Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin

Vierailija
27.03.2025 |

Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758

Kommentit (956)

Vierailija
761/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijöitä kuuluu kohdella tasavertaisesti, joten perheellisillä ei ole mitään etuoikeutta loma-aikoihin.

Kyllä on se usein näin järjestetään. Minulla ei ole mahdollisuutta laittaa lapsia sukulaisille, joten lomat on silloin kun lapsillakin päiväkodista. Tämä on työnantajan kanssa sovittu ihan ehtona töihin tullessa. Etu siinä missä korkeampi palkkakin. Jos lasten loma siirrettäisiin syyskuulle, niin sitten lomailisin silloin. 

Onko perheessä toista vanhempaa? Miksi teidän molempien pitää olla lomalla yhtäaikaa?! Itsekästä toimintaa. Minä perheellisenä joustan, niin tekee myös työnantaja sekä työkaverit. Me olemme me! 

Vierailija
762/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan. 

Joulu on myös niillä joilla ei ole pieniä lapsia. Ei mitään ohituskaistaa sillä verukkeella. Jollet voi tehdä töitä työajan puitteissa niin vaihda alaa. Ihan kuin ne kellä ei ole pieniä lapsia, olisivat jotain kakkosluokan kansalaisia ilman oikeuksia. 

Tuo joulu meillä ehdoton kierto, oli lapsia tai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.

Minkä suuruinen sä kuvittelet sen lapsilisän olevan?

Kelahan sen maksaa, joten itku ja kitinä seis. Ilmankos tänne tullaan tekemään lapsia

OIkeesti?! Lomaileeko jotkut lapsilisistä saamillaan rahoilla? Eikö niiden pitäisi mennä lapsen välttämättömään elatukseen eikä lomiin? Kuulostaa vähän epäoikeudenmukaiselta, jos jollakin lapsilisät jäävät säästöön ja niillä ostellaan vapaa-aikaa vanhempien lomien ajaksi.

Kaikilla ei ole eläminen kiinni lapsilisistä. Niin makaa ku petaa. 

Vierailija
764/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kukaan lapseton edes haluaisi lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa? Itse välttelen aina, kaikki paikat tukossa kiljuvia lapsia ja hinnat tapissa. Muutenkin elokuu on paras kesälomakuukausi, talviloman tykkään pitää maaliskuun lopulla/huhtikuussa.

Esimerkiksi festareilla on vähän perseestä olla yksin kuukausi sen jälkeen kun esiintyjät ja muut asiakkaat ovat olleet siellä.

Millaiset festarit vaativat koko kesäloman? Yleensä niihin otetaan päivä tai kaksi vapaata, ei siihen sen enempää tarvitse. Ja jos on oikein tiukka paikka, niin viikonlopun on riitettävä.

Sinähän et sitä päätä mikä riittää.

No en tiedä ketään festarikiertäjää, joka kuukauden yhtä soittoa kiertelee. Toki, jos matkustaa muualle eurooppaan, mutta Suomessa?! Moni ottaa lomia juuri siten, että päivä pari silloin toinen tuolloin, jotta pääsee keikoille.

Vierailija
765/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle lapsettomana ja sinkkuna ei ole väliä milloin pidän lomani. Jos lapsiperheet haluaa pitää tiettynä aikana lomat niin senkus pitävät.

Vierailija
766/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat parit myös maksavat lapsellisten kuluja ja paljon. 

Miten  😳

Vierailija
767/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mikseivät työnantajat palkkaa sijaisia kesälomien ajaksi? Pääsisi lapsettomat myös paremmin lomalle.

Ei ole varaa tai tarvetta. Monilla aloilla kesä-elokuu on hiljaisia aikoja, tai vaikka ei olisikaan, kaikkea ei voi jättää sijaisille, vaan paikalla pitää olla myös vakkareita.

No silloinhan lomat menee kiertoon!

Vierailija
768/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.

Joku pari tonnia?

Ei edes vuodessa, mikäli 1 lapsi.

Vierailija
769/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku pari tonnia?

Mitkä matkarahat?

Lapsilisä yhdestä lapsesta 94,88 e/kk

Toisesta lapsesta 104,84 e/kk

Kolmannesta lapsesta 133,79 e/kk

Neljännestä lapsesta 173,24 e/kk

Viidennestä ja jokaisesta seuraavasta lapsesta

192,69 e/kk

Olisit laittanut vain linkin! Mautonta todistelua! Ja on lapsia.

Vierailija
770/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, kuinka kiva! Miten tämä toimii? Jos laitan tilinumeroni, niin siirrätkö sinne rahaa? Vai lähetänkö esim. laskuja sulle vaikka sähköpostiin?

Ilmoita ihmeessä tilinumerosi Kelaan, jos lapsilisät eivät ole tulleet perille, siten se toimii. Kenen kuvittelet maksavan lastesi koulunkäynnin, päivähoidon, terveydenhuollon yms jos ei muiden veronmaksajien kuten maksamme lapsilisätkin rahana, jonka käytöstä saat ihan itse päättää? Josko edes laskusi kykenisit hoitamaan itse kaikelta loisimiseltasi.

Me kaikki maksamme valtiolle, oli lapsia tai ei! 

Vierailija
771/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä riidat loma-ajoista on osoitus huonosta johtamisesta. Mikäli päivystää pitää koko kesän, niin pelisääntöjen pitää olla selvillä kaikille. Hyvä työnantaja myös joustaa. Myös niiden lapsettomien kohdalla. Jouston tarpeet voi vaan olla erilaiset. Hyvin johdetussa työpaikassa myös työntekijät ovat yleensä erittäin sitoutuneita ja joustavia. Esim. ymmärretään se, että yksinhuoltajalla ilman tukiverkostoa voi olla etuoikeus hiihtolomaviikkoon verrattuna kahden aikuisen perheeseen. Koululaisten vanhemmat ajavat hiihtolomaviikolla päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien ohi, koska pk on auki aina. Kesäloma-asioissakin avoin keskustelu siitä, miksi joku tarvitsee heinäkuussa tietyt viikot, voi auttaa työyhteisöä ymmärtämään eristyistarpeen. Ja kun ei ne lapset ikuisesti ole pikkukoululaisia, jotka ei pärjää yhtään päivää kesästä yksin kotona. Kyse on kuitenkin muutamasta vuodesta / työntekijä. Ja sitten taas tulee jonkun toisen vuoro. 

Mä en ole koskaan ollut työpaikassa, jossa lomista olisi tapeltu, mutta toki teen toimistotyötä, jossa vastaan itse omien projektieni onnistumisesta. Pidän lomaa silloin, kun se projektin kannalta on mahdollista. Samoin on miehellä. Niinpä välillä ollaan eri aikaan talvilomalla ja lapset saa kaksi lomaviikkoa. Joulun aikaan pidetään ylimääräisiä vapaita, jos pystytään. Mä en yleensä pysty, mutta mies on lasten kanssa ja lomailevat kotona tai ovat jossain reissussa / sukuloimassa. Kesäloma pyritään pitämään samaan aikaan, mutta välillä ollaan vain 3 viikkoa yhtä aikaa. Mies pitää usein 5 viikon loman ja mulla on 4 viikkoa. Välillä jaksotetaan loma siten, että mies pitää kesäkuussa 2 viikkoa, sitten ollaan 3 viikkoa yhtä aikaa ja mä vielä jatkan lasten kanssa viikon, kun mies palaa töihin. 

Meillä töitä saa tehdä etänä oikeastaan missä vaan, kunhan aikaeron puitteissa se on mahdollista. Parikin työkaveria on tehnyt pitkiä pätkiä Euroopasta käsin, yksi lähtee aina kesäkuussa vanhemmilleen toiselle puolen Suomea, jotta lapset saa olla kaukana olevassa mummolassa lomalla kunnolla ja tekee työt sieltä. 

Varmaan nämä riidat keskittyy suorittavaa työtä tekevien työpaikoille, joissa muutenkin on mahdoton toteuttaa mitään vapautta/joustoa työaikojen tai etujen suhteen. 

Vierailija
772/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kukaan lapseton edes haluaisi lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa? Itse välttelen aina, kaikki paikat tukossa kiljuvia lapsia ja hinnat tapissa. Muutenkin elokuu on paras kesälomakuukausi, talviloman tykkään pitää maaliskuun lopulla/huhtikuussa.

Esimerkiksi festareilla on vähän perseestä olla yksin kuukausi sen jälkeen kun esiintyjät ja muut asiakkaat ovat olleet siellä.

Millaiset festarit vaativat koko kesäloman? Yleensä niihin otetaan päivä tai kaksi vapaata, ei siihen sen enempää tarvitse. Ja jos on oikein tiukka paikka, niin viikonlopun on riitettävä.

Sinähän et sitä päätä mikä riittää.

No en tiedä ketään festarikiertäj

Itse haluan loman keralla, että pääsee kunnolla irto ja rentoutumaan. Ei mitään pikku pätkiä siellä täällä. Ja käyn festarin ja sit mökille. Heinäkuu on mukava lomailukuu. Ja haluan, että se on myös minulla joskus mahdollisuutena. 

Vierailija
773/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnämpä minäkkn lusikkani soppaan. Muistakaa sitten kun saatte sen lomanne että ne lapsetkin tarvii lomaa päiväkodista. Välillä näkee näitä kun pienempi lapsi on päivystyksessä ja äiti ja isä lähtee isomman kanssa rannalle. Oikein vielä aamulla kerrotaan mihin ollaan menossa ja   pidä sinä Pekka kiva päivä täällä  

Vierailija
774/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten  😳

Koulutus, neuvola, synnytys, paikkaavat lasten takia aiheutuvia poissaoloja, harrastuksia joita tuetaan valtion rahoin, iltapäiväkerhot, päiväkodit yms yms. 

Vierailija
775/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle lapsettomana ja sinkkuna ei ole väliä milloin pidän lomani. Jos lapsiperheet haluaa pitää tiettynä aikana lomat niin senkus pitävät.

Hyvä niin. Minä kyllä lomailen, matkustan usein kummilapsen kanssa. Vaikka itselläni ei lasta olekaan. Ja meillä on jouluna iso sukujoulu. Minulle se on vuoden kohokohta. Ja sitä ei voi siirtää, niin kuin perheen oman joulun voi helposti siirtää päivällä tai kahdella. 

Vierailija
776/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin itse esihenkilö en myöntänyt lomaa kenellekään koko heinäkuuksi jotta turvattiin kaksi viikkoa heinäkuusta mahdollisimman monelle. Jos halusi yhtäjaksoisen neljän viikon loman se oli joko kesäkuun puolivälistä heinäkuun puoliväliin tai heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin. Tai sitten kaksi viikkoa heinäkuussa ja toiset kaksi muulloin.

Vierailija
777/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä olisi joku muu lapsiin keskittyvä keskustelu. Esim yksinhuoltaja jolla on neljä nepsy-lasta. Niin sanotaan, että miksi on tehnyt, kun tarvitsee muiden apua tai tukia. Lapsia tehdään sen verran, kun pystyy hoitamaan. Tässä voisi sanoa, että lapsia hankitaan kun pystyy kesälomat järjestämään. 

Vierailija
778/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan mielelläni lapsiperheiden pitää lomansa silloin kun haluavat, jos saan itse olla talvelle sen kuukauden sitten lomalla. Mikään ei ole parempaa kuin paeta jouluhässäkkää ja tammikuun pakkasia etelän aurinkoon.

Vierailija
779/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan. 

Olen lapseton, mutta mulla on vanhemmat. Jotka pitävät siitä, että ollaan jouluna yhdessä. Miksi lapsellisen perhe on tärkeämpi, kuin lapsettoman perhe?

Tarviitko niiden vanhempien hoitoa ja holhousta yhä? 

Ne päivystävät päiväkodit toimii ja on avoinna kaikille perheille, joilla tarvetta. Olen ollut myös autoton yh. Pyöräilin ensi toiseen suuntaan 10km, jossa lapsen päivystävä pk. Sen 10 km lisäksi pyöräilin töihin toiset 10 km. Eli pyöräilin yhteensä 40km/pv, niistä lapsi kyydissä 20km. Tätä tein 10 päivää, koska loma sijoittui kiertävän listan mukaan ja tuolloin vain 2 viikkoa lomaa, koska olin kesken lomakertymän työni aloittanut. Palkatonta ei ollut varaa ottaa. Muistan, että oli sateinen kesä.

Vierailija
780/956 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat ryöväävät loma-ajat itselleen? Eli nyt lapsettomat eivät siis saisi lomailla kesällä lainkaan? 

Rauhotus nyt vähän. Normaaleilla työpaikoilla saadaan sovittua asiat. Ei mikään ole joko tai. Kuitenkin on otettava huomioon pienet lapset. Se on täysin selvää.

Oletan, että pienillä lapsilla on kaksi vanhempaa. Toinen lomailee lasten kanssa omalla lomalla, toinen omalla, jos ei raski viedä päivystävään päiväkotiin. Me ollaan tehty molempia, ku lapset oli pieniä. Ei ole ollut ongelma. Koululaisten syys- ja talvilomia vuorotellaan ja kun menevät kouluun, on meillä vanhemmilla yhteistä lomaa. Meillä molemmilla lomakertymää 33 päivää ja pidetään kesällä 20pv, lauantaita ei meillä lasketa. Ei ole koskaan ollut ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän