Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Minä olen tehnyt toimistotyötä n. 40 vuotta ja olen aina saanut pitää kesäloman heinäkuussa. Kerran pidettiin miehen kanssa elokuussa, kun mentiin elokuussa silloin naimisiin ja mentiin suoraan juhlapaikalta häämatkalle.
Minulla on ollut todella hyvä tuuri työpaikkojen kanssa, sillä minun ei ole tarvinnut ikinä joutua mihinkään kesälomahuutokauppaan, vaan aina on ollut sellaiset työpaikat, että kaikki on olleet yhtä aikaa lomilla henäkuussa. Ja vaikka minulla ei ole lapsia, niin talvilomatkin olen saanut aina pitää silloin kun haluan. Minua kun ei koulujen aikataulut koske, niin saan valita loma-ajat vapaasti.
Ja vaikka tilanne jostain syystä muuttuisikin, niin sillä ei olisi enää tässä vaiheessa suurta merkitystä, koska alkaa niinsanotusti loppu häämöttämään, eli ei enää ole kovinkaan montaa pakollista työvuotta jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka työyhteisössä on aina vähintään yksi vakiokitisijä, joka vaatii aina saada ne tietyt viikot ja mielellään monta peräkkäin, koska lapset. Muistan yhden pitkältä työuraltani , jonka piti saada aina se heinäkuu, koska lapset pieniä, sen jälkeen koska lapset ovat koululaisia, sitten he olivat vaikeita teini-ikäisiä ja lopuksi vielä "kyllä opiskelijoiden " täytyy lomilla päästä vanhempiensa luo ja mökille lepäämään lomilla. Tätä jatkui siihen asti kunnes itse jäin eläkkeelle, jolloin sama virsi jatkui edelleen niin että nyt lomat piti taas saada silloin ja silloin, koska lapsenlapset täytyy hoitaa.
Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomi
Ei ärsytä yhtään, kunhan itse saan seuraavalla kerralla lomani siihen ajankohtaan. Siitä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Voipa. Ajatellaan lasten etua.
Omien lasten. Muiden lasten etua ei tarvitse ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks en oo ikinä ollu työpaikassa, jossa lomista olis jotenkin tarttenu keskustella. Olen aina vaan ilmoittanut omat lomat ja sillä selvä. En ikinä suostuis siihen, että lapsellinen saa valita lomansa ja minä en.
Sun työnantajasi ne lomat "valitsee". Sulla on käynyt tähän mennessä vaan tuuri. Nauti siitä. Mitä jos työnantajasi päättää toisin? Poletko jalkaa ja kiukustut vai nostatko kokonaan kytkintä? Se siitä lojaalisuudesta...
Lojaalisuudesta? Ketä kohtaan? Sitä lapsellista työkaveria? No olen nyt itsellisesti töissä, joten pidän lomat kuin haluan, eli ei enää kukaan mun lomia päätä. Ja kuten aloitin: ONNEKSI en ole... eli onnekas olen ollutkin. Duh.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan lapseton edes haluaisi lomailla samaan aikaan lapsiperheiden kanssa? Itse välttelen aina, kaikki paikat tukossa kiljuvia lapsia ja hinnat tapissa. Muutenkin elokuu on paras kesälomakuukausi, talviloman tykkään pitää maaliskuun lopulla/huhtikuussa.
Minä teen niin vain sen takia koska pystyn. Perheellisiä paapotaan aivan liikaa tässä yhteiskunnassa, jopa hotelleissa katsotaan nenänvartta pitkin jos varaat yhdelle henkilölle vaikkapa ison sviitin. Pitäköön tunkkinsa.
T: Hurrikaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.
Miksi se viikko 8 pks on juuri oikea aika lapsettoman lomalle?Itse en koskaan pidä kyseisellä viikolla talvilomaa.

Ohis, mutta mitä vi t t ua nyt taas? Mikä ihmeen perhevaellus? :D Jos se aikuisten vaellus järjestetään tietyllä viikolla niin silloin loma anotaan tiettyyn viikkoon.
Ja sukulaislasten kanssa voi tehdä muutakin kuin hoitaa niitä.
Hiihtolomaviikolla järjestetyt vaellukset on perhevaelluksia. Googlaa vaikka, jos termi on outo. Aikuiset järjestää vaelluksensa itse, eivät mene mihinkään aikaan sidottuun ohjattuun vaellukseen. Ja ruo hoitaminen tuli siitä että, jos lasten vanhemmat ei ole lomalla myös (kun loma on annettu lapsettomalle), ne lapset on leirillä tai mummolassa, ei sun kanssa touhuamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se lapsellisen syy olikaan? Hetkinen, oliko se... MÄ HALUAN?
Ei. kun se että ne lapset pitävät ne lomat tiettyyn aikaan. Ei ne vanhemmat niitä lomia muuten tarvitse silloin.
Mutta muksut on yhteiskunnan toimesta laitettu työikäisten vanhempien hoitoon tiettyihin aikoihin vuodesta. Eikä ne vanhemmat voi asiaan vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka työyhteisössä on aina vähintään yksi vakiokitisijä, joka vaatii aina saada ne tietyt viikot ja mielellään monta peräkkäin, koska lapset. Muistan yhden pitkältä työuraltani , jonka piti saada aina se heinäkuu, koska lapset pieniä, sen jälkeen koska lapset ovat koululaisia, sitten he olivat vaikeita teini-ikäisiä ja lopuksi vielä "kyllä opiskelijoiden " täytyy lomilla päästä vanhempiensa luo ja mökille lepäämään lomilla. Tätä jatkui siihen asti kunnes itse jäin eläkkeelle, jolloin sama virsi jatkui edelleen niin että nyt lomat piti taas saada silloin ja silloin, koska lapsenlapset täytyy hoitaa.
Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnant
Ei ärsytä yhtään, kunhan itse saan seuraavalla kerralla lomani siihen ajankohtaan. Siitä on kyse.
Miksi pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks en oo ikinä ollu työpaikassa, jossa lomista olis jotenkin tarttenu keskustella. Olen aina vaan ilmoittanut omat lomat ja sillä selvä. En ikinä suostuis siihen, että lapsellinen saa valita lomansa ja minä en.
Sun työnantajasi ne lomat "valitsee". Sulla on käynyt tähän mennessä vaan tuuri. Nauti siitä. Mitä jos työnantajasi päättää toisin? Poletko jalkaa ja kiukustut vai nostatko kokonaan kytkintä? Se siitä lojaalisuudesta...
Lojaalisuudesta? Ketä kohtaan? Sitä lapsellista työkaveria? No olen nyt itsellisesti töissä, joten pidän lomat kuin haluan, eli ei enää kukaan mun lomia päätä. Ja kuten aloitin: ONNEKSI en ole... eli onnekas olen ollutkin. Duh.
Ei, vaan sinä pidät lomat silloin, kuin työnantajasi sinun ne antaa pitää. Suomessa työntekijä voi armollisesti kysellä, mutta viime kädessä työnantajalla on direktio-oikeus ja voi määrätä sinut lomille juuri silloin, kuin työnantajalle sattuu sopimaan. Se, että olet voinut pitää lomasi miten olet pyytänyt, niin se on ollut hyvää "tuuria", mutta älä erehdy tätä luulemaan että sinulla olisi itselläsi "oikeus määrätä loma-ajankohtasi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.
Miksi se viikko 8 pks on juuri oikea aika lapsettoman lomalle?Itse en koskaan pidä
Mistä ihmeestä sinä tiedät missä minun sukulaislapseni ovat kun heidän vanhempansa ovat töissä?
Ja älä nyt esitä niin tyhmää että luulisit hiihtolomaviikkojen olevan pyhitettyjä lapsille. Koko Suomen aikuisille tarkoitettu toiminta ei pysähdy siksi että kakarat lomailevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös joul
Jotta työntekijöinä oikeutemme ovat samat.
Ei voi mennä niin, että lapset mahdollistavat velojen eläkkeet. Mielestäni käytäntö on syrjivä. Velat hoitakoot vanhuksina itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teimme kaikki siis ko
Jotta työntekijöinä oikeutemme ovat samat.
Ovat ne vaikka et saisikaan juuri sitä hakemaasi heinäkuuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan sinä pidät lomat silloin, kuin työnantajasi sinun ne antaa pitää. Suomessa työntekijä voi armollisesti kysellä, mutta viime kädessä työnantajalla on direktio-oikeus ja voi määrätä sinut lomille juuri silloin, kuin työnantajalle sattuu sopimaan. Se, että olet voinut pitää lomasi miten olet pyytänyt, niin se on ollut hyvää "tuuria", mutta älä erehdy tätä luulemaan että sinulla olisi itselläsi "oikeus määrätä loma-ajankohtasi".
Tietenkin pidän lomat työnantajan mukaan. Mutta ONNEKSI olen ollut työpaikoissa, joissa asiasta ei koskaan ole tarvinnut keskustella. Eli ilmoitin lomat ja ne oli kun halusin. Valtiolla mahtuu hyvin pitämään lomat kun haluaa. Toisessa työpaikassa olin pomo, joten päätin omat lomat itsenäisesti. En tainnut missään kohtaa sanoa, että minulla on ollut OIKEUS siihen. Sanoin, että pidin lomat kun halusin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, missä nää työpaikat on, joissa lomat annetaan perhetilanteen mukaan. Joka ikinen paikka, jossa olen itse ollut, on käyttänyt joko lomakiertoa, tai sitten on ollut ihan yleinen lomakuukausi jolloin käytännössä kukaan ei ole töissä ellei ehdottomasti halua. Millä alalla pitää olla että lomat määräytyy lasten mukaan?
Tätä minäkin ihmettelen. Itse olen aina voinut päättää lomani ajankohdat työtilanteen mukaan, ei ole muita saati niiden lapsia tarvinnut miettiä. Niillä tuntemillani ihmisillä, joilla ei ole samanlainen tilanne, on poikkeuksetta kiertävä lomavuoro tai sitten lomat sovitaan jonkun työparin kanssa, riippumatta kenenkään lapsista.
Kuulostaa siis siltä että ei ole oikea ongelma. Vastaava kuin mökeille yllätyksenä lokkeilemaan tulevat vieraat. Keneltäkään en ole kuullut että noin kävisi oikeasti.
Eikö se ole just vaan hyvä, että voit valita lomasi kalleimpien viikkojen ulkopuolelta? Miksi ihmeessä haluat maksaa ylimääräistä siitä, että saat lomailla samaan aikaan kuin lapsiperheet (joiden on pakko)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka työyhteisössä on aina vähintään yksi vakiokitisijä, joka vaatii aina saada ne tietyt viikot ja mielellään monta peräkkäin, koska lapset. Muistan yhden pitkältä työuraltani , jonka piti saada aina se heinäkuu, koska lapset pieniä, sen jälkeen koska lapset ovat koululaisia, sitten he olivat vaikeita teini-ikäisiä ja lopuksi vielä "kyllä opiskelijoiden " täytyy lomilla päästä vanhempiensa luo ja mökille lepäämään lomilla. Tätä jatkui siihen asti kunnes itse jäin eläkkeelle, jolloin sama virsi jatkui edelleen niin että nyt lomat piti taas saada silloin ja silloin, koska lapsenlapset t
Niin, mutta kun nyt jankataan itsestäänselvyyksiä, niin sitten eivät ole jos sinä saat joka vuosi sen heinäkuun sillä verukkeella että olet pullauttanut ihmisiä ulos pi llustasi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole just vaan hyvä, että voit valita lomasi kalleimpien viikkojen ulkopuolelta? Miksi ihmeessä haluat maksaa ylimääräistä siitä, että saat lomailla samaan aikaan kuin lapsiperheet (joiden on pakko)?
Köyhien ongelmia.
Minkähänlaista keikkatyötä AP oikein tekee.
Itse olen keikkatyössä aina vaan ilmoittanut milloin pidän lomaa ja kuinka kauan. Kerron työnantajalle esim, että en ole käytettävissä 1.6.-31.7., mutta elokuussa ja siitä eteenpäin pystyn tulemaan töihin.
En kysele milloin muut pitävät lomansa eikä se minulle kuulukaan. Keikkatyön etuihin kuuluu se, että lomiensa ajankohdat ja pituudet voi päättää vapaasti.
Voipa. Ajatellaan lasten etua.