Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla. Itsekin haluaisin tehdä niin, mutta en voi, koska raha. Matalapalkka-alalla ei muutenkaan ole varaa lomiin, joten luulen, että en menetä mitään paitsi elämän työn ulkopuolelta.
Yleensä loman ajalta maksetaan palkkaa.
Matalapalkkalainen hommaa sen päätyöstä olevan loman ajaksi muuta työtä. Et osannut tällaista vaihtoehtoa kuvitella?
Vierailija kirjoitti:
Perusasia, jota aloittajakaan ei tiedä/ymmärrä, on se että loma kuuluu kaikille, mutta lom-ajankohdasta päättää työnantaja yrityksen toiminnan mukaan, eikä minä-minä.
Näin se menee. Ja lomien pitää kiertää silloin kun ei voi olla monta työntekijää samaan aikaan lomalla. Ollaan vuorotellen lomalla. Kesälomakausi on toukokuu-syyskuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusasia, jota aloittajakaan ei tiedä/ymmärrä, on se että loma kuuluu kaikille, mutta lom-ajankohdasta päättää työnantaja yrityksen toiminnan mukaan, eikä minä-minä.
Näin se menee. Ja lomien pitää kiertää silloin kun ei voi olla monta työntekijää samaan aikaan lomalla. Ollaan vuorotellen lomalla. Kesälomakausi on toukokuu-syyskuu.
Ei niiden pidä kiertää, eikä näin tapahdukaan kuin huonosti johdetuissa jämäihmisten työpaikoissa. Aikuiset hoitaa nämä asiat sopimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden pidä kiertää, eikä näin tapahdukaan kuin huonosti johdetuissa jämäihmisten työpaikoissa. Aikuiset hoitaa nämä asiat sopimalla.
Ei sama henkilö saa pitää lomaa joka vuosi heinäkuussa. Muillakin on oikeus lomaan heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jämäihmisten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työuralla meni niin että lapsettomana joustin lapsellisten eduksi, ja kun minusta tuli lapsellinen, sain samaa joustoa takaisin.
Ilmeisesti olen harvinainen poikkeus.
Jos noin ajatellaan, niin toiset joutuvat joustamaan koko työuransa.
Pienen lapsenko sitten pitäisi joustaa? Vaikka vuosilomien pitäisikin määräytyä tasapuolisesti, tuntuu silti hurjalta, että aikuinen polkee jalkaa raivoissaan, kun ei saanut lomaa haluamalleen kuukaudelle siksi, ettei kaksivuotiaan tarvitse mennä vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten keskelle kokonaiseksi kuukaudeksi.
Kyllä, lapsi viedään hoitopaikkaan kun vanhemmat on töissä. Jos se kesällä on muu kuin vakihoitopaikka, niin sitten sinne. Jokainen joustaa, välillä aikuiset ja välillä lapset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan lapseton edes haluaisi lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa? Itse välttelen aina, kaikki paikat tukossa kiljuvia lapsia ja hinnat tapissa. Muutenkin elokuu on paras kesälomakuukausi, talviloman tykkään pitää maaliskuun lopulla/huhtikuussa.
Minulla on lapsia, he osaavat käyttäytyä. Tästä syystä en lomaile sesonkiaikana.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän mahtaa löytyä sulle työpaikka, jossa ei työskentele lapsia saaneita henkilöitä :D
Niin ja kun ap keikkailee, eiköhän se ole sama missä ja milloin tekee työnsä?! Itsellä tekisi mieli irtisanoutua vakipaikasta ja heittää keikkaa. Saisin pitää lomaa ja vapaata juuri silloin ku haluan. Muutoinki teen vain 60%.
Onhan tuo ikävää. Itse en ole törmännyt tällaiseen. Olen ollut samalla työnantajalla töissä 13 vuotta, josta 8 vuotta lapsettomana ja sen jälkeen 2 lapsen äitinä. Töissä on hyvin eri-ikäistä porukkaa. Muutama kolmekymppinen lapseton, muutama nelikymppinen, jolla lapset alaikäisiä ja loput sitten 50-60-vuotiaita joilla lapset aikuisia, osalla jo lapsenlapsia. Ikinä ei ole lomista tarvinnut tapella. Meillä heinäkuu on pääsääntöisesti lomakuukausi ja jokainen saa aloittaa silloin kun haluaa. No jotkut haluaa jäädä jo juhannukselta. Suunnilleen katsotaan, että heinäkuussa ei yli 2 viikkoa olisi firma kiinni, eli joku päivystäisi. Mutta tämä yleensä tapahtuu ihan luonnostaan. Syyslomaa ei pidä oikein kukaan, paitsi ehkä koululaisten vanhemmat ja hiihtoloman moni pitää maaliskuussa tai siirtää pääsiäisen yhteyteen.
Jos työpaikka on sellainen, että töissä on pakko olla jonkun koko ajan, niin ehdottomasti kiertävät lomalistat. Yhtälailla lapsiperheiden vanhemmat voivat hakeutua sellaiseen työhön, jossa lomat saa valita vapaasti, jos määrätty loma-aika ei sovi. Koulujen loma-aika on muutenkin niin pitkä, ettei edes kahden vanhemman peräkkäin pidetyt lomat kata koko aikaa. Päiväkoti-ikäisten kanssa ei ole sitäkään ongelmaa, koska kunta järjestää varhaiskasvatuksen ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.
Olen perheellinen, 3 lasta. En ole kuunaan saanut valtiolta matkarahoja 😂 Itse olen mieheni kanssa kaiken maksanut, ruokkinut ja vaatettanut+ kaikki muu tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työuralla meni niin että lapsettomana joustin lapsellisten eduksi, ja kun minusta tuli lapsellinen, sain samaa joustoa takaisin.
Ilmeisesti olen harvinainen poikkeus.
Jos noin ajatellaan, niin toiset joutuvat joustamaan koko työuransa.
Pienen lapsenko sitten pitäisi joustaa? Vaikka vuosilomien pitäisikin määräytyä tasapuolisesti, tuntuu silti hurjalta, että aikuinen polkee jalkaa raivoissaan, kun ei saanut lomaa haluamalleen kuukaudelle siksi, ettei kaksivuotiaan tarvitse mennä vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten keskelle kokonaiseksi kuukaudeksi.
Ikävästi puhut toisesta, kun käytät ilmaisua että polkee jalkaa. Ei siinä tarvitse polkea jalkaa riittää ihan että pyytää, ihan niin kuin kaikki muutkin. Ja näin Helsinkiläisen näkökulmasta sinne varahoitoon siirtyy koko päikoti aikuiset ja lapset, kyllä sinnekin pyritään pitämään lapsille tuttuja aikuisia aina, ei se koko henkilökuntakaan voi olla lomalla heinäkuussa. Lisäksi Helsingissä on tiedossa ne päivystävät päiväkodit, jos hakee ja pääsee sellaiseen niin ei ei tarvitse mennä kesäpäivystykseen. t. Vanhempi, jonka lapsi menee päivystävään päiväkotiin kesällä ja joululomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa
Harmi kun nykyään kouluista myönnetään vapaata kaiken maailman kissanristiäisten vuoksi. Pienen lapsen paikka ei ole aikuisille huvituksia tarjoavassa lomakohteessa vaan leikkipuistossa.
Ajattelit, että lomaillaan ja kaikki aika menee leikkipuistoissa 😳 onhan se toki lapsille elämys, että näkee erilaisia leikkipuistoja, mutta, että ihan lomalle hakeudutaan leikkipuistoihin. Voi taivas 😂
Olin aiemmin työpaikassa missä minulla ja kahdella muulla työkaverilla oli lapsia. Kaikkien päiväkodit meni kiinni heinäkuuksi ja pienet joutuivat varahoitopaikkaan jopa kaupungin toiselle laidalle jonne ei päässyt suorilla busseilla.
Yritimme sopia yhdessä lomia ja töitä sillä tavalla, että kenellekään ei koidu hirveää vaivaa lasten kuskauksista ja yksi lapseton työkaveri sanoi että hän voi kyllä ihan mielellään olla heinäkuun töissä kunhan saa loman elokuussa.
Tämä oli kaikille muille ok, paitsi eläkeikää lähestyvälle firman omistajarouvalle. Hän halusi välttämättä ohittaa kaikkien toiveet ja otti itse lomaa joka kerta heinäkuussa- hänen miehensä oli jo eläkkeellä koska oli ollut sellaisessa työssä missä aiemmin pääsi nuorena.
Pomo siis halusi vaan näyttää valtaansa ja saimme sitten jotain rippeitä ja jokainen kuskasi lapsiaan ympäri kaupunkia tuon itsekkään pomon takia.
Tämä täti kehtasi vieläpä kehua ääneen yhteistyökumppaneille olevansa joustava pomo ja kuinka taas ei kerennyt lomaa pitää... Laskin että piti joka vuosi noin 8-12 viikkoa silloin kun halusi.
Onneksi nykyään saan pitää lomani silloin kun haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.
Höpönlöpö se lapsilisä mitään reissuja kata. Nippa nappa lapsen parin viikon ruoat kotioloissa.
Alapeukuttajat, teidän teinipojat ei syö vai mitä ihmettä?
Miksi ajattelet, että vain teinipojat syövät? Itsellä yksi maailmalla, 17v ja 10 v, kaikki poikia. Meillä on käynyt myös tyttöjä kylässä, syövät isoja annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpö se lapsilisä mitään reissuja kata. Nippa nappa lapsen parin viikon ruoat kotioloissa.
Alapeukuttajat, teidän teinipojat ei syö vai mitä ihmettä?
Meidän teineistä ei saa lapsilisää!
Vierailija kirjoitti:
Mistähän mahtaa löytyä sulle työpaikka, jossa ei työskentele lapsia saaneita henkilöitä :D
Ja miten tämän selvittäninen etukäteen onnistuu?
Aika Sherlok saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä kuuluu kohdella tasavertaisesti, joten perheellisillä ei ole mitään etuoikeutta loma-aikoihin.
Kyllä meillä otetaan perheellisiä huomioon. Se tarkoittaa sitä, että toinen vanhemmista pitää eri aikaan loman kun perheen toinen vanhempi. Meillä on kaikki perheellisiä, eikä kukaan nurise toisen lomaa. Aikuinen ihminen ymmärtää joustaa. Meillä on lomittajat sitä varten sekä omia työntekijöitä. Jos ette ymmärtänyt niin tänä kesänä minä pidän lomani kesäkuussa, mieheni heinäkuussa. Ensi vuonna toisin päin. Sitten meillä on niitä, jotka haluaa pitää lomaa osissa esim. touko- ja elokuussa. Joku jopa syyskuussa.
Mitenkähän se ap mahtaa ottaa selville, onko työpaikalla lapsiperheellisiä? Kysytkö työhaastattelussa jo? Mahdetaanko sellaisesta utelusta tykätä?
Oikeasti toisten työntekijöiden perheasiat eivät kuulu sinulle.