Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.
No näinhän se ei mene. Tai toki jos kesälomaa pitää, niin se tulee melkein pakolla koulujen loma-aikaan, koska kouluista ollaan lomalla parisen kuukautta. Kuka normaali työssäkäyvä voi valita lomikseen koulujen loma-ajat? sehän vaatii yli 10 viikkoa lomaa vuodessa, ja yleensä lomia on käytössä suunnilleen puolet tuosta.
Vain julkisella sektorilla lomaa on 38 arkipäivää ma-pe
Ja
Mä olen yksityisellä töissä kun olen Attendolla töissä. Meillä muuttui niin, että lomapäiviä menee viisi viikossa. Lomaa ei ole yhtään sen enempää.
Jotenkin näistä kommenteista huokuu se paine jota vanhemmat nykypäivänä kokevat. Ymmärrän että olisi kiva jos ne lomat osuisivat aina heinäkuulle eikä lapsi joutuisi vaihtamaan hoitopaikkaa varsinkaan ihan taaperona, mutta harva lapsi siihen kai hajoaa. Onneksi meillä on laki, joka takaa sen että kertynyttä lomaa ylipäätään saa ja että sitä on oikeus käyttää kesällä.
Sitä kuitenkin ihmettelen, että ihmisiä haukutaan jos he eivät halua joustaa lomistaan vaan toivovat sitä mitä haluavat tai kokevat tarvitsevansa. Vedotaan yhteisöllisyyteen. Mutta yhteisössä ei voi olla vain saavana osapuolena. Luontevampaa olisi esittää vaatimuksia niille ihmisille jotka lapsen kanssa viettävät aikaa, mutta kukko ei välttämättä käskien laula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi kun uhriutuu muiden kuullen niin työnantaja tekee lomalistat ja saa entistä huonomman vuoron.
Tämä! Yksi vuosi kaksi toopea ei millään saanut sovittua vuorottelua, joten lopputuloksena kumpikaan ei saanut heinäkuuta. Esimiehellä meni nurinaan totaalisesti hermo. Tässä tapauksessa lapsiperheelinen ei millään voinut aloittaa lomaa jo juhannukselta, jotta lapseton työpari olisi myös ehtinyt jo heinäkuun lopulta aloittaa lomansa. Mitään syytä ei ollut, mutta halusi vaan vängätä ja saada lomansa alkamaan vasta kaksi viikkoa juhannuksesta, jolloin työparin loma olisi alkanut vasta elokuun puolella.
Niin ja työpari puolestaan halusi vängätä, ettei hänkään ota niitä viikkoja juhannuksesta vaan haluaa ehdottomasti juuri heinäkuun puolivälistä alkaen lomansa? Eiköhän siinä ollut kaksi joustamatonta eikä vain yksi.
Meillä on välillä ollut loma kahdessa jaksossa ja siinä välissä keskellä heinäkuuta yksi tai kaksi viikkoa töitä. Eihän se ole mikään optimaalinen ratkaisu, mutta ei joka vuosi voi saada optimaalista lomaa.
Meillä kun on lapset jo niin isoja, että eivät oikeastaan vaikuta loma-aikoihin, niin lasketaanko meidät tässä nahistelussa lapsettomiksi vai vanhemmiksi? Ja onko tämä nyt enemmän oikein, jos tällä turvattiin lapsettoman kollegan heinäkuun loma kuin jos sillä saatiin lapsiperheelle heinäkuun loma? Tärkeintähän tässä oli valita puolensa, vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi kun uhriutuu muiden kuullen niin työnantaja tekee lomalistat ja saa entistä huonomman vuoron.
Tämä! Yksi vuosi kaksi toopea ei millään saanut sovittua vuorottelua, joten lopputuloksena kumpikaan ei saanut heinäkuuta. Esimiehellä meni nurinaan totaalisesti hermo. Tässä tapauksessa lapsiperheelinen ei millään voinut aloittaa lomaa jo juhannukselta, jotta lapseton työpari olisi myös ehtinyt jo heinäkuun lopulta aloittaa lomansa. Mitään syytä ei ollut, mutta halusi vaan vängätä ja saada lomansa alkamaan vasta kaksi viikkoa juhannuksesta, jolloin työparin loma olisi alkanut vasta elokuun puolella.
Niin ja työpari puolestaan halusi vängätä, ettei hänkään ota niitä viikkoja juhannuksesta vaan haluaa ehdottomasti juuri heinäkuun puolivälistä alkaen lomansa? Eiköhän siinä ollut kaksi joust
Siis tottakai lapseton olisi voinut mielihyvin aloittaa loman juhannukselta, tietenkin. Mutta tuo lapsiperheelinen halusi juuri tietyt viikot, jolloin toiselle olisi jäänyt jämät. Joustavuus tarkoittaa sitä, että kaikki joustavat.
Lapsellisen lomailevat kesäkuun puolesta välistä heinäkuun puoleeväliin ja lapsettomat heinäkuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin. Kaikki ovat suht tyytyväisiä.
Perheettömänä olin aina syys- ja hiihtoloman töissä.Minulle ok asia. Kun juniori oli peruskoulussa, kaverin lapset olivat mielummin yksin kotona ja minä em. lomat lomalla. Kesälomalla olin heinäkuun lopussa-elokuun alussa.
Miehillä ei ollut työpaikassa " ongelmia" lomien kanssa, mutta rouvat ja sinkut .....
Vierailija kirjoitti:
Hauska ajatus, että lapsellisia ei kiinnosta kulttuuritapahtumat ja festarit. Lapset vaan.
Eivätkä halua viettää koko perheen voimin lomaa edes yhtä viikkoa kesästä.
Jooo-o.
Millähän perusteella se lapsiperheelinen saisi sen oopperajuhla tai Ruisrock - hetken lomailla joka vuosi ja lapseton ei? Tuohan olisi ihan järjetöntä syrjintää! Juuri tuon takia kukaan lapseton ei jaksa aina joustaa - lapsikortilla vedätetään loma-ajankohdat ja todellisuudessa kännätään kavereiden kanssa festareilla. Joo ei.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellisen lomailevat kesäkuun puolesta välistä heinäkuun puoleeväliin ja lapsettomat heinäkuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin. Kaikki ovat suht tyytyväisiä.
Ja seuraavana vuonna toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa
Juu ja on kylmä ja sataa vettä. Osa kohteista laittaa parhaan lomakauden jälkeen ovet kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Pidemmät vapaat juhannuksen seudulla, jolloin kesä on parhaimmillaan, kuuluu susta automaattisesti lapsiperheille, miksi?
minä olen jatkuvalla lomalla jonka pidän milloin haluan en käy töissä.
Ei sillä kaikille ole niin väliä, että milloin on töissä tai lomalla. Oletko joku elämäsi uhri.
Vierailija kirjoitti:
minä olen jatkuvalla lomalla jonka pidän milloin haluan en käy töissä.
Ei kaikille ole töitä muutenkaan.
Lähinnä kiinnostaa millainen on se prosessi on kun lapsettomat muuttuu lapselliseksi. Itselläni ei ole vielä muuta kokemusta, kuin että yhden lapsellisen mukaan pitäisi tanssia kymmenen lapsetonta.
Maaseudulla tien auraukset ja koko sivutien varren asukkaiden elämä yms olisi taivuttava siihen lähes sekuntti aikatauluun.
Lapsettomia syrjitään työelämässä kyllä muutenkin joka päivä. Ainahan ne lapselliset varastaa työaikaa ja jättää vähintään 2h tekemättä joka päivä, koska lasten harrastukset, yh-sekoilut ym. Kirsikkana kakun päällä vielä nämä idioottimaiset planeettaa tuhoavat Kanaria-reissut, joilta tullaan tautien kera takaisin ja ollaan heti viikko saikulla.
Kyllä, perheellisetkin edes joskus. Tuntuu vaan, että yhteiskunnassa mennään paljon enemmän perhe edellä. Kenenkään ei ole pakko lapsia hankkia, eivätkä ne lapset saa olla mitään suojakilpiä ja kilpailuvälineitä sitten kun ovat maailmaan pukattu. Että muutkin joutuvat kärsimään. Perheellinen helposti sanoo, että hei meillä on lapset, Mikko-Anneli sitä ja tätä....
Koko neljän viikon loma heinäkuussa on muutenkin hölmöjen hommaa. Suomi on kesällä täysin kuollut. Monille lapsillekaan ei löydy mitään muuta tekemistä kuin ostarilla hengailu. Sitten vielä ihmetellään jengiytymistä.
Koulut alkaa elokuussa n 8-10.8., eli heinäkuu tai sitten juhannuksesta kuukausi ja toinen vahempi lasten kanssa jos erottu
Kyllä olen itsekin joustanut monesti kun olin työelämässä lähes 40 vuotta, lapsettomana. Se tarkoitti että joustin varmaan ainakin ensimmäiset 30 vuotta , koska aina tuli uusia ja nuoria lapsiperheellisiä vuosi toisensa jälkeen.
Kun sitten omat vanhempani olivat jo todella iäkkäitä ja tarvitsivat paljon apuja, ja heille oli erityisen tärkeitä viimeiset jouluaatot läheisten kanssa. Siinä vaiheessa sanoin pomolle että olen nyt noin 30 joulua ollut töissä, että jokohan saisin aaton vapaaksi. Onneksi oli ymmärtäväinen pomo, ja viimeiset 2 jouluaattoa ehdin viettää ennenkuin ensin isä, ja sitten ätii nukkui pois. Kaikilta perheellisiltäei tullut ymmärrystä, koska joulu on lasten . Mutta tiedättekö että se on tärkeä myös yksinäisille vanhuksille. Ja myös meillä lapsettomilla on tärkeitä läheisiä.
Edelleen kunta on velvollinen järjestämään varahoitopaikan. Jos omassa kunnassa ei ole ainuttakaan päiväkotia auki, se voi olla vaikka ostopalveluna naapurikunnasta, mutta hoitopaikka kuuluu järjestää. Päiväkoti kiinni on pelkkä tekosyy sortaa työkavereita.