluu listojen kanssa sumpliminen, joten ei ihan noin helpolla pitäisi päästää.
Päättelen mm. näiden kommenttien perusteella, että monelle se heinäkuu nyt vaan on se ideaali lomakuukausi. Jokin syyhän sillekin on, miksi päiväkotien työntekijät haluavat juuri heinäkuussa lomailla ja miksi silloin moni päiväkoti on kiinni. Voisihan se olla jokin toinenkin kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä lapselle mennä vieraaseen ympäristöön varahoitoon. Lapsi ei tarvitse tuollaista vaihtelua.
Lapsen on hyvä oppia sopeutumaan. Mikäli lasta pidetään pumpulissa, on yhtälö mahdoton. Johdonmukaisen vanhemman lapset sopeutuu. Sitten on niitä minäminäminä vanhempia, jotka eivät itse sopeudu.
Melko pieni lapsi osaa suhtautua tilanteeseen vanhemman antaman mallin mukaan. Jos vanhempi markkinoi varahoidon positiivisella tavalla, lapsi sopeutuu sinne helpommin. Jos sitä taas voivotellaan jo pitkän aikaa etukäteen, lapsi ei luultavammin viihdy päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä koko perheen yhteinen loma on tänä vuonna kesäkuussa. Ensi vuonna heinäkuussa ja sen jälkeen elokuussa. Ei ole mitään tarvetta rohmuta joka vuosi heinäkuuta koska osaamme lomailla muunakin ajankohtana. Emmekä ole sairaan itsekkäitä. Itsekkyyshän valtaosalla on ainoa syy miksi loma aina samaan aikaan jollei sitten ole työstä johtuvaa eli työnantaja määrää loman ajankohdan.
Lapsesi eivät ole selvästi alle 12-vuotiaita. Itsekkyys ei ole syy heinäkuun lomaan pienten lasten vanhemmille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopeutuu juu, mutta se ei tarkoita sitä että se on hyväksi lapselle. Lapsi sopeutuu ihan kaikkeen, jopa hakkaamiseen, mutta ihan tiedoksi, se on silti väärin.
On tosi huvittavaa lukea täällä kommentteja, jossa kuvitellaan ymmärtävän lapsettoman elämää, kun on itsekin joskus ollut. Juu ei. Parikymppisen elämä on ihan erilaista, kun yli nelikymppisen elämä. Varsinkin lapsettomana vanhetessaan ajatukset ja elämä on todella erilaista kuin nuorena. Lapseton on kuitenkin itse lapsena elänyt lapsiperheessä, mutta nämä lapsi perheelliset eivät voi koskaa kokea tai ymmärtää millasta on elää oikeasti aikuista elämää ilman lapsia.
No, vanhemmat käyttävät lapsia verukkeena. Itse en tuota ole tehnyt vaan suostunut tessin mukaisesti toimimaan. Lomat kiertää!